2006-07-10, 20:21
  #553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Är det så här ni bemött din bror så förstår jag att han dragit sig undan från er. :

Jag tror inte att han medvetet dragit sej undan familjen, han har bara inte tid att tänka på sin familj. Han är totalt uppslukad av allt han måste göra inom kyrkan för att hålla sina statistiker uppe.
För de scientologer som arbetar på högre nivåer är familjen inte mera viktig än en fis i universum.
Citera
2006-07-10, 20:33
  #554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Det är riktigt, jag har inte mött honom, sant.
Jag har däremot träffat ett antal människor som varit på "Freewinds". ALLA säger samma sak, nämligen att dom aldrig har träffat en så kompetent, kunnig, serviceminded och trevlig personal någon annan stans. Dom har alla varit helt lyriska över sin vistelse där.
Jag har sett handtagna videofilmer där tex såväl gäster som personal sitter och jammar musik tillsammans på däcket på kvällen.
En av dessa personer är själv en gammal sjöman, som var helt lyrisk över maskinrummet som han ansåg vara en dröm. Inte en oljefläck, alla ledningar och rör var målade i olika färger för att snabbt kunna identifieras. Hela "tänket" hos sjömännen var helt olikt "vanligt" sjömannsmässigt, det var på en helt annan nivå.

Just den generella åsikten jag har hört av 7-8 personer jag träffat som varit där samma sak. Personalen var oerhört trevliga och energiska och glada.
Och jag vet ju att det ENBART är eliten som jobbar på denna båt, annars skulle inte denna höga nivå kunna hållas.

Snälla du, det finns otroligt många Scientologer som skulle slänga sig på hans jobb direkt om han lämnade båten, herregud.
Du får bara inse detta fakta, han har lyckats bli antagen rakt in i den yttersta eliten, då han har bevisat att han tillhör den under så många år.
VAR STOLT!

Det är ju detta jag menar, du säger det ju själv. Du säger ju men vi kommer alltid försöka få honom att sluta med scientologin.
Hur jävla kul kan det då vara att träffa familjen?
Om jag nu vore AKTIV Scientolog, skulle jag be min egen familj dra åt H-vete om dom hela tiden försökte få mig att sluta med scientologin, så jag tycker din bror är jävligt stark som inte redan gjort det.

Om du tänker efter lite, enligt ovan beskrivet. Hur skulle du själv känna dig inför din egen familj om dom hela tiden försökte få dig att sluta med det du finner glädjen i här i livet???
Jag förstår verkligen att han inte känner sig väl till mods då han träffar er om ni som du säger alltid försöker få honom att sluta med scientologin.
Gör som Ghostrokes är inne på, försök att förstå honom, diskutera hans val av religion och stöd honom i detta val, så är jag helt säker på att din kontakt med honom kommer att öka rejält.

Kom att tänka på utomståendes besök i Hitlers koncentrationsläger. Besökarna var så imponerade över de trevliga fångarna som spelade så vacker musik.
Citera
2006-07-10, 21:26
  #555
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Du får nog nu att uppgradera mig litegrann, då jag nu läst massor av böcker av LRH, lyssnat på en hel del föredrag på band, sett filmer m.m., m.m..
Jag kan nog säga att jag ÄR scientolog, dock ej aktiv personal, men man vet aldrig i framtiden.
Jag har även fått lära mig om E-metern och även fått grundläggande auditering. Vilket inte fått mig mindre "troende" om man så säger.
Men varför sade Du i en annan tråd att Du inte var scientolog? Tråden om ADHD alltså.

Då förstår Du varför jag tyckt att Southpacific är en mer vederhäftig källa en Du. Men när Du nu berättar att Du ÄR scientolog så får jag värdera det Du säger utifrån det.
Tack för klarläggandet.

Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Jodå, Hubbards skapelseberättelse finns i allra högsta grad, jag har läst den flera gånger. Även du kan läsa den ikväll om du vill. Men då måste du ta dig till närmaste kyrka och köpa en bok, som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, men gå in där och säg att du vill köpa boken som innehåller "The Factors", som räknas just som "skapelseberättelsen".
Vem som helst kan läsa detta.
Om den finns på nätet, vet jag faktiskt inte. Men du kan ju kolla, men se till att det är källmaterial och inte från nån antiscientologisk sida, för då får du inte sanningen i alla fall.
Kan jag läsa om Xenu, vulkanerna och rymdskeppet där?
Som jag sagt tidigare så antar jag att det är Hubbards egna ord eftersom Scientologkyrkan hävdar copyright till dem. Att de skulle vara material man får lära sig om på OT-högt-någonting har jag däremot bara avhoppares intygande om.

Förresten, eftersom det visar sig att Du också är scientolog så kan jag ju fråga Dig:

Hur förhåller Du och dina scientologbekanta Er till den sk Scientologbibeln aka Fishman-papers som cirkulerar på nätet?

Ser Ni den som ngn slags lögn skriven av ngn annan (vilket ju inte går ihop med att ha bevisat att Hubbard skrivit den)?

Eller ser Ni den som material som endast den ska läsa som nått den nivån i sin utbildning?

Har Du läst texten själv? Sammandrag av den finns ju i massa trådar här på FB.

Hur detta hanterades i Sverige är ju spännande i sig eftersom det är ett fall som varit ämne för flera uppsatser i juridik.

Då de var inlämnade till bla regering och riksdag blev fishman papers offentlig handling turades scientologer om att begära att läsa den för att förhindra att andra kunde läsa.
Intressant var att det också blev ett utrikespolitiskt problem eftersom USA önskade att man sekretessbelade dokumenten. I Riksdagens debatter (en del finns på nätet) så klassades dokumenten som utbildningsmaterial. Det hlea blev en dislussion om huruvida offentlighetsprincipen skulle ha företräde för principen om upphovsrätt.
http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=101&bet=1999/2000:71
Citera
2006-07-10, 21:37
  #556
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Då de var inlämnade till bla regering och riksdag blev fishman papers offentlig handling turades scientologer om att begära att läsa den för att förhindra att andra kunde läsa.
Riksdagen hade två uppsätningar av dokumenten, en som de gav till scientologerna att uppehålla sig med och en annan som du kunde utan problem få låna i en timme eller två. Jag var själv där under ett par dagar och läste igenom materialet.

Det andra är att det florerar en historia om att L. Ron Hubbard och en annan science fiction författare ingick ett vad, de skulle bägge skapa en religion och se vilken som blev mest framgångsrik. Hubbard vann men avslutade inte "sin" religion. Det skulle vara intressant att få detta vidimerat.
Citera
2006-07-10, 21:43
  #557
Medlem
marklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Det är riktigt, jag har inte mött honom, sant.
Jag har däremot träffat ett antal människor som varit på "Freewinds". ALLA säger samma sak, nämligen att dom aldrig har träffat en så kompetent, kunnig, serviceminded och trevlig personal någon annan stans. Dom har alla varit helt lyriska över sin vistelse där.
Jag har sett handtagna videofilmer där tex såväl gäster som personal sitter och jammar musik tillsammans på däcket på kvällen.
En av dessa personer är själv en gammal sjöman, som var helt lyrisk över maskinrummet som han ansåg vara en dröm. Inte en oljefläck, alla ledningar och rör var målade i olika färger för att snabbt kunna identifieras. Hela "tänket" hos sjömännen var helt olikt "vanligt" sjömannsmässigt, det var på en helt annan nivå.


har du någon av dessa handtagna videofilmer? skulle vara kul att se dessa.










Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Det är ju detta jag menar, du säger det ju själv. Du säger ju men vi kommer alltid försöka få honom att sluta med scientologin.
Hur jävla kul kan det då vara att träffa familjen?
Om jag nu vore AKTIV Scientolog, skulle jag be min egen familj dra åt H-vete om dom hela tiden försökte få mig att sluta med scientologin, så jag tycker din bror är jävligt stark som inte redan gjort det.



Om du tänker efter lite, enligt ovan beskrivet. Hur skulle du själv känna dig inför din egen familj om dom hela tiden försökte få dig att sluta med det du finner glädjen i här i livet???
Jag förstår verkligen att han inte känner sig väl till mods då han träffar er om ni som du säger alltid försöker få honom att sluta med scientologin.
Gör som Ghostrokes är inne på, försök att förstå honom, diskutera hans val av religion och stöd honom i detta val, så är jag helt säker på att din kontakt med honom kommer att öka rejält.


jag kanske formulerat mig lite dåligt, vår familj har inte en endaste gång kritiserat honom för hans val, vi har endast försökt ta reda på mera om kyrkan och vad den går ut på. vi försöker få reda på allt som bara går om kyrkan och vi har läst mängder med böcker utan att få reda på något.

har även varit i danmark och besökt en scientologikyrka av något slag, men det var totalt värdelöst då det enda dom försökte göra var att få in mig på diverse kurser.

vårt slutliga mål är att få honom att lämna kyrkan.
Citera
2006-07-10, 22:46
  #558
Medlem
Hittade ett ställe på nätet för några månader sedan om hur man ska tala till en scientolog för att nå fram till honom. Ska försöka hitta stället igen och skriva adressen.
Jag försökte använda mej av dessa råd på min exmake men det hjälpte inte på honom. Jag tror att han är den mest hjärntvättade scientolog som någonsin funnits.
Citera
2006-07-10, 22:50
  #559
Medlem
Hur ska man tala med en scientolog?

Ibland har man tur, här är adressen:
http://www.xenu.net/archive/infopack/16.htm
Citera
2006-07-10, 23:14
  #560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Men varför sade Du i en annan tråd att Du inte var scientolog? Tråden om ADHD alltså.
Bra, då kanske du även kommer ihåg att jag för några månader sen sa att jag läst Dianetikboken och även andra böcker.
Lite magstarkt kändes det då att kalla sig Scientolog enbart efter att ha läst Dianetikboken och ett par andra.
Citat:
Då förstår Du varför jag tyckt att Southpacific är en mer vederhäftig källa en Du. Men när Du nu berättar att Du ÄR scientolog så får jag värdera det Du säger utifrån det.
Tack för klarläggandet.
Tja nu när en skribent här ovan jämfört trevlig och glad personal på Freewind, med fängslade judar i Treblinka i början av 40-talet, så låter ditt uttalande här som ett citat från 50-talets USA.
Där jag propagerade mot rasism och förakt mot svarta, sågs med helt andra ögon då det visade sig att jag själv var svart.
Luktar lite illa, mäter du skallformer också?
Citat:
Kan jag läsa om Xenu, vulkanerna och rymdskeppet där?
Som jag sagt tidigare så antar jag att det är Hubbards egna ord eftersom Scientologkyrkan hävdar copyright till dem. Att de skulle vara material man får lära sig om på OT-högt-någonting har jag däremot bara avhoppares intygande om.
För att använda ord som du och din kår älskar, så måste jag i ditta fall ändå säga det, detta är mer komplicerat än så.
Du som till och med varit på regeringen och själv läst detta material, vilket tyder på att du är mer aktiv inom antiscientologin än du hittills sagt, du verkar vara väldigt aktiv i ditt motstånd mot scientologin.
Hur som helst, varför tror du att amerikanska regeringen la sig i detta som hände i Sverige?
Tror du det var att just hjälpa scientologerna?
Nä, just det.

Nu tänker jag inte dra hela lagboken för dig, utan nu förenklar jag det hela.
Detta material hävdades vara copyrightad text från scientologernas esoteriska material, lämnades in hos regeringen där det av någon anledning blev offentlig handling.
Det hade även lagts ut på nätet, med utsagon att det var copyrightskyddat material från scientologerna.

Oavsett om detta material var sant eller ej, var risken för scientologerna och många andra, därav USAs inblandning i det hela. Det var att det då skulle vara OK att lägga ut allt copyrightskyddat material som helst på nätet, vilket visade sig vara förbjudet.
Precis samma snack har du nu, även det med amerikansk inblandning vad gäller fildelning av musik och filmer. Detta är det ett oerhört stort tryck från bla USA att det måste stoppas, precis samma sak.

Vad gäller de handlingar från Scientologerna du snackar om så har det inte ett smack att göra med huruvida innehållet var korrekt från scientologerna eller inte. Men hade det varit rätt att lägga in detta på nätet versus offentligt via regeringens kansli, så skulle ALLA böcker, band, filmer all text, ljud och bild från Scientologernas tro vara helt offentlig, dvs att allt vore gratis. Detta hade då inte heller gällt enbart Scientolgernas copyright, utan ALL copyright världen över. Ingen författare, musiker, konstnär etc, etc, hade kunnat hävda sin copyright.
Det är precis samma snack som nu gäller fildelning av musik och film.

Från Scientologerna sida var det aldrig ett syfte att bevisa att dessa texter var falska, vilket dom är. Då enda sättet att bevisa deras falskhet var att visa upp originalet, dvs de korrekta skrifterna från OT-3. Vilket det naturligtvis inte fanns nåt intresse av att göra.
Men som sagt, detta var inte det stora hotet vare sig för scientologerna eller för alla intressenter som USAs regeringen skyddade, det var COPYRIGHTEN.

Jag vet inte vad du anser, men jag tycker att Ledin, Kent, Liza Marklund eller vem fan som helst ska kunna skydda sitt arbete och inkomst via en copyright, du kanske inte gör det, men det är en annan fråga.
Citat:
Hur förhåller Du och dina scientologbekanta Er till den sk Scientologbibeln aka Fishman-papers som cirkulerar på nätet?
Se ovan.
Citera
2006-07-10, 23:19
  #561
Medlem
Sorry, tar tillbaks det om att du själv suttit på Regkansliet och läst, det var en annan debattör som sa det.
Citera
2006-07-10, 23:27
  #562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marklund
har du någon av dessa handtagna videofilmer? skulle vara kul att se dessa.
Kan göra ett försök, men då det är en polare som jag inte träffat på en 5-6 år, men jag kan göra ett försök. Skicka din adress på ett PM så ska jag se vad jag kan göra. Nä skit i det förresten, du har ju redan möjlighet att ta reda på detta själv.
Känns onödigt att behöva engagera andra och kopiera och skicka kopian hit för att sen skicka till dig, du har ju redan bästa "insiden" än då.
Men propsar du kan jag fixa det åt dig.
Citat:
vårt slutliga mål är att få honom att lämna kyrkan.
Jag säger ju det, hur kul kan detta kännas för honom???
Citera
2006-07-10, 23:41
  #563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Ibland har man tur, här är adressen:
http://www.xenu.net/archive/infopack/16.htm
Rolig läsning, väldigt rolig. Det liknade en information om hur du dresserar en hund eller liknande. Fattades bara att du skulle ge scientologen en karamell varje gång han gjorde något som var bra enligt dig.

Men om du ahr läst detta själv, så tycker jag du tillämpar dessa data fruktansvärt dåligt, men du tror antaligen inte själv på det, eller hur.
Annars skulle du ju använt So how do you talk to a Scientologist? With care and understanding., eller hur?
Citera
2006-07-10, 23:52
  #564
Medlem
Det hade varit värre om ingen brydde sej tillräckligt för att vilja få hem honom.
Jag tror många scientologer lider av utbrändhet. Ett av symtomen på detta är att man kör på som man vore en robot, men man känner ingen riktig glädje längre. Så beskriver Marklund sin bror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in