2019-02-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Testamentet kan vara ogiltigt om det skrivs mindre än tre månader innan man "vet" att man ska dö. Det beror på om den klandras eller ej.

Menar du om testamentet uppfyller alla formkrav, testator är vid sina sinnens fulla bruk och arvslagen följs i övrigt?
Då finns ju inget att klandra.
Citera
2019-02-06, 20:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag rättade det i inlägget efter det du citerade först: (FB) 3 personer har hittats döda i Sala, 2019-01-23
Och förtydligade i inlägget efter det att det var ett tag sedan jag läste arvsrätt och att jag fick kolla igen.

Det är du som har skapat en stor del av den stora förvirringen i tråden eftersom du var så angelägen om att ge sken av att du visste vad du pratade om fast du hade fattat det mesta fel. Fortfarande är det många som tror att mamman ärver om det inte finns något testamente.

Sen yrade du också om Allmänna arvsfonden så att man kunde tro att du kom från en annan planet...
Citera
2019-02-06, 21:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Visst, men samtidigt så är det bara egen avkomma som kan ta över arvet efter barnen om de är döda då arv de har rätt till ska skiftas (dvs inte deras mor), och barnen saknar egen avkomma. Hade barnen varit vuxna och haft egna barn hade den här situationen varit väldigt enkel att lösa, eftersom dessa barn då skulle ärva. Det hade inte gått att ändra på med mord.

Jag vet inte hur domstolarna skulle avgöra ett fall som det här. Arven är inte skiftade och det ena dödsboet är ju dödsbodelägare i det andra dödsboet, så att säga. Det finns faktorer som talar för endera lösningarna, och frågan måste prövas av rätten innan vi vet.

Jag tror att en domstol skulle få svårt för att döma i favör för att systrarna ska ärva. Det blir som att de bortser från faktum att Samuel begått mord. Det är ju trots allt bara för att han dödat barnen som systrarna får chansen att ärva.

Kan de döma likväl åt endera hållet får man hoppas att de går emot Samuels vilja och sätter barnen och modern först.
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-06 kl. 21:03.
Citera
2019-02-06, 21:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det verkar som om det då kan blir riktigt komplicerat.

Ja, finns det ett giltigt testamente så måste det ju bestridas och då blir ju frågan av vem?

KA är väl den ende som kan bestrida men frågan är ju om hon vill/orkar göra det.
Citera
2019-02-06, 21:07
Citat:
Ursprungligen postat av ~Kikki~
Mord för att få en personlig vinning genom arv funkar inte verkar vi vara överens om men jag tolkar, av det jag kan hitta online som att det nån ska ärva efter mig inte blir påverkat annat än att vid barnamord står jag utan bröstarvingar och andra blir arvsberättigade istället.
Då ändrar man arvsordningen genom mord. Då bryter man den principen. Man kan alltså inte testamentera bort laglotten från sina bröstarvingars arvingar, men man kan mörda bort den. Märkligt.
Citera
2019-02-06, 21:08
Medlem
Eldpumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ett oerhört stötande sätt att beskriva mord. Fruktansvärt. Man avlivar inga människor. Inte ens grova brottslingar, seriemördare och liknande, avlivas i Sverige. Att höra dig beskriva att ett barnamord är som att avliva ett djur går utanför alla normala människors referensramar. Nu är vi inne på rena galenskaper.

Finns ju olika grader av grovhet i olika mord eller tycker du att alla mord ska dömas lika oavsett hur de gått till alltså?
Men du liksom Geggamoja föredrar då en pappa som misshandlar och systematiskt plågar sina småbarn med t ex sexuella övergrepp framför en som är kärleksfull och beskyddande men plötsligt drabbas av mental ohälsa och gör som SR.
Citera
2019-02-06, 21:10
Citat:
Ursprungligen postat av Eldpuma
Finns ju olika grader av grovhet i olika mord eller tycker du att alla mord ska dömas lika oavsett hur de gått till alltså?
Men du liksom Geggamoja föredrar då en pappa som misshandlar och systematiskt plågar sina småbarn med t ex sexuella övergrepp framför en som är kärleksfull och beskyddande men plötsligt drabbas av mental ohälsa och gör som SR.
Det här är en diskussion som är på så låg nivå att jag inte tänker gå in i den. Jag konstaterar enbart att du jämför att avliva husdjur med att mörda sina barn. Jag stannar där.
Citera
2019-02-06, 21:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ~Kikki~
Mord för att få en personlig vinning genom arv funkar inte verkar vi vara överens om men jag tolkar, av det jag kan hitta online som att det nån ska ärva efter mig inte blir påverkat annat än att vid barnamord står jag utan bröstarvingar och andra blir arvsberättigade istället.
Precis så.
Första arvsklassen: barn, barnbarn osv i nedsstigande led men om alla är döda så finns ingen fortsatt arvsberättigad i den arvsklassen, dvs arvsordningen går inte bakåt i generationerna om de är döda.
Andra arvsklassen: föräldrar och, om de är döda, deras barn osv i nedstigande led
Citera
2019-02-06, 21:15
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Menar du om testamentet uppfyller alla formkrav, testator är vid sina sinnens fulla bruk och arvslagen följs i övrigt?
Jo. Det kan vara så. Jag är inte hundra just i det här fallet. Men i ett ärende där t ex ngn vill göra barnen arvlösa så kan man skänka bort allt när man är i livet. Fastigheter, pengar, värdeppr etc. Om personen begår självmord inom tre månader så är gåvorna inte giltiga. Det gäller även vid sjukdom om gåvogivaren tror sig inte överleva och dör inom den tremånadersperioden.

Jag kan tänka att detsamma kan gälla testamente i ett sånt här fall. Men är inte helt påläst vad gäller det.
Citera
2019-02-06, 21:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, finns det ett giltigt testamente så måste det ju bestridas och då blir ju frågan av vem?

KA är väl den ende som kan bestrida men frågan är ju om hon vill/orkar göra det.
Jag skulle tro att det bara är systrarna som skulle kunna bestrida testamentet eftersom de skulle vara de arvsberättigade om det inte fanns testamente.
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Då ändrar man arvsordningen genom mord. Då bryter man den principen. Man kan alltså inte testamentera bort laglotten från sina bröstarvingars arvingar, men man kan mörda bort den. Märkligt.
Mycket märkligt om det är så.
Citera
2019-02-06, 21:19
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Om Samuel har planerat morden länge och för att förhindra den lagliga arvsgången har skrivit testamente kort tid innan och barnen inte nämns då har han ju skrivit det med morden i åtanke och då bör det inte vara giltigt...
"Testamentet kan vara ogiltigt om det skrivs mindre än tre månader innan man "vet" att man ska dö."
Citera
2019-02-06, 21:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag skulle tro att det bara är systrarna som skulle kunna bestrida testamentet eftersom de skulle vara de arvsberättigade om det inte fanns testamente.
Mycket märkligt om det är så.

Systrarna skulle väl bestrida om de inte fick arvet men som jag har fattat det så ville SR att de skulle få allt.

Men jag vet inte hur det ser ut rent juridiskt men om det nu finns ett giltigt testamente så måste det väl bestridas för att bli ogiltigt, det är vad jag tror i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in