2019-11-18, 00:16
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Du är fel ute!
Jag försvarar inte Samuels handling för den är helt oförlåtlig !!!!
Däremot ifrågasätter jag varför INGEN i hans närmsta krets (både familj/trav-vänner) gjorde en orosanmälan!!!
Det fanns tillräckligt med info om Samuels mående så att det räckte till.
Det han gjorde är oförlåtligt och jag hatar honom för det val han gjorde men jag inser oxå hur pass psykiskt nere han oxå var (vilket självklart inte förlåter hans val MEN det fanns människor i hans närhet
Som kunde stoppat allt om dom bara ”haft tiden att bry sig”)!!!

Jag är inte alls fel ute!

Samuel betedde sej så jävla illa mot Anna (tidigare ex som tog livet av sej), han var en svartsjuk jävel helt enkelt.

Denna sinnessjuka svartsjuka är enda orsaken till att pojkarna är döda!
Han straffade mamman till pojkarna!

Att någon i hans närhet skulle förutsett dessa kallblodiga mord finns ju bara inte.

(Möjligen om de hade haft samma egenskaper som Saida Andersson hade.)
Citera
2019-11-18, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Jag är inte alls fel ute!

Samuel betedde sej så jävla illa mot Anna (tidigare ex som tog livet av sej), han var en svartsjuk jävel helt enkelt.

Denna sinnessjuka svartsjuka är enda orsaken till att pojkarna är döda!
Han straffade mamman till pojkarna!

Att någon i hans närhet skulle förutsett dessa kallblodiga mord finns ju bara inte.

(Möjligen om de hade haft samma egenskaper som Saida Andersson hade.)

Har du Källa som stödjer ditt påstående? TACK!
Citera
2019-11-18, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Well, är man psykotisk så har man ju vanföreställningar, varför jag skrev att det är undantaget. Jag tycker att det är varje individs ansvar att göra vad de kan för att förhindra sådant här - anhöriga som ser varningssignaler har ett ansvar att ge stöd och hjälp, och han själv hade ansvar för att söka hjälp i tid, innan han utvecklade en regelrätt psykos, när han såg varningssignalerna hos sig själv. För övrigt: är det bekräftat att han var psykotisk?

Han hade sökt hjälp och gick hos ngn psykolog sedan ca ett halvår eller mer, så vitt jag förstår.

Jag tror han planerat för självmord en längre tid och bestämt sig (därav tyckte många att han mådde bättre), men sedan fick han barnen den helgen (dom ingick inte i hans plan) ....

Ja, jag vet inte hur man tänker när man fattar beslutet eller just innan man tar sitt liv. Knappast kristallklart.
Citera
2019-11-18, 12:38
Medlem
Klickiss avatar
Någon som vet hur mamman till pojkarna mår idag?
Citera
2019-11-28, 21:50
Medlem
Citat:
Vänligen svara på och ge gärna ditt ”proffessionella svar” på HUR en person som lider av en allvarlig psykos (svårt psykiskt sjuk) själv ska kunna ta ansvar för sina handlingar i det tillstånd han befann sig?

Citat:
Du är fel ute!
Jag försvarar inte Samuels handling för den är helt oförlåtlig !!!!
Däremot ifrågasätter jag varför INGEN i hans närmsta krets (både familj/trav-vänner) gjorde en orosanmälan!!!
Det fanns tillräckligt med info om Samuels mående så att det räckte till.
Det han gjorde är oförlåtligt och jag hatar honom för det val han gjorde men jag inser oxå hur pass psykiskt nere han oxå var (vilket självklart inte förlåter hans val MEN det fanns människor i hans närhet
Som kunde stoppat allt om dom bara ”haft tiden att bry sig”)!!!

Se min kursivering. När du säger att han inte är ansvarig för sina handlingar, då försvarar du honom.

Men du har fel. Han hade det ansvaret. Inte hans morsa, hans ex, hans kompisar, grannar eller brevkompisar. Han hade det ansvaret. Så jävla lågt att beskylla anhöriga för att det här har hänt. Skärp dig.
Citera
2019-11-28, 23:23
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Se min kursivering. När du säger att han inte är ansvarig för sina handlingar, då försvarar du honom.

Men du har fel. Han hade det ansvaret. Inte hans morsa, hans ex, hans kompisar, grannar eller brevkompisar. Han hade det ansvaret. Så jävla lågt att beskylla anhöriga för att det här har hänt. Skärp dig.

Det är helt uppenbart att du inte har kunskap nog om vad psykisk ohälsa innebär!
Det gör mig uppriktigt orolig hur människor som du väljer att nonchalera psykisk ohälsa och vad den i värsta fall kan leda till (som här med Samuel)!
Jag har upplevt psykisk ohälsa på nära håll men vi som stod närmast lyckades den gången stoppa vad som skulle kunnat bli innan det var för sent!
Snacka inte skit om att ”ingen närstående kunnat se” 👿.
Självklart kan ingen se HUR LÅNGT en psykiskt sjuk person går i handling, men ärligt - man behöver som medmänniska/släkting eller ”whatever” inte ens behöva misstänka att det ska behöva gå SÅ ILLA som det nu gjorde med Samuel!!!
En vädjan till alla vänner/anhöriga till personer som känner någon som mår väldigt dåligt är väl att ”agera innan det är för sent”!!!!
Eller?????
Citera
2019-11-28, 23:54
Medlem
Citat:
Det är helt uppenbart att du inte har kunskap nog om vad psykisk ohälsa innebär!
Det gör mig uppriktigt orolig hur människor som du väljer att nonchalera psykisk ohälsa och vad den i värsta fall kan leda till (som här med Samuel)!
Jag har upplevt psykisk ohälsa på nära håll men vi som stod närmast lyckades den gången stoppa vad som skulle kunnat bli innan det var för sent!
Självklart kan ingen se HUR LÅNGT en psykiskt sjuk person går i handling, men ärligt - man behöver som medmänniska/släkting eller ”whatever” inte ens behöva misstänka att det ska behöva gå SÅ ILLA som det nu gjorde med Samuel!!!
En vädjan till alla vänner/anhöriga till personer som känner någon som mår väldigt dåligt är väl att ”agera innan det är för sent”!!!!
Eller?????

...Asså vilken stjärna du är. Jag vet en del om psykisk ohälsa. Jag har en radda psykiatriska diagnoser själv, som jag har ansvaret för att underhålla genom att ta mina mediciner och själv se till att jag får den behandling jag behöver. Men berätta gärna mer om din upplevelse av psykisk ohälsa på nära håll (obs ironi. Gör inte det. Jag vill inte höra). Du blir orolig för att jag "nonchalerar psykisk ohälsa". Jag blir orolig över att du kanske har nonchalerat din egen psykiska (o)hälsa för du verkar ha ballat ur. Om någon mår dåligt så är man en himla fin person om man hjälper till, men det är inte ens jävla plikt att göra det. Det är en väsentlig skillnad.

Nu gör jag dagens goda gärning i rollen som din medmänniska: sök vård.
Citera
2019-11-29, 00:01
Medlem
Citat:

Har f.ö. aldrig sagt något i den stilen. Du kanske har fått dig en släng vanföreställning? En vanlig penicillinkur brukar hjälpa. (((:
Citera
2019-11-29, 00:51
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
...Asså vilken stjärna du är. Jag vet en del om psykisk ohälsa. Jag har en radda psykiatriska diagnoser själv, som jag har ansvaret för att underhålla genom att ta mina mediciner och själv se till att jag får den behandling jag behöver. Men berätta gärna mer om din upplevelse av psykisk ohälsa på nära håll (obs ironi. Gör inte det. Jag vill inte höra). Du blir orolig för att jag "nonchalerar psykisk ohälsa". Jag blir orolig över att du kanske har nonchalerat din egen psykiska (o)hälsa för du verkar ha ballat ur. Om någon mår dåligt så är man en himla fin person om man hjälper till, men det är inte ens jävla plikt att göra det. Det är en väsentlig skillnad.

Nu gör jag dagens goda gärning i rollen som din medmänniska: sök vård.

Jag tror faktiskt inte du med dina egna psykiska diagnoser blir hjälpt av att höra mina egna erfarenheter. Skulle nog bara bekymra dig ännu mer tyvärr.
Det glädjer mig mycket att du själv fått den hjälp du själv behöver med mediciner mm.
Får väl dock göra dig väldigt besviken med att berätta att jag själv personligen tacksamt sluppit några som helst tillstånd av psykisk ohälsa för egen del och det är jag oerhört tacksam för.
Däremot anser jag - till skillnad från dig - att man som medmänniska har ett förbannat stort ansvar att agera om och när man ser att varningstecken finns!
Som svar på din mening:
JO - DET ÄR VARJE MÄNNISKA’S PLIKT att vara observanta på sina närmsta medmänniskors psykiska tillstånd om man märker något avvikande!
Hoppas du får må bra och att dina mediciner hjälper dig - jag menar det verkligen för INGEN ska behöva vara utan vård/stöd vad gäller psykiska sjukdomar.
Citera
2019-11-29, 01:47
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt inte du med dina egna psykiska diagnoser blir hjälpt av att höra mina egna erfarenheter. Skulle nog bara bekymra dig ännu mer tyvärr.
Det glädjer mig mycket att du själv fått den hjälp du själv behöver med mediciner mm.
Får väl dock göra dig väldigt besviken med att berätta att jag själv personligen tacksamt sluppit några som helst tillstånd av psykisk ohälsa för egen del och det är jag oerhört tacksam för.
Däremot anser jag - till skillnad från dig - att man som medmänniska har ett förbannat stort ansvar att agera om och när man ser att varningstecken finns!
Som svar på din mening:
JO - DET ÄR VARJE MÄNNISKA’S PLIKT att vara observanta på sina närmsta medmänniskors psykiska tillstånd om man märker något avvikande!
Hoppas du får må bra och att dina mediciner hjälper dig - jag menar det verkligen för INGEN ska behöva vara utan vård/stöd vad gäller psykiska sjukdomar.

Det kanske är just hans vänner som sett till att han sedan ett halvår sökt hjälp och gick hos en psykolog ev läkare också, vännerna fanns där och var goda kompisar som han kunde prata med och lyssnade. Försökte hjälpa så gott dom kunde.

Den som kanske betydde mest och även tog hand om sönerna ibland dog helt oväntat i precis närhet till detta. Det var en stor förlust och sorg för honom.

Han fick vård och professionellt stöd och dom ställde upp på andra sätt. Alla hans vänner hade sedan länge vetat att han mådde dåligt.

Vad mycket mer skulle dom gjort tycker du?
Ingen såg att det här skulle komma. Han älskade sina söner!! Naturligtvis var han inte riktigt frisk när det skedde

Men man kan inte skuldbelägga andra människor för hans eget beslut.
Senast redigerad av Remark 2019-11-29 kl. 02:19.
Citera
2019-11-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men man kan inte skuldbelägga andra människor för hans eget beslut.

Det här ^
Citera
2019-11-29, 14:40
Medlem
Citat:
Det här ^

?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto