2012-01-09, 13:09
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofen78
Nån som vet ifall det finns några lagar på hur lyhört det får vara i en hyresrätt?

I min så hörs alla steg och även vanligt prat ovanifrån.
Det är en så kallad källarvåning där man har byggt lägenheter efteråt så det kanske är sämre ljudisolering i taket eller inget alls?

Kan vara värt att försöka få hyresavdrag kanske?

Jag har ingen koll på om det finns lagstiftat hur lyhört det får vara i ett flerfamiljshus, kanske du ska prova ta kontakt med hyresgästföreningen och prata med dem / deras jurister de bör ha koll på detta.

Sedan kan det vara värt att prata med din hyresvärd och se ifall de kan hjälpa till att ljudisolera lägenheten men chansen att de gör detta är förmodligen liten så du kanske får försöka hitta en annan bostad om du störs allt för mycket av lyhördheten.
Citera
2012-01-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag har ingen koll på om det finns lagstiftat hur lyhört det får vara i ett flerfamiljshus, kanske du ska prova ta kontakt med hyresgästföreningen och prata med dem / deras jurister de bör ha koll på detta.

Sedan kan det vara värt att prata med din hyresvärd och se ifall de kan hjälpa till att ljudisolera lägenheten men chansen att de gör detta är förmodligen liten så du kanske får försöka hitta en annan bostad om du störs allt för mycket av lyhördheten.

Jaa, har anmält till hyresvärden tidigare men då snacka dom om att det enda dom kan göra för att gå vidare med fallet, är att dom skickar så kallade sittare hem till mig som ska sitta och lyssna på störningarna och sen göra en bedömning.
Problemet utöver integritetsfrågan är att det är ju inte så stora odds att störningarna råkar vara av den värre sorten just när dom sitter här.

Dom skulle ju behöva sitta här en hel dag och vem vill det?
Känns ganska mycket som ett taktik från hyresvärden som går ut på att ingen jävel har lust att dra det så långt att dom skulle bli tvungna att agera mot den som stör.
Citera
2012-01-09, 13:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är det fööör lyhört så kan hyresnämnden ålägga hyresvärden att utföra ljudisolerande åtgärder.
Citera
2012-01-10, 00:57
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Man skall inte bara gnälla på hyresvärden för det är oerhört svårt med sådana här fall ,Jag känner till ett par sådana här fall nämligen.

Är personen sjuk som i detta fall går det knappast att vräka rent juridisk.
Jag är inte så insatt i juridiken men tror det är så här med tanke på det jag känner till.

Hyresvärden måste alltså försöka förhandla med den sjuka personen vilket inte är det lättaste ,vill personen inte göra något eller saknar sjukdomsinstinkt är fallen hopplösa.

Och det skall oerhört mycket till innan myndigheterna kan tvångsomhändtaga en person.

Vad hyresvärden (har dom troligen redan försökt!) och ni kan kan göra är att kontakta dom anhöriga för att försöka få dessa att diskutera någon lösning.
Nja... Det stämmer inte riktigt med den bild jag fått av situationen. För oavsett om man är sjuk eller inte får man inte störa sina grannar.

Är störningarna väl dokumenterade åker man ut när saken prövas i hyresnämnden.
Citera
2012-01-11, 12:07
Bannlyst
Granne skriver lapp om munkavel på min tjej. Göra??

Jag och tjejen hade det lite mysit i natt.

Detta är resultatet av en störig granne!

Lapp: "Börja men BDSM och använd munkavel på bruden eller håll er passiva efter klockan 22, hela byggnaden hör er...

Börjar bli drygt.

Dillemmat är att jag inte vet vem som skrivit den. ser ut som att en kille har skkrivit lappen (handstilen hackig med avsaknad av kvinnliga mjuka penndrag).

Vad sja kag göra?

Knacka på samtiliga grannar och fråga??
Senast redigerad av starcraftbroodwar 2012-01-11 kl. 12:11.
Citera
2012-01-11, 12:10
Medlem
HAHA, först ring hyresvärden och se om ni fick många klagomål sen efter det, skaffa isolerade material där ni gör det.
Citera
2012-01-11, 12:11
Medlem
tobfo1s avatar
Ja antingen det, eller så gör du som han säger, och sätter munkavle på henne Det verkar ju som lappskrivaren stör sig mest på hennes läten.
Citera
2012-01-11, 12:12
Medlem
josh.reachers avatar
Det är inte din granne som är störig, det är du/ni som ska lära er att inte störa dina grannar efter kl. 22.00.
Citera
2012-01-11, 12:13
Bannlyst
Kopiera lappen och sätt upp den i trapphuset med tillägget VEM I HELVETET HAR LAGT DET HÄR SKITEN I MIN BREVLÅDA, JAG KNULLAR HUR FAN MYCKET JAG VILL I MIN LÄGENHET! KÖP ÖRONPROPPAR DIN JÄVLA TÖNT
Citera
2012-01-11, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av josh.reacher
Det är inte din granne som är störig, det är du/ni som ska lära er att inte störa dina grannar efter kl. 22.00.

Vart skriver TS att han tycker att grannen är störig?
Citera
2012-01-11, 12:14
Medlem
Herrpotats avatar
Tycker du ska respektera lappen. Du kan faktiskt knulla på rimliga tider under vardagar, om nu din tjej tvunget vill skrika.

OM du går omkring och knackar på dörrar och frågar vem som kränkt dig genom att klaga på när din flickvän vrålar hela natten, så kommer det nog sluta med att du får en fet käftsmäll.

Visa lite respekt.
Citera
2012-01-11, 12:15
Medlem
josh.reachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretastekare
Vart skriver TS att han tycker att grannen är störig?

Citat:
Ursprungligen postat av starcraftbroodwar
Jag och tjejen hade det lite mysit i natt.

Detta är resultatet av en störig granne!

Lapp: "Börja men BDSM och använd munkavel på bruden eller håll er passiva efter klockan 22, hela byggnaden hör er...

Börjar bli drygt.

Där nämnde han den lilla detaljen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in