Citat:
Det är en aspekt som jag tycker du missar. Det kan vara tufft att jobba med sig själv, riktigt tufft, och jag vill påstå att en person som erbjuds en massa bidrag eller välgörenhet istället riskerar att bli passiviserad och mer uppleva detta som ett bevis på att han inte klarar av att bidra med något själv och därför banga ur så fort det krävs lite effort från honom.
Ursprungligen postat av Räsernajs
I min idealistiska värld
, så skiljer åtminstånde jag på hur en religion med målet att förbättra världen bör fungera mot hur kommersiellt drivna företag, utan större mål än att berika den egna plånboken bör fungera.
, så skiljer åtminstånde jag på hur en religion med målet att förbättra världen bör fungera mot hur kommersiellt drivna företag, utan större mål än att berika den egna plånboken bör fungera.Har man satsat lite grand så vill jag påstå att man också vill få ut något och jag tror att man då också kämpar lite mer än om man inte har satsat något alls. Passiviserade socialbidragstagare är ett exempel på människor som får pengar utan att själv bidra med något.Sjölvkänslan går ner i samma utsträckning som man slutar tillföra samhället sin förmåga och insats faktiskt. Utbyte är viktigt för det ger också en känsla av att man faktiskt tillför någon annan något och det har väl i så fall också med solidaritet att göra eller hur? Eller är solidaritet bara riktat till en själv och vad man själv kan vinna? Det är väl lika solidariskt att stödja Scientologin med pengar om man nu tycker det är bra, eller? Skillnaden mellan politisk solidaritet och självvald solidaritet är att den ena är påtvingad och den andra frivillig.
Citat:
Tja,man kan ju naturligtvis tycka så om man inte upplevt något positivt av Scientologin. Jag påvisade bara att människor har ett eget ansvar och egen valfrihet för vad dom lägger sina pengar på. Jag vill inte ha ett samhälle där solidaritet är det samma som att med politiska medel tvinga människor att anpassa sig efter ett sorts ideal.Typ kommunism
Jag tycker att liknelsen med Sprit och Tobaksföretagen haltar och inte är i närmelse rättvis. Det enda den påvisar i sådana fall är just att ScientologiKyrkan är ett kommersiellt drivet bolag utan högre intressen än sådant.
Citat:
Jag vurmar också för dessa värderingar ska du veta och jag tycker att det finns saker i samhället som man ska finansiera via skattemedel . Typ Sjukvård och skola t.ex.
Jag vet att jag hänger upp mig på det hela, det är min åsikt. Jag vurmar för solidaritet, medmänsklighet och samarbete. Ja, jag vet att det är vänstersnack, men jag tror att det är det som behövs för att rädda världen.
Att vilja hjälpa andra är för mig mycket solidariskt och för mig känns det alltså inte fel att då vara solidarisk mot en sån organisation. Under förutsättning att jag själv har kunnat utvärdera denna och själv kommit fram till att jag tycker den är bra. Självklart är inte du solidariskt mot något du inte gillar eller inte tror på ,så i grund och botten handlar solidaritet alltid om tilltro och gemensamma värderingar och då hamnar den ekomiska diskussionen i ett helt annat läge misstänker jag. En person har superkomplex för att han börjar bli skallig,han funderar på att följa efter hårstråna genom avloppet genom att ta ett bad i svavelsyra och slippa denna förnedring. Han läser om en mirakelkur som lovar att om han bara smörjer in sin hjässa med en särskild pomada så komemr han få nytt fint och täckande hår.Han köper det och smörjer frenetiskt in sin hjässa och efter 5 månader så har han inte bara mindre hår utan han har börjat tappa tilltron till denna mirakelkur. Han tycker att hans pengar har varit bortkastade och börjar bli lack på detta företag som har lurat honom med sina tomma löften. Om det tvärtom skulle visat sig att det började växa hår så är jag övertygad om att denna person skulle fortsätta att lägga ner pengar på denna produkt eftersom han själv kunnat konstatera positiva resultat. FÅR han de resultat som utlovats så ökar naturligtvis hans tilltro till detta medel och därmed anser han säkerligen också att det är värt att lägga ner mer pengar på det. Så fungerar det med Scientologin också ,för annars skulle Scientologin varit död för länge sen.