2012-01-05, 23:54
Medlem
Zelogaths avatar
Polisen kan ju faktiskt inte göra något åt detta så det är hyresvärden som får ta tummen ur och göra något- stör en hyresgäst hela huset på okristliga tider så ska det åtgärdas.

Man kan vräka en person eller ta kontakt med hyresgästens närmaste om problemet, det kanske är dags för tanten att få bo på hem och få mediciner för sina hallucinationer?

Jag finner det märkligt att hyresvärden hellre ser att flera familjer flyttar därifrån än att problemet tas om hand så att en lägenhet får stå tom titt som tätt.
Verkar mest som hyresvärden är lat eller inte vet själv hur man ska tackla problemet.
Kontakta hyresgästföreningen!
Citera
2012-01-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Polisen kan ju faktiskt inte göra något åt detta så det är hyresvärden som får ta tummen ur och göra något- stör en hyresgäst hela huset på okristliga tider så ska det åtgärdas.

Man kan vräka en person eller ta kontakt med hyresgästens närmaste om problemet, det kanske är dags för tanten att få bo på hem och få mediciner för sina hallucinationer?

Jag finner det märkligt att hyresvärden hellre ser att flera familjer flyttar därifrån än att problemet tas om hand så att en lägenhet får stå tom titt som tätt.
Verkar mest som hyresvärden är lat eller inte vet själv hur man ska tackla problemet.

Ang. de andra här i huset så vet jag inte hur pass störda de blir av henne. Jag har frågat dom jag mött i trappuppgången men får samma svar av allihopa; jag inte kan sveeenskaa. Glömde skriva innan att om man bankar tillbaka med moppskaftet, då ser hon det typ som en tävling om vem som kan banka högst..

Vi har pratat lite löst ikväll om att ta reda på vad kärringens dotter heter och har för nr och försöka prata med henne.

Ska jag lägga upp filmen tycker ni?
Citera
2012-01-06, 00:14
Medlem
Upp med filmen ögonaböj.
Citera
2012-01-06, 00:21
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roller1
Ang. de andra här i huset så vet jag inte hur pass störda de blir av henne. Jag har frågat dom jag mött i trappuppgången men får samma svar av allihopa; jag inte kan sveeenskaa. Glömde skriva innan att om man bankar tillbaka med moppskaftet, då ser hon det typ som en tävling om vem som kan banka högst..

Vi har pratat lite löst ikväll om att ta reda på vad kärringens dotter heter och har för nr och försöka prata med henne.

Ska jag lägga upp filmen tycker ni?
Hoppas ni kan få tag på dottern, det är ju uppenbart att tanten inte kan ta hand om sig själv om hon håller på sådär..
Och somsagt, kontakta föreningen om inte hyresvärden orkar göra något!

Moralens väktare i mig säger att du inte borde lägga upp filmen, det är ju en gammal sjuk tant som troligtvis inte vet bättre och kanske bankar för att hon ser något som hon blir rädd av

Fast Flashbackaren i mig säger: Just do it!
Citera
2012-01-06, 00:38
Medlem
Jag kan lägga upp ljudet från filmen imorgon så då visar jag ju inte namnet som står på hennes brevinkast
Citera
2012-01-06, 09:35
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath

Man skall inte bara gnälla på hyresvärden för det är oerhört svårt med sådana här fall ,Jag känner till ett par sådana här fall nämligen.

Är personen sjuk som i detta fall går det knappast att vräka rent juridisk.
Jag är inte så insatt i juridiken men tror det är så här med tanke på det jag känner till.

Hyresvärden måste alltså försöka förhandla med den sjuka personen vilket inte är det lättaste ,vill personen inte göra något eller saknar sjukdomsinstinkt är fallen hopplösa.

Och det skall oerhört mycket till innan myndigheterna kan tvångsomhändtaga en person.

Vad hyresvärden (har dom troligen redan försökt!) och ni kan kan göra är att kontakta dom anhöriga för att försöka få dessa att diskutera någon lösning.
Citera
2012-01-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kan det vara så att grannens barn inte mår bra?
"Araber" eller ej så bör du ta ditt ansvar och larma soc

Redan gjort! Men tror inte det händer nått. Möjligtvis blir det samtal hos soc om dom har haft kontakt med dom tidigare..

Vrålskriket från båda föräldrarna mot barnen är det allra värsta, sen är det lyhört så in i helvete också, så varge steg från barnen hörs tillomed.
Då kan ni tänka er hur den dagliga vrålskriket från Araber låter..
Citera
2012-01-07, 02:33
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag bor i ett "skitlugnt" område där det är dödstyst på kvällarna, men ibland är grannara bort och tonårsdottern är ensam hemma vilket gör att hon gärna bjuder hem polare... Eh... jättehög musik kan jag stå ut med tills...t ex strax efter midnatt, sen bör dom sänka tycker jag (vilket dom inte gjort). Känn slite jobbigt, men det är rätt sällan så vi står ut även om vårt sovrum gränsar till rummet där dom spelar musik.

Har du pratat med grannarna? Det går väl bara att påtala att det hörs in till sovrummet när de spelar högt. De kanske helt enkelt inte förstår att de stör er när de spelar ...
Citera
2012-01-07, 02:39
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill-lenin
Ligger i sängen och försöker sova, men det är någon kärring i lägenheten ovan(tror jag) som envisas med att skrika varannan minut på något asiatiskt språk. Misstänker att mina vietnamesiska grannars morsa har blivit dement och återupplever vietnamnkriget eller något, hon låter väldigt arg och skriker högt. Andra natten i rad nu som hon håller på...

Vad gör jag?

Först tycker jag att du ska ringa fastighetsägaren och påtala störningen, sen kommer han/hon även vilja att du kontaktar störningsjouren nästan gång det händer, det är för att de behöver bevis..

Har de ingen störningsjour och det inte verkar lösa sig så tycker jag att du ska kontakta hyresgästföreningen.

Citat:
Ursprungligen postat av roller1
Jag och min sambo är relativt nyinflyttade i vår hyresrätt. Vi är jätte nöjda med lägenheten och läget, men grannen ovanför gör oss galna. Det är en ensamstående tant som är född 1925, hon bankar, hamrar, borrar, hoppar jämnfota, skriker och håller på 24 timmar om dygnet. Vi kan inte sova, vi kan inte bjuda hem folk, vi får näst intill psykbryt av att vara hemma. I genomsnitt sover vi 3-4 timmar per natt, vi orkar knappt jobba. Se en film är bara att glömma, har inget bra hemmabiosystem som överröstar. Min sambos väninna kan inte komma över då hon har en bebis som gråter när det bankar och smäller. Vi har även fått reda på att familjen som bodde här innan oss klagade också utan att få hjälp, likaså familjen som bodde här innan dom.

Jag har knackat på flera gånger, hon har endast öppnat en gång. Då förstod jag att hon är sjuk. Hon pratade om att hon såg och hörde saker, kortfattat. Vi har ringt hyresvärden flera gånger, dom säger att dom ska undersöka saken men det händer inget. Dom har ingen störningsjour och vi har ringt polisen hur många nätter som helst, några gånger har dom skickat ut en patrull som knackat på men dom säger att dom inte kan göra något för att tanten säger att hon är oskyldig och ska gå och lägga sig. Nu har vi ringt polisen så många gånger att ikväll var dom otrevliga mot oss och uppmanade oss till att flytta. Kan ju även tillägga att hyresvärden hänvisar till polisen och polisen hänvisar till hyresvärden. En natt, kl 2 en vardag, så stod kärringen och bankade i diskbänken och skrek som en dåre, jag ställde mig utanför hennes dörr och spelade in på mobilen genom brevinkastet. Varken hyresvärden eller polisen är öht intresserade av den här filmen.

Min sambo är gravid och hur ska det fungera när den lille kommer? Vi får ju ingen hjälp av någon. Det måste väl finnas någon annan man kan vända sig till?

Som jag skrev tidigare, kontakta hyresgästföreningen. Är ni inte medlemmar så gå med, kostar bara 75 bagis i månaden..
Citera
2012-01-07, 11:14
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Som jag skrev tidigare, kontakta hyresgästföreningen. Är ni inte medlemmar så gå med, kostar bara 75 bagis i månaden..

Hyresgästföreningen kan INTE göra ett enda dugg för att få väck en granne som är psykisk sjuk/Dement eller liknande.
Inte heller Polisen.

En dialog mellan hyresvärden/anhöriga/sociala myndigheter är den enda vägen man kan gå.
Ibland går detta då lösa andra gånger inte.

Som sista utväg skulle jag rekommendera den som blivit störd att ha en dialog med hyresvärden om att få förtur till lägenhetsbyte inom deras bestånd.
Citera
2012-01-07, 15:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Men de borde väl kunna klassas som kraftigt men i boendet med reducerat hyra som följd?
Citera
2012-01-09, 12:21
Medlem
Nån som vet ifall det finns några lagar på hur lyhört det får vara i en hyresrätt?

I min så hörs alla steg och även vanligt prat ovanifrån.
Det är en så kallad källarvåning där man har byggt lägenheter efteråt så det kanske är sämre ljudisolering i taket eller inget alls?

Kan vara värt att försöka få hyresavdrag kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in