2006-07-13, 19:53
  #697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Jag tycker det vore jättebra om alla barn i framtiden hade jättebra föräldrar.
Bra, där är vi överens.
Citat:
Och hur tänkte Hubbard att icke-clear skulle hindras att skaffa barn?
Genom att ALLA vuxna var minst clear, då är problemet borta.
Citera
2006-07-13, 20:00
  #698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Dessutom D.putter, anser du inte att hävda att man har Copyrighten på något som man inte har producerat själv, oavsett vad motparten nu må säga, är att kränka upphovsrätten, som man nu så hårt försvarar?
Du måste ha rätt, varför har Rolling Stones rättigheterna för sin "Satisfaction", när det funnits musik i årtusenden.
Varför har SAAB rättigheterna för sin senaste bil, då bilar har funnit i över 100 år. Varför har Lilly rättigheterna för Prozac när kemiska preparat funnits i alla tider. Varför har McDonalds rättigheterna för Big Mac, när kött, bröd, ost och sallad funnits i alla tider?
Ska jag fortsätta?
Nä, tänkte väl det, då har nog redan förstått min poäng.
Citera
2006-07-13, 20:08
  #699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Räser. Det spelar ingen roll vad Putter tycker i den frågan. Scientologerna har till rättens utsedda notarie vid rättegångarna i Holland lämnat in RTC's IT-material som jämförts med det som cirkulerar på nätet och funnit att det är samma material, skrivet av Ron L Hubbard. Sedan kan Putter säga vad han vill.
Allright Puppy, vi säger att du har rätt i denna fråga, vare sig du eller jag har genomfört OT-3, så vi har ju faktiskt ingen aning själva.
Eller jag ska tala för mig själv, JAG har ingen aning om huruvida det är sant eller ej, men du kanske vet.
Som jag tidigare sagt, är inget sant för mig innan jag läst det från källan själv, och därefter kan göra min egen bedömning. Jag är så cynisk att jag inte litar på någon annan utan att själv avgöra de fakta som föreligger från källan i dess hela perspektiv, sen gör jag min bedömning.
Kanske du har andra värderingar för vad som är sant för dig, det må så vara då jag inte lägger nån värdering på det.
Jag uttalar mig enbart för mina egna kriterier för vad som är sanningen för mig.

Som jag även tidigare sagt, så köper jag inte allt vad Hubbard själv säger, utan att göra min egen bedömning och kanske prova hans teknologi om så är möjligt, denna bedömning gör jag med allt, vilket jag är tacksam för.
Då behöver man inte bli blåst så mycket.
Citera
2006-07-13, 20:21
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Fast om maskinerna är liknande i sin uppbyggnad så mäter man rimligt samma förändringar och det blir endast hur man tolkar svaren som skiljer. Det finns vissa sätt att "lura" en lögndetektor, antagligen även en E-meter under liknande omständigheter. Det skulle vara väldigt spännande att se ett traditionellt lögndetektortest med en Clear person.
Värst vilket snack det blev om denna E-meter, trots att ingen av "motståndarna" har något som helst intresse av att veta vad den är till för
Nu finns det en hel jä... bok som handlar om E-metern, hur den fungera, hur den är uppbyggd och varför den fungerar.
Jag har inte läst denna bok vilket ingen annan här verkar ha gjort.
Däremot har jag ändå hyfsad förståelse för den, och jag vet bara vad som sägs om den.

Bara snacket om att det är möjligt att lura en E-meter, säger mig att dessa personer har såna extrema missförstånd vad scientologin handlar om att det känns närmast hopplöst att försöka förklara. Jag tror inte ens att "ni" vill ha en förklaring, då ni inte accepterar några förklaringar alls.

E-metern fungerar perfekt, den är extremt snabb, mäter väldigt exakt, och har även en extrem känslighet, allt detta för att kunna hjälpa Scientologer i sin auditering. Det finns över 20 olika utslag denna nål gör, alla klart differentierad från varandra. Alla utslag betyder olika saker vid exakt givna situationer.
Att jämföra detta med en lögndetektor är som att jämföra en gammal räknesticka gentemot en modern dator.

Men frågan jag ställer mig, är:
För en scientolog, på vilket sätt skulle det vara av intresse ifall E-metern gick att lura eller ej?
Den frågeställningen är verkligen löjeväckande.
Citera
2006-07-13, 20:37
  #701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Kritik mot COS verkar alltid mötas med dragna vapen, inte med någon form av begrundan. Att så många människor är kritiska, måste i mina ögon, vara ett misslyckande från COS sida vad detgäller att nå ut till människor. Något måste vara fel, men det är man inte redo att ta till sig och göra något åt.
Jo, det är väl därför dom vuxit till en 8-9 miljoner människor, öppanr nya organisationer över allt i snart alla länder.
frågan man borde ställa sig är naturligtvis, Vad är det som är så bra med Scientologin eftersom dom nu finns i alla världsdelar i väldigt många länder?
Trots så mycket skitsnack om Scientologin i världens alla medier, under mer än 50 år, så växer dom sig allt starkar och starkare, och öppnar upp nya organisationer i alla möjliga länder och omöjliga länder.
Ingen kan väl förneka att denna religion är den mest utsatta för negativ propaganda efter vad judarna fick uppleva tidigt 30-tal.

Skulle man byta ut ordet Scientolog mot ordet jude eller muslim i media de senaste åren skulle fler än en tidning eller TV-kanal hamnat bakom lås och bom.
Tänk efter själva, se tillbaks bara på denna tråd, tänk tillbaks på vad som sagts i media senaste åren. Byt ut ordet Scientologi eller scientolog mot ordet jude eller muslim. Gör bara detta experiment. Snälla, gör det bara på denna tråd om ni inte orkar mer.

Trots detta så växer Scientologin så det knakar världen över.
Frågan är ju då varför, trots alla dessa påhopp och negativ publicitet så växer Scientologin som bara den, över 8-9 miljoner aktiva scientolger idag, och detta bara på några årtionden.
Det tog kristendomen 11-1200 år att göra oss nordbor kristna, här snackar vi om en religion som verkligen växer snabbt.
Varför? Vad har dom som alla dessa människor gillar???
Citera
2006-07-13, 22:59
  #702
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Värst vilket snack det blev om denna E-meter, trots att ingen av "motståndarna" har något som helst intresse av att veta vad den är till för
Nu finns det en hel jä... bok som handlar om E-metern, hur den fungera, hur den är uppbyggd och varför den fungerar.
Jag har inte läst denna bok vilket ingen annan här verkar ha gjort.
Däremot har jag ändå hyfsad förståelse för den, och jag vet bara vad som sägs om den.

Bara snacket om att det är möjligt att lura en E-meter, säger mig att dessa personer har såna extrema missförstånd vad scientologin handlar om att det känns närmast hopplöst att försöka förklara. Jag tror inte ens att "ni" vill ha en förklaring, då ni inte accepterar några förklaringar alls.

E-metern fungerar perfekt, den är extremt snabb, mäter väldigt exakt, och har även en extrem känslighet, allt detta för att kunna hjälpa Scientologer i sin auditering. Det finns över 20 olika utslag denna nål gör, alla klart differentierad från varandra. Alla utslag betyder olika saker vid exakt givna situationer.
Att jämföra detta med en lögndetektor är som att jämföra en gammal räknesticka gentemot en modern dator.

Men frågan jag ställer mig, är:
För en scientolog, på vilket sätt skulle det vara av intresse ifall E-metern gick att lura eller ej?
Den frågeställningen är verkligen löjeväckande.

Läs patentet som jag länkade till, iofs är det den allra första e-metern så den kanske har blivit mer avancerad. Den som jag har sett har bara en nål och den reagerar på motstånd i kroppen, vridpotentiometrarna är till för att ställa in nålen så att du har nånting att utgå ifrån. Ungefär som lögndetektorskötaren ställer kontrollfrågor först för att veta vad som är personens normalnivå. 20 olika utslag säger ingenting mer än att motståndet i kroppen kan skifta till 20 olika positioner. Och jag kan gå med på din jämförelse med räknesticka och modern dator så länge du menar att det är e-meter som är räknestickan och lögndetektorn den moderna datorn.

Edit: Innan nån hoppar på mig igen så vill hänvisa till tidigare svar där jag skrivit att e-meter kan vara ett hjälpmedel, dock ej ett magiskt sådant. Eftersom som jag har läst patentet till e-metern så håller jag nu på att läsa patentet till lögndetektorn(polygraph).

Länk om nån annan vill läsa: http://antipolygraph.org/documents/harris-olsen-patent.pdf
Citera
2006-07-13, 23:00
  #703
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Jo, det är väl därför dom vuxit till en 8-9 miljoner människor, öppanr nya organisationer över allt i snart alla länder.
frågan man borde ställa sig är naturligtvis, Vad är det som är så bra med Scientologin eftersom dom nu finns i alla världsdelar i väldigt många länder?
Trots så mycket skitsnack om Scientologin i världens alla medier, under mer än 50 år, så växer dom sig allt starkar och starkare, och öppnar upp nya organisationer i alla möjliga länder och omöjliga länder.
Ingen kan väl förneka att denna religion är den mest utsatta för negativ propaganda efter vad judarna fick uppleva tidigt 30-tal.

Skulle man byta ut ordet Scientolog mot ordet jude eller muslim i media de senaste åren skulle fler än en tidning eller TV-kanal hamnat bakom lås och bom.
Tänk efter själva, se tillbaks bara på denna tråd, tänk tillbaks på vad som sagts i media senaste åren. Byt ut ordet Scientologi eller scientolog mot ordet jude eller muslim. Gör bara detta experiment. Snälla, gör det bara på denna tråd om ni inte orkar mer.

Trots detta så växer Scientologin så det knakar världen över.
Frågan är ju då varför, trots alla dessa påhopp och negativ publicitet så växer Scientologin som bara den, över 8-9 miljoner aktiva scientolger idag, och detta bara på några årtionden.
Det tog kristendomen 11-1200 år att göra oss nordbor kristna, här snackar vi om en religion som verkligen växer snabbt.
Varför? Vad har dom som alla dessa människor gillar???


Du kan ju fundera på att byta ut ordet psykiatri mot judendom eller islam.
Citera
2006-07-14, 00:11
  #704
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
...//...Ingen kan väl förneka att denna religion är den mest utsatta för negativ propaganda efter vad judarna fick uppleva tidigt 30-tal.
Oj. Det vill jag genast förneka. Räkna negativa artiklar om muslimer, muslimska grupper i kvällspress, dagspress och här på FB. Scientologerna är en ganska liten artikel i svensk media. Scientologer stoppas vad jag vet inte i tullen (som mina kollegor med arabiskt ursprung) eller blir påhoppade på stan för sitt utseende. Att jämföra scientologer med judarna är en förolämpning mot vad judarna gått igenom. I tidningarna står det sällan om scientologin. I tV-program så driver man med dem. På nätet driver man med dem och anklagar dem för att vara tokiga och att ha en otrevlig organisation. De som säger detta är ett antal privatpersoner.

KMR, som är en internationell organisation, säger på sin hemsida att "psykiatriker är inte bara tokiga, de vill droga barn!". Det är ganska starka ord för att komma från en officiell organisation. Om de själva är så kraftfulla i sin kritik bör de kanske tåla lite själva? Aggressiv argumentation brukar mötas av detsamma.
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter

Skulle man byta ut ordet Scientolog mot ordet jude eller muslim i media de senaste åren skulle fler än en tidning eller TV-kanal hamnat bakom lås och bom.
Tänk efter själva, se tillbaks bara på denna tråd, tänk tillbaks på vad som sagts i media senaste åren. Byt ut ordet Scientologi eller scientolog mot ordet jude eller muslim. Gör bara detta experiment. Snälla, gör det bara på denna tråd om ni inte orkar mer.
Det enda jag hittat i svenska media är artikeln om när Scientologerna missbrukade kungahusets namn och arkivbilder. Utöver det mest en del lustigheter kring Tom Cruise.
Ge gärna länkar till de artiklar Du läst där Scietologerna utmålas på ett sätt som skulle likna hets mot folkgrupp.
Vad som står i denna tråd tycker jag du inte ska ta så hårt på. Dels har Du och andra sagt rätt horribla saker om psykiatrin och psykiatriker, dels sägs allt möjligt om judar, muslimer, kristna, homosexuella, narkomaner, sossar, moderater etc. FB är ju faktiskt känt för att vara en plats utan censur.

Det är fördelen och nackdelen med att vi alla är anonyma (även om det är lätt att få reda på vem jag är)
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter

Trots detta så växer Scientologin så det knakar världen över.
Frågan är ju då varför, trots alla dessa påhopp och negativ publicitet så växer Scientologin som bara den, över 8-9 miljoner aktiva scientolger idag, och detta bara på några årtionden.
Det tog kristendomen 11-1200 år att göra oss nordbor kristna, här snackar vi om en religion som verkligen växer snabbt.
Varför? Vad har dom som alla dessa människor gillar???
Jag är iofs skeptisk till 8-9 miljoner.
Visste du att Raeliterna växer snabbt? De som byggt ett center som ska ta emot rymdvarelserna då de kommer och som hävdar att de håller på att klona en människa i Italien? Måste vara en jättebra religion. Den växer ju.
Citera
2006-07-14, 01:25
  #705
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Jättefint att Du också tycker att barna ska ha det bra. Det tycker jag med. Det tror jag inte man behöver lägga massor av text på att hålla med om.
Jag såg nedan vad du anser vara viktigare att lägga ned en massa text på...

Citat:
Jag tycker däremot inte att endast vissa människor ska få skaffa barn.
Man behöver inte vara Clear för att vara en ypperlig förälder och de flesta föräldrar gör nog så gott dom kan för att uppfostra sina barn.
Men för mig handlar det inte om att vissa människor INTE ska kunna skaffa barn utan att dom är kapabla nog att ta hand om sina barn på bästa möjliga sätt.
För mig innebär detta en önskan att en människa är så pass förnuftig att han inte skaffar barn om hans liv inte har anpassats för att klara av en sån tillökning. Strävan i ett samhälle borde vara att hjälpa människor att bli bra föräldrar om vi är intresserade av vår framtida generation. Därför är intentionen och tanken att föräldrar ska vara i ett bra tillstånd innan dom skaffar barn i slutänden mer gynnsam för det ofödda barnet. Därav måste man hjälpa människor som av något skäl inte ens klarar av sitt eget liv att förbereda sig för ett sånt ansvar utifall dom nu "råkat" bli gravida istället för att förbjuda människor rätten att skaffa barn.Att vara en bra förälder är ingen självklarhet, att förbereda sig och skaffa så mycket kunskap som möjligt om vad det innebär att vara förälder borde vara en självklarhet i mitt tycke.Att hantera ev egna problem och tillstånd INNAN man skaffar barn torde också bidra till en större chans att ett barn inte blir en övermäktig belastning. Det är min inställning i frågan.

.
Citat:
Ron L Hubbard uttrycker i den engelska versionen av "dianetics" att det i framtiden kan bli så att bara de som är clear/unabberated får skaffa barn. Håller Du med Hubbard?
Jag kan hålla med Hubbard om att det är önskvärt med förnuftiga föräldrar eftersom det är en större garant för att barnet får en bra uppväxt. Att vissa skulle bli förbjudna att skaffa barn tror jag inte är möjligt även om det inte känns särskilt lockande att veta att ett barn kan få växa upp med heoinmissbrukande föräldrar pga av föräldrarnas rätt till att skaffa barn. Men Barnens rätt till att få bra föräldrar då? Är inte det ännu viktigare att se till att en totalt hjälplös och beroende människa ska få den bästa tänkbara trygghet som går att få om vi vill skapa trygga och harmoniska människor i framtiden?Det är en svår fråga och ser man till barnens utelämnade situation så visst kan det kännas som att man borde kunna göra mer på den fronten.
Citera
2006-07-14, 01:44
  #706
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Du kan ju fundera på att byta ut ordet psykiatri mot judendom eller islam.
I de fall som PSykiatrisk vård eller någon Psykiatriker hängs ut i media beror det i regel på ett specifikt fall och något som Psykiatrin brustit i ansvar för i ett specifikt fall. Media kritiserar inte Psykiatrin för att det är Psykiatri eller ifrågasätter läran som den vilar på rent generellt. Vilket man gör med Scientologin som anses som direkt farlig eller enbart en bluff. Det är en skillnad definitivt. Vilka fighter dom sen har internt kan ju bero på att dom skyr varandra som pesten.
Citera
2006-07-14, 01:46
  #707
Medlem
Islam breder också ut sej, det visar väl att scientologi inte måste vara en bra religion för det. Vad är det som är bra med islam; kvinnoförtrycket, det enkelriktade tänkandet, terrorismen, att få bära slöja eller vad är det?
Citera
2006-07-14, 02:03
  #708
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Fast om maskinerna är liknande i sin uppbyggnad så mäter man rimligt samma förändringar och det blir endast hur man tolkar svaren som skiljer. Det finns vissa sätt att "lura" en lögndetektor, antagligen även en E-meter under liknande omständigheter. Det skulle vara väldigt spännande att se ett traditionellt lögndetektortest med en Clear person.
En person som genomgår Scientologi är inte där för att bli avslöjad utan för att utveckla sig själv och sin förmåga. En auditör finns där för att hjälpa personen att bli av med sånt som hindrar personen att utnyttja sin personliga potential. E-metern är endast ett hjälpmedel och uträttar ingenting i sig självt utan en kunnig auditör som vet hur han ska handskas med den. E metern reagera på mental massa och hjälper auditören att finna ögonblick i personens liv som håller honom tillbaka på något sätt. Auditören talar aldrig om för personen vad hans problem består av utan hjälper honom endast att finna "laddade" tillfällen som personen sen själv får titta på och slutligen konfrontera tills ingen laddning längre finns kvar och personen är bekväm och relaxad kring den händelsen. Detta kan också noteras genom att Nålen på E-metern inte längre reagerar på den mentala massan utan flyter som dom kallar det för. Men, om personen själv fortfarande känner sig besvärad eller mår dåligt av denna händelse så lämnar alltså inte auditören detta även om vi nu säger att nålen flyter. Vilket den i och för sig aldrig skulle göra då den är mycket exakt. Vet inte om detta hjälper dig att förstå syftet med E-metern men det är på detta sätt den används i stort och på inget annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in