2012-09-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Jag kommenterade Sweepers inlägg, av hans text verkade det just vara normala ljud som grannen stördes av. Det är mer ljud i gamla hus som fortplantas av normalt vardagligt ljud, så flyttar man till gamla hus får man räkna med det. Du tar upp onormala exempel, som inte är relevant på mitt svar till sweeper.
Självklart är det störande ifall någon leker disco varje dag.

Ja tror att det är där vi har problemet. Du säger "...leker disco varje dag". Man ska inte leka disco någon dag utan har man för avsikt att ha fest eller liknande då ingår det i god sed att man talar om det för sin granne. I de flesta fall är det inga problem alls. Man ska ha rätt till lugn och ro i sin bostad utan att grannens leverne ska beröra en. Sedan måste man få duscha, så klart men kanske inte överdrivet heller.
Citera
2012-09-20, 11:59
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Ja tror att det är där vi har problemet. Du säger "...leker disco varje dag". Man ska inte leka disco någon dag utan har man för avsikt att ha fest eller liknande då ingår det i god sed att man talar om det för sin granne. I de flesta fall är det inga problem alls. Man ska ha rätt till lugn och ro i sin bostad utan att grannens leverne ska beröra en. Sedan måste man få duscha, så klart men kanske inte överdrivet heller.
Vilket problem?Läs mitt inlägg igen! Ditt svar antyder att jag tycker det är ok med disco, jag skriver ju motsatsen. Du hoppar in i ett svar jag gav sweeper.Läser du och förstår det jag skriver?...
Citera
2012-09-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Vilket problem?Läs mitt inlägg igen! Ditt svar antyder att jag tycker det är ok med disco, jag skriver ju motsatsen. Du hoppar in i ett svar jag gav sweeper.Läser du och förstår det jag skriver?...

Jag förstår vad du har skrivit och när jag skrev om "problemet" så menade jag inte dig utan att det finns en missupfattning om att det är inte ok att spela varje dag på disco volym men varannan dag, typ. Man ska ALDRIG störa sina grannar, oavsett. Sedan finns det saker, som jag skrev, som är oundvikliga och hör till vanligt liv. Men dit hör definitivt inte musikspelande som gör att ens lägenhet skakar, slammer med dörrar, etc. Man ska tänka sig att man har andra människor nära sig. Allt annat är själviskt och egoistiskt beteende och sådana hyser jag ingen respekt för.
Citera
2012-09-20, 17:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
En annan intressant sak man fick fram var att en familj som tillsammans duschar 20 minuter per dag förbrukar 5000 - 6000 kwh om året på varmvatten vilket motsvarar ca 5000 - 6000 kr om året.
Dock ska man inte glömma att det så sakteliga blir mer och mer vanligt att värmeväxlare används på avloppsvattnet för att ta tillvara på värme men det är en utveckling som går rätt sakta.

Onödiga fakta #1840
Avloppsvatten kan och används för att "tillverka" fjärrvärme med hjälp av värmepumpar.
Citera
2012-09-24, 14:43
Medlem
Hur hantera klagande granne?

Jag och min sambo har precis flyttat in i en hyresrätt och håller på att utföra några mindre renoveringar (sätta ny kakelfog, måla om, etc). Vårt problem har att göra med vår granne i 65-årsåldern som tydligen gillar att klaga. Första dagen vi bodde här var vi upptagna med att borra upp några hyllor. Vi hade borrat ca. 5 stycken när det ringer på dörren och han frågar hur länge vi hade tänkt hålla på. Det ska nämnas att detta var vid fyratiden på eftermiddagen, en vanlig vardag.

I dag har vi arbetat med kakelfogen och filat bort den gamla för att sedan sätta ny. Vi fick då ännu en påringning och han ville veta hur länge vi hade tänkt hålla på. Även detta var mitt på dagen.

Vi anser oss vara väldigt lugna hyresgäster. Vi är noga med att sänka ljudnivån på kvällarna och spelar aldrig hög musik. Vi undrar dock om det inte även krävs lite förståelse från grannarnas sida? Eller förväntas vi sätta upp lappar i trapphuset varje gång vi ska utföra ett arbete som anses ligga över det normala i ljudnivå? Jag vet inte heller vad vi kan göra åt de så kallade störande ljuden. Ibland har man något som måste borras upp på vägen, särskilt när man är nyinflyttad och vi kan inte fila bort kakelfogen på ett tystare sätt.
Citera
2012-09-24, 14:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Be honom dra åt helvete. Man har rätt att föra lite liv, såvida man inte håller på allt för sent. Passar det inte kan han flytta ut på landet. Det är normalt att det låter lite ibland.
Citera
2012-09-24, 14:48
Medlem
Porryhatters avatar
Det är väl bara att prata med hyresvärden så att ni står säkert hos honom, om nu grannen skulle gå till värden. Sen är det bara att fortsätta som vanligt och skita i gubbgrannen.
Senast redigerad av Porryhatter 2012-09-24 kl. 14:50.
Citera
2012-09-24, 14:50
Moderator
v50s avatar
Det är jobbigt med sådana grannar men att informera i förväg kanske kan vara ide om ni ska göra något som låter mycket och under en längre period men om man som din granne kommer och klagar efter man borrat några hål så tyder det på att den personen är överdrivet känslig eller mest gör det för att han/hon gillar att klaga.

Nästa gång han kommer och klagar kan ni ge honom ett par öronproppar och be han slita dem med hälsa fast räkna inte med att han tar det så bra utan det kan snarare reta upp honom mer

Rent konkret så kan ni prova ringa till hyresbolaget / bostadsrättsföreningens styrelse och höra med dem men i regel brukar det vara ok att borra lite och renovera så länge det inte sker på olämpliga tider på dygnet.
Citera
2012-09-24, 15:03
Medlem
Sereenas avatar
Mellan kl ~8 på morgonen och ~8-9 på kvällen så brukar det vara fritt frem sålänge det inte är "onödigt störande" (typ hösta volym på stereon och sånt).

Här händer det att dom sätter igång med renoveringsarbete kl 6-7 på morgonen med borrning, kapning, tom bila/bryta golv. Detta är vaktmästare + ibland inhyrd firma
Citera
2012-09-24, 15:28
Medlem
Man får aldrig störa sina grannar...lär er det först och främst. Inte vid någon tidspunkt.

5 hyllor...är det 40 hål? ..med 10 minuters mellanrum...400 minuter jävla störande psykopatljud.

Information och dialog verkar vara stort problem ute i flerfamiljsbostäderna.
Citera
2012-09-24, 15:30
Medlem
MadDog76s avatar
Jävla gubbe !!!! Givetvis så gör ni inget fel. Bara att fortsätta med det ni håller på med. Grannar får faktiskt ha lite överseende när man nyligen flyttat in. Nästa gång han knackar på kan du juh be honom att hjälpa till så det går fortare..
Citera
2012-09-24, 15:31
Medlem
Man får föra liv fram tills 22 har jag absolut för mig. Jag fick skäll av granntanten när jag dammsög lägenheten "PÅ TOK FÖR LÄNGE". klockan var 14:00 .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in