Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Det gällde den principiella frågan: Är det som en person gör, och fortsätter göra, alltid bra för honom/eller henne?
Det var nämligen det Du påstod om Marklunds bror.
Så länge en person inte skadar sig själv eller andra och/eller gör kriminella handlingar, så kommer jag aldrig att för denna person värdera dennes beslut. Det är inte jag min bäste Puppy som värderar denne vuxen mans livsstil här i världen, det är du som gör det.
Jag säger att han är en myndig vuxen man som själv kan avgöra sitt liv och leverne. Det är du som ifrågasätter denne myndiga mans val av liv, ett liv som du inte har några bevis för att han lever i missär på något sätt. Du dömer denne person utan att ha en aning om hans välmående, du har faktiskt inte ens en susning om nåt.
Det enda jag hävdat är att jag ger han rätten att leva sitt eget liv, och jag ger honom det förtroende att själv kunna ta ansvar för sitt liv.
Du verkar inte vilja göra det. Du dömer, eller misstror en myndig människas livsstil, en livsstil som inte är fylld av vare sig droger eller kriminalitet.
Citat:
Självklart ser jag inte scientologi som heroinmissbruk. Kan ta ett mer närliggande exempel. Du har en syster som är ihop med en kille som är mkt kritisk mot henne och ökar hennes dåliga självförtroende genom att trycka ned henne. Om hon väljer att stanna, trots att hon kan gå, innebär det att relationen är bra för henne?
I ditt fall, så utgår du ifrån att jag vet att hennes kille trycker ner henne och förstör henne, du utgår ifrån att jag vete detta.
Vilka bevis eller ens antaganden har du för att kunna jämföra det med exemplet med denna bror som jobbar som personal inom elitdivisionen på Scientologins mest prestigefyllda organisation?
Hur kan du ens jämföra detta. Du utgår ju återigen, trots att du inte har en aning, om att denne bror är satt under någon form av förtryck av något slag.
Sluta med det!!!
Citat:
Du lovar? Ok. Då var den fråga besvarad.
Vad bra, då förstår du ju också att denna bror på båten kan sluta när han vill utan att vara rädd för repressalier, eller hur?
Citat:
Min poäng är ju att Du och jag vet lika lite om Marklunds bror men att hon rimligen vet en jävla massa mer om honom.
Exakt. Det är därför jag ger honom hans fulla förtroende att själv avgöra vad som är bäst för honom, inte han syster eller familj, vilket du vill göra.