2006-07-17, 11:14
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Lägg till ECT! Och kanske analterapi också Är väl ingen risk för mig då jag inte är en ung snygg tjej, men jag skulle inte bli glad om en Psykiatriker kladdade på min dotter. Skulle nog inte vilja vara i hans kläder då, om han nu hade några på sig...
Fel.
ECT är en behandlingsmetod som både i Sverige och internationellt klassas som varande enligt vetenskap och beprövad metod. Den ska alltså finansieras av skattemedel.

Analterapi, som en läkare ägnat sig åt, är det inte och bör alltså inte betalas av skattemedel.

En fritidsledare som ägnar sig åt att tafsa på pojkar skall inte skattefinansieras, både han och analeterapeuten skall polisanmälas.

En scientolog som förgriper sig på scientologiadepter antar jag inte skall kallas scientolog och hans aktiviteter ska inte generera någon lön från scientologkyrkan.
Citat:
Jag kan lugna dig med att det troligtvis aldrig kommer bli så. Scientologin kommer att expandera ändå och så länge fler människor mår bra av det så fyller det en viktig funktion.
Ja, Ni säger att scientologin expanderar. Men gör den det?
Citera
2006-07-17, 11:15
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Ni som kör dianetik och auditering hemma. Se upp så Ni inte utövar "squirreling"
På den svenska sidan för Religious Technology Tech center finns ett elektroniskt formulär för att rapportera överträdelse.

"-Oauktoriserat bruk av Dianetikens och Scientologins material.
-Att infiltrera en Scientologi-grupp eller -organisation eller dess personal i syfte att på anstiftan av fientliga krafter väcka missnöje eller protester.
-Varje verksamhet eller avsikt som är riktad mot Scientologin, Source, en organisation eller kyrkans ledning.
-Varje person som är överkritisk mot Scientologin eller kyrkan.
-Att offentligt lämna Scientologin.
-Offentliga uttalanden mot Scientologin eller scientologer, men inte när de görs till vederbörligen sammankallade bevisningskommittéer.

http://swedish.rtc.org/matters/ethics.html

Det där med överkritisk. Bör jag rapportera mig själv?
Hoppsan. Nu ligger man pyrt till. Skall man göra denna anmälan själv, eller har du redan gjort den, Putter? Fast kanske en anmälan mot Putter, just för säkerhets skull. Han uppmanar ju att man, trots att man med största sannolikhet är oauktoriserad använder sig av materialet tillsamans med en vän. Eller följer Auktoriseringen med boken?

Gillar verkligen den med -Att offentligt lämna Scientologin.

Det där är verkligen ingen organisation som behöver dölja något.
Citera
2006-07-17, 11:18
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Nu börjar det bli en riktigt klassisk Puppy prägel på dina inlägg. Synd! Tyckte du var inne på en bättre väg ett tag.
Ärligt talat, vad är det i det här materialet som du anser att det är så lågt? Kritik måste väl ändå få finnas?
Citera
2006-07-17, 11:31
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Att vara kritisk kan ju bero på olika saker. Man kan vara kritisk för att hävda sig själv genom att trycka ner andra, man kan vara analytiskt kritisk och kritisera hållbarheten i en konstruktion eller en film recensent som kritiserar filmer. Om man är kritisk för att man vill hålla nere andra då skulle jag påstå att det finns ett psykologiskt skäl som inte är särskilt sunt för en själv. Att man är kritisk på ett rent analytiskt plan är i sig inget fel.Men kritik eller att man uttalar något som kan göras bättre och som har ett konstruktivt grundsyfte är för mig helt ok.Kritik enbart för att hålla någon nere finner jag motbjudande.
Jag vill invända på några punkter.
Kritisk kan man vara utan att vilja förbättra något. Ponera att jag vill kritisera Sverigedemokraterna t ex, då är det inte intressant för mig att hitta ev fördelar med deras politiska budskap eller att föreslå förbättringar. Min kritik mot Sverigedemokraterna skulle således inte vara konstruktiv. Det är bara negativ kritik som går ut på att jag tycker de har felaktig verklighetsbeskrivning, en ohumanistisk människosyn etc. Konstruktiv kritik är det som jag/man ger då man vill förbättra något, t ex sonens gitarrspelande, kollegans patientbemötande etc.

Jag har inget ansvar att peka ut förbättringspunkter för scientologin, även om jag givit en del förslag på sådant som skulle kunna göras bättre. Ex att sluta ange felaktiga siffror om Narconons resultat, att börja forska på behandlingmeteodernas effektivitet för att få gehör etc.

För övrigt har jag inte uppfattat att Du och Putter givit särskilt mycket förslag till hur psykiatrin skall förbättras. Det har mest varit olika påståenden om hur psykiatrin fungerar, dess samröre med läkemedelsindustrin etc.

Jag utgick från Ditt inlägg att Du tyckte att jag gav "dålig" kritik, vet inte om det där med att "trycka ned" andra hade med mig att göra. Hursomhelst är jag nyfiken på hur Du tycker att Du givit en annan sorts kritik i anbdra diskussioner, närmare bestämt de som berör psykiatr och ADHD.

Vad gäller mina videolänkar så ser jag inge större skillnad i dem och länkar om korruption eller enskilda kriminella handlingar av läkare. Sådana som jag mötts av långt innan jag själv hittat liknande länkar mot scientologi.
KMR, som ju har ett mycket nära samröre med scientologin, länkar själva till sidor som beskriver enstaka personers brottslighet, kallar i sina flyers psykiatriker för "galna" etc. Som jag sagt tidigare. Med en sådan argumentation borde man tåla ganska mycket själv.

För övrigt så handlar KMR's kritik inte om hur psykiatrin kan förbättras. De skriver särskilt att man inte ska sluta med medicner på eget bevåg utan att man ska gå till en riktig läkare, inte en psykiater. Kan inte se annat än att KMR avfärdat hela psykiatrin. Inget utrymme för förbättringar. Likadana formuleringar finns för övrigt i scientologskrifter också.

Citat:
Du får ursäkta mig Puppy, men risken att du skulle besöka en Scientologi kyrka finner jag som ytterst minimal.
En otäck värdering av mig men dina inlägg skriker rött ljus flera mil faktiskt. Nja, Du hade ju nån "polare" som råkat ut för dom och jag tyckte inte din okunskap hindrade dig från att just fokusera på lite skvalleraktiga och klassiska schablon bilder från nätet som du i ganska tidigt stadie radade upp.
MEn du är inte bara skeptisk utan vill påverka andra till att bli lika skeptiska och det är där jag tycker du blir tröttsam och inte trovärdig i ditt ovanstående påstående om att besöka Scientologin. Sorry men det är den bilden jag fått av dig Puppy.
Din gissning att jag aldrig kommer sätta foten i en scientologkyrka är väl inte "otäck"? I värsta fall felaktig.
Vi får väl se. Det vore ju ett led i ett seriöst försök att få en bild av hur scientologin fungerar. Jag har ju skaffat "dianetics" t ex.

Min trovärdighet får trådens olika läsare enskilt bedöma. Precis som jag gör då jag läser inläggen här.

Om DU tycker jag har låg trovärdighet får det stå för Dig..

Hade detta varit en retorikkurs (vilket det ju i någon liten utsträckning tenderar att bli) så hade åhörarna fått rösta om vår trovärdighet. Det hade varit kul.
Citera
2006-07-17, 11:32
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Ärligt talat, vad är det i det här materialet som du anser att det är så lågt? Kritik måste väl ändå få finnas?
Jag hoppas i alla fall att mina länkar till Scientologernas egna hemsidor är ok, ex RTC's rapporteringssystem?
Citera
2006-07-17, 14:11
Medlem
Agejevs avatar
Nu har jag inte orkat plöja igenom alla inlägg i tråden, men en sak som många i allmänhet verkar missat kring scientologin är att den till råga på allt dessutom är fullkomligt rasistisk. Inte utan att man undrar hur fan Isaac Hayes och andra svarta missat den biten, som faktiskt står utskrivet klart och tydligt redan i introduktionsböckerna...
Citera
2006-07-17, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agejev
Nu har jag inte orkat plöja igenom alla inlägg i tråden, men en sak som många i allmänhet verkar missat kring scientologin är att den till råga på allt dessutom är fullkomligt rasistisk. Inte utan att man undrar hur fan Isaac Hayes och andra svarta missat den biten, som faktiskt står utskrivet klart och tydligt redan i introduktionsböckerna...

Det existerar även omvänd rasism & rasförräderi.
Citera
2006-07-17, 18:23
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
...//...
Det förutsätter ju först och främst att dom äter det läkemedel du tagit fram,eller hur? Att utvärdera en medicin som personen inte ens äter eller blandar med annat skulle då vara tämligen meningslöst och inte ge rätt indikation på hur verksamt läkemedlet var. Det är enbart det jag menar när jag pratar om hur man ska utvärdera Dianetik. Gör du Dianetik som det är avsett att göra så är det först då du kan avgöra dess effektivitet. Äter du just den tabletten du tagit fram enligt den korrekta dosen så är det det enda sättet att få fram en bedömning av läkemedlets effektivitet.
Så om 3 personer gör dianetiken exakt så som den är avsedd då kan du göra en korrekt bedömning av dess effektivitet. Om 2 blandar squirrel dianetik och auramassage så kan du inte göra en korrekt bedömning av Dianetikens effektivitet. Självklart är det så.
Jag antar att de som kom till Narconon i Germandstudien i alla fall hann vara där en dag. Siffran 78% sucessrate som Narcono anger stämmer på det fåtal personer som tog hela behandlingen. Dock hoppade över 90% av behandlingen. Det är som en tablett som botar smärta för 10% men som 90% inte blir hjälpta av eller som ger sådana biverkningar så de inte kan fortsätta ta tabletten. Det är helt givet att Narconon behöver se över anledningen till den stora avhoppsfrekvensen. Det är ju klart sämre siffror än många underbemannade, trista, otillräckligt kompetenta traditionella behandlingshem
[quote=Ghoststrokes]
Det har inte jag. Jag kan förstå att detta var ett stort problem för kvinnor.
Kan ha blivit våldtagna eller incest eller whatever. Nu var ju Hubbards åsikt mer byggd på att ett barn som ändock föds efter abortförsök har ett reaktivt innehåll från dessa abortförsök. Det var ju ändå kontentan av hans resonemang och att han generellt var emot aborter finner jag inte särskilt kontroversiellt.
[QUOTE/]
Så Du tror också att det var vanligt att kvinnor gjorde upp till 60 abortförsök under EN graviditet på 50-60-talet? Hubbards källa är i detta fall hans egna erfarneheter vid auditering. Han har alltså i auditering hittat minnen av upp till 60 abortförsök på många personer han auditerat?
Emedan de vetenskapliga beläggen för auditeringens tillförlitlighet saknas så tillåter jag mig att tvivla. Samma "briljante vetenskapsman" som auditerade en tomatplanta.
Citat:
Har sett deras föredrag vid ett flertal tillfällen och det finns inget "felaktigt" i dom alls.Kan möjligtvis tänka mig att det finns de som vill att man ska kalla alkoholism för en sjukdom eller att man precis som här tror att det är något suspekt i och med kopplingen till Hubbard och skyller det på felaktig information. Jag kan rakt av påstå att Narconon har bland dom bästa drogföreläsningar jag någonsin sett.

Jag är ju en sådan trist, insnöad naturvetare som Du märkt... Därför tror jag mer på vad skolmyndigheten i dessa delstater kommit fram till, trots att DU inte sett några fel.
Svettas man alltså ut droggifterna? Och gul svett? Vet inte vad NArconon säger i Sverige men så sade de i San Fransisco.
Citat:
Well, vår kropp avslöjar väldigt mycket genom olika somatiska reaktioner. Problemet som har varit är att man inte förstått vad som triggat igång dessa reaktioner och hur man ska kunna göra dessa triggers blottade så att man kan få bort dess stimulus respons effekt.
Varför inte? I fobiterapi praktiserar man ibland "flooding", dvs man talar om, tittar på och upplever det man har fobi för i sådant mått att kroppen inte orkar reagera med adrenalinpåslag längre, en slags avtrubbning kan man säga. Inte det mest effektiva och fungera bara vid viss problematik.

Att exponera för minnen genom att tala om dem kanske kan fylla samma funktion?
Citera
2006-07-17, 19:45
Medlem
Citat:
Rätt, gammal behandling.
Fel: Utförs inte på samma indikationer, med samma teknik eller på samma sätt.
Utförs på samma indikationer, med samma teknik och på samma sätt.
Idén är att "bota" människor med själsliga besvär genom att genomborra hjärnan med en så hög elektrisk elchock att patienten krampar får minnesluckor etc, etc. Jag förstår inte ens hur du kan försvara detta. Att med en riktad elchock rakt in i hjärnan,...... hur tänker man.
Maken till tortyr får man leta efter.

VAD tror du att man botar? Varför är det bra att ge hjärnan, det mest känsliga organet hos människan, en elchock rakt in i den. VAD botas av det?
Jag förstår faktiskt inte hur man kan spy galla på Scientolgerna när man själv propagerar för att överväldiga människors hjärnor med riktad elström, så att patienter får EP-anfall, och kraftiga minnesluckor.
Är det humant? Obegripligt!
http://www.df.lth.se/~mikaelb/med/ect/ect.html bara ett litet exempel av alla de mängder av liknande länkar som finns.
Citat:
ECT "för länge sedan" gavs ex mot schizofreni. Visat sig ha dålig effekt och görs ej längre.
Sorry, görs fortfarande i hög grad.
Citat:
ECT gavs initialt mot båda tinningsloberna vilket gav mer minnesbesvär. ges därför nu mot ena sidan av huvudet. Gans förut utan narkos, nu med narkos. Tidigare klart högre doser, nu lägre. Tidigare en dosstyrka, nu titreras llägsta effektiva dos fram.

Detta är samma "teknologi" för att komma till rätta med "häxproblemet" på 1600-talet. Fast i modernare tappning. Riktad elchock rakt in i hjärnan, och samtidigt tro att det skulle hjälpa en människa. Att dessa elchocker dessutom ges under tvång i Sverige är än mer skrämmande, horribelt.
Citat:
Tidighare utan muskelavslappnande, nu med muskelavslappnande. Tidigare av en läkare och en sköterska, nu med psykiater, psyk USK, narkossköterska och narkosläkare.
Vad bra att dom får muskelavlsappnande, då krampar dom inte lika mycket.
Men då så, nu finns det ju en psykiatiker med, men då är det ju inga problem.
Att du inte sa det med en gång?
Då en psykiatiker finns med, så skadar ju inte den direkta elchocken lika mycket längre.
Citera
2006-07-17, 20:52
Medlem
Citat:
Jag har ju sista månaderna blivit nyfiken på scientologin så detär inte uteslutet att jag gör ett besök. Kanske kan tolkningen av mitt testresultat vara ettbra tillfälle?
Tänk, innan jag hoppade in i ADHD-tråden ngn gång i januari visste jag inget om scientolog mer än att det av vissa kallas kult. Spännande.
Du är inte nyfiken PÅ Scientologin, du är bara intresserad för att att hitta saker som du kan slå ner på, ALLA positiva åsikter, resultat från miljontals människor ratar du fullständigt. Så säg INTE att du är intresserad av Scientologin, då det är en lögn.

Sorry, du vet inget mer om Scientologin nu än när du började vilket alla dina inlägg är belägg för.
Du vet ju inte ens skillnaden mellan Dianetik och Scientologi, eller ens "Theta-body-mind", vilket är nivå noll i baskursen, så jag tror du är kvar i din "kult-kunskap".
Citera
2006-07-17, 20:56
Medlem
Citat:
Den dagen dianetiken/scientologin kommer upp med lite vetenskapliga bevis för sin behandling hoppas jag att man kommer kika på det från ex socialstyrelsen. Haja vilket framsteg det skulle vara för scientologin om varje vårdcentral förutom läkare, kurator, sjukgymnast också hade en scientolog/dianetikterapeut?
Sagt av en som förespråkar ECT! Elchock rakt in i hjärnan, som "vetenskapliga bevis".
Citera
2006-07-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Vet inte, min kompis säger att jag är Clear nu, men för säkerhets skull kanske vi kör en kväll till. Fast jag är mest sugen på att bli OT, vilken bok rekomenderar du?
Vad gäller dig, så kan jag tyvärr inte rekommendera en bok av Hubbard, då det krävs att man har förmågan att tänka själv och fatta egna beslut.
Däremot kan jag rekommendera en lagbok som handlar om upphovsrätt, samt Psykiatrins egna heliga bibel, DSM IV. Där har du en riktig "Horror", hoppas bara inte att du röker, snusar, dricker kaffe eller har svårt för Algebra, då kan det bli din mardröm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in