2006-07-29, 03:01
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Men nu får du mig att rodna. Äch, man gör bara så gott ma kan. Och som jag försökt framtona, det är inte direkt teknikerna som jag är misstänksam mot utan själva organisationen COS.

Jag tror att man kan hitta mycket nyttigt, och onyttigt, utanför de gängse ramarna. Det är mer sättet att paketera dem som blir lite magstarkt ibland. Men jag tror att åtminstånde du förstår vad jag menar, och jag ser även jag fram mot dina insikter.

Jag får väl börja kalla mig Squirrel, helt enkelt.
Man ska bedöma saker ordentligt och genuint så i det mottot tycker jag du gör helt rätt. Jag uppmanar vare sig människor att hylla eller fördöma Scientologin utan att först veta vad Scientologi är.

Nej jag tycker inte du är en Squirrel eftersom du faktiskt försöker förstå vad Scientologin själva säger och det ska du istället ha cred för.
Squirrel är ju mer ett uttryck för handlingar som utförs av Scientologer eller andra där vederbörande påstår sig syssla med Scientologi fast egentligen hittat på eller förändrat delar av Scientologin helt efter eget behag.
Squirrel skulle kunna vara att sitta och auditera en person fast använda psykoterapi istället men påstå att detta är auditering.

Men snubben som snacka om Audiotering var ganska rolig tyckte jag! Haja vilka föreställningar vissa kan ha. Han påstod bestämt att audiotering var att man satt med hörlurar med "hjärntvättsmusik" som skulle ta bort händelser från före födelsen och att man därmed skulle bli fri...Han varnade för att detta var totalt sjukt och jag höll totalt med honom.
Han fäktade vilt med en massa slagord om hur farlig Scientologin var.
Moa ha ha ha ha ha ha!!!!
Gosse, du är en vetenskapsman jämfört med denna pajas!!!
Men jävlar vad jag garvade!!!
Ha det bra! Kanske blir borta ett tag då jag håller på med en skivinspelning i min studio ,och det är mycket nu!
See you!
Citera
2006-07-29, 03:12
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Och jag undrar fortfarande om frågorna jag ställde om delar ur Dianetics som jag tyckte var konstiga. Putter har besvarat några av dem.
Ber om ursäkt då jag just nu är lite upptagen och jag har försökt besvara Räsernajs mycket konkreta och bra frågor i första hand. Läs gärna dom svaren så kanske det kastar något ljus även över dina frågor. Men jag tror Putter är bättre skickad att besvara just dessa frågor än jag då jag har förstått att han läst mer än vad jag gjort.
God Natt!
Citera
2006-07-29, 20:52
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Hypotetiskt finns det mycket av om man granskar olika definitioner inom olika läror.Jag ville bara påtala att definitionen är korrekt såsom Scientologin ser på det. På så sätt kan du ju åtminstone utvärdera vad Scientologin står för

Låter fint!

Good Homework!
Om vi tittar på definitionen med lite Scientologiska ögon så kan man säga att när dom pratar om stimulus respons så menar dom att något i ens omgivning påminner om något som finns lagrat i det reaktiva sinnet och som personen själv inte direkt kan återkalla som ett vanligt minne och därmed göra en analytisk bedömning av.

Personen (Jaget,Hjärnan,Själen)är helt enkelt inte medveten om utifall det reaktiva sinnet uppfattat det som att något i hans omgivning (mer eller mindre) påminner om något som finns lagrat i hans "Bank". När "banken" retas av något i personens omgivning som påminner om innehållet i hans Engram så svarar den med att kasta fram samma reaktioner som Engrammet innehåller eftersom den endast reagerar utan att tänka analytiskt.

Ett litet exempel på skillnaden mellan Det analytiska medvetna tänkandet och det reaktiva enligt Scientologin.
En person ser en ambulans samtidigt som han ser en bil som är krockad till oigenkännlighet. OM han själv skulle ha ett engram som innehöll en krock han varit med om och där han blev medvetslös pga av kraftig smärta och där en ambulans även ingick i händelsen så skulle detta kunna bli "retat" av denna syn.
Det reaktiva sinnet skulle då "tänka" så här:
Ambulans=krockad bil=smärta i huvudet=någon som säger: Han verkar död!!
= doften av blod. Kan vara mer, men jag nöjer mig med detta.
Personen kan då "Keya In" (kolla upp "Keya In") engrammet och därmed också de reaktioner som finns lagrade i "Banken" (Reaktiva sinnet)vilket gör att hans analytiska förmåga minskar och han istället upplever en massa obehag med huvudvärk,kanske dödsångest, känner sig svimfärdig av åsynen av blod osv,eftersom dessa reaktioner kan ha ägt rum när han själv låg medvetslös-Är du med? Det reaktiva sinnet har inget tidsbegrepp utan reagerar bara när det blir retat.

Samma situation men utifrån ett analytiskt tänkande: Ej reaktivt alltså!
En person som inte har något innehåll med en ambulans eller krockad bil i sin "Bank" kan då fortfarande tycka att detta är en tragisk situation och känna sig illa berörd över att någon kanske har förolyckats i denna krasch.
Men eftersom hans bank inte kastar över honom en massa reaktioner som fäster hans uppmärksamhet på dessa reaktioner eller kommandon så kan han analytiskt utvärdera situationen enligt följande:

En person har kört för fort i halkan och troligen därför förlorat kontrollen över bilen och därmed kraschat. Med tanke på hur smashad bilen är kan föraren fått svåra skador eller till och med dött. Ambulansmännen gör ett bra jobb med att se till att fixera nacken och ryggen så att inte värre skador kan uppstå..osv

Det analytiska tänkandet "stängs av" mer eller mindre utifall det reaktiva sinnet blir retat mer eller mindre och därav blir man mer eller mindre utelämnad till det reaktiva sinnets sätt att reagera och styra personens upplevelser och reaktioner.
Hoppas du fattar vad jag menar...Fråga gärna annars.
Men borde det reaktiva minnet inte kunna innehålla possitiva saker oxå, tex. den underbara känslan som jag får i hela min kropp när jag känner doften av nyplockade, solmogna jordgubbar? Måste det reaktiva sinnet endast innehålla negativa upplevelser? Ibland, när jag får tag på nyplockade, smålänska (ev. Öländska) jordgubbar, då är det så att man nästan svimmar av lycka.
Citera
2006-07-29, 20:58
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Ha det bra! Kanske blir borta ett tag då jag håller på med en skivinspelning i min studio ,och det är mycket nu!
See you!
Med risk för att vara väldigt off topic. Ditt studioprojekt låter faktiskt mer intressant, så här i ölens och sommarsolens Sverige. Hoppas att allt går bra. Nyfiken som man är, vilken typ av musik?
Citera
2006-07-30, 18:06
Medlem
Citat:
Men borde det reaktiva minnet inte kunna innehålla possitiva saker oxå, tex. den underbara känslan som jag får i hela min kropp när jag känner doften av nyplockade, solmogna jordgubbar? Måste det reaktiva sinnet endast innehålla negativa upplevelser? Ibland, när jag får tag på nyplockade, smålänska (ev. Öländska) jordgubbar, då är det så att man nästan svimmar av lycka.
Jag ser att Ghoststrokes gjort ett bra arbete med att förklarar det reaktiva sinnet, men jag får väl vara hans stand-in nu då han tydligen jobbar med en skivinspelning. Hoppas han blivit medlem i TOTO eller liknande.

Om du tänker dig dessa två olika sinnen, det reaktiva och det analytiska, såsom två filmkameror, som filmar in allt det du upplever med alla dina sinnen, dygnet runt och precis hela tiden.
Det innebär att dessa olika "kameror" spelar in exakt samma sak hela tiden.
Enda undantaget är då du av en eller annan anledning är mer eller mindre medvetslös.

Medvetslös kan du vara av flera andledningar, sjuk, hög feber, yttre trauma, droger, sjukdom. Vid tex en black out av alkohol, som kanske de flesta av oss varit, om inte annat så i vår ungdom, dvs stunder då vi inte har en aning om vad som hände de sista timmarna på festen igår, totalt svart.
Vid dessa tillfällen har din analytiska "kamera" gått och lagt sig, fungerar inte.
Men det reaktiva sinnet filmar på som vanligt, som om inget hade hänt. Men det är detta sinne som faktiskt kan få din kropp att hitta hem och lägga kroppen i sängen, för "DU SJÄLV" var ju inte med i matchen för fem öre, du var borta.
Detta i sig är inte engramatiskt, då ett engram förutom medvetslöshet måste innehålla smärta.

Allt det som du med lätthet kan återminnas har även "spelats" in i det reaktiva sinnet, tillika det analytiska. Det rekativa sinnet kan däremot inte ha ett subjektivt tycke om doften.
Men det som DU själv upplever som spelas in som DU själv kan analysera, bedöma och tycka om, hamnar ju i det analytiska sinnet, dvs den paralella "kameran". Så länge som du är med i matchen och kan analysera och tycka till om alla de upplevelser du förnimmer varje dag med alla dina sinnen hamnar i det analytiska sinnet, vilket DU även använder dig av för att återkalla alla dina minnen som du har, såväl bra som dåliga.

De minnen du inte med lätthet kan minnas, är just de som inte finns lagrat i det analytiska sinnet, utan enbart i det reaktiva. Om man tar exemplet ovan med blackouten efter en fylla, så kan mycket återkomma om du får hjälp av någon som berättar alla pinsamheter du gjorde kvällen innan, så återkommer en del av det som hände. Du kan då alltså med lite hjälp få fram de bilder som ligger i den reaktiva sinnets "kamera". Vad som händer är du du lyckas få fram dessa "bilder" varmed de fyller dina svart luckor som du fått i ditt analytiska sinne.
Skulle du däremot fått utstå smärta under denna kväll kan det mycket väl ha utvecklat sig till ett engram, då du då skulle ha medvetslöshet(till en viss grad) samt smärta. Då skulle detta vara mycket svårare att själv att få fram dessa "bilder" från det reaktiva sinnet, det är då du behöver hjälp av en auditör. Men principen är den samme.

Så fortsätt att drömma om dina jordgubbar, dom ÄR jä... goda, men du behöver absolut inte ditt reaktiva sinne till det, då minnesbilderna av dessa ligger i ditt analytiska sinne.
Citera
2006-07-30, 19:38
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Medvetslös kan du vara av flera andledningar, sjuk, hög feber, yttre trauma, droger, sjukdom. Vid tex en black out av alkohol, som kanske de flesta av oss varit, om inte annat så i vår ungdom, dvs stunder då vi inte har en aning om vad som hände de sista timmarna på festen igår, totalt svart.
Vid dessa tillfällen har din analytiska "kamera" gått och lagt sig, fungerar inte.
Men det reaktiva sinnet filmar på som vanligt, som om inget hade hänt. Men det är detta sinne som faktiskt kan få din kropp att hitta hem och lägga kroppen i sängen, för "DU SJÄLV" var ju inte med i matchen för fem öre, du var borta.
Detta i sig är inte engramatiskt, då ett engram förutom medvetslöshet måste innehålla smärta.
Hoppsan, där har jag minst ett medvetslöst tillfälle till. Tänkte inte på det.

Men eftersom, åtminstånde inte jag, har så många medvetslösheter i samband med smärta, så borde det vara rätt snabt att bli av med de ev. engram man går och bär på? Borde gälla stora flertalet av befolkningen.

Med tanke på den tidigare diskussionen, om foster och engram. Räknar man fosterstadiet som en stor medvetslöshet?
Citera
2006-07-30, 19:41
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Hoppas han blivit medlem i TOTO eller liknande.
Men nu skall vi väl inte vara elaka mot Ghost.
Citera
2006-07-30, 19:55
Medlem
Citat:
Hoppsan, där har jag minst ett medvetslöst tillfälle till. Tänkte inte på det.
Jo, törs inte ens räkna alla tillfällen.
Citat:
Men eftersom, åtminstånde inte jag, har så många medvetslösheter i samband med smärta, så borde det vara rätt snabt att bli av med de ev. engram man går och bär på? Borde gälla stora flertalet av befolkningen.
Jo, vanligtvis går det snabbt med en skicklig auditör. Till dessa engram tillkommer dessutom något som kallas "sekundär" och "lås", vars mekanismer och samband jag inte alls tänker gå in i, då det finns ett skäl till att Hubbard skrivit en tjock bok som beskriver allt detta, så därför går det inte att beskriva dessa saker i ett forum som detta.
Kanske "Puppy", som läst boken kan göra en sammanfattning, jag kan det inte.
Citat:
Med tanke på den tidigare diskussionen, om foster och engram. Räknar man fosterstadiet som en stor medvetslöshet?
Intressant fråga, som jag inte har en aning om vad som sägs inom Scientologin.
Däremot kan jag säga vad JAG tror, dvs inte vad Scientologin säger. Jag tror att det analytiska sinnet endast finns och kan fungera då det är "NÅGON" som finns där och kan analysera och analytiskt kan bedöma all den information som kommer.
Thetanen/anden/själen tar ju kroppen i besittning vid vid själv födseln, strax innan eller strax efter, har jag läst från Hubbard. Med tanke på att denne själ inte finns i kroppen innan födseln vanligen, så kan det ju ej heller finnas ett analytiskt sinne, tolkar JAG det som.

Du ser, jag har inte hunnit bli ett fullblodsproffs ännu.

Du är ju medveten om att du är medveten, vilket brukar beskrivas såsom Thetanen/anden/själen, DU vet ju att du är en medveten individ, till skillnad mot ett foster
Citera
2006-07-30, 20:04
Medlem
Citat:
Men nu skall vi väl inte vara elaka mot Ghost.
TOTO har en sak gemensamt med Scientologin, de är båda fulländade och perfekta.
OT?
Nä för tusan, TOTO är aldrig OT.
Citera
2006-08-01, 00:39
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Med risk för att vara väldigt off topic. Ditt studioprojekt låter faktiskt mer intressant, så här i ölens och sommarsolens Sverige. Hoppas att allt går bra. Nyfiken som man är, vilken typ av musik?
Musikprojektet är väldigt intressant! Jag gillar musik med harmoni,ös och sväng. Så det blir en mix av detta på denna produktion.
Man får tacka för lyckönskningarna!
Citera
2006-08-01, 01:30
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Problemet med det reaktiva sinnet är att det inte är logiskt utan endast reagerar utan "Din" (Hjärnan,själen,)vetskap.
Alla minnen du kan återuppleva och plocka fram efter eget behag är inte reaktiva eftersom du kan utvärdera dessa och se ett logiskt sammanhang i dom.Se det så här:

Personer som helt plötsligt får panikkänslor utan att någonting i närvarande tid hotar dom eller överhuvudtaget skulle kunna vara ett skäl till en sån motreaktion är under inverkan av det reaktiva sinnet.

Det förekommer alltså en "retning" av det reaktiva sinnet som personen själv inte känner till och därför upplever han bara själva reaktionen utan möjlighet till någon logisk förklaring till VARFÖR han upplever den. Han kan naturligtvis gissa eller spekulera kring vad som kan vara anledningen, men det leder sällan till att någon blir av med besväret. Om personen upplever obehag utan att veta varför och om ingenting i hans omgivning föranleder hans obehag så måste det alltså finnas ett sinne som tolkar hans omgivning helt annorlunda än vad personen själv gör.

Ex: En person sitter och kollar på teve i en lugn och trygg omgivning och får plötsligt panikänslor, han börjar kallsvettas, han börjar känna en inre panik,han börjar känna sig otrygg osv. Denna reaktion beror inte på något han själv har kunnat utvärdera som en riktig fara för honom eftersom det inte finns något hot mot honom i hans lägenhet.

Detta tyder då på att att hans reaktiva sinne blivit retat av något och börjat reagera UTAN att personen själv har någon kännedom om detta.
En person som sitter framför teven när det plötsligt stormar in en beväpnad person i hans lägenhet kan uppleva panikikänslor,börja kallsvettas,känna panik osv. Detta är en fullständigt normal och analytisk reaktion då personen faktiskt ÄR hotad och en sådan reaktion är då att vänta.

Så när det är reaktivt så vet du inte varför du upplever t.ex obehag. När du tänker på jordgubbar och fina minnen som du lätt kan plocka fram, eller reagerar inför ett verkligt hot så är det medvetna handlingar där du själv kunnat utvärdera faran i en VERKLIG situation eller innebörden i ett smakfullt minne.

Allt du har tillgång till i minnet kan inte styra dig enligt stimulus respons. Det kan naturligtvis få dig att känna dig ledsen om du tänker på någons bortgång eller svek, men då är orsaken känd för dig själv och du har ett känt skäl till din reaktion.

Att vara människa innebär att uppleva emotion (sinnesrörelse)och att bli ledsen är inte reaktivt, att bli arg eller känna sig uppgiven är normala reaktioner som beror på livets mödor och besvär och våra reaktioner på dom och skall inte förväxlas med reaktiva reaktioner som sker utanför vår egen vetskap.

Du kan naturligtvis bli ledsen och arg pga det reaktiva sinnet också men då är orsaken okänd för dig själv. Däri ligger skillnaden.

Tillbaks till arbetet nu....
Hoppas det klargjorde något. See u!
Citera
2006-08-01, 02:02
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Jag ser att Ghoststrokes gjort ett bra arbete med att förklarar det reaktiva sinnet, men jag får väl vara hans stand-in nu då han tydligen jobbar med en skivinspelning. Hoppas han blivit medlem i TOTO eller liknande.
Blir nog svårt att slå sig in i Totos väldrillade gäng ,men fy fan det här kommer bli bra!!
Tror nog att du kan titelera dig som mer än en stand in då ditt svar var av högre klass än mina brukar vara. Well Done!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in