Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Jag funderar på att läsa deras bok om Dianetik för att ge dem en chans att visa sin version av saken, ungefär som tråden heter. Jag skulle absolut inte kunna tänka mig att gå med i någon sekt alls.
Hur är det om man beställer boken från
www.dianetics.se? Det kostar inte så mycket, men kommer det scientologer och knackar på dörren eller ringer och håller på och försöker värva en sedan eller?? För det orkar jag verkligen inte med.
Du kommer stå på deras värvningslista och förmodligen få material hemskickat stup i kvarten. De ser en chans att tjäna pengar och är mycket intresserade att ta den chansen. Att de kommer hem och knackar på tror jag inte. Men vad jag hade gjort i din sits är att försöka hitta boken annorstädes, det är nog inte så svårt att hitta. Jag råder dig att inte ta kontakt med dem.
Innan du läser boken så ska du veta att det handlar om ren pseudovetenskap och att empirin inte stämmer. Det finns helt enkelt inget som tyder på att dianetik utgår från sanna premisser eller att den överhuvudtaget fungerar, för, hade den gjort det så hade den varit intressant för akademiker och deras forskning men det är den inte. Detta förklarar de med att t ex psykiatriker har onda avsikter mm men det stämmer ju inte heller. Jag skulle tro att om man är psykiskt skör så vore det förödande att söka sig till scientologin.
Sedan är den inte särskilt underhållande att läsa heller, men det är ju också bara min åsikt. Själv anser jag att du bör fundera på att läsa, om du nu tvunget vill läsa något av scientologerna egenproducerat material, Scientologi: Tankens grunder. Den är inte fullt lika tråkig och bra att börja med innan man går på Dianetikboken.