2011-02-11, 19:20
Medlem
Dudenesss avatar
Hur mycket ljud ska man tolerera från grannen? Har börjar störa mig mer och mer på min kära granne ovanför. Jag jobbar skift, med tidiga mornar eller sena kvällar. När jag jobbar tidigt, går jag rimligtvis och lägger mig tidigt, vid 21-tiden ungefär.

Problemet är min granne som verkar ha väldigt mycket spring i bena, speciellt mellan 23 till 00-tiden. Eftersom lägenheten är väldigt lyhörd hörs ju varje steg ned, och det har händer allt oftare att jag får svårt att somna in (antagligen för att jag ligger och oroar mig när hon ska börja väsnas), eller att jag vaknar när hon börjar gå omkring. Dessutom får hon för sig att sjunga ibland. När hon småsjunger får jag god lust att gå upp och säga till, men aldrig fått tummen ur, men hur ska man göra med stegen, hon rör ju sig bara i lägenheten?
Citera
2011-02-11, 19:29
Medlem
tigerrakets avatar
http://www.jam.se/studio/studiomonitorertillbehor/A47633/

Sprejlim på taggarna vänd upp och ner och tryck fast dom i taket. Eller om du vil ha taggar: Sprejlim på släta ytan och tryck fast.
Citera
2011-02-11, 19:35
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudeness
Hur mycket ljud ska man tolerera från grannen? Har börjar störa mig mer och mer på min kära granne ovanför. Jag jobbar skift, med tidiga mornar eller sena kvällar. När jag jobbar tidigt, går jag rimligtvis och lägger mig tidigt, vid 21-tiden ungefär.

Problemet är min granne som verkar ha väldigt mycket spring i bena, speciellt mellan 23 till 00-tiden. Eftersom lägenheten är väldigt lyhörd hörs ju varje steg ned, och det har händer allt oftare att jag får svårt att somna in (antagligen för att jag ligger och oroar mig när hon ska börja väsnas), eller att jag vaknar när hon börjar gå omkring. Dessutom får hon för sig att sjunga ibland. När hon småsjunger får jag god lust att gå upp och säga till, men aldrig fått tummen ur, men hur ska man göra med stegen, hon rör ju sig bara i lägenheten?

Jag har märkt att vissa människor går med hälen då dom traskar runt hemma; Donk donk donk. Medan jag och vissa andra använder hela våran fotyta och får en mer mjukare touchdown.

Ge henne en lektion i basic steps.
Citera
2011-02-13, 12:41
Medlem
Gamblors avatar
Ny granne låter jävligt sjuk. Vad göra?

Sedan nån månad tillbaka har jag en ny granne. Han har lägenhet vägg-i-vägg med mitt vardagsrum och när som helst under dygnet kan man höra honom hosta, riktigt vidriga "där åkte lungan med upp"-hostningar. Det är frustrerande men samtidigt börjar jag fundera på om det finns nåt jag bör göra åt det. Jag skulle förstås kunna ringa på och fråga om han är ok men jag bor i sunkigt område och jag har ingen lust att bli knivad...
Citera
2011-02-13, 12:45
Medlem
1.Låt han va så låter han dig va.
2.ta en kökskniv och fråga.
3. flytta.
Citera
2011-02-13, 12:45
Medlem
fraKturs avatar
Nästa gång ni springer på varandra i trapphuset kan du ju lite diskret säga att du har hört honom hosta, och att du undrar hur det är med honom.
Citera
2011-02-13, 13:27
Medlem
100gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smexxet
1.Låt han va så låter han dig va.
2.ta en kökskniv och fråga.
3. flytta.

Kniva han direkt så är problemet löst..

Nej men TS, fortsätter det är de väl bara att fråga när du stöter på honom.
Citera
2011-02-13, 13:58
Medlem
Moonchildbanans avatar
Tror inte att det finns något som du kan göra åt saken.
Du kan ju inte direkt be honom sluta hosta och vara tyst och vad skulle du kunna göra för att hjälpa honom? Köpa hostmedicin?

Nej, du får nog stå ut. Eller flytta.
Fråga hyresvärden om det finns en internkö för deras lägenheter. Då kanske du blir erbjuden en annan lägenhet om någon annan granne flyttar.
Citera
2011-02-13, 15:05
Medlem
Gamblors avatar
Han lär ju vara väl medveten om det själv, han har ju trots allt hostat och haft sig i flera veckor. Det är ju inte så att det stör till den grad att jag måste flytta men det låter ju inte trevligt. Jag förmodar att Moonchildbanan har en poäng.

Han har varit tyst sen i morse, men han kanske bara är ute...

Vad har man för skyldigheter gentemot sina grannar? Måste man ringa soc om man tror att barnen far illa, ringa ambulans om man tror att grannen ligger och dör eller polisen om man misstänker brott eller dylikt?
Citera
2011-02-13, 15:12
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamblor
Vad har man för skyldigheter gentemot sina grannar? Måste man ringa soc om man tror att barnen far illa, ringa ambulans om man tror att grannen ligger och dör eller polisen om man misstänker brott eller dylikt?

Som granne har du inga skyldigheter gällande ovan. Om du dock arbetar inom exempelvis barnomsorgen och misstänker missförhållanden måste du anmäla men som en vanlig medborgare finns det inga juridiska krav att man ska anmäla något.
Citera
2011-02-13, 21:52
Medlem
Kommentarerna på denna tråd är underbara och roligare än själva topic! Tack för gott skratt!

Måste såklart bidra lite själv:

Plinga på och sträck fram en flaska hostmedicin?
Citera
2011-02-13, 22:12
Medlem
DennisOlofs avatar
HAHA, underbara svar i tråden

Frågan är snarare, störs TS av hostandet, vaknar du när du sover. Eller är du bara orolig för personen ska hosta sig till döds .....

Sedan kan man fråga sig, hur mycket låter det ? Om du har en klockradio på eller liknande och spelar lite musik på låg nivå ? hörs det då eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in