2007-02-16, 00:29
  #1645
Medlem
Räsernajss avatar
Påminner lite om upplägget hos Landmark Education, organisationen som TV4 outade för en tid sedan. Tror inte dom finns kvar i Sverige längre dock. Några kopplingar? Eller är det bara "The American way" som gör att dom liknar varandra?:-)
Citera
2007-02-16, 10:00
  #1646
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Påminner lite om upplägget hos Landmark Education, organisationen som TV4 outade för en tid sedan. Tror inte dom finns kvar i Sverige längre dock. Några kopplingar? Eller är det bara "The American way" som gör att dom liknar varandra?:-)

Landmark är vad jag minns kopplade till Werner Earhard som låg bakom EST. Har för mig att de är frikopplade från scientologi helt. möjligen skulle det vara så att grundaren är tidigare scientolog...

http://en.wikipedia.org/wiki/Landmark_Education kanske är en början (har själv inte läst sidan dock...)

det finns flera liknande självhjälps-system från staterna...ett annat är t.ex. Silva mind control....
Citera
2007-02-16, 10:45
  #1647
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Landmark är vad jag minns kopplade till Werner Earhard som låg bakom EST. Har för mig att de är frikopplade från scientologi helt. möjligen skulle det vara så att grundaren är tidigare scientolog...
Werner Erhard har i alla fall studerat scientologi och det sägs att han snott en del idéer därifrån...

Både han och EST finns med på Scientologikyrkans fiendelista.
Citera
2007-02-17, 00:54
  #1648
Medlem
Räsernajss avatar
Då kanske det inte var så långsökt då... Därserman...
Citera
2007-02-17, 01:08
  #1649
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Werner Erhard har i alla fall studerat scientologi och det sägs att han snott en del idéer därifrån...

Både han och EST finns med på Scientologikyrkans fiendelista.

intressant!
det finns väl en uppsjö personer som varit scientologer, men som sedan lämnat rörelsen men endå fortsatt att följa Hubbards "tekniker"?
Citera
2007-02-17, 19:53
  #1650
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
intressant!
det finns väl en uppsjö personer som varit scientologer, men som sedan lämnat rörelsen men endå fortsatt att följa Hubbards "tekniker"?
Ja, många har fortsatt att utöva "ortodox" scientologi utanför "kyrkan". Andra har, liksom Werner Erhard, försökt plocka "russinen ur kakan" och skapa egna metoder baserade på scientologin. Ett svenskt exempel är Föreningen Duga.

Att bilda en "utbrytargrupp" räknas som "High Crime" och "Suppressive Act" enligt Hubbards föreskrifter.
Citera
2007-02-21, 16:03
  #1651
Medlem
Räsernajss avatar
Men att stämpla på det viset, är det ur en ekonomisk synvinkel att man är inne och tallar på COS område?

Skulle COS kalla det för High Crime om jag bröt mig ur organisationen och fortsatte att lära ut, väldigt ortodoxt, fast helt utan COS anknytning? Bortser då från ev. varumärkesövertramp.

Ghost, du som inte är ansluten till COS, hur ser du detta med utbrytare som lär ut hela eller delar av läran? Blir väl iofs lite som att vi närmar oss den tidigare diskussionen om att läran är 100% perfekt som den är och inte kan utvecklas mer förstås, kontra utan utveckling stagnerar allt.:-)
Citera
2007-02-22, 15:22
  #1652
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Ja, många har fortsatt att utöva "ortodox" scientologi utanför "kyrkan". Andra har, liksom Werner Erhard, försökt plocka "russinen ur kakan" och skapa egna metoder baserade på scientologin. Ett svenskt exempel är Föreningen Duga.

Att bilda en "utbrytargrupp" räknas som "High Crime" och "Suppressive Act" enligt Hubbards föreskrifter.

ja Scientologerna håller ju rätt hårt på att läran ska tillämpas exakt så som Hubbart la fram den...
Citera
2007-02-23, 14:01
  #1653
Medlem
Mark Gs avatar
Och så finns det förstås scientologer som (med all rätt) anser att det är scientologikyrkan själv (CoS International, RTC etc) som är en suppressiv och korrupt organisation...

Free Zone och Ron's Org har organiserats av scientologer som hyllar Hubbards Tech men som ogillar scientologikyrkans organisation.

Jag tycker att följande text från Ron's Org är rätt häftig:

Citat:
The RON’S Orgs are organizations connected to a vast network to bring back dianetics and scientology in a serene atmosphere (free from suppression) and help people reach spiritual freedom through the application of it's technology. The RON’S Orgs have no connection whatsoever with the Church of Scientology and is also no religious movement or similar. The technology is used as a science, just like one would study biology.
Alltså,
  • scientologin är ingen religion.
  • Atmosfären i scientologikyrkan full av undertryckande, och därför olämplig för utövande av scientologi.
  • Ron's Org anser att dianetiken och scientologin måste tas tillbaka till en god atmosfär för att den ska fungera som den ska.
www.ronsorg.nl
Citera
2007-02-28, 16:30
  #1654
Medlem
Räsernajss avatar
Om inte annat så låter det ju som ett sunt och riktigt steg för att försöka ta ett steg från "sekt" stämpeln.

Men hur värjer man sig för COS, vad det gäller upphovsrättslagar och liknande. Dom brukar ju vara ganska rabiata på den fronten?
Citera
2007-03-01, 18:04
  #1655
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Om inte annat så låter det ju som ett sunt och riktigt steg för att försöka ta ett steg från "sekt" stämpeln.
Ja, men samtidigt tenderar många av de fristående scientologerna att framstå som någon sorts "lunatic fringe" - galna pseudovetenskapare som inte har några som helst problem med att anamma och spinna vidare på Hubbards mer bisarra idéer och konspirationsteorier, bl.a. detta med den utomjordiska civilisationen Marcab. Man menar att Marcabianer (i människoskepnad) har invaderat jorden och infiltrerat regeringar, banker, offentliga myndigheter etc. etc. En av förgrundsgestalterna inom den fristående rörelsen var "Kapten" Bill Robertson (död 1991, cancer) som blev utkastad från CoS 1982 då han ansågs vara en belastning för den nya ledningen och dessutom ansedd som lite väl galen, trots, eller kanske på grund av, att han var en av Hubbards närmaste och mest hängivna lärjungar. Kapten Bill var övertygad om att Marcabianerna försökte ta över och förstöra Scientologikyrkan. Och att de till slut lyckades, då Hubbard hade försvunnit från ledningen. Än i dag tror man inom Ron's Org att CoS styrs av Marcabianer.
(se: http://www.ronsorg.nl/history/history2.htm)

Kapten Bill, som även kallade sig för Astar Paramejgian, hade också en del att berätta om Xenu. Hans utvidgade version (som ursprungligen sägs komma från Hubbard själv) är betydligt häftigare än den historia som ingår i OT III.
Den kan läsas på Free Zone's websida:

http://www.freezone.de/english/cbr/sector9/e_sob20.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Men hur värjer man sig för COS, vad det gäller upphovsrättslagar och liknande. Dom brukar ju vara ganska rabiata på den fronten?

Kanske måste CoS till slut inse att det inte går att göra något åt det.

På 80-talet och i början av 90-talet gjorde de allt för att stoppa David Mayos Church of the New Civilization/Advanced Ability Center och lyckades delvis. Men CoS verkar bli allt mer maktlös. Många av utbrytargrupperna är svåra att komma åt då de verkar i länder där de kan växa på CoS bekostnad, i Holland t.ex. har många gamla scientologer valt att gå över till Ron's Org.
Citera
2007-03-08, 21:14
  #1656
Medlem
s1r1s avatar
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in