Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Väldigt sensationellt, men väldigt konstigt också. Varför åt han sånt som han skapade en hel religion som var uppbyggd mot det? Det finns en risk att dokumenten är fejkade också
"These are public documents, available from the San Luis Obispo Sheriff's Office. Coroner's file #8936:"
Det rör sig alltså inte om fejkade dokument. Tvivlar man på dem som är upplagda så kan man ju lätt få ut dem på egen hand.
Själv är jag inte ett dugg förvånad över detta, Hubbard var en helt annan varelse än den som han försökte framställa sig som. En del av "upptäckterna" inom scientologin skall han enligt egen utsago ha funnit under påverkan av diverse piller. Kanske var det tillsammans med att psykiatrin och psykologin är direkta konkurrenter till läran också så att detta behov av läkemedel var någonting han inte kunde acceptera och därför vände sig emot allt detta också i sina skrifter.
Men till en annan sak... Hubbard ska ha varit god vän med Crowley och uppskattade dennes livsverk, jag har också läst på annat håll (av Hubbards son om jag inte minns fel) att Hubbard var så påverkad av dennes tankar att scientologin åtminstone på något plan inspirerats och utformats med Crowleys lära både i scientologinläran men också som ett slags dolt motiv för den - och då undrar jag om någon vet något mera, och specifikt, om just denna aspekt av det hela (?). Jag känner själv inte till Crowley särskilt väl.
Edit: Scientologin och allt som rör den, allt runt om kring, är ett så stort ämne - just när man tror att man förstått allt som är relevant om den så dyker det upp något nytt.