2006-08-04, 19:06
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Att röra en hand eller trycka på en knapp är ju helt inövade "ryggmärgsfrågor" som jag beskrivit i ett tidigare inlägg.
Det finns fortfarande en själ/psyke/ande/Thetan som BESTÄMT sig för att delta i detta test, där testet i sig utgår ifrån en ryggmärgsanpassad övning, vad bevisar det? Ingenting.

Är det inövat NÄR man ska trycka på knappen?

Gäller detsamma för avtryckaren på en pistol?

I så fall är det väl en ren "ryggmärgsfråga" om man skjuter en annan människa? Ingen Thetan/själ/jag behövs ju för att fatta beslutet.

Vem är då ansvarig för att ha skjutit? Ingen?

Är du PSYKIATRIKER eller!?!
Citera
2006-08-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
LRS är en mycket udda felstavning av LRH.
Ok, då förstår jag.
Citat:
Har du läst Dianetics?
Jäpp, har du?
Citat:
Om så är fallet, stämmer det väl att du VET att att som står i den är sant? Så var det väl med allt du stött på innom Dianetik/Scientologi? Du VET det bortom allt tvivel.
Som jag tidigare sagt, inte ens det jag läser från LRH är sant för mig innan jag själv har provat hans teori, vilket han själv även säger att man ska göra.
Citat:
Så OM något av det Puppy citerar ordagrant står i boken VET du ju att det är sant. Och i så fall VET du rimligen att det står i boken. VET du inte det, så VET du ju inte vad du lärt dig.
Som jag sa, jag kommer inte ihåg att jag just läst dessa två rader. Vet inte i vilket sammanhang i boken, och vet inte ens om det faktskt står i boken, då inget sidnummer har refererats. Du kanske har en förmåga att läsa en bok på flera hundra sidor och sen komma ihåg varje liten detalj i denna bok.
Jag är ingen utbildad Dianetikauditör, skulle jag varit det så skulle jag ju direkt kunna veta om detta verkligen står i boken och därmed skulle jag kunna besvara frågan.
Citat:
Hur kan du då tillämpa det i ditt liv?
Inga problem som helst. Jag kan skruva i ett tändstift till bilen också, utan att exakt veta vilken gänga och mått det är frågan om.
Citat:
Nu låter det ju som om Dianetics skulle vara en alldeles vanlig bok, full av vanliga påståenden som man inte nödvändigtvis VET är samma om man FÖRSTÅTT dom, utan t.o.m kan glömma bort.
Som sagt var, jag är inte utbildad till att vara en Dianetikauditör, som just är de som måste veta och kunna alla dessa esoteriska begrepp och procedurer, jag är ingen auditör.
Du kanske inte själv har läst boken, men boken är en handbok som visar hur du som auditör kan hjälpa din polare, och vice versa, att hjälpa varandra upp till Clear. Jag har inte gjort detta, så jag är ingen Dianetikauditör.
Citera
2006-08-04, 19:14
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Jag är ingen utbildad Dianetikauditör, skulle jag varit det så skulle jag ju direkt kunna veta om detta verkligen står i boken och därmed skulle jag kunna besvara frågan.

Aha. Så det är inte sådär jättemycket du TESTAT och VET då?

Har du inte tidigare sagt att ALLT du hittills stött på inom D/SC har visat sig just vara SANT? Att du VET det?

Men nu handlar det alltså om bara om en del av grejjerna?

Kanske inte mer än att du kan bjussa på en sammafattning?
Citera
2006-08-04, 19:17
Medlem
Citat:
Och i så fall är det såklart mycket illa av dig att "negligera och nedvärdera" de miljarder Kristna och Muslimer som anser att du tillhör en irrlära och att du pronto bör omvända dig för att rädda din odödliga själ.
Sorry, Scientologin vare sig nervärderar eller förminskar andra religioner.
Jag har upplevt att de flesta som attackerar Scientologin är atteister och i de flesta fall psykiatriskt inriktade. Jag känner folk inom Jehovas, Hare Krishna, Brobyggarna, Katoliker, Judar, Muslimer, (en "skum" religion från venezuela), kristna, etc, etc, etc.
Det är YTTERST sällan jag får såna attacker gentemot Scientologin, har faktiskt inte hänt mig, sås som jag får från atteister och psykiatiker och dess läror.
Citat:
Det enda du behöver veta är att de är mångfallt fler än Scientologerna, eller lilla dig, och att du lunt kan anta att dom VET att deras tro är sann.
Annars sätter du ju över alla dessa och det går väl inte?
Jag känner personligen en som är katolik som också är scientolog, ett par "kristna" enligt den svenska sekulariserade modellen som är scientologer etc.
Du kanske inte visste det, men inom Scientologin så kan du faktiskt ha kvar den religion som du har. Du behöver INTE konvertera från din egen religion för att utöva scientologins metodiker och läror.
Visst är det bra?
Citera
2006-08-04, 19:19
Medlem
KortKäpps avatar
[quote=D.Putter]
Citat:
Mänskligheten behövs för att alla och envar ska överleva såsom enskilda individer.

Mmm. Men inte behövs det fem miljarder pers inte. Tvärt om är det så att vi överlevde på ett ekologiskt stabilt sätt under mycket lång tid när vi var betydligt färre människor på planeten.

Så nog klara vi oss utan några Greker, eller Stockholmare?

Och åter. Är det GODHET enligt Scientologin att vilja att mänskligheten ska överleva för att jag själv ska överleva?

Är det GODHET enligt dig?
Citera
2006-08-04, 19:20
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Du kanske inte visste det, men inom Scientologin så kan du faktiskt ha kvar den religion som du har. Du behöver INTE konvertera från din egen religion för att utöva scientologins metodiker och läror.
Visst är det bra?

Har dom diskuterat Scientologin med sina präster? Är du säker på att dessa andera läror ser det som lika OK att kombinera deras tro med scientologi.
Citera
2006-08-04, 19:23
Medlem
Citat:
Det faktum att människor gång efter gång försökt - och lyckats - utrota grupper av andra människor tyder väl på att ALLA helt klart INTE drivs av HELA mänsklighetens goda?
Precis, du har helt rätt. Det är därför Dianteiken och Scientologin verkligen behövs för att kunna råda bot på detta.
I grunden, innerst inne, är alla människor goda. Det reaktiva sinnet och en del annat förmörkar denna grundläggande inställning.
Scientologin finns till för att ta bort allt dettta som förmörkar det goda i oss som alla har.
Citat:
Hur vet vi att alla hjärnao inte snart KOMMER att vara utdöda? KAN det inte vara så eftersom det vore dåligt? Bevisar det då att alla människor är goda för alternativet vore dåligt? Är inte det önsketänkande?
Varför leva och finnas till överhuvudtaget, varför fortplanta oss, varför ens bry sig om andra, varför tar inte hjärnan livet av sig på en gång då, då finns det ju inget syfte att finnas till, ingen mening, så varför bry sig alls?
Varför leva och existera?
Citera
2006-08-04, 19:24
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Sorry, Scientologin vare sig nervärderar eller förminskar andra religioner.

Det var inte det det handlade om. Du menade att en annan debattör "nedvärderade" 8-9 miljoner Scientologer genom att vara kritisk mot deras tro och har flera gånger menat att det faktum att dessa Scientologer öht FINNS bör få en att tro att de VET att deras lära fungerar EXAKT.

Enligt denna logik torde nån miljard kristna helt enkelt väga mycket tyngre, och du borde söka up en präst för att diskutera ifall du är inne på en riktig väg eller borde ändra dig.

Lycka till!
Citera
2006-08-04, 19:30
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
I grunden, innerst inne, är alla människor goda.

Jasså DÄR?

VAR är det?

Citat:
Varför leva och finnas till överhuvudtaget, varför fortplanta oss, varför ens bry sig om andra, varför tar inte hjärnan livet av sig på en gång då, då finns det ju inget syfte att finnas till, ingen mening, så varför bry sig alls?
Varför leva och existera?

Om saker KAN gå åt skogen är det ingen mening med nått och lika bra att ta livet av sig, menar du?

Därför måste man tro att det INTE KAN gå åt skogen, eller? Ska jag förstå dig så?

Så om du står vid ett övergångsställe, väl medveten om att det händer att folk blir påkörda där, kan du lika gärna kasta dig raklång framför en buss vid röd gubbe? Ja menar - varför hålla på om man ändå kan (ska...) dö?
Citera
2006-08-04, 19:30
Medlem
Citat:
Är det inövat NÄR man ska trycka på knappen?
På samma sätt som då du sätter handen på en het platta, du rycker bort handen via ryggmärgsreflexer innan du fattat vad som hänt.
Citat:
Gäller detsamma för avtryckaren på en pistol?
Själva rörelsen kräver inget större tänkande från DIG.
Citat:
I så fall är det väl en ren "ryggmärgsfråga" om man skjuter en annan människa? Ingen Thetan/själ/jag behövs ju för att fatta beslutet.
Snälla du, det behövs en tänkande kraft att plocka fram pistolen, ladda pistolen, rikta pistolen mot en människa, och verkligen en tanke och en avsikt att skjuta just mot avsedd människa, detta sker ju inte av en slump.
När du kommit så långt att du siktar med en laddad osäkrad pistol mot en annan avsiktligt vald människa, är ju sen själva den fysiska avfyrningen en ren bagatell.
Citat:
Vem är då ansvarig för att ha skjutit? Ingen?
Är det DU som skjutit så är det DU som är ansvarig för DINA handlingar.

Citat:
Är du PSYKIATRIKER eller!?!
Nej, är du Scientolog?
Citera
2006-08-04, 19:35
Medlem
Citat:
Aha. Så det är inte sådär jättemycket du TESTAT och VET då?
Vet ej hur jag ska kunna bedömma om hur mycket jag vet, då jag inte har läst allt som LRH skrivit ännu.
Citat:
Har du inte tidigare sagt att ALLT du hittills stött på inom D/SC har visat sig just vara SANT? Att du VET det?
Jäpp, allt som han skrivit som jag eller någon annan kan pröva och testa.
DVS, allt jag hittills kunnat bedöma med egna ögon eller upplevelser har varit sanna.
Citat:
Men nu handlar det alltså om bara om en del av grejjerna?
Kanske inte mer än att du kan bjussa på en sammafattning?
Du har ett antal sidor på denna tråd, du har svaret där.
Citera
2006-08-04, 19:36
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Snälla du, det behövs en tänkande kraft att plocka fram pistolen, ladda pistolen, rikta pistolen mot en människa, och verkligen en tanke och en avsikt att skjuta just mot avsedd människa, detta sker ju inte av en slump.
När du kommit så långt att du siktar med en laddad osäkrad pistol mot en annan avsiktligt vald människa, är ju sen själva den fysiska avfyrningen en ren bagatell.

Om vi designade om experimentet med en pistol och en människa framför - skulle man då INTE kunna mäta i hjärnan 0,3 sekunder innan personen fick impulsen att han skulle trycka av?

Citat:
Nej, är du Scientolog?

Märks inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här