2011-08-01, 23:58
  #2113
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Tackar för boktipsen men jag har redan läst dem böckerna
Jag kan rek. boken "Behind the iron curtins of sceintology"

Ja, Marc Headleys bok är verkligen läsvärd. Skulle vara kul att läsa som roman, om det nu inte råkade vara sant. Eftersom jag känner Marc väl och arbetade mycket med honom så har jag redan hans signerade bok (jag har förresten även Jeff Hawkins signerade bok, även om jag egentligen läste allt online innan det gavs ut i bokform).

Värt att nämna är däremot att vare sig Jeff Hawkins bok eller Marc Headleys bok egentligen beskriver scientologin, utan beskriver bara hur scientologikyrkan har blivit (dvs. organisationsdelen, inte scientologin i sig). Och i Jeff Hawkins bok kan man tydligt se att det är en annan atmosfär inom "Sea Org" under Hubbards tid (kapitel 3-10) jämfört med helvetet under Miscavige (kapitel 14-17).
Citera
2011-08-02, 00:05
  #2114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, Marc Headleys bok är verkligen läsvärd. Skulle vara kul att läsa som roman, om det nu inte råkade vara sant. Eftersom jag känner Marc väl och arbetade mycket med honom så har jag redan hans signerade bok (jag har förresten även Jeff Hawkins signerade bok, även om jag egentligen läste allt online innan det gavs ut i bokform).

Värt att nämna är däremot att vare sig Jeff Hawkins bok eller Marc Headleys bok egentligen beskriver scientologin, utan beskriver bara hur scientologikyrkan har blivit (dvs. organisationsdelen, inte scientologin i sig). Och i Jeff Hawkins bok kan man tydligt se att det är en annan atmosfär inom "Sea Org" under Hubbards tid (kapitel 3-10) jämfört med helvetet under Miscavige (kapitel 14-17).

Öh sorry tänkte på fel bok.. Marks bok har jag inte läst ännu men tänkte göra det.
Boken jag tänkte tipsa om heter "The Complex- an inside exposes the convert world of the cos" av Johan Duignan

"Mad man or messiha" är också en klassiker.
Citera
2011-08-02, 00:28
  #2115
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Öh sorry tänkte på fel bok.. Marks bok har jag inte läst ännu men tänkte göra det.
Boken jag tänkte tipsa om heter "The Complex- an inside exposes the convert world of the cos" av John Duignan

"Mad man or messiha" är också en klassiker.

Okej, det är lätt hänt. Jag kan i alla fall säga att Marks bok är mycket välskriven och svår att lägga ifrån sig när man väl har börjat.

De andra två som du nämnde har jag inte läst, och de står heller inte särskilt högt på min lista över böcker som jag vill läsa. Jag känner inte John Duignan, så den boken har inte slagit an någon stäng, så att säga. Annars så känner jag till att båda böckerna finns. "Inside Scientology: The Story of America's Most Secretive Religion" av Janet Reitman ska jag däremot läsa när jag får den på posten.
Citera
2011-08-02, 09:49
  #2116
Medlem
fotsvetts avatar
Vilken OT-nivå hade LRH själv uppnått?
Citera
2011-08-02, 12:36
  #2117
Medlem
En vacker spkenword av LRH barnbarns barn. Gripande!
http://www.youtube.com/watch?v=0QsCrFANMzc&feature=player_embedded#at=68
Citera
2011-08-02, 12:47
  #2118
Medlem
fotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Känner du överhuvudtaget någon scientolog som INTE vet vad clear påstås vara?

Hur ska man förklara clear i termer som du skulle kunna förstå? Okej, jag ska göra ett försök. En av de mest grundläggande delarna inom dianetiken är hur sinnet är uppbyggt av en omedveten reaktiv del och en medveten analytisk del. Skillnaden mellan dessa två delar är att det reaktiva sinnet inte fungerar logiskt, utan fungerar baserat på stimulus-respons-basis, dvs. en viss stimulans ger en viss automatisk respons. När det gäller den analytiska delen av sinnet är det däremot personen själv som beslutar vad som ska göras, baserat på en medveten bedömning av situationen.


Enligt vad jag hört så har begreppet clear ändrats en del under årens lopp. När dianetikboken skrevs så auditerade man t ex inte händelser från tidigare liv. Om någon blivit clear med auditering från enbart den metod som beskrivs i dianetikboken, skulle han betraktas som clear idag.

Idag auditerar man många andra saker än engram när man auditeras på t ex grad 0-5 enligt gradkartan. Man auditerar även händelser från tidigare liv på NED.

Skulle en gammal clear behöva auditeras om för att bli betraktad som clear idag?
Citera
2011-08-02, 20:04
  #2119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Känner du överhuvudtaget någon scientolog som INTE vet vad clear påstås vara?

Målet med dianetiken är att radera det reaktiva sinnet, och scientologin delar samma mål och använder samma teknik (eller mer avancerade tekniker) för att uppnå det tillståndet för att sedan kunna gå vidare, men det är en annan historia.

Med clear avses att man raderar alla dessa undermedvetna registreringar och till slut även raderar mekanismen som sådan. Och det är just när mekanismen "släpper" som man blir clear, och det ögonblicket finns klart beskrivet i tekniska bulletiner, och det finns även beskrivet hur man verifierar att det faktiskt har inträffat.

När det gäller "obscene dog" så har jag ingen förklaring på den historien. Låter väldigt konstigt, men helt klart är i alla fall att det är ett skämt att den jämförs med en hund. Ifall man utgår ifrån att Hubbard faktiskt hade rätt om tidpunkten för händelsen och att händelsen faktiskt inträffade så fanns det ju då ännu inga hundar, så hur skulle det kunna vara en hund?


Mycket svammel tyvärr. Scientologin har ett överflöd av påhittade termer och clear, är som sagt en av dem. Målet med dianetik/Scientologi är just att övertala blivande kunder om att det finns något något sådant sinne.

Klart beskrivet i tekniska bulletiner säger du !! Visa gärna vad det skulle vara för bulletiner. Scientologin har inte lyckats skapa några vetenskapliga/tekniska arbeten av värde.

Fortfarande undrar jag vad CLEAR skulle åstadkomma med dig som person. Scientologer tjatar om att man BLIR clear. Man går UPP en nivå till att BLI clear. Man är väldigt noga med att säga att man GÅR UPP en nivå, går ÖVER en BRO osv. Mycket användande av metaforer, bilder osv för att ge intrycket att något verkligen händer med personen.

SÅ, hur blir man som person när man inträtt i det sk tillståndet clear?
Mer intelligent ?
Mer fysiskt uthållig?
Slut med alla förkylningar?
Mer verbal?

Jag förstår också att du inte vill fördjupa dig i L Ron Hubbards vansinniga teorier om "The obscene dog incident". Det är rena dårpippin och måste vara pinsamt för rörelsen.
Citera
2011-08-02, 20:40
  #2120
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Enligt vad jag hört så har begreppet clear ändrats en del under årens lopp. När dianetikboken skrevs så auditerade man t ex inte händelser från tidigare liv. Om någon blivit clear med auditering från enbart den metod som beskrivs i dianetikboken, skulle han betraktas som clear idag.

Idag auditerar man många andra saker än engram när man auditeras på t ex grad 0-5 enligt gradkartan. Man auditerar även händelser från tidigare liv på NED.

Skulle en gammal clear behöva auditeras om för att bli betraktad som clear idag?

Ja, begreppet clear myntades i dianetikboken 1950. Då avsåg termen en person som hade tömt sitt reaktiva sinne. Det fanns då ännu ingen som hade uppnått tillståndet clear. Händelser från tidigare liv antogs först vara händelser som man hade hört talas om i böcker och som blivit länkade till egna händelser på grund av likartat innehåll, de ansågs vara "dimridåer" som man behövde skingra för att komma till kärnan.

Först antogs att det räckte att rensa det reaktiva sinnet på innehåll, men sedan upptäcktes att det inte räckte för alla, utan mekanismen fanns kvar hos vissa även om det inte längre fanns något kvar att auditera. Då kunde ju det reaktiva sinnet fyllas på igen vid någon olycka, och i mitten på 1960-talet eller däromkring så hittade Hubbard lösningen på hur det kunder raderas helt även för dem där det inte raderades helt under ren dianetikauditering, men då krävs en e-meter. Samtidigt ändrades då definitionen på clear till en person som inte längre har ett reaktivt sinne.

En som en gång blivit clear behöver inte auditeras om för att betraktas som clear idag, men en kontroll måste göras för att verifiera clear-tillståndet eftersom det är skadligt att auditera på nivåerna efter clear utan att vara clear, men det är faktiskt ännu skadligare att auditera dianetik på en som redan är clear. Hubbard blev själv mycket sjuk 1978 på grund av att han försökt använda dianetikprocesser på sig själv. Resultatet av det blev helt nya processer för personer som är clear.
Citera
2011-08-02, 20:49
  #2121
Medlem
fotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, begreppet clear myntades i dianetikboken 1950. Då avsåg termen en person som hade tömt sitt reaktiva sinne. Det fanns då ännu ingen som hade uppnått tillståndet clear.

I dianetikboken skriver LRH om 275 personer som blivit clear. Men det var förstås enligt den gamla definitionen. Då användes ingen e-meter. De betraktas kanske inte som clear enligt nyare definition.
Citera
2011-08-02, 21:40
  #2122
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorWerther
Mycket svammel tyvärr. Scientologin har ett överflöd av påhittade termer och clear, är som sagt en av dem. Målet med dianetik/Scientologi är just att övertala blivande kunder om att det finns något något sådant sinne.

Klart beskrivet i tekniska bulletiner säger du !! Visa gärna vad det skulle vara för bulletiner. Scientologin har inte lyckats skapa några vetenskapliga/tekniska arbeten av värde.

Fortfarande undrar jag vad CLEAR skulle åstadkomma med dig som person. Scientologer tjatar om att man BLIR clear. Man går UPP en nivå till att BLI clear. Man är väldigt noga med att säga att man GÅR UPP en nivå, går ÖVER en BRO osv. Mycket användande av metaforer, bilder osv för att ge intrycket att något verkligen händer med personen.

SÅ, hur blir man som person när man inträtt i det sk tillståndet clear?
Mer intelligent ?
Mer fysiskt uthållig?
Slut med alla förkylningar?
Mer verbal?

Jag förstår också att du inte vill fördjupa dig i L Ron Hubbards vansinniga teorier om "The obscene dog incident". Det är rena dårpippin och måste vara pinsamt för rörelsen.

Det var inte lite på en gång, så det blir nog lite långt ...

Scientologin innehåller påhittade termer därför att det ju inte fanns några befintliga termer för det som nämns (utom möjligen inom psykoanalysen och olika psykoterapier, men då med något annorlunda betydelser). Målet med dianetiken är att bli av med det reaktiva sinnet. Det är allt. Sen upptäcktes att människan var mer än bara en kropp, och då räckte inte dianetiken till eftersom den riktade sig till kroppen. Omkring 1952 så föddes alltså scientologi som namn på allt det som inte fick plats inom dianetiken, och under de första åren var det mycket trevande hit och dit med olika processer som fungerade olika bra på olika personer fram tills slutet av 1950-talet, då de tydliga stegen som idag kallas Bron hade blivit praktiskt taget helt etablerade.
Stegen under clear är egentligen svaret på varför de första processerna inte fungerade på alla, det som idag kallas för graderna (0-IV). Hubbard upptäckte att det fanns folk som hade svårt för att göra som andra säger, att det fanns folk som var alldeles för upptagna med egna problem, att det fanns folk som hade gjort saker som de inte ville att andra skulle få reda på, att det fanns personer som utnyttjade andra för egna fördelar. Sådant gjorde att personen inte kunde tala rent ut med auditören eller inte gjorde som auditören sa. Grad noll handlar alltså om att uppnå förmågan att kunna tala med vem som helst, grad ett handlar om att uppnå förmågan att kunna bli fri från betungande problem, grad två handlar om att bli fri från skadliga handlingar man har gjort i livet (syndaförlåtelse, kan man säga), grad tre handlar om att uppnå frihet från tidigare upprördheter och grad fyra handlar om att uppnå frihet från fixeringar. Det är alltså tydliga steg, med tydliga resultat.

När det gäller clear så varierar resultatet något från person till person, beroende på vilken effekt det reaktiva sinnet hade på personen i fråga. Min gode vän Misha Priv var t.ex. en självisk, retlig och oansvarig typ när han lärde känna scientologin. Numera är han en glad prick som alltid har lätt till ett leende och han är en av de mest hjälpsamma personer som jag känner. Själv har jag ändrats från att ha varit en inåtvänd nerd med folkskräck till att vara en mer utåtvänd person som flera gånger har hållit föredrag utan problem. Jag blev också av med mina allergier för damm, hund och katt för 15 år sedan, just med hjälp av dianetikauditering.

När det gäller bulletiner så finns de på nätet på olika platser. Här är ett kort utdrag ur hur man hanterar olagliga eller omoraliska händelser:

There is, however, the distinct must not at Level I, as at upper Levels, DON’T RUN A PROCESS THAT MAKES THE PC FEEL ACCUSED.

A pc will feel accused if he is run above his or her level. And remember that temporary sags in level can occur such as during ARC Breaks with the auditor or life.

A process can be accusative because it is worded too strongly. It can be accusative to the pc because the pc feels guilty or defensive anyway.

At Level I proper O/W processes can take up the troubles that are described as peculiar to some pcs without getting too personal about it.

Here are some varied Level I Processes:

“Tell me some things you think you should not have done.”

“Tell me what you’ve done that got you into trouble.”

“What wouldn’t you do over again?”

“What are some things a person shouldn’t say?”

“What gets a person into trouble?”

“What have you done that you regret?”

“What have you said you wish you hadn’t?”

“What have you advised others to do?”

There are many more.

These at Level II all convert to repetitive processes.

At Level III such processes convert to lists.

At Level IV such processes convert to how they weren’t overts or weren’t really done or justifications of one kind or another.

Care should be taken not to heavily run an out-of-ARC type process. This is the command which asks for out-of-Affinity moments, out-of-Reality moments and out of-Communication incidents.

All after charge is based on prior ARC. Therefore for a withhold to exist there must have been communication earlier. ARC incidents are basic on all chains. Out of ARC are later on the chain. One has to get a basic to blow a chain. Otherwise one gets recurring answers. (Pc brings up same incident over and over as you don’t have the basic on the chain.)

Bulletiner beskriver alltså vad man ska göra och inte göra, och vad det förväntade resultatet är. Och så blir det också, vilket man snabbt märker när man provar på det.
Här finns inget utrymme för "Hoppsan, blev det så? Vad lustigt. Det trodde jag aldrig." Det handlar om "Gör A tills B inträffar. Inträffar inte B, ta då reda på varför genom att fråga om C, D, E, eller F. Hantera C, D, E, eller F, efter behov och återgå till att göra A tills B inträffar". Och B inträffar.
Citera
2011-08-03, 10:54
  #2123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det var inte lite på en gång, så det blir nog lite långt ...

Scientologin innehåller påhittade termer därför att det ju inte fanns några befintliga termer för det som nämns (utom möjligen inom psykoanalysen och olika psykoterapier, men då med något annorlunda betydelser).
(Jag börjar undra om du är ett troll eller om du verkligen tror att det finns något av värde i Scientologin.)
Du säger det ju själv! Påhittade termer, dvs en terminologi utan substans. Man slungar olika påhittade termer vilt omkring sig för att kunna ge sken av något slags vetenskapligt värde.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Målet med dianetiken är att bli av med det reaktiva sinnet. Det är allt.

Finns inget reaktivt sinne


Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Sen upptäcktes att människan var mer än bara en kropp, och då räckte inte dianetiken till eftersom den riktade sig till kroppen. Omkring 1952 så föddes alltså scientologi som namn på allt det som inte fick plats inom dianetiken, och under de första åren var det mycket trevande hit och dit med olika processer som fungerade olika bra på olika personer fram tills slutet av 1950-talet, då de tydliga stegen som idag kallas Bron hade blivit praktiskt taget helt etablerade.

Människan har filosoferat i tusentals år i ämnet kropp och själ. Först på 1950-talet kom LRonHubbard på idén att det gick att tjäna stålar på detta. Bra jobbat!


Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Stegen under clear är egentligen svaret på varför de första processerna inte fungerade på alla, det som idag kallas för graderna (0-IV). Hubbard upptäckte att det fanns folk som hade svårt för att göra som andra säger, att det fanns folk som var alldeles för upptagna med egna problem, att det fanns folk som hade gjort saker som de inte ville att andra skulle få reda på, att det fanns personer som utnyttjade andra för egna fördelar. Sådant gjorde att personen inte kunde tala rent ut med auditören eller inte gjorde som auditören sa. Grad noll handlar alltså om att uppnå förmågan att kunna tala med vem som helst, grad ett handlar om att uppnå förmågan att kunna bli fri från betungande problem, grad två handlar om att bli fri från skadliga handlingar man har gjort i livet (syndaförlåtelse, kan man säga), grad tre handlar om att uppnå frihet från tidigare upprördheter och grad fyra handlar om att uppnå frihet från fixeringar. Det är alltså tydliga steg, med tydliga resultat.

När det gäller clear så varierar resultatet något från person till person, beroende på vilken effekt det reaktiva sinnet hade på personen i fråga. Min gode vän Misha Priv var t.ex. en självisk, retlig och oansvarig typ när han lärde känna scientologin. Numera är han en glad prick som alltid har lätt till ett leende och han är en av de mest hjälpsamma personer som jag känner. Själv har jag ändrats från att ha varit en inåtvänd nerd med folkskräck till att vara en mer utåtvänd person som flera gånger har hållit föredrag utan problem. Jag blev också av med mina allergier för damm, hund och katt för 15 år sedan, just med hjälp av dianetikauditering.

Hmm, säkert............

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

När det gäller bulletiner så finns de på nätet på olika platser. Här är ett kort utdrag ur hur man hanterar olagliga eller omoraliska händelser:

There is, however, the distinct must not at Level I, as at upper Levels, DON’T RUN A PROCESS THAT MAKES THE PC FEEL ACCUSED.

A pc will feel accused if he is run above his or her level. And remember that temporary sags in level can occur such as during ARC Breaks with the auditor or life.

A process can be accusative because it is worded too strongly. It can be accusative to the pc because the pc feels guilty or defensive anyway.

At Level I proper O/W processes can take up the troubles that are described as peculiar to some pcs without getting too personal about it.

Here are some varied Level I Processes:

“Tell me some things you think you should not have done.”

“Tell me what you’ve done that got you into trouble.”

“What wouldn’t you do over again?”

“What are some things a person shouldn’t say?”

“What gets a person into trouble?”

“What have you done that you regret?”

“What have you said you wish you hadn’t?”

“What have you advised others to do?”

There are many more.

These at Level II all convert to repetitive processes.

At Level III such processes convert to lists.

At Level IV such processes convert to how they weren’t overts or weren’t really done or justifications of one kind or another.

Care should be taken not to heavily run an out-of-ARC type process. This is the command which asks for out-of-Affinity moments, out-of-Reality moments and out of-Communication incidents.

All after charge is based on prior ARC. Therefore for a withhold to exist there must have been communication earlier. ARC incidents are basic on all chains. Out of ARC are later on the chain. One has to get a basic to blow a chain. Otherwise one gets recurring answers. (Pc brings up same incident over and over as you don’t have the basic on the chain.)

Bulletiner beskriver alltså vad man ska göra och inte göra, och vad det förväntade resultatet är. Och så blir det också, vilket man snabbt märker när man provar på det.
Här finns inget utrymme för "Hoppsan, blev det så? Vad lustigt. Det trodde jag aldrig." Det handlar om "Gör A tills B inträffar. Inträffar inte B, ta då reda på varför genom att fråga om C, D, E, eller F. Hantera C, D, E, eller F, efter behov och återgå till att göra A tills B inträffar". Och B inträffar.

Det var många ord där, men tyvärr inget innehåll. Ge mig en konkret länk till ett dokument eller en sk vetenskaplig avhandling som är gjord av Scientologin........ Det finns inga sådana. Inget som används i den akademiska verkligheten.
Fanns det nån bulletin som visade hur man skulle hantera de olagliga handlingar som till exempel "Operation Snowwhite" eller "PC-freakout" där olagliga handlingar som inbrott, hot, stöld mm ingick???? Peka gärna på den....
Citera
2011-08-03, 12:39
  #2124
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorWerther
Du säger det ju själv! Påhittade termer, dvs en terminologi utan substans. Man slungar olika påhittade termer vilt omkring sig för att kunna ge sken av något slags vetenskapligt värde.


Det var många ord där, men tyvärr inget innehåll. Ge mig en konkret länk till ett dokument eller en sk vetenskaplig avhandling som är gjord av Scientologin........ Det finns inga sådana. Inget som används i den akademiska verkligheten.

Jag sa att termerna är påhittade, alltså namnen, inte det de står för. Kanske hårklyveri, tycker du, men det var det jag menade.

Så vitt jag vet så finns det ingen vetenskaplig undersökning av dianetik eller scientologi, vilket sannolikt är kyrkans fel. För att kunna utföra en sådan undersökning så måste den ju göras av utomstående, och en av dessa personer måste ju lära sig att använda teknikerna för att kunna verifiera dem. Det kräver både tid och pengar, och det måste dessutom göras utan kyrkans vetskap, eftersom tidigare förfrågningar alltid kategoriskt har avvisats.

Däremot så har många av Hubbards påståenden i dianetikboken senare visat sig vara helt korrekta. Det var t.ex. revolutionerande 1950 att Hubbard påstod att personer under dianetikauditering kunde återkalla ljud och känslor från fostertiden. Numera är prenatalt minne ett accepterat faktum, och även med bl.a. de psykosomatiska effekter som Hubbard nämnde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prenatal_memory

För 500 år sedan tyckte många att det var en löjlig tanke att jorden inte var universums medelpunkt, för 50 år sedan tyckte många att det var en löjlig tanke att ett foster kunde minnas. Idag tycker många att det är en löjlig tanke att scientologi fungerar. Hur ser folk på det om 50 år?

Jag skriver inte för att jag vill att du ska tro på dianetiken eller scientologin som sådan. Jag menar bara att du kanske inte ska förkasta något som du inte vet något om. Det enda sättet att verkligen veta är att själv prova på det. Men jag menar inte att du nu ska rusa iväg till närmaste scientologikyrka. Absolut inte. Spring åt andra hållet.

För att illustrera vad jag menar så ska jag avsluta med ett citat från Hubbard:

PERSONLIG INTEGRITET

Det som är sant för dig är vad du själv har observerat, det som du med egen erfarenhet ser är verkligt. När du inte följer det du själv har observerat har du förlorat dig själv. Personlig integritet innebär att man vet vad man vet och att man har mod nog att stå för det. Det är integritet, och det är egentligen den enda integritet som finns.

Man kan tala om heder, sanning och god karaktär, men allt det omfattas mycket väl om vi verkligen observerade vad vi såg, var noga med att observera vad vi såg och alltid observerade med avsikt att se.

Det handlar inte nödvändigtvis om att ha en skeptisk, kritisk eller öppen attityd, utan det viktiga är att ha en tillräcklig personlig integritet och ett tillräckligt förtroende för sig själv att man kan observera det man observerar och sedan stå för och säga vad man har observerat.

Inget är sant för dig om du inte själv har observerat det och det stämmer med din egen observation. Det spelar ingen roll vad andra säger - har du inte själv observerat att det är på det viset så kan det inte vara sant för dig.

Så är det.

[slut citat]

Det citatet illustrerar väl både din och min ståndpunkt i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in