Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Att vara kritisk kan ju bero på olika saker. Man kan vara kritisk för att hävda sig själv genom att trycka ner andra, man kan vara analytiskt kritisk och kritisera hållbarheten i en konstruktion eller en film recensent som kritiserar filmer. Om man är kritisk för att man vill hålla nere andra då skulle jag påstå att det finns ett psykologiskt skäl som inte är särskilt sunt för en själv. Att man är kritisk på ett rent analytiskt plan är i sig inget fel.Men kritik eller att man uttalar något som kan göras bättre och som har ett konstruktivt grundsyfte är för mig helt ok.Kritik enbart för att hålla någon nere finner jag motbjudande.
Jag vill invända på några punkter.
Kritisk kan man vara utan att vilja förbättra något. Ponera att jag vill kritisera Sverigedemokraterna t ex, då är det inte intressant för mig att hitta ev fördelar med deras politiska budskap eller att föreslå förbättringar. Min kritik mot Sverigedemokraterna skulle således inte vara konstruktiv. Det är bara negativ kritik som går ut på att jag tycker de har felaktig verklighetsbeskrivning, en ohumanistisk människosyn etc. Konstruktiv kritik är det som jag/man ger då man vill förbättra något, t ex sonens gitarrspelande, kollegans patientbemötande etc.
Jag har inget ansvar att peka ut förbättringspunkter för scientologin, även om jag givit en del förslag på sådant som skulle kunna göras bättre. Ex att sluta ange felaktiga siffror om Narconons resultat, att börja forska på behandlingmeteodernas effektivitet för att få gehör etc.
För övrigt har jag inte uppfattat att Du och Putter givit särskilt mycket förslag till hur psykiatrin skall förbättras. Det har mest varit olika påståenden om hur psykiatrin fungerar, dess samröre med läkemedelsindustrin etc.
Jag utgick från Ditt inlägg att Du tyckte att jag gav "dålig" kritik, vet inte om det där med att "trycka ned" andra hade med mig att göra. Hursomhelst är jag nyfiken på hur Du tycker att Du givit en annan sorts kritik i anbdra diskussioner, närmare bestämt de som berör psykiatr och ADHD.
Vad gäller mina videolänkar så ser jag inge större skillnad i dem och länkar om korruption eller enskilda kriminella handlingar av läkare. Sådana som jag mötts av långt innan jag själv hittat liknande länkar mot scientologi.
KMR, som ju har ett mycket nära samröre med scientologin, länkar själva till sidor som beskriver enstaka personers brottslighet, kallar i sina flyers psykiatriker för "galna" etc. Som jag sagt tidigare. Med en sådan argumentation borde man tåla ganska mycket själv.
För övrigt så handlar KMR's kritik inte om hur psykiatrin kan förbättras. De skriver särskilt att man inte ska sluta med medicner på eget bevåg utan att man ska gå till en riktig läkare, inte en psykiater. Kan inte se annat än att KMR avfärdat hela psykiatrin. Inget utrymme för förbättringar. Likadana formuleringar finns för övrigt i scientologskrifter också.
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Du får ursäkta mig Puppy, men risken att du skulle besöka en Scientologi kyrka finner jag som ytterst minimal.
En otäck värdering av mig men dina inlägg skriker rött ljus flera mil faktiskt. Nja, Du hade ju nån "polare" som råkat ut för dom och jag tyckte inte din okunskap hindrade dig från att just fokusera på lite skvalleraktiga och klassiska schablon bilder från nätet som du i ganska tidigt stadie radade upp.
MEn du är inte bara skeptisk utan vill påverka andra till att bli lika skeptiska och det är där jag tycker du blir tröttsam och inte trovärdig i ditt ovanstående påstående om att besöka Scientologin. Sorry men det är den bilden jag fått av dig Puppy.
Din gissning att jag aldrig kommer sätta foten i en scientologkyrka är väl inte "otäck"? I värsta fall felaktig.
Vi får väl se. Det vore ju ett led i ett seriöst försök att få en bild av hur scientologin fungerar. Jag har ju skaffat "dianetics" t ex.
Min trovärdighet får trådens olika läsare enskilt bedöma. Precis som jag gör då jag läser inläggen här.
Om DU tycker jag har låg trovärdighet får det stå för Dig..
Hade detta varit en retorikkurs (vilket det ju i någon liten utsträckning tenderar att bli) så hade åhörarna fått rösta om vår trovärdighet. Det hade varit kul.