2006-07-13, 01:03
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Man kan ju fråga sig varför något måste vara krångligt för att det ska kunna fungera? Själv tror jag att man underskattar enkelhet för att det allt för ofta förknippas med simpelhet och okunskap. Men att finna det enkla är ofta det svåra för det krävs att man ser igenom komplexiteten för att se det vitala i något. Med andra ord så blir saker enkelt när man VERKLIGEN förstår vad man sysslar med.
Jag håller med dig, enkelt behöver inte vara dåligt. Dock är, så långt jag vet, en lögndetektor liknande i sin uppbyggnad. Det som går utanför enkelheten, på E-metern, är de något överdimensionerade microproccessorer vars enda synbara funktion är att kunna paralellkoppla in en ytterliggare E-meter.

Eftersom jag är den gnidne här i tråden. Vet någon vad en E-meter kostar?
Citera
2006-07-13, 01:12
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Kan du förklara vad detta "motstånd" är för något?

Det är samma motstånd som du har i allting, mäts i ohm, helt enkelt samma sak som du mäter med en multimeter om du t ex ska kolla om en kabel är av. Ohms lag har väl dom flesta hört talas om, det är ju en av grundstenarna inom elektroniken.

Ohms lag: R=U/I
R = Motstånd mät i ohm
U = Spänning mäts i volt
I = Ström mäts i ampere
Citera
2006-07-13, 01:13
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy

I denna tråd har jag bara sett ord. En del korkade förolämpningar förvisso. Däremot har jag inte sett några brev som skickats till Din arbetsgivare med påståenden om att Du begått brott, hot om att Du skall bli stämd eller annat. Allmänt skäll räknar jag inte som trakasserier.

Dessutom anser jag nog att det har hållits på en något annan nivå. Det som kritiseras här är, enligt min mening, inte de personer som deltar i disskusionen, utan först och främst CoS. Dessutom är kritik och påhopp något vitt skillt. Kritik brukar, i de flesta fall anses som något man kan ta lärdom av. Anser man inte att man kan det får man väl förkasta den.

Jag är medveten om att jag själv vid ett flertal gånger höjt min egen ton, framför allt mot D.Putter, men detta är inte menat för att såra, utan mer en reaktion på den allmänna tonhöjning som även D.Putter nerlåter sig till, samt att det ibland blir frustrerande när man inte kan få enkla svar. Så om jag sårat, ber jag om ursäkt. Det är CoS som sådant jag har eventuella invändningar mot, och deras toppstyre, inte en enskild medlemm.
Citera
2006-07-13, 01:19
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ser Du att något inte stämmer? Antingen så ljuger den holländska rätten ( ingen notarie jämförde dokumenten) eller så ljög scientologerna (lämnade in sådant som RLH inte skrivit och hävdade upphovsrätt ändå) eller så är dokumenten faktiskt RLH's. Vilket både målsäganden, käranden och rätten hävdar. Den anklagade hävdar däremot att hon hade rätt att puclicera dokumenten, vilket rätten i Holland till slut gick med på.
Dessutom D.putter, anser du inte att hävda att man har Copyrighten på något som man inte har producerat själv, oavsett vad motparten nu må säga, är att kränka upphovsrätten, som man nu så hårt försvarar?
Citera
2006-07-13, 01:29
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Nej, där kan jag inte hålla med dig alls. En god öls smak har inte med priset att göra, däremot kan jag hålla med om att omgivningen och sammanhanget kan påverka .
OK. Jag har aldrig fått ölen i soffan att smaka lika bra som ölen som jag betalar det dubbla för ute på något hak. Rent analytiskt vet jag att det inte är nån skillnad men ändock är upplevelsen så.

Citat:
Däremot kan man kanske dra parallelen till att den som betalar ett överpris, gärna intalar att han får något utöver det vanliga i upplevelse, just för att inte känna sig lurad.
Kan säkert vara så. Min något luddiga poäng var väl nånstans att om man betalar för en kurs och sen själv observerar att den underlättar för en själv i livet så kanske det är svårt att sätta något värde på detta .Samtidigt är det invaliderande att påstå att denna person bara inbillat sig alltihop. Visst vill man göra en människa halvt insane så kan man ju påstå att hans förmåga att bedöma saker inte fungerar och att hans eget medvetande är kaputt. Frågan är snarare hur terapeutiskt det är.
Citera
2006-07-13, 01:50
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Det är samma motstånd som du har i allting, mäts i ohm, helt enkelt samma sak som du mäter med en multimeter om du t ex ska kolla om en kabel är av. Ohms lag har väl dom flesta hört talas om, det är ju en av grundstenarna inom elektroniken.

Ohms lag: R=U/I
R = Motstånd mät i ohm
U = Spänning mäts i volt
I = Ström mäts i ampere
Nja, nu pratar jag om E Meterns funktion vid Auditering. Vilket är det intressanta eftersom vi diskuterar Scientologi och inte elektronik. Jag känner till dessa termer du nämner. Men det var inte det jag menade. Vad är det som gör att E metern reagerar när du auditerar en person?
Dvs varför är inte detta motstånd konstant?
VAD är det som gör att E metern reagerar om du tittar på det utifrån hur Scientologin definierar detta?
Man använder inte E-Metern för att avslöja en person utan för att hjälpa honom. Då är väl det intressanta att först kolla upp på vilket sätt Scientologerna då menar att E Metern är ett bra hjälpmedel för detta?
Dvs Om E Metern reagerar vid vissa tillfällen och inte hela tiden så måste ju något hos personen skapa denna reaktion som alltså bryter det jämna flöde som går igenom personens kropp. Där har du en del att kolla på om vi ska diskutera Scientologins metoder.

Sen måste alla ni förstå att bara för att man anser att vissa saker blir lite mäktiga att sitta och besvara på ett forum och hellre rekommenderar att ni själva hittar en bra Scientologisida som kan beskriva detta bättre så betyder inte det att man försöker slinka undan.
Men vissa saker kräver också lite mer grundförståelse och min uppgift är alltså inte att sitta här och undervisa någon i Scientologi utan Enbart ge min syn på vissa saker.

Om du helt ska förstå hur E metern fungerar så måste du kanske först skaffa dig en kunskap om hur reaktiva sinnet fungerar och sen kanske hur en Auditör arbetar och sen hur en Auditör hanterar E Metern. Därav kan vissa svar man ger kräva väldigt mycket mer än bara ett svar på den enskilda frågan. Det blir då väldigt långt och det anser jag inte att jag är vare sig skyldig någon här eller att det ska föranleda beskyllningar som att man smiter undan.Inget du gjort men bara så du vet...
Citera
2006-07-13, 02:18
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Jag håller med dig, enkelt behöver inte vara dåligt. Dock är, så långt jag vet, en lögndetektor liknande i sin uppbyggnad. Det som går utanför enkelheten, på E-metern, är de något överdimensionerade microproccessorer vars enda synbara funktion är att kunna paralellkoppla in en ytterliggare E-meter.

Eftersom jag är den gnidne här i tråden. Vet någon vad en E-meter kostar?
Den väsentligaste skillnaden mellan en lögndetektor och en E Meter är VAD man använder den till. En lögndetektor registrerar oenighet dvs personen är oenig med sig själv vilket man genom vissa grafer då tyder på olika sätt. En person som ljuger vet att han ljuger, därav har han skapat en ytterligare version om samma händelse vilket han egentligen aldrig kan vara enig med sig själv om då han faktiskt VET vilken som faktiskt har ägt rum och som är sanningen. Detta skapar reaktioner som sen går att tyda.

E- meterns funktion är fjärran från detta eftersom E Metern används för att hitta saker som personen själv inte är medveten om, dvs det som finns lagrat i det reaktiva sinnet. Innehållet i detta sinne anses innehålla mental massa som när det "retas" ger utslag på E Metern och visar att det finns något att titta närmare på. Poängen med E Metern är egentligen att effektivisera Auditeringen genom att snabbare och lättare finna innehållet i det reaktiva sinnet. "Mental massa" anses alltså innehålla energi som blockerar det flöde som E metern skickar genom kroppen och på så sätt skall då nålen på E- Metern reagera. På det sättet anses då E-metern vara ett hjälpmedel eftersom den kan känna av detta motstånd trots att personen själv inte är medveten om det.Finns mer att säga men det får räcka för nu.
Hoppas du tror på mig annars är det väl dags för lögndetektorn måhända..
Citera
2006-07-13, 02:42
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Dessutom D.putter, anser du inte att hävda att man har Copyrighten på något som man inte har producerat själv, oavsett vad motparten nu må säga, är att kränka upphovsrätten, som man nu så hårt försvarar?
Räser. Det spelar ingen roll vad Putter tycker i den frågan. Scientologerna har till rättens utsedda notarie vid rättegångarna i Holland lämnat in RTC's IT-material som jämförts med det som cirkulerar på nätet och funnit att det är samma material, skrivet av Ron L Hubbard. Sedan kan Putter säga vad han vill.

Enda möjligheten till att materialet som Scientologerna processar om inte är Hubbards eget är:
att Scientologerna skulle kopierat "falskt" material från nätet och sedan lämnat in det till rätten och sagt att det var skrivet av Hubbard. Det vore riktigt kriminellt eftersom bla Panoussis fått böta stor pengar för brott mot upphovsrätten.

En annan kul grej, Scientolgerna försökte för länge sedan stänga ned diskussionsgruppen alt.scientology med motivationen varumärkesintrång...
He he. Tom Microsoft avstår från att försöka stänga ned alt.mocrosoft.sucks.ass och liknande. Scientologerna måste lägga en väldig massa resurser på juridik...
Citera
2006-07-13, 03:06
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Det andra problemet är att jag inte tycker att rätten att skaffa barn kan regleras på det sättet.
Ska man t ex låtas missbrukare skaffa barn? Eller kriminella? Eller arbetslösa?
Ovanstående "typer" av föräldrar innebär ju ökad risk för att barnet får problem. Jag tycker inte att någon skall hindras att skaffa barn. Däremot tycker jag att samhället skall göra sitt yttersta för att stötta familjer där barnen inte mår bra samt att, i undantagsfall, omhänderta barn som far illa.

Tyvärr kommer ju detta stöd in när skadan redan är skedd. Inget fel i sig men vill man åt grundproblemet så räcker det inte. Helt klart så råder en uppgivenhet kring vissa problem i samhället då ingenting tycks ha förhindrat att våldet ökar och blir brutalare. Det råder faktiskt brist på radikala förbättringar och samhällsutvecklingen är i sig ett levande bevis på detta.
Vill vi ha ett bättre klimat i samhället då måste vi också inse att vi måste förändra på saker och också ha modet att göra det. Fortsätter vi exakt likadant så samtycker vi faktiskt till att problemen får fortsätta att växa och människor att lida. Jag påstår inte att det är lätt, men jag påstår att det krävs nytänkande för att förändra det hela. Och då menar inte jag att det bara är Scientologin som är svaret utan detta är ett ansvar som vi alla har.

Ju mindre människor klarar av att bete sig civiliserat desto mer kontrollorgan får vi. Inga lagar och regler hjälper om inte människan själv är i ett tillstånd av att kunna leva civiliserat.Därför anser jag att det behövs allt som kan hjälpa människan till ett förnuftigare tillstånd.
Därav ser jag inte Scientologins syfte som något ont även om den rent organisatoriskt inte alltid fungerar som den borde eller att dom jobbar för mycket eller att dom ibland gör fel. Men dom är också människor som kan göra fel och har brister. Deras syfte är dock i mina ögon gott och nog fan sliter dom för att försöka göra något åt det hela. För det har dom i alla fall min respekt.
Citera
2006-07-13, 04:14
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Jag kallar mig inte antiscientolog.
Du behöver inte kalla dig nånting,det är väldigt svårt att ta miste på vad du tycker om Scientologin. Du började ju din anti kampanj redan på en tråd som handlade om Psykiatrin. Där tryckte du på Fred Baughman en Scientologistämpel för att han stödjer KMR. Jag har aldrig sett att Fred Baughman påstår att han är Scientolog men du kan ju förvisso konspirera om det på konspirationstrådarna..Har bara lite svårt att se på vilket sätt du i så fall föregår med gott exempel jämfört med dom elaka Scientologer som kritiserar Psykiatrin. Som om det inte fanns saker att kritisera Psykiatrin för..

Citat:
En del är rent knäppt; att Du får engram om Din mamma hört höga ljud under Din graviditet eller att arbortförsök är jättevanliga och är orsak till stor del av världens psykiska lidande.
Man får inte engram för att man hört höga ljud under en graviditet. För att få Engram så förutsätts någon form av medvetslöshet,smärta ,chock. Du kanske ska vänta med din sammanfattning till du åtminstone har förstått vad du har läst?
Abortförsök på den tiden han skrev Dianetics var alltså lite annorlunda mot nu. Du får ta hänsyn till att det är ca 60 år sedan han skrev den och att den också beskriver den värld som existerade då.Men eftersom du nu tycks ha läst boken ska det bli mycket intressant att diskutera vidare eftersom jag också har läst den. Förvisso den svenska nyarbetade versionen men ändå.
Nu kan vi ju direkt jämföra vad vi har fått ut av den. Jag har även använt mig av studietekniken att slå upp alla ord jag inte förstått så jag har bra koll på läget. Nu kan vi kanske äntligen diskutera själva läran på ett konstruktivt sätt.

Citat:
- Scientologi, CoS, verkar vara en obehaglig organisation i den bemärkelsen att de agerar så aggressivt mot sina kritiker. Det är också obehagligt och ohederligt att bara ibland vara öppna med att de står bakom någon av sina otaliga frontorganisationer.
Låter lite Attention kring detta? Nåt emot dom också? Som du borde förstått vid det här laget så märker du kanske hur tonen ibland är gentemot Scientologer även om dom inte sagt ett ont ord om någon. Vissa människor anser sig ha rätten att förolämpa Scientologer för att dom just bara ÄR Scientologer. Man måste också ha rätt att försvara sig när man blir attackerad. Du kanske inte vet vad som förekommit Scientologernas attacker eller försvar i alla fallen heller?

Citat:
- Narconon. De har enligt de två enda studier som jag kunnat hitta, båda två citerade av dem själv som framgångsrika, dåliga behandlingsresultat.
Fel! Procentsatsen kring genomgånget program är helt avgörande för vilket resultat man fått. Att personer efter programmet påstår att dom dricker öl ibland är inget bevis för att dom återfallit i missbruk. Narconon gör inte människor till absolutister utan till fria från missbruk.Jag upprepar att alla de personer som jag lärde känna på Narconon är drogfria än i dag i den bemärkelsen att dom inte missbrukar längre utan lever vanliga sociala liv där några öl ibland kan slinka ner.Ingen behöver ersättningsdroger utan är helt fria från gifter.Jag vet att det inte är vetenskapligt bevisat men så är det.

Citat:
- KMR. Sprider lögner om psykiatri.
JVilka lögner då?
Menar du att det inte finns något att kritisera hos Psykiatrin eller menar du att det inte stämmer för att det är just Scientologer som uttalar det. Det är inte bara Scientologer som uttalar kritik mot Psykiatrin, fler och fler börjar bli skeptiska till all den medicin som prånglas ut och det är snarare ett sundhetstecken som jag ser det.
Citat:
KMR skriver helt felaktiga saker som kan bidra till att de som jag ska hjälpa kommer till skada.
Beror väl på hur man ser det, eller hur?
KMR hjälper ju faktiskt människor som KOMMIT till skada pga Psykiatrisk vanvård. Det var ju därför KMR Startades från början. Hade inte Psykiatrin vanvårdat och förstört människor så hade det ju inte funnits något behov av KMR.
Citera
2006-07-13, 09:23
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Tyvärr kommer ju detta stöd in när skadan redan är skedd. Inget fel i sig men vill man åt grundproblemet så räcker det inte. Helt klart så råder en uppgivenhet kring vissa problem i samhället då ingenting tycks ha förhindrat att våldet ökar och blir brutalare. Det råder faktiskt brist på radikala förbättringar och samhällsutvecklingen är i sig ett levande bevis på detta.
Vill vi ha ett bättre klimat i samhället då måste vi också inse att vi måste förändra på saker och också ha modet att göra det. Fortsätter vi exakt likadant så samtycker vi faktiskt till att problemen får fortsätta att växa och människor att lida. Jag påstår inte att det är lätt, men jag påstår att det krävs nytänkande för att förändra det hela. Och då menar inte jag att det bara är Scientologin som är svaret utan detta är ett ansvar som vi alla har.

Ju mindre människor klarar av att bete sig civiliserat desto mer kontrollorgan får vi. Inga lagar och regler hjälper om inte människan själv är i ett tillstånd av att kunna leva civiliserat.Därför anser jag att det behövs allt som kan hjälpa människan till ett förnuftigare tillstånd.
Därav ser jag inte Scientologins syfte som något ont även om den rent organisatoriskt inte alltid fungerar som den borde eller att dom jobbar för mycket eller att dom ibland gör fel. Men dom är också människor som kan göra fel och har brister. Deras syfte är dock i mina ögon gott och nog fan sliter dom för att försöka göra något åt det hela. För det har dom i alla fall min respekt.
Jättefint att Du också tycker att barna ska ha det bra. Det tycker jag med. Det tror jag inte man behöver lägga massor av text på att hålla med om.

Jag tycker däremot inte att endast vissa människor ska få skaffa barn.

Ron L Hubbard uttrycker i den engelska versionen av "dianetics" att det i framtiden kan bli så att bara de som är clear/unabberated får skaffa barn. Håller Du med Hubbard?
Citera
2006-07-13, 09:52
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Den väsentligaste skillnaden mellan en lögndetektor och en E Meter är VAD man använder den till. En lögndetektor registrerar oenighet dvs personen är oenig med sig själv vilket man genom vissa grafer då tyder på olika sätt. En person som ljuger vet att han ljuger, därav har han skapat en ytterligare version om samma händelse vilket han egentligen aldrig kan vara enig med sig själv om då han faktiskt VET vilken som faktiskt har ägt rum och som är sanningen. Detta skapar reaktioner som sen går att tyda.

Fast om maskinerna är liknande i sin uppbyggnad så mäter man rimligt samma förändringar och det blir endast hur man tolkar svaren som skiljer. Det finns vissa sätt att "lura" en lögndetektor, antagligen även en E-meter under liknande omständigheter. Det skulle vara väldigt spännande att se ett traditionellt lögndetektortest med en Clear person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in