2006-07-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marklund
jo han verkar vara ännu mera tillbakadragen nu än innan.

ja jag vet att han jobbar på en lyxig båt, men han får inte blanda sig med dom andra gästerna på båten, han tillbringar all sin tid vid maskinerna eller i sin lilla hytt. så vad spelar det för roll att det är en lyxig båt då han inte får röra sig fritt på båten?

självklart så berättar han inget för oss, det spelar ingen roll när vi ringer, vi kommer alltid fram till växlen som säger att han jobbar, och han får ringa upp när han har rast.

även om han skulle komma överfund med att scientologin är en bluff så skulle han aldrig erkänna detta, inte efter alla dessa år.

Precis så är det. Det är svårt att ge upp tron på Scientologin när man redan offrat så enormt mycket av tid, arbete, pengar och man har valt bort hela sitt vanliga liv och umgänge med släkt och vänner.
Har hört att livet på båten är verkligen inget lyxliv, det är ett slit från morgon till kväll.
Jag tror att man kan likna livet på båten med livet som misshandlad kvinna, ju mer djävligt man har det, desto sämre blir självförtroendet och det blir svårare att bryta sej loss från helvetet.
På nätet finns massor av personliga berättelser från sådana som lyckats ta sej ur det och som kan berätta hur förhållandena verkligen var på båten.
www.xenu.com
Citera
2006-07-09, 23:28
Medlem
Citat:
jo jag har svarat på din fråga, han säger ingenting om hur han mår, det enda han berättar är att han jobbar mycket, inte får röra sig fritt på båten, dålig lön, delar hytt med andra anställda. skulle du må bra av detta?
Det är ju detta jag säger!!
Han själv har ju inte sagt hur han mår. Det är ju DINA antaganden.
Citat:
min bror har förändrats väldigt mycket sen han gick med i scientologikyrkan, och våran familj kan bara se att han har brutits ner och är ännu mera osäker nu än innan.
Tja, så mycket vet jag i alla fall om Scientologin, då jag nu träffat personal från många olika ställen i världen.
Om han vore så nedbruten och osäker som du säger, skulle han ALDRIG, jag upprepar ALDRIG få jobba kvar på denna båt.
Där kan du säga vad som helst, där jobbar eliten. Där jobbar INGEN som är nedbruten eller osäker.
Citat:
du vet inte ett dugg om min bror, du vet inte hur han betedde sig innan han gick med i kyrkan, och du har ingen aning om hur han är nu, det är jag som sett hur han har förfallit, det är jag som sett hur tomma hans ögon är. han verkar inte ha någon livsgnista kvar.
Om du och din familj är så kritiska till hans val av liv och leverne, varje gång ni träffas och du uttrycker detta till honom.
Hur glad skulle han då bli av det?
Jag säger inte att det är så, men vad jag kan konstatera är ju att vare sig du eller resten av din familj vare sig stödjer eller uppmuntrar han val av liv.
Jag har själv en familj som inte gillade min karriär, som då inte var vare sig droger eller Scientologin.
Jag fick mycket kritik för mitt val av liv, som var och är fullt etiskt och moraliskt, men inte i linje med vad den övriga familjen ansåg vara rätt.
Jag mådde skit varje gång jag var tvungen att träffa familjen på typ julmiddagar etc.
Citera
2006-07-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Precis så är det. Det är svårt att ge upp tron på Scientologin när man redan offrat så enormt mycket av tid, arbete, pengar och man har valt bort hela sitt vanliga liv och umgänge med släkt och vänner.
Har hört att livet på båten är verkligen inget lyxliv, det är ett slit från morgon till kväll.
Jag tror att man kan likna livet på båten med livet som misshandlad kvinna, ju mer djävligt man har det, desto sämre blir självförtroendet och det blir svårare att bryta sej loss från helvetet.
På nätet finns massor av personliga berättelser från sådana som lyckats ta sej ur det och som kan berätta hur förhållandena verkligen var på båten.
www.xenu.com
Tycker bara det är sorgligt att se att vare sig du eller ett flertal andra, har så svårt att acceptera att andra människor mår jävligt bra, har fått enormt stor hjälp av Scientologin, och som verkligen är lyckliga inom Scientologin.
Jag menar det är nu fler Scientologer än människor i Sverige.
Varför anser du dig förmer än alla dessa miljoner. På vilket sätt har du rätt att sätta dig till doms över dessa miljoner?
Varför är dina tankar mer allsmäktiga än dessa miljoner.
Varför vill du svartmåla en grupp som har miljontals lyckliga utövare världen över, vad är din belöning för det?
Vad är det du försöker vinna, vad försöker du uppnå med att svartmåla denna grupp som expanderar så det knakar, räddar livet på många missbrukare till ett DROGFRITT liv, och som sagt var har miljontals lyckliga utövare.
Vad är din avsikt att sabba detta?
Jag förstår bara inte, kan du förklara?
Citera
2006-07-10, 00:18
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Tja, det går ju inte att säga att en person inte har rätt att bestämma själv över sitt liv.
Däremot kan man ju ha åsikten att en person gjort dåliga livsval och inte blivit lyckligare av det, kanske tom mindre lycklig.
Droger, dåliga relationer etc.
Jag håller absolut med om att man kan ha åsikter om vilka val en annan person gjort utifrån hur hans liv gestaltar sig.
Däremot så är det skillnad på att ha en åsikt och att fördöma en människa som anser att han själv mår bra och att det enbart bygger på att man inte håller med en annan människas val. Ser man att en person inte klarar av sitt liv eller att personen mår skit och att det mesta falerar då är det klart man kan försöka hjälpa eller påverka en sån situation och att man då kan anses ha en bättre koll på läget än personen själv.

Jag kan dock ha en viss förståelse för att en människa som alltid får höra hur fel det han gör är till slut känner en mindre lust att överhuvudtaget prata med såna människor eller än mindre umgås med dom. Det är som jag sa förut: Om de som inte är Scientologer kunde acceptera de som väljer den banan och respektera detta så kanske det skulle vara lite roligare att prata och umgås med dessa människor också.

Om dina sk vänner varje gång du pratade med dom gick loss på dig om hur du måste sluta med ditt jobb inom Psykiatrin och att det är farligt för dig osv trots att du försäkrade dom att du mår bra och att du trivs med det så tror jag faktiskt du skulle tröttna på dessa "vänner" och föredra ett annat umgänge. Man kan liksom bara ta så mycket skit och överförmynderi av andra.

Citat:
MEN. Det var inte min poäng. Poängen var Putters ansats att peka på möjligheten att den omtalade anhörige skulle vara lyckligare inom scientologrörelsen. Det blir ju lite konstigt då den som faktiskt känner personen i fråga försäkrar att det inte är bra.
Well ,eftersom personen själv inte har kommit till tals så får man väl gissa att det finns något som gör att han fortsätter med det och att han själv i slutänden bör veta bäst om han mår bra eller dåligt av det han håller på med. Att gå på vad hans släkt säger visar ju bara på deras personliga förlust och svårigheten att acceptera att personen valt att inte ha så mycket kontakt. Vi vet ju inte så mycket om hur dom behandlar sonen när dom väl pratar med honom heller.
Kanske bara är ett evigt tjat om att han ska lämna Scientologin osv.

Att ta deras version med all möjlig emotionell upprördhet som en slags lag för att någon annan inte mår bra tycker jag är lika fel i så fall. Om en människa väljer att fortsätta och har avancerat så pass långt som denna person gjort inom rörelsen så tycker jag mer tyder på att han finner en stimulans i det han gör och att det är en självisk bitterhet som kommer till uttryck här. Jag förstår den till viss del men jag resonerar inte på det sättet när det gäller vilka val andra gör. Det får man respektera när man har med vuxna människor att göra och personen verkar inte vara i någon större fara vad jag har kunnat utläsa.

Tycker det finns en fara i den här typen av stereotypt tänkande av vad man förväntar sig att andra människor ska göra med sitt liv. Visst man kan ha drömmar och förhoppningar för sina barn som grusas när dom väljer något annat än det man själv tänkt sig men det är där den sanna osjälviska kärleken är så mycket vackrare att beskåda än den kravfyllda och egocentriska.
Citera
2006-07-10, 00:46
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Själva metodiken, läran är 100% av det jag sett och prövat hittills.
På samma sätt som det finns av staten legitimerade psykiatiker som kör med analterapi och blir åtalade och dömda för sexuella trakasserier, psykiatiker som blir dömda för mutor och allt för frikostiga med utskrivande av narkotiska preparat, till psykiatiker som har sex med sina patienter, så finns det scientologer som inte riktigt är fullt utbildade och tillämpar inte läran och metodiken på ett korrekt sätt.
Med tanke på den kraftiga expansion som sker finns det givetvis svårigheter att se till att alla har fullgod kompetens, självklart.
Det är vare sig bra eller OK, men det har inget med själva metodiken att göra, det är enbart en utbildningsfråga.
Innehåller inte metodiken och läran riktlinjer för hur fortsatt kompetens och fastställande av kvaliteten? Låter då inte som om det är riktigt 100% i mina ögon...
Citera
2006-07-10, 00:52
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ett enskilt olyckligt misstag. Jag har nu ingen aning, men jag kan tänka mig att detta skedde på 70 eller 80-talet.
Enskilda misstag kan ske, speciellt under denna tid.
Du blandar fortfarande ihop enskilda mycket ovanliga misstag med själva scientologin. Det är som att jag skulle beskylla HELA psykiatrin för att syssla med analterapi enbart för att manliga psykiatiker ska få chansen att smeka kvinnokroppar. Detta är vad EN psykiatiker är dömd för, men jag dömer ju inte dig för att syssla med samma sak, eller hur?
Varför skulle saker och ting ha fungerat sämre på just 70 och 80 talet?

Citat:
Som sagt var. Vare sig Southpacific eller dennes medarbetare hade tillräcklig kunskap från källmaterialet. Dom hade inte tillräcklig kunskap i ämnet scientologi.
Idag är utbildningsnivån av en helt annan nivå, så idag skulle detta inte kunna hända igen.
Hur kan du påstå, att Southpacific och hennes medarbetare inte bessatt den rätta kunskapen? Är det fysiskt omöjligt att vara naturligt Clear? Om nu nivån har höjts till en annan nivå, då måste det ju ha skett utveckling av det redan 100iga material som Hubbard lämnade ifrån sig.

[/quote]
Citera
2006-07-10, 01:00
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Intressant synpunkt från en psykiatiker.
Så när du behandlar en patient i någon av dina terapier. Då frågar du inte hur han/hon mår, då frågor du istället dennes sykson och hela tjocka släkten hur DOM mår och känner inför DIN patient.
Hmmmm.... Väldigt konstig inställning du har, ser du inte det?
Att fråga en psykiskt sjuk pperson om hur han mår, och sedan rätta sig efter bara det? Intressant! -Herr Kvick, hur mår du? -Fint, bara bra. -Men varför sitter du då här, det är ju inget fel på dig?
Kanske vi skall applicera det samma på rättsväsendet? -Gjorde du det? -Nej! -Men dåså, spring hem och var en snäll gosse.

Jag vill nog påstå, att vad annhöriga har att säga kan vara nog så relevant.
Citera
2006-07-10, 01:28
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Självklart har vare sig du eller jag en aning om vad han själv tycker.
Jag har sagt att han stannat kvar på denna båt i många år nu, och skulle han vantrivas är det ju bara att tacka för sig och åka hem. Det är INTE svårt att lämna vare Scientologin eller Narconon, du får inga skummisar som smyger på dig i buskarna, jag lovar.
Nu säger jag inte att det är så, men det är faktiskt inte helt lätt att ta sig av en båt till havs. Inte ens i hamn om befälet för båten har bestämt sig för att hindra sådant. Lägg därtill ett eventuellt dåligt självförtroende, ångest för hur man skall mottagas hemma, efter att ha varit avståndstagande osv. Så det är inte helt otroligt att någon skulle kunna fortsätta med något man inte trivs med trots allt.

Citat:
Om jag trivs som fan på denna båt, men varje gång jag är i kontakt med min familj så får jag höra världens snack om hur dåligt det är, ja då skulle jag inte heller ha nån större kontakt med min familj, skulle du?

Nu säger jag inte att det är så här i just detta fall, men eftersom ingen av oss har hört hans version, så är väl denna spekulation lika god som din och ävens hans systers, eller någon annans.

Det är som sagt inte på något sätt fastställt att man hackar på honom hemifrån. Som förälder så skulle jag åtminstonde vilja veta, lite oftare än vart 5:e år hur mitt barn mår. Och omvänt, vill jag veta hur mina föräldrar mår. Skulle vilja till något extraordinärt för att jag skulle tappa den viljan till information.
Citera
2006-07-10, 01:32
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
..//..du vet inte ett dugg om min bror, du vet inte hur han betedde sig innan han gick med i kyrkan, och du har ingen aning om hur han är nu, det är jag som sett hur han har förfallit, det är jag som sett hur tomma hans ögon är. han verkar inte ha någon livsgnista kvar.
Tyvärr så räknas inte Din bedömning Marklund. Putter har givit en som han tycker väldigt rimlig förklaring och menar alltså att Du har fel då Du påstår att Din bror inte mår bra.

Det är trist att se att han har mage att ifrågasätta Dig. Det kunde räcka att en gång lite försiktigt belysa möjligheten att det är på ngt annat sätt men han framhärdar. Ghoststrokes som annars brukar uttrycka sig mer trevligt hakar tyvärr på.

I de långa diskussioner jag haft tidgare med Putter har jag inte en enda gång ifrågasatt hans berättelser om kompisar som han tycker mår kanon av Narconon/CoS. Däremot har jag förklarat att en, två eller tom 30 nöjda kompisar inte är vetenskap och beprövad metod.
Citera
2006-07-10, 01:33
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:

Men då det gäller tvärtom, blir du helt fanatisk i att detta måste påvisas genom vetenskapliga bevis och tester.
Då jag och andra säger att människor faktiskt säger att dom mår bättre, lyckligare, mer positiva etc, ja då duger detta helt plötsligt inte för dig. Då duger det inte på visa detta genom att man fråga om symtomen!?!?

Psykiatriska sjukdomar går att belägga trots avsaknad av vetenskapliga bevis och enbart genom subjektiva bedömningar och själv fråga människan.
När det gäller människor som högt och ljudligt säger att dom blivit lyckliga, friska, glada etc, etc, via Scientologin, jag då måste detta behäftas med vetenskapliga bevis och tester, då duger inte de indikationer som gäller för psykiatrin?

Kan du förklara detta Puppy?
Det du säger stämmer, man kan bli lycklig av mycket. För det mesta behöver man inte misstro att det faktiskt ter sig så heller. Men man kan faktiskt uppvisa lyckosymptom även utan att vara riktigt lycklig, det beror mer på vilka referensramar man ger en människa.

Ett exempel, ett sätt att få flickor att bli sk. lyckliga prostituerade är att förnedra, slå, vålda analt osv. för att dom skall bli glada när det bara är vanligt sex dom tvingas ställa upp på...
Citera
2006-07-10, 01:42
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Vad jag vet så får man inte vara personal inom Sea Org då man har barn som är under 7 år. Vad jag vidare förstått så är det då viktigare att se om sitt/sina barn mer än vad man kan göra som SeaOrg personal, och därför får du inte jobba där under denna tid.
Kommer dock inget svar på vad man gör på denna båt, som kräver denna otroliga dedikation.
Citera
2006-07-10, 01:45
Medlem
loungepuppys avatar
Jag tycker det är mycket spännande att i denna tråd fått höra adthelad och Southpacific tala om sina erfarenheter som scientologer. Både en lycklig utövare och en missnöjd avhoppare.

Även om Putter inte verkar tycka att Southpacific var en riktig scientolog av ngn anledning får han ju anses vara en auktoritet på området lika mycket som adthelad. Han har till och med jobbat i CoS. Putter är mer av en... passiv beundrare?

Jag, Putter, Räsernajs och Ghost mfl är ju sådana som läst OM scientologi eller känner folk som är scientologer men är det inte själva.

Jag förstår dock fortfarande inte riktigt hur scientologerna låtsas att Hubbards skapelseberättelse inte finns och samtidigt ser till att den inte får visas med hönsyn till CoS copyright?

South, under Din tid i CoS, hörde Du ngt om Xenu och rymdimperiet då?

Adthelad, kommenteras Xenu-prylen någonting Er medlemmar emellan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in