Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Tja, när neurobiologer går ut och säger att människan inte är ansvarig för sina handlingar, då är vi inne på en extremt farlig väg, extremt farlig!
Att säga att människans handlingar enbart är en frukt av gråmassans egna slumpmässiga handlingar, helt utan kontroll av den mänskliga individen, då anser jag att denna form av sk "vetenskap" måste stoppas, då är den en stor fiende för vår fortsatta civilisation.
När kriminella, mördare, våldtäktsmän fråntas sitt egna ansvar av denna sk "vetenskap" då är gränsen nådd för länge sen.
Så svaret på din fråga är ett rungande "JA".
Vem har sagt att neurobiologer inte tror på en fri vilja?
Den där grå massan är den mänskilga individen.
Vad menar Du är individen?
Jag har inte tålamod att sitta här och försöka sammanfatta psykologins och neurologins forskning kring tanke,känsla och beteende.
Då är det alltså säkerställt:
D.Putter anser att KMR är bättre skickade att bota psykisk sjukdom än läkarvetenskapen.
Citat:
Hmmm... så vem är det då som fattar alla beslut?
Hjärnan fattar beslut. Det är därför jag fattar sämre beslut om jag dricker för mycket alkohol, det är därför vissa typer av hjärnskador kan gör amig impulsiv och andra passiv.
Citat:
Så, DU är en hjärna alltså. Då har du alltså inga egna möjligheter att påverka din situation, då allt enligt dig beror på egenskaper från födseln och upplevelser sen tidigare som utgör grunden för vårt handlande.
Jag har väldigt svårt att förstå detta.
Har DU, alltså du som en individ, någon förmåga att kunna påverka hjärnan?
Hjärnan som tex är jävligt rädd för spindlar, men en dag får DU nog och vill komma över denna skräck för spindlar.
Du ser en spindel och hjärnan sätter igång hela sitt "Stimulus-Respons" reaktion, du börjar kallsvettas, känna skräck och hela batteriet.
Men DU har bestämt att du ska övervinna denna timulus-respons som hjärnan kör på. DU går alltså helt emot vad din hjärna kört igång med alla hormoner igångkörda.
Detta tyder på något att det finns "något" som alltså kan sätta sig över hjärnans egna kraft och procedur, eller finns det enligt dig två hjärnor, eller hur förklarar du detta som bara ett litet exempel.?
Inget konstigt alls.
I spindelfobi-fallet går stimuli-respons kedjan blixtsnabbt, en slags mkt direkt se-upp-fara bana i hjärnan. Vid exponering blandar man in storhjärnan i större utsträckning och kan modifiera de system som aktiverats.Det gäller även då man ex ser ngt i periferin, hoppar till men så snart storhjärnan fattat vad det är och Du tankemässigt hunnit behandla det så modifieras Din respons.
Samma med smärta. I normala fall reagerar man med att avvärja om man får smärta ex i en hand då man lagt den på ngt varmt. Om man blandar in de högre funktionerna i hjärnan kan man modifiera den reföexen och låta handen ligga kvar.
Citat:
Så INGEN är alltså ansvarig för sina handlingar?
Om jag nu ikväll gick ut och våldtog, väldigt brutalt, en nioåring flicka, menar du då att JAG SJÄLV inte hade ett direkt ansvar för denna handling?
Ditt resonemang tyder på att jag inte skulle ha det!
Att ha ansvar kräver att man har en fri vilja, eller hur?
Det finns några varianter att tänka sig.
1. Man har en helt fri vilja. Med den fattar man beslut som är fria, dvs oberoende, av ens hjärna, genetik, uppväxtmiljö och erfarenheter.
2. Man har inte ngn fri vilja. Alla Dina beslut beror helt på ovanstående faktorer. Tom ngt så oskyldigt som vilken färg på tandborste man väljer på Konsum beror på ngn preferans man har med sig.
I detta alternativ kommer alla ändå uppleva att de har en fri vilja eftersom de inte har förmågan att se alla de inblandade faktorerna samtidigt.
Samma skulle kunna sägas ex om vädret. Vi vet massor om hur väder fungerar men kan ändå inte förutse en Tsunami som dödar 100 000-tals. Varför det? Antingen är det för att vädret till slut styrs av ngn slags slumpfaktor eller ngn slags besjälad variant (stormgud?)
Jag lutar åt alternativ 2. Efter att ha läst den fria viljan vs. determinism på filosofikursen har jag fått min syn på ex narkomaner styrkt. Jag upplever varje dag att jag fattar "fria" beslut, jag tillochmed velar fram och tillbaka emellanåt. Jag försöker göra gott och inte såra människor i min omgivning.
När det gäller människor som gör dåliga saker, för sig själva eller andra så ser jag på det såhär:
En narkoman har fatta ett jävligt dåligt beslut om sin hölsa och sin framtid. Jag utgår från att den som gör det inte bestämde sig då han/hon var 12 år och stod framför en limtub; -"jag ska bli knarkare då jag blir stor!". Jag tror att det är många olika faktorer som spelar roll där det ena leder till det andra.
De som tror att narkomani är ett helt fritt val som man endast själv kan hållas ansvarig för torde inte tycka att man ska lägga så mycket resurser på narkomanerna annat än för att minska kriminalitet och sjukvårdskostnader.
Eftersom jag ser deras knarkarval som ngt som är utsprunget ur deras bakgrund så tänker jag att det hade kunnat vara jag under andra omständigheter. Då blir det naturligt att tycka att de har lika mycket rätt till hjälp som den som gjort "kloka val".