2012-05-10, 14:29
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
När man renoverar badrum är det mycket vanligt att man byter ut de ingjutna avloppsrören fram till stammen. Då måste man bila fram dessa gamla rör och det kan vara rena tortyren om det pågår i lägenheten ovanför och om det är mycket bilningsarbete.
Det nu så moderna köksö-modet har också genererat mycket störande bilningsljud, i de fall man måste bila upp nya kanaler för avloppsrör etc.

Risk för skador på hörselorganen ligger vid ca 80 db, och där någonstans går gränsen för hur mycket oljud man får släppa ut.
Riktigt hårt bilningsarbete kan ligga på det dubbla, d v s upp emot 150-200.

I vilket fall som helst ska bilningsarbete annonseras tydligt i huset och/eller trappuppgången i god
tid.

Jo det har man märkt, blev fasen yr i huvudet av det och kräktes.
konstigt de inte lade rören under något mjukare, eller trodde de rören och betongen skulle hålla i tusen år
Citera
2012-05-10, 15:22
Medlem
Cruella de Vils avatar
Jag duschar också sent ibland, om jag t.ex. haft svettigt och kladdigt sex. Men mellan ca 22.00-07.00 så snabbduschar jag bara, 2-min dusch med andra ord, för att störa så lite som möjligt. Behöver man gå på toa eller spola av sig så kan man ju i alla fall göra sitt bästa för att minimera risken att störa grannarna, t.ex. att spola av sig snabbt och inte låta vattnet stå och rinna under tiden man tvålar in sig.

Jag bor högst upp och hör när grannen bredvid duschar, men det är inget som stör. I övrigt tycker jag mig ha hört när de hostat någon gång, och jag själv har precis varit dunderförkyld över en vecka, så om det stämde måste de ha haft ett smärre helvete nu
Senast redigerad av Cruella de Vil 2012-05-10 kl. 15:24.
Citera
2012-05-10, 17:03
Medlem
Hej!

Är i en situation jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Grannarna ovanför min lägenhet har haft gäster nu i 4 dagar och gästerna har ungar med sig som för liv genom att studsa bollar och saker kastas hela tiden i golvet. Börjar vid 12 på dagen till midnatt och har pauser på max en halvtimme.
Dunsar som hörs tydligt och man kan inte ens kolla på Tv med högt ljud utan att höra dessa dunsar.

Har ringt hyresvärden som sagt att dom endast kan skicka brev till grannen, men "dom lär bara väsnas ännu mer då".
Hyresvärden sa att vi skall ringa störningsjouren ifall det fortsätter efter 22.00.

Men att acceptera att höra detta ljud hela dagen oavsett om det slutar vid 22.00 är psykisktstörande.

Har ni några tips på hur jag skall gå tillväga och vad har jag för rättigheter i denna sak?

Tack på förhand.
Citera
2012-05-10, 18:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrice900
Hej!

Är i en situation jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Grannarna ovanför min lägenhet har haft gäster nu i 4 dagar och gästerna har ungar med sig som för liv genom att studsa bollar och saker kastas hela tiden i golvet. Börjar vid 12 på dagen till midnatt och har pauser på max en halvtimme.
Dunsar som hörs tydligt och man kan inte ens kolla på Tv med högt ljud utan att höra dessa dunsar.

Har ringt hyresvärden som sagt att dom endast kan skicka brev till grannen, men "dom lär bara väsnas ännu mer då".
Hyresvärden sa att vi skall ringa störningsjouren ifall det fortsätter efter 22.00.

Men att acceptera att höra detta ljud hela dagen oavsett om det slutar vid 22.00 är psykisktstörande.

Har ni några tips på hur jag skall gå tillväga och vad har jag för rättigheter i denna sak?

Tack på förhand.

Det första och oftast effektivaste man gör är att knacka på och prata med grannarna.
Citera
2012-05-10, 19:39
Medlem
Det har jag alltid undrat också. Här har vi en som varje helg i tre års tid har hållit på och borrat varje helg från 07:10 på morgonen. Inte för att jag lägger mig i, men måste man verkligen borra varje helg i 3 år? Det finns väl snart inga väggar kvar att borra i?
Citera
2012-05-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Riktigt hårt bilningsarbete kan ligga på det dubbla, d v s upp emot 150-200.

.
Nu tog du väl i lite väl mycket , kör bilningsrobot på jobbet och den har vi mätt upp till 130db och den är 10 gånger kraftigare än en vanlig normal bilmaskin.

Ljudnivå Typexempel
200-250 dB Kanon på 12"
195 dB Högsta teoretiskt möjliga värde vid atmosfärens tryck
175-200 dB Saturnraket avfyrar
150 dB Flygplan vid start
140 dB Högsta rekommenderade ljudtryck MED hörselskydd
Citera
2012-05-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det första och oftast effektivaste man gör är att knacka på och prata med grannarna.

Har gjort det några gånger förr men med den attityden dom har så gör det ingen verkan.
Citera
2012-05-10, 20:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Har gjort det några gånger förr men med den attityden dom har så gör det ingen verkan.

Aha. Det framgick inte av det du skrev.

Ja då får du göra som hyresvärden sa, ringa störningsjouren. Sen finns det ingen anledning att acceptera störningar, bara för att de sker innan klockan tio på kvällen. Det finns som sagt ingen av gud given regel att det ska vara det klockslaget som gäller. Man ska inte behöva bli störd. Sen blir det såklart diskussioner om vad en störning är.

Börja med att skriva ner varje störning när de sker. Beskriv vad det är och vilka tider de sker. Anteckna och anmäl, anteckna och anmäl.

Tyvärr tror jag det inte är skitlätt att bli av med störiga grannar ändå.
Citera
2012-05-11, 12:09
Medlem
Citat:
Aha. Det framgick inte av det du skrev.

Ja då får du göra som hyresvärden sa, ringa störningsjouren. Sen finns det ingen anledning att acceptera störningar, bara för att de sker innan klockan tio på kvällen. Det finns som sagt ingen av gud given regel att det ska vara det klockslaget som gäller. Man ska inte behöva bli störd. Sen blir det såklart diskussioner om vad en störning är.

Börja med att skriva ner varje störning när de sker. Beskriv vad det är och vilka tider de sker. Anteckna och anmäl, anteckna och anmäl.

Tyvärr tror jag det inte är skitlätt att bli av med störiga grannar ändå.

Precis, verkar vara ett jävla jobb.
Tama hyresvärdar som inte kan ta tag i saker och ting så dom fattar.
Vaknade 01:10 inatt utav en jävla duns ovanfrån. Helt sjukt hur dom kan låta ungarna vara uppe vid den tiden.

Får bli att köra med samma mynt nu fast tidigt på morgonen, enda jag ser att jag kan göra.

Tack för ditt svar.
Citera
2012-05-11, 12:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Precis, verkar vara ett jävla jobb.
Tama hyresvärdar som inte kan ta tag i saker och ting så dom fattar.
Vaknade 01:10 inatt utav en jävla duns ovanfrån. Helt sjukt hur dom kan låta ungarna vara uppe vid den tiden.

Får bli att köra med samma mynt nu fast tidigt på morgonen, enda jag ser att jag kan göra.

Tack för ditt svar.

Det är väl en av de dummare sakerna du kan göra om du verkligen vill ha resultat. Dessutom ganska okänsligt då det uppenbarligen bland annat är barn du kommer att 'straffa'.

En duns på natten är kanske också något man får acceptera. Ett barn kan ha ramlat ur sängen, någon råkade välta nåt i mörkret.
Citera
2012-05-11, 20:03
Medlem
Citat:
Det är väl en av de dummare sakerna du kan göra om du verkligen vill ha resultat. Dessutom ganska okänsligt då det uppenbarligen bland annat är barn du kommer att 'straffa'.

En duns på natten är kanske också något man får acceptera. Ett barn kan ha ramlat ur sängen, någon råkade välta nåt i mörkret.

Eftersom föräldrarna inte har vett att säga till ungar som studsar bollar och kastar saker inomhus så skiter jag fullständigt i det.

Var inte en duns, utan just den dunsen jag vaknade av och hörde dunsar och vatten och skit spolas hela tiden.
Citera
2012-05-11, 20:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Eftersom föräldrarna inte har vett att säga till ungar som studsar bollar och kastar saker inomhus så skiter jag fullständigt i det.

Var inte en duns, utan just den dunsen jag vaknade av och hörde dunsar och vatten och skit spolas hela tiden.

Whatever rocks your boat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in