Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Vem har sagt att neurobiologer inte tror på en fri vilja?
Hur kan det finnas en fri vilja om det är gråmassan som kör?
Citat:
Den där grå massan är den mänskilga individen. Vad menar Du är individen?
Jag har inte tålamod att sitta här och försöka sammanfatta psykologins och neurologins forskning kring tanke,känsla och beteende.
Vad jag menar är individen, är just det som du pluggar i många år, nämligen psykologi. Psykologi betyder "Läran om SJÄLEN"! Observera att det INTE betyder läran om gråmassan, utan just SJÄLEN, det andliga väsen som vi människor i grunden är.
Citat:
Då är det alltså säkerställt:
D.Putter anser att KMR är bättre skickade att bota psykisk sjukdom än läkarvetenskapen.
Tja, med den rent horribelt dåliga statestik psykiatrin har för botande av psykiska besvär, torde inte det vara särskilt svårt. Där är jag helt säker på att väldigt många organisationer och terapier har enormt mycket större framgång. Psykiatrisk ohälsa har ÖKAT dramatiskt de senaste årtiondena, vilket jag visat på många gånger tidigare. Detta trots alla mångmiljardbelopp som ges ut till psykiatrin och dess kemister varje år, resultatet ÄR skrämmande dåligt, själsliga ohälsan ökar enormt för varje år.
Den psykiska hälsan ÖKAR dramatiskt varje år för dom som går med Scientologin, vilket bevisas genom vad dom själva säger.
Citat:
Hjärnan fattar beslut. Det är därför jag fattar sämre beslut om jag dricker för mycket alkohol, det är därför vissa typer av hjärnskador kan gör amig impulsiv och andra passiv.
Jo, intressant teori det där.
Jag ska ta det med polisen nästa gång jag torskar för att ha kört för fort. Varför får jag då böter? Det är ju inte mitt FEL!!!
JAG kan ju inte hjälpa att HJÄRNAN bestämde att bilen skulle gå i 90 km där det var 70.
Ser du verkligen inte själv så ologiskt din teori är?
Du jämför ju människan med en slags amöba eller någon encellig bakterie.
Du måste bara förklara detta närmare, förklara hur du menar med att hjärnan kör sitt eget race och "DU" kan inget annat göra än sitta bredvid och titta på, fascinerande teori, verkligen.
Citat:
Inget konstigt alls.
I spindelfobi-fallet går stimuli-respons kedjan blixtsnabbt, en slags mkt direkt se-upp-fara bana i hjärnan. Vid exponering blandar man in storhjärnan i större utsträckning och kan modifiera de system som aktiverats.Det gäller även då man ex ser ngt i periferin, hoppar till men så snart storhjärnan fattat vad det är och Du tankemässigt hunnit behandla det så modifieras Din respons.
Samma med smärta. I normala fall reagerar man med att avvärja om man får smärta ex i en hand då man lagt den på ngt varmt. Om man blandar in de högre funktionerna i hjärnan kan man modifiera den reföexen och låta handen ligga kvar.
VEM, jag upprepar VEM är det som blandar in storhjärnan? VEM är det som ens kommer på tanken att exponera sig frivilligt mot sådant som hjärnan siganler fara gentemot?
Citat:
Att ha ansvar kräver att man har en fri vilja, eller hur?
Absolut!
Citat:
Det finns några varianter att tänka sig.
1. Man har en helt fri vilja. Med den fattar man beslut som är fria, dvs oberoende, av ens hjärna, genetik, uppväxtmiljö och erfarenheter.
2. Man har inte ngn fri vilja. Alla Dina beslut beror helt på ovanstående faktorer. Tom ngt så oskyldigt som vilken färg på tandborste man väljer på Konsum beror på ngn preferans man har med sig.
I detta alternativ kommer alla ändå uppleva att de har en fri vilja eftersom de inte har förmågan att se alla de inblandade faktorerna samtidigt.
Du gav en schysst definition på CLEAR i punkt ett ovan, men du har ju läst dianetiboken så det är ju inte konstigt, men ta bort erfarenheter från definitionen, då erfarenheter behövs för korrekta beslut.
Citat:
Samma skulle kunna sägas ex om vädret. Vi vet massor om hur väder fungerar men kan ändå inte förutse en Tsunami som dödar 100 000-tals. Varför det? Antingen är det för att vädret till slut styrs av ngn slags slumpfaktor eller ngn slags besjälad variant (stormgud?)
Jodå, hade det funnits sensorer i havet efter skalvet så hade tsunamin varit känd innan katastrofen skedde.
Vädret styrs ju av sina egna lagar, lagar som säkert inte är exakta och fullkomliga utan har en viss del slumpmässighet i sig, kan jag tänka mig, har inte snackkat med Pohlman om detta. Precis som en Amöba eller en bakterie.
Citat:
Jag lutar åt alternativ 2. Efter att ha läst den fria viljan vs. determinism på filosofikursen har jag fått min syn på ex narkomaner styrkt. Jag upplever varje dag att jag fattar "fria" beslut, jag tillochmed velar fram och tillbaka emellanåt. Jag försöker göra gott och inte såra människor i min omgivning.
Vad bra, men hur kan du då säga att ditt alternativ 2 är det korrekta?
Citat:
När det gäller människor som gör dåliga saker, för sig själva eller andra så ser jag på det såhär:
En narkoman har fatta ett jävligt dåligt beslut om sin hölsa och sin framtid. Jag utgår från att den som gör det inte bestämde sig då han/hon var 12 år och stod framför en limtub; -"jag ska bli knarkare då jag blir stor!". Jag tror att det är många olika faktorer som spelar roll där det ena leder till det andra.
De som tror att narkomani är ett helt fritt val som man endast själv kan hållas ansvarig för torde inte tycka att man ska lägga så mycket resurser på narkomanerna annat än för att minska kriminalitet och sjukvårdskostnader.
Eftersom jag ser deras knarkarval som ngt som är utsprunget ur deras bakgrund så tänker jag att det hade kunnat vara jag under andra omständigheter. Då blir det naturligt att tycka att de har lika mycket rätt till hjälp som den som gjort "kloka val".
Så du tillhör din teori nummer 1, medans de mindre lyckade i samhället tillhör din teori nummer 2!?
Hmm..., narkomaner tillhör amöbasläket alltså
Glöm inte bort att jag själv knarkat. Alla som knarkar har börjat av helt egen fri vilja, om det inte var nån som band fast dig och tvingade in kanylen i armen på dig under ett par år.
Den fria viljan innebär ju INTE att man alltid fattar korrekta beslut.
Vid varje bilolycka så finns det minst en chaufför, beroende på hur många som var inblandade i olyckan, som hade sin fria vilja och förmåga att fatta egna beslut. Vid varje olycka är det dock någon som fattat ett felaktigt beslut, beroende på för lite kunskap, får dåligt tränad, sämre förmåga att utföra eller tänka rätt pga av piller, droger/alkohol i blodet.
Jag förstår fortfarande inte varför du har en fri vilja medans jag som fd knarkare skulle likställas med en amöba?
Haka nu inte upp dig på mina liknelser, men du beskriver faktiskt en knarkare som inte hara en större valmöjlighet och fri vilja än just vad en amöba eller en bakterie har.
Och varför skulle inte en människa som fattar ett felaktigt beslut vad gäller sitt eget liv få vård och hjälp som alla andra?