2006-07-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Men snälla Putter, du ahr en förmåga att glida iväg från kärnämnet när det passar dig. Det är inte priset vi talar om nu, utan huruvida tekniken är 100% eller ej.
Sluta då med att säga att det är dyra kurser!!!
Citat:
Det du säger är att man låter klåpare lära ut något felaktigt. Då säger jag att då är tekniken inte 100%:ig. Hur försäkrar jag mig från att min polare och jag ine gör fel då?
Genom att läsa boken och göra exakt så som det står, svårare är det inte.
Hmmm... känns som jag svarat på detta ett antal gånger nu.
Citat:
En fråga till, kan jag bli Clear, utan auditering? Ännu en fråga, är inte Clear bara början på resan?
Nej, du kan inte bli bekräfta tillståndet clear utan auditering.
Helt riktigt, clear är inte slutstationen, tack och lov.
Men det är en bra station att komma till.
Citera
2006-07-12, 21:45
Medlem
Citat:
Jag förenklar frågan. Är allt som Hubbard sagt sant (tänker då på det han sagt och skrivit i Scientologins namn, inte SF böckerna)? Nu kanske även du kan svara på frågan? Du kan ju även sammanknyta detta med Homo frågan längre ner...
Det kan ju inte jag svara på, jag kan bara svara på att allt jag hittills läst, provat och testat så har allt stämt till punkt och pricka hittills. Då har jag nu faktiskt hunnit läsa en jävla massa böcker, lyssnat på föredrag och sett videos, prövat på auditering, och ja, allt har hittills stämt till 100%.
Citat:
Först och främst är jag inte programmerare. Sedan börjar du bli hemskt rabiat, vadå sälja under Microsofts namn? Det finns massa bra alternativ till Microsofts produkter, dock har dom lite svårt att nå ut till en bred allmänhet, till stor del på grund Microsofts väldigt aggressiva marknadsföring. Väldigt mycket av detta är dessutom tillgängligt gratis eller till väldigt låga kostnader. Men nu börjar det bli lite off topic, det var en liknelse...
Snälla du, skärpning. Du får väl utföra vilka terapier du än vill. Du kan ju vara hur hög scientolog du vill, men får du för dig att vilja ändra på innehållet får du kalla din"terapi" för något annat, men inte scientologi.
Vad är dina problem med detta?
Citat:
Jodu, jag har ganska bra koll på vad Copyright innebär, dock skiljer sig tydligen våra åsikter om vad som är skäligt i frågan. Vad det gäller Hubbards "stöld" vill Jag vill påstå att mycket av grunderna i det som här har presenterats som Scientiologi, verkar ha sitt spå i bla. Buddism och flera andra, något äldre religioner. Det enda som spontant känns nytt, är själva "paketeringen".
Var kommer då ARC-triangeln ifrån, var kommer Faktorerna ifrån, var kommer KRC-triangeln ifrån, var kommer Purif ifrån, var kommer E-metern ifrån, var kommer Clear ifrån...... osv, osv, osv.
Om du bara tar dessa få grundläggande scientologiska teserna, dessa är ju själv basics, var kommer de ifrån???
Citat:
En enkel googling, min vän, Scientology and homosexuality, skulle tex. gett dig denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Scientology_and_Homosexuality
Här är beskrivet hur Hubbard genom åren har förändrat sin syn på just det området.
Du gör samma misstag som "puppy" gör, nämligen att ta ur citat från sitt sammanhang, och tolkar dessa på ditt sätt.
Jag har en polare som är homo OCH SCientolog, nä fel av mig jag har två polare, dom har ALDRIG sett detta som ett problem, det är inget problem.
Du måste läsa hela böckerna och iden för att förstå dess sammanhang.
Citat:
Så vad gäller? Denna fråga är ställd av två anledningar, dels för att jag vill veta hur tolleranta man är inom Scientologin, men även hur jag skall tolka detta med den 100%:a sanningshalten i det som Hubbard lär ut.
Toleransen är högre än i samhället i stort. Inom Scientologin finns ingen som helst skillnad i huruvida en männíska är svart, gul, kvinna/man, katolik, muslim, jude, homo, etc, etc.
Där är alla MÄNNISKOR!!
Citera
2006-07-12, 21:51
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Jag vet inte vad som finns i denna film, men jag gissar att det inte finns några vetenskapliga bevis för att det råder kemisk obalans i hjärnan då vi snackar ADHD, som ett exemepel, och det gör det ju inte, facts!

If one goes Clear, will he lose his emotions?

No, on the contrary, a Clear is able to use and experience any emotion. Only the painful, reactive, uncontrolled emotions are gone from his life. Clears are very responsive beings. When one is Clear, he is more himself. The only loss is a negative — the reactive mind — which was preventing the individual from being himself.

http://www.scientology.org/html/opencms/cos/scientology/en_US/religion/catechism/pg039.html

Tvärtom, en lögndetektor är mycket, mycket mer simpel.
Du har missuppfattat saken, Du blir inte Scientolog för att du vill luras, utan för att bli och må bättre.

Det är väl nu minst tredje gången jag säger det, jag räknar mig själv som scientolog, om inte aktiv.

Eftersom jag redan sett att det Marklund säger INTE stämmer.

Vad är det för skillnad på en lögndetektor och en e-meter då? Som jag har fattat att e-meter fungerar så skickar den bara en svag ström genom kroppen, medans en lögndetektor skickar en svag ström samt kollar andning och puls. Läste lite mer om e-metern på deras hemsida, och dom jämför spänningen med ett ficklampsbatteri dom nämner dock inget om strömmen(som är det farliga). Att det är låg spänning har ingeting med farligheten att göra, jämför gärna med en s k tazer som brukar ha upp emot 50.000 volt och ändå bara paralyserar tillfälligt medans skulle gu gå och ta på en högspännings ledning som "bara" har 10000 volt skulle du vara grillad.
Är inte du en squirrel om du inte är en aktiv scientolog? Får du kalla dig scientolog om du inte är aktiv i kyrkan? Är inte det ett copyright intrång?
Citera
2006-07-12, 21:53
Medlem
Citat:

Nej, svara bara vad man sysslar med?
Dom sysslar med att via Hubbards metodik göra männsikor drogfria, att befria dom från dyslexi, att hjälpa dom att klara sin jobb på ett bättre sätt, att få människor att bli lyckliga och harmoniska, att reda ut äktenskapsproblem, att ge dom själslig stimulans och bekräftelse, att ge dom ett bättre liv, etc, etc, etc.
Det är därför så många väljer att bli scientologer, då dom upptäcker att det fungerar.
Citat:
Det nämndes tidigare i tråden att detta jobb inte lämpade sig för personer med barn under 7 år. Det var du själv som sade detta, och läser du även mitt svar i inlägg 539 (sid 39 tror jag det var), så får du lite mer kött på benen vad det gäller din undran över hur många gånger jag ställt denna frågan, Hepp!
Det är riktigt, det lämpar sig inte att att jobba så hårt och så länge att hjälpa andra människor i deras sorger och problem så länge som du själv har ett barn som du i första hand måste ta hand om.
Därför får dom inte vara personal under denna tid, då dom ska ta hand om barnen.
Vad är ditt problem med detta?
Citera
2006-07-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marklund
jag får INTE veta någonting om båten, med andra ord så har jag absolut ingen information om hans arbetsplats förrutom vart i båten han jobbar, samt att han inte får blanda sig med övriga passagerare.
Du kanske skulle fråga honom, men det förutsätter ju förstår att du är ärligt intresserad, inte bara av att hitta felaktigheterna.
Jag har träffat massvis med personal från SeaOrg i Köpenhamn, Saint Hill, FLAG och en massa andra ställen.
Dom är mer än villiga i att berätta om sina jobb och arbetsplatser, men jag är ju uppriktigt intresserad också.
Kan jag, så kan du.
Citera
2006-07-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Vad är det för skillnad på en lögndetektor och en e-meter då? Som jag har fattat att e-meter fungerar så skickar den bara en svag ström genom kroppen, medans en lögndetektor skickar en svag ström samt kollar andning och puls.
Jag kan bara säga att skillnaden är enorm. Men hur ska jag kunna förklara det på denna tråd?
Eller kan du här och nu svara på hur en lögndetektor fungerar i detalj?
Citat:
Är inte du en squirrel om du inte är en aktiv scientolog? Får du kalla dig scientolog om du inte är aktiv i kyrkan? Är inte det ett copyright intrång?
Allvarligt talat. Du måste själv finna ut vad ordet "squirrel" betyder innan du ber mig att förklara din fråga, då enbart via din fråga så visar du att du inte har en aning om vad själva ordet betyder.
Du måste också kolla upp ordet "Copyright" vad det betyder, då du inte vet vad det heller betyder.
Eller, du kanske hellre vill säga mig vad du menar med att jag gjort copyrightintrång enbart för att jag inte är aktiv scientolog???

Klara upp orden Squirrel och ordet Copyright och återkom gärna med frågor om det, men som det nu är, så går det ju inte att svara då frågorna inte är några frågor.
Om du inte håller med mig, så skriv gärna och berätta varför jag har fel.
Citera
2006-07-12, 22:17
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Sluta då med att säga att det är dyra kurser!!!
Imina ögon är det dyrt, inte i dina. Kan vi enas om att dom kostar pengar, och sedan släppa det för stunden och fokusera på själva frågan? Som jag sade i början av tråden, är det något som gör en misstänksam så är det allt detta glidande på svaren. Är Tekniken 100%:ig?

Citat:
Genom att läsa boken och göra exakt så som det står, svårare är det inte.
Hmmm... känns som jag svarat på detta ett antal gånger nu.
Varför kan då inte de Scientologerna (dom som du själv nämnt som bristande i kvaliteten) bara följa boken och få allt rätt från början?

Citat:
Nej, du kan inte bli bekräfta tillståndet clear utan auditering.
Helt riktigt, clear är inte slutstationen, tack och lov.
Men det är en bra station att komma till.
Då räcker det ju inte med boken och en kompis, det krävs genast mer.
Citera
2006-07-12, 22:19
Medlem
marklunds avatar
Citat:
Du kanske skulle fråga honom, men det förutsätter ju förstår att du är ärligt intresserad, inte bara av att hitta felaktigheterna.
Jag har träffat massvis med personal från SeaOrg i Köpenhamn, Saint Hill, FLAG och en massa andra ställen.
Dom är mer än villiga i att berätta om sina jobb och arbetsplatser, men jag är ju uppriktigt intresserad också.
Kan jag, så kan du.

jadå jag är ärligt intresserad. men skillnaden mellan dig och mig är att du är scientolog, scientologer har nog lite enklare att prata med varandra verkar det som.
Citera
2006-07-12, 22:20
Medlem
Kalasmannens avatar
Det är nästan samma sak som de grupper du har dragit upp som kallar sig scientologer men inte är med i kyrkan. Alltså borde du inte kunna kalla dig scientolog om du inte är med i kyrkan eller hur? Eller har jag fel? Kan jag kalla mig forskare fast jag bara har bedrivit personlig forskning dvs via nätet via böcker och så vidare? Du kanske borde kalla dig scientolog-wannabe eller prospekt som mc-gängen brukar kalla det.

Om det nu är en så enorm skillnad mellan en e-meter och en lögndetektor så kan väl du påvisa den skillnaden eftersom jag inte vet vad jag pratar om. När man söker efter e-meter på scientologernas hemsidor så får man fram att det är en elektrisk pryl som skickar en svag spänning genom auditerings-offret och att den är kalibrerad, inte mycket mer. Jag har en multimeter som också är kalibrerad och man kan skicka svagström med den för att mäta motstånd, är det en e-meter? Skulle man kunna använda den som e-meter?

Kan du skaffa fram ett patentnummer så vore jag tacksam. Håller på att söka på PRV just nu.
Citera
2006-07-12, 22:39
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Det kan ju inte jag svara på, jag kan bara svara på att allt jag hittills läst, provat och testat så har allt stämt till punkt och pricka hittills. Då har jag nu faktiskt hunnit läsa en jävla massa böcker, lyssnat på föredrag och sett videos, prövat på auditering, och ja, allt har hittills stämt till 100%.
Fast du har sagt det i vidare termer tidagare i tråden, det var därför som detta 100% snack startade. Du angav Hubbards ord 100% och att man inte fick ändra på dem. Jag tolkade det som om det gällde allt.

Citat:
Snälla du, skärpning. Du får väl utföra vilka terapier du än vill. Du kan ju vara hur hög scientolog du vill, men får du för dig att vilja ändra på innehållet får du kalla din"terapi" för något annat, men inte scientologi.
Vad är dina problem med detta?
Har kanske inte med grundfrågan att göra, men om jag är en hög Scientolog, och väljer att gå till en psykdoktor, så får jag känslan av att jag inte skulle vara så hög scientolog länge till.

Citat:
Var kommer då ARC-triangeln ifrån, var kommer Faktorerna ifrån, var kommer KRC-triangeln ifrån, var kommer Purif ifrån, var kommer E-metern ifrån, var kommer Clear ifrån...... osv, osv, osv.
Om du bara tar dessa få grundläggande scientologiska teserna, dessa är ju själv basics, var kommer de ifrån???
Jag har inte sagt att allt är taget från annat håll, jag vet inte tillräckligt om alla teser och liknande. Verkar vara svårt att få reda på något om dem dessutom (Ja jag vet, köp böckerna...), så av det jag hitills har fått veta verkar väldigt mycket likna traditionell handpåläggning osv. som du hittar i ett otal andra sammanhang. Vad det gäller trianglarna, så vitt jag vet så har kanske Hubbe själv hittat på dem, men att triangeltänkandet skulle vara unikt, vet jag inte. Att sätta upp orsaker och verkan på liknande sätt är rätt vanligt på andra håll. Använder det själv inom mitt jobb ibland. Det skulle dock vara en frisk fläkt att få höra någon förutom Ghost, erkänna att det finns möjligheter till annan insikt.

Citat:
Du gör samma misstag som "puppy" gör, nämligen att ta ur citat från sitt sammanhang, och tolkar dessa på ditt sätt.
Jag har en polare som är homo OCH SCientolog, nä fel av mig jag har två polare, dom har ALDRIG sett detta som ett problem, det är inget problem.
Du måste läsa hela böckerna och iden för att förstå dess sammanhang.
Men du kan ju inte förneka att det står så. Att det skulle vara taget ur sitt sammanhang, kanske, men inte värre än ett antal skumma liknelser och ovilja till att svara som du själv levererat.

Citat:
Toleransen är högre än i samhället i stort. Inom Scientologin finns ingen som helst skillnad i huruvida en männíska är svart, gul, kvinna/man, katolik, muslim, jude, homo, etc, etc.
Där är alla MÄNNISKOR!!
Fast den toleransen verkar sluta vid kyrkans dörrar. Är man inte med så är man tydligen emot.
Citera
2006-07-12, 22:46
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Dom sysslar med att via Hubbards metodik göra männsikor drogfria, att befria dom från dyslexi, att hjälpa dom att klara sin jobb på ett bättre sätt, att få människor att bli lyckliga och harmoniska, att reda ut äktenskapsproblem, att ge dom själslig stimulans och bekräftelse, att ge dom ett bättre liv, etc, etc, etc.
Det är därför så många väljer att bli scientologer, då dom upptäcker att det fungerar.
Fast detta har inte Scientologin patent på. Det finns många som jobbar med detta och lyckas balansera det med att ha normala relationer. Jag tror dessutom att de flesta är av åsikten att för att själv bli en lycklig individ så måste man ha ett fungerande liv utanför jobbet.

Citat:
Det är riktigt, det lämpar sig inte att att jobba så hårt och så länge att hjälpa andra människor i deras sorger och problem så länge som du själv har ett barn som du i första hand måste ta hand om.
Därför får dom inte vara personal under denna tid, då dom ska ta hand om barnen.
Vad är ditt problem med detta?
Jag har själv 2 barn, som jag sätter främst i allt. Jag har gjort stora uppoffringar för deras skull, men att vara så upptagen att man inte skulle kunna ha ett mer harmoniskt familjeliv, det låter ju som att vara helt livegen. Om du bortser, hypotetiskt från allt det goda som du vet att dom gör, och att tex. Marklund inte ljuger om det hon säger om sin bror. Tycker du då inte att det låter konstigt med ett jobb som tar sådan tid att du inte ens kan eller orkar ringa hem på flera år?
Citera
2006-07-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marklund
ja jag är väldigt angelägen om att se dessa filmer, skulle vara mycket uppskattat

och nej, min insider berättar inget om båten. du har ju allt ifrån filmer och vänner som berättat hur underbart det är på båten, så du får allt plocka fram dom där filmerna

ännu en gång, vi har inte en endaste gång pratat med honom på ett sätt som han skulle uppfatta som negativt, vi har endast velat veta mera om vad han gör och vad kyrkan står för, vi har alldrig sagt något elakt mot honom.

nu när jag fått länken av Southpacific (tackar och bockar) så ska familjen studera detta så att vi kan lära oss mera om hur vi ska prata och inte prata med honom, för att senare kanske kunna få honom att komma hem.

Hoppas ni lyckas få hem honom. Det kommer att vara en svår tid i början men sedan kommer han att tacka er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in