Citat:
Fast om man skall ta det i en vidare översättning utanför Dianetiksfären så vill jag nog lägga till ett Hypotetiskt också.
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Well Done! Ska bara tillägga att det inte är Scientologins tolkning utan deras exakta definition. Dvs vad dom menar att det betyder.
Citat:
Nja, se vad som hände är väl inte riktigt korrekt, men eftersom det var under rätt så kontrollerade förhållanden, så kan jag ana vad som hände. Den första var under en nersövning när jag genomgick en operation som barn (räknas att vara nersövd?) Den andra var mycket kort, max 10-15 sek. då jag sprang på en knytnäve lite för fort en midsommar för en massa år sedan.
Var du totalt utslagen men ändå kunde se vad som hände?
Inget av dessa tillfällen har mig veterligen gett mig några men, möjligen att jag aktar mig lite extra för "Suckerpunches" nuförtiden. Men det kan även bero på att jag vuxit upp och blivit något mer ansvarstagande än i min ungdom.
Citat:
Stimulus Respons:
Nej vi blir inte medvetslösa så fort något otäckt händer. Enda skälet till att det reaktiva sinnet kan styra oss är att vi inte medvetet har kunnat registrera det som hänt oss. Att man upplever smärta är inte lika med att man får ett engram. Du kan gå till tandläkaren eller boxas utan att detta blir ett engram så länge du är medveten eller förberedd på smärtan. Är du däremot medvetslös i någon grad så registreras detta i det reaktiva sinnet och kan därmed sen reagera på stimulus respons. Kolla gärna upp Stimulus respons och berätta för mig vad du får fram för betydelse av det. Inget ont menat utan bara så att du som sagt var inte blir snurrig av mina svar. Det är inte helt enkelt att ge bra enkla svar då det krävs vissa baskunskaper i terminologin för att förstå dessa saker. Hädanefter kommer jag benämna det reaktiva sinnet för "Banken". Går snabbare att skriva och är ett allmänt slanguttryck för det reaktiva sinnet.
Stimulus - Någon form av påverkan av våra sinnen. Respons - Den reaktion som sinnet ger tillbaka. Förenklat: kittla någon och han garvar. Du retar sinnet och det svarar.
Äch, man gör bara så gott ma kan. Och som jag försökt framtona, det är inte direkt teknikerna som jag är misstänksam mot utan själva organisationen COS.