Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Nu är jag oklar över vem som sagt vad i andra trådar avseende Dig och Putter. Jag kan bara konstatera att det då var väldigt mycket tal om just olämpliga psykiatriker.
Forskningen avfärdades pga att det fanns ohederliga forksare.
Forskningen avfärdades för att det fanns en norsk professor som var dömd för brott.
Gillberg avfärdades för att han var dömd för brott (och vilket brott sedan...)
Min kritik mot Psykiatrin Kan vi diskutera på Psykiatri tråden om du orkar idissla vidare på detta ämne? Men en lära som i sig leder till läkemedelsmissbruk samt en lära som i sin enfald tycker att narkotiska preparat är bra att använda på barn bara för att narkotikan i sig har en "effekt" förtjänar kritik. Särskilt när man är med och betalar för skiten!
Citat:
För mig är det helt naturligt att varje grupp människor innehåller allt från helgon till pasykopater, idioter till genier. Det är när någon påstår motsatsen som man blir misstänksam.
Kan hålla med dig om att det åtminstone i Sveriges fotbollstrupp finns en psykopat och det är Lagerbäck.

.
Citat:
Alltså, jag avfärdar inte Scientologin baserat på vad några "assholes" gjort, lika lite som jag anser att man kan avfärda psykiatrin av samma skäl.
Om man inte bryr sig om hur människor själva mår pga den vård eller kurs dom gör då är man helt ute och cyklar. Fullkomligt absurt att utesluta människans egna upplevelser samt hur väl det fungerar för honom i livet enligt hans EGNA önskningar och mål utifrån ett etiskt och moraliskt perspektiv.
Att påstå att en människa inte kan må bra av Scientologi bara för att man själv bestämt sig för att inte tro på Scientologi är förmätet och osmakligt.
Är personen Moralisk och Etisk och är en schysst person som respekterar andra människor och klarar av sitt eget liv så är det det man ska bedöma honom på och inget annat.
Om man inte kan respektera detta bör man nog söka hjälp själv då man uppenbart inte klarar av att se andra människor hängivna och nöjda med sina val i livet.Så jävla trött på den typen av människor!
Citat:
Däremot förstår jag fortfarande inte hur Putter, som inte är scientolog, och Du som inte heller är det kan vara så säkra på att Southpacifics kyrka var Squirrels.
Jag känner Scientologer som sysslat med Scientologi i 25 år och som både jobbat med det på Freewinds och Flag i Usa samt här i Stockholm. Jag har haft ett förhållande med en tjej som är OT 7 som numer fortfarande är en god vän.
Jag har tio års insikt i arbetet med Hubbards lära på Narconon och ingenstans har jag sett eller hört den här typen av resonemang kring hur Scientologi skall bedrivas. Jag har också gjort min hemläxa genom att ha lånat 6 böcker av Hubbard för att själv läsa om läran. Jag vidhåller att detta är Squirrel då jag överallt jag har tittat efter eller frågat ej har funnit att detta är något som läran i sig står för.
Alla de Scientologer jag frågat tycker det är tragiskt och totalt felaktigt och hävdar bestämt att detta är Squirrel. Dessutom så säger ju situationen som South pacific befinner sig i att det finns en massa olösta problem mellan henne och hennes ex vilket varje Scientolog jag känner anser är av största vikt att få hanterat för barnens skull.
Det betyder i klartext att en människa ska ta ansvar för sina barn då det är att räkna som en underlåtenhet att inte göra det och det är i sig något som står i vägen för en själv när det gäller att komma till ett bättre tillstånd i sitt eget liv och att kunna leva med sig själv sas.
Så alla Scientologer som jag känner och läran i sig är entydiga kring denna sak och därför anser jag att det är något som inte sköts korrekt kring denna sak. Därav Squirrel. Att South Pacific är så förbittrad på Scientologin tycker åtminstone jag verkar ha mycket med hennes mans ansvarslöshet att göra. Om han skulle ta sitt ansvar för barnen på ett kärleksfullt sätt och ha en bra relation kring detta så kanske inte South skulle älska Scientologin men möjligtvis kunna acceptera att hennes ex sysslar med det åtminstone.
Bitterhet kan uppstå av många skäl och man kan aldrig utesluta någon av parterna i såna tvistemål. Vilket jag inte heller gör.Jag tänker på barnen i första hand och då får man lägga sånt här åt sidan och antingen använda sig av juridisk hjälp eler finna någon annan lösning. Problemet som jag ser det är att barnen i slutänden är dom som kommer att komma i kläm i all denna bitterhet.
I slutänden måste hon ändå respektera att mannen sysslar med Scientologi men inte att han försummar sina barn. Så istället för att fokusera på Scientologin så borde hon fokusera på hur hon ska få ex mannen att ta sitt ansvar för barnen.
Då finns det juridisk hjälp att få vilket jag anser är en mer framkomlig väg än att hålla på att stångas på detta sätt. Har själv genomgått skilsmässa och frågor kring vårdnaden och det finns ett stort skyddsnät kring barn vilket man ska utnyttja fullt ut. Om South har egen vårdnad så är ju saken i en annan situation naturligtvis.Förvisso förstår jag inte hur man kan försumma sina egna barn och i så fall låta det gå så långt men jag ska inte döma någon jag inte känner till alla omständigheter kring.
Citat:
Men det är ju skönt att höra att även scientologer är mänskliga och kan göra fel. Trots att de genomgått dianetik. Verkar som om det inte fungerar på alla. Och det ökar snarare min tilltro till metoden, om du förstår vad jag menar.
Dina i mitt tycke lite naiva inlägg på denna tråd visar i och för sig bara på en stor okunskap och att de ställen där du tycks söka efter "kunskap" om Scientologin inte tycks kunna ge dig den korrekta informationen eftersom den tycks vara förvrängt i olika omfattning. Först:
En person som genomgått Dianetik är inte en perfekt människa som aldrig gör fel.
Det har ingenting att göra med om något fungerar eller inte. Även en Clear person gör fel om han inte förstår något eller inte följer regler han samtyckt till. En Clear person är enbart befriad från innehållet i Reaktiva sinnet vars funktion finns beskrivet i Dianetikboken.
Vill han bli en bättre bilmekaniker eller en bättre älskare så får han helt enkelt lära sig det genom att öka sin kunskap kring dessa ämnen. Läser han en bok och inte förstår det han läser så kan han kanske inte tillämpa den kunskapen senare. Använd sunt förnuft så förstår du nog vad jag menar.
Mer korrekt beskrivet är att en person som är Clear inte längre behöver bära omkring en massa gamla händelser som kan ställa till förtret för honom trots att det inte föreligger några egentliga problem i närvarande tid. Det gör honom lättare i sinnet och inte styrd av stimuls respons mekanismer.
At vara befriad från detta är inte kattskit men det förändrar inte att livet i sig ställer högre krav på en individ än att han inte har sitt "bagage" påslaget.
Han måste ju välja rätt mål och finna lösningar på problem och betala räkningar och hålla ihop relationen osv för att hans liv verkligen ska kunna generera lycka.
Men att både ha närvarande tids problem samt en hel säck med skit från det förflutna påkopplat är ju det som får människor att ibland duka under och komma till din mottagning för att få hjälp. Det här med att en person som blir Clear helt plötsligt står iklädd Stålmannens trikåer och lyckas med allt han företar sig är inte sant. Men tillståndet i sig är en enorm avlastning vilket ger utrymme för att personens oförvrängda potential lättare kommer fram, men det finns ingen garanti för att personen bara för det inte kan hamna i problem pga bristande förståelse för något.Så är det och inte på något annat sätt.
Det ni inom Psykiatrin kallar för ångest och i många fall medicinerar för anses härstamma från reaktiva sinnet eftersom det härstammar från något undermedvetet, dvs något personen känner en rädsla för utan att förstå anledningen till det.
Om vi säger att om en person finner
anledningen till rädslan istället för att den är okänd och upptäcker att det fanns ett mycket konkret skäl tilll denna ångest så borde det rimligtvis få denna känsla mer hanterbar eller hur? Tänker inte fördjupa mig mer än så i den tekniska biten då detta redan blivit så långt.Det finns tekniker för att finna dessa gömda händelser och det är även där E metern används. Man använder inte E-metern för att kolla om någon ljuger utan för att upptäcka "laddade" områden som ligger personen till last. Den är enbart ett hjälpmedel för detta och inget annat.