2020-06-27, 22:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
I Admin Dictionary finns en uppslagsterm som heter "Basic Scientology Library":

All About Radiation och History of Man är följaktligen inte riktigt lika grundläggande för scientologin som dessa sju verk.
Boken ”A History of Man” kallades ursprungligen för ”What to Audit” och var synnerligen viktig under scientologins första årtionde. Grundläggande har den däremot aldrig klassificerats som, utan snarare en bok som är avsedd för avancerade auditörer.

Citat:
History of Man är inte heller något verk som refererats till jättemycket inom den övriga scientologin, men när det har gjorts, t.ex. i antologin The Second Dynamic, så har det hänvisats till kapitel 9 med betydelsen av overts i förhållande till motivatorer, samt DED:ar och DEDEX:ar.
Jo, och du har säkert även hört talas om begreppet ”genetic entity”.
Allt om radioaktiv strålning anses vara en referens för reningsprogrammet, men inte mycket mer.
Citera
2020-06-28, 15:57
Medlem
Isaso dina länkar funkar inte!
Dom 273 fallen i Dianetikboken som Hubbard pratar om, det räcker ju inte att han säger att dom finns, det måste gå att verifiera, via en verifiering process få fram ett verifikat! kritiker har frågat efter dom sen 1950? Att det finns tusentals foldrar i Kyrkan i Washington DC som visar på fallförbättringar räcker inte för att den vetenskapliga proceduren ska vara tillfredsställd! Jag föreslår (om du inte redan gjort det) kollar vad som finns om John Campbell och Joseph Winter det är i så fall i den riktningen som dom positiva resultaten i Dianetiken ligger! Deras namn dyker upp lite varstans!

Martin Gardner, "Fads and Fallacies in the Name of Science",
Dover Publications: New York, 1957 (1st ed 1952). Chapter 22, "Dianetics".
"The Scientific Method," is signed John W. Campbell, Jr., nuclear physicist.”
https://www.cs.cmu.edu/~dst/Library/Shelf/gardner/

Bare-Faced Messiah page 148 – 150
Determined to help Ron propagate his new 'science', in July 1949 Campbell wrote to Dr Joseph Winter, a general practitioner from St Joseph, Michigan,

L. Ron Hubbard, who happens to be an author, has been doing some psychological research . . . He's gotten important results. His approach is, actually, based on some very early work of Freud's, some work of other men, and a lot of original research. He's not a professional psychoanalyst or psychiatrist, he's basically an engineer. He approached the problem of psychiatry from the heuristic viewpoint - to get results.'

Wikipedia; Examples that employ heuristics include using trial and error, a rule of thumb or an educated guess.
https://en.wikipedia.org/wiki/Heuristic

But just a brief sampling of each type; he doesn't have proper statistics in the usual sense. But he has one statistic. He has cured every patient he worked with. He has cured ulcers, arthritis, asthma.'

He arrived in Bay Head on 1 October 1949, Winter discovered that Hubbard was spending much of his time testing his theories by 'running' science-fiction fans brought in by Campbell.

Winter sat in on several sessions, then agreed to Ron's suggestion that he should be 'run' himself. 'The experience was intriguing,' he said. 'I felt, in general, that I was obtaining some benefits from Hubbard's methods of therapy. I was also aware of the possible inaccuracies of a subjective evaluation of my own progress: I therefore endeavoured to make up for this by observing the other patients closely.

It was possible during this short period of observation to note only the differences in their behaviour before and after each therapy session. The changes were obvious: before a session I would see agitation, depression and irritability; after a session the patient would be cheerful and relaxed.'[3]
https://www.cs.cmu.edu/~dst/Library/Shelf/miller/bfm09.htm

Därefter åkte Dr. Joseph Winter hem och gav sin 6 årige son Bok 1 Auditering!

Dianetic Therapy: An Experimental Evaluation Harvey Jay Fischer 1953
http://www.xenu.net/archive/fischer/

DIANETICS: THE MODERN SCIENCE OF MENTAL HEALTH ($4.00).
Scientific American, January 1951 By Isaac Isidor Rabi
Rabi, winner of the Nobel prize in physics in 1944, is professor of
physics at Columbia University.
http://lermanet.org/scientific.html

Hubbard is bare by Jeff Jacobsen 1992
http://www.xenu.net/archive/lrhbare/

Söderqvist: angående Heuristik metod en tumregel eller educated guess är att om det finns positiva resultat inom Dianetiken så finns dom i riktningen Hubbard – Campbell – Winter, snarare än i någon annan riktning eftersom annan riktning avstyrker Dianetiken!
Jeff Jacobsens griper sig an Dianetiken från en Teoretisk Synvinkel!
Han analyserar om Theorin håller!

Jag själv har svårt att köpa argumentet att det finns ett sinne (The Reaktiva sinnet) som ligger bortom individens viljemässiga kontroll, som bara tänker i identiteter A=A Anything = Anything, eftersom restimulatorer påstås kunna aktivera detta sinne! Exempel om en Bil är en restimulator men inte en Åsna det pekar ju på det reaktive sinnet kan se skillnad på en Bil och en Åsna vilket detta sinne inte borde kunna göra!
Men att ta ner Dianetiken till 0 går ju inte heller eftersom tumregeln pekar på att det finns något där som funkar men visar inte vad och hur mycket!

Jag menar att det vore konstigt om psykiatrisk Reaktion/Abreaction terapi från tjugo och trettiotalet inte skulle kunna ge resultat i ny skepnad i Dianetiken! Psykiatrin övergav (att gå tillbaka och återuppleva] det på trettiotalet och ägnar sig numera åt samtalsterapi, Gradauditering är väl en form av samtalsterapi också! exempel objektiva processer och grad 0 - 4 går man inte tillbaks och återupplever! Jag såg på Tv för många år sen en psykiater som körde en objektiv på process på en tjej som hade duvfobi hon var rädd för dom, processen riktade in sig på ett gradvis närmande till duvor!
Så någon form av koppling finns det ju! Jag är bättre på att se kopplingar än att läsa fort!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-06-28 kl. 16:40.
Citera
2020-06-28, 16:22
Medlem
Sen använde Hubbard Benzedrin (amfetamin) i Dianetiken för att trimma Analysatorn vilket borde funka i små mängder som mental doping ”bättre” än Koffein kolla efter ”GUK” i ursprungsmaterial! Han dopade sin grabb Nibs!

JIM DINCALCI - Ron Hubbard's Medical Officer:
"LRH gave his son Nibs some amphetamines, and Nibs started talking, he said, started really going talking fast, from the speed. And he kept talking, he kept talking, and his dad kept giving him speed and all of a sudden he was talking about his history, when he was a clam and all these different situations in early Earth. And out of that came 'History of Man'."
http://www.xenu.net/entheta/entheta/media/tv/secret/secret2.html

Man kan inte hålla på så och utlova att man kan bota sjukdomar utan att få myndigheterna efter sig!
Exempel Konsumentombudsmannen har ”slagit” Katrin Zytomierskas på fingrarna för att hon säljer fiskolja som botemedel mot Corona!

Domstolen förbjuder reklam för fiskolja mot Corona
https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2020/domstolen-forbjuder-reklam-for-fiskolja-mot-corona/

Det behövs inga konspirationsteorier när det gäller "myndighets attacker" mot kyrkan på femtio och sextiotalet om dom håller på med olagliga substanser, och utlovar att dom kan bota sjukdomar!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-06-28 kl. 17:07.
Citera
2020-06-28, 16:36
Medlem
Jag har en vän på jobbet som har en mor på nittio år som fick en stroke och hamnade i en djup depression och fick anti depressiva, nu mår hon bra säger han det är som natt, och dag! Man kanske ska ta Scientologikyrkan med en nypa salt när dom pratar om sina konkurrenter?
Citera
2020-06-28, 22:23
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Okej, men det var faktist irrelevant och gör det bara svårare att svara tillbaka.

Jag tycker själv inte att innehållet var irrelevant för diskussionen, och hade jag svarat på en personlig kommunikation ifrån dig i en icke-offentlig miljö hade jag sannolikt gjort andra betoningar.

Jag försöker dock fortsättningsvis att ta hänsyn till att du tyckte att referensen var irrelevant.

Citat:
Vad Hubbard sagt och vad Hubbard faktiskt gjort är inte alltid samma sak.

Det är jag ju fullständigt medveten om, och vill ha få en fullständig bild av någon aspekt av Hubbard behöver man sannolikt ofta ta del av annan information än Hubbards egna officiella ord inom sina organisationer, men det betyder samtidigt inte att dessa officiella ord också kan tillföra någonting, även för någon som studerar ämnet någorlunda kritiskt.

Citat:
Jag hade OEC-kursen som en del av mina studier.

Jag anade att så var fallet. Utifrån referenser till Staff Status i Admin Dictionary står det att OEC 0 ingår ifrån Staff Status III och uppåt.

Citat:
Visst, han påstår det, men det är bara siffror tagna ur luften. Tänk efter själv, det tar minst 1000 timmar att auditera någon till clear med den metod som beskrivs i dianetikboken. Det blir ungefär 8 månader per person med 4 timmars daglig auditering. Tänk efter lite. Den tiden har Hubbard inte lagt ner på ”utvecklingen” av dianetiken. Det blir ännu tydligare när man betänker att Hubbard aldrig presenterade en enda person som blivit clear innan boken publicerades, så dessa 270 fall är bara påhittade.

Fastän han inte skriver det i DMSMH, så var Hubbard antagligen personligen övertygad om tidigare liv redan när den boken släpptes, men han beslutade sig av någon eller några anledning(ar) sig för att först släppa en "utspädd" version av sin dåvarande teknologi.

Min bedömning är att Hubbard räknar in alla sina experiment mellan mycket möjligt 1938 fram tills 1950 bland dessa, och att det är mycket möjligt att enbart en mindre del av dessa skedde under en "färdig formaliserad form av dianetiken".

Han hade sannolikt andra metoder färdiga redan än att köra lås, sekundärer och engram, och kunde antagligen själv få någon att bli vad han bedömde vara clear bra på bra mycket kortare tid än 1000 timmar.

Sedan överskattade han antagligen en del hel av clear-tillståndet, eller så var han inte helt och hållet ärlig ifråga om detta (möjligtvis en kombination), men detta betyder inte i sig att han försökte införliva sina icke avslöjade bakgrundskunskaper in i dianetiken och fortsätta att utveckla den utifrån det gensvar han fick.

Fallen behöver inte vara påhittade, men det är ju inte tal om 270 fall av systematiska upprepade formella körningar av samma version av dianetiken i "klinisk laboratoriemiljö", och vidare överskattade han antingen graden av clear, eller utgick från sina positiva resultat i det förflutna och kallade dessa för clear.

Citat:
Dessa siffror är tagna helt ur luften för att ge sken av vetenskaplighet.

Att han försökte ge dianetiken ett sken av vetenskaplighet är högst påtagligt. Att det inte ligger något bakom siffrorna behöver inte vara fallet, även om resultaten antingen avsiktligt eller oavsiktligt är överdrivna.

Han uttryckte mycket av detta som beklagligt längre fram:

Citat:
"Don't think for a moment that when I put together Dianetics I was not completely aware of practically everything any one of these men said in his own district and on his own home ground. If I had not had that information we would never have had Dianetics. But, what did I, a Western engineer, do? I said, "Well, these men are too sold on the spiritual side of life, they're overboard. Nothing practical. We want everything workable. We want wheels. We want cogwheels. We want a standard procedure by which we can take a look at somebody on a couch and say, "Zip, zip, rip!" I was persuaded into this to some degree by my engineering friends-to some degree.

I could not completely tolerate looking this picture in the face. And I dare say that there are some Scientologists who cannot tolerate looking this picture in the face directly, because it's too much truth. They like a few more vias. If you look at something too straight it's likely to look back. So, I said, "They're too spiritual, they're too unworkable. They themselves, the Eastern cults, religions, and so forth, are themselves in poverty. They cannot handle their own problems, therefore they do not have an answer, except, perhaps, that there is hope." And I was wrong, I was wrong. The biggest mistake that I have made, and I have made mistakes, believe me, but the biggest mistake I have made was the day when I said, "All right, boys, we'll call this a science.

All right, we will agree that the Western hemisphere is not ready to accept anything spiritual or religious; all right, we will call it a science. And this science we will call Dianetics, which means 'through mind.' " And that was myself approving with society and I never should have approved. Why? Because, we went on a wide, a large via. We associated ourselves with psychotherapy, and that was not good. It's not that there is anything wrong with psychotherapy; it's that they already have a tremendous backlog of failures and so we failed to some degree ourselves. And it was only in 1952 that I recognized that we must be dealing with what we called right there in Dianetics the Awareness of Awareness unit."

(From the Welcoming Address by L. Ron Hubbard to the Congress of Eastern Scientologists at the Shoreham Hotel, Washington, D. C. on June 3, 1955.)

Citat:
Riktig vetenskaplig metod skulle kräva att allt är registrerat och sedan verifierat av minst en annan kunnig person.

Det här är väl en definitionsfråga...det är förstås inte tal om vetenskaplig metod av det slag som blir offentligt erkänd genom universitetskopplingar, men det betyder inte att en enskild person kan vara systematisk och konsekvent med sin metod ifråga om sina personliga efterforskningar. Hubbard försökte antagligen få yttre validering i större utsträckning under början av 1950-talen, men ansåg sannolikt efter ett tag att det inte var värt ansträngningarna.

Citat:
Boken ”A History of Man” kallades ursprungligen för ”What to Audit” och var synnerligen viktig under scientologins första årtionde. Grundläggande har den däremot aldrig klassificerats som, utan snarare en bok som är avsedd för avancerade auditörer.

Den räknas som grundläggande bok utifrån 2007 års utgivning av Scientologi-kyrkan, och i samband med den utgivning skulle man helst börja med att studera de grundläggande böckerna i kronologisk ordning, vilket är en hög gradient sett till helheten av materialet.

Citat:
Jo, och du har säkert även hört talas om begreppet ”genetic entity”

Jodå, jag har läst History of Man ett antal gånger. I denna bok menar Hubbard att både thetanen och the genetic entity har haft flera liv, och även om man huvudsakligen auditerar thetanen, så kan man behöva adressera händelser som den genetiska entiteten "har fastnat i".

Citat:
Allt om radioaktiv strålning anses vara en referens för reningsprogrammet, men inte mycket mer.

Jag har läst den också någon enstaka gång, men det är inte någon bok som jag återkommer till särskilt ofta.
Citera
2020-06-28, 22:56
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Isaso dina länkar funkar inte!

De funkade som direkta länkar när jag postade dem, men eventuellt för att jag också var inne på huvudsidan och att länkarna genereras därifrån tillfälligt och inte är beständiga.

Huvudsidan är www.antology.info sedan får man gå in på "Early Scientology History" -> "First Editions of Scientology Books" -> "DMSMH, May 1950 First Edition, First Printing (15 MB)"

och

"Science of Survival, First Edition October 1951 (32.1 MB)"

Citat:
Martin Gardner, "Fads and Fallacies in the Name of Science",
Dover Publications: New York, 1957 (1st ed 1952). Chapter 22, "Dianetics".
"The Scientific Method," is signed John W. Campbell, Jr., nuclear physicist.”
https://www.cs.cmu.edu/~dst/Library/Shelf/gardner/

Jag läste artikeln, men den allmänna riktningen skiljde sig inte särskilt mycket ifrån annan kritik av Hubbard, och de flesta fakta har jag sett i andra sammanhang. Mest intressant var väl omnämnandet av Excalibur, men även detta står det ju mer om i andra sammanhang.

Citat:
Wikipedia; Examples that employ heuristics include using trial and error, a rule of thumb or an educated guess.
https://en.wikipedia.org/wiki/Heuristic

Den Wikipedia-artikeln tyckte jag var intressant, och hänvisningen till detta utgör ett exempel på att peka på konstruktivt material att utvärdera.

(Scientologi-perspektivet på spel innefattar att om du framgångsrikt skall ta ifrån någon ett spel behöver du också erbjuda personen ett nytt (bättre) spel att spela istället.)

Citat:
https://www.cs.cmu.edu/~dst/Library/Shelf/miller/bfm09.htm

Jag läste hela den sidan, och tyckte väl att tonen var relativt saklig. Det största ifrågasättandet ifrån mitt håll är ifall man skulle lägga stor vikt vid Rollo May är att Dianetiken skulle innefatta hypnos.

I övrigt verkar Mays bästsäljande bok ha sålt runt 135,000 exemplar, och Dianetik-boken sägs ha sålt 20 miljoner exemplar...siffrorna kan möjligtvis vara uppblåsta genom att Scientologi-kyrkans medlemmar fåtts att köpa flertalet exemplar, men även med det borträknat borde dianetikboken ha sålt många gånger mer.

Citat:
Därefter åkte Dr. Joseph Winter hem och gav sin 6 årige son Bok 1 Auditering!

Child Dianetics kom ut 1951, och beskriver auditering till barn, vilket förmodligen ser ganska annorlunda ut mot vad man förväntar sig om man är enbart är van med att läsa lösryckta citat ur DMSMH.

Citat:
Dianetic Therapy: An Experimental Evaluation Harvey Jay Fischer 1953
http://www.xenu.net/archive/fischer/

Jag läste hela. Anser man att detta eventuellt har giltighet, så gavs böckerna Dianetics '55!, The Creation of Human Ability och Scientology: The Fundamentals of Thought ut vid senare datum.

Scientology: The Fundamentals of Thought beskrivs vara Scientologins "Bok Ett".

Förordet till Dianetics 55:

Citat:
"Dianetics moved into a Dark Age of Reason where only a physical universe fact was given credence. When Dianetics was born every free thinker Man had known had long since been burned or poisoned or dust-binned into the curriculums of "universities." It was an age where renown awaited only the manufacturer – not the inventor – of the new can opener, where sanity was adjusted with electrodes and philosophy was made with Univacs. Knowledge and the SECRET being the total assets of vested interest, Dianetics was hit with violence from many quarters. Medicine, entirely cognizant that it could not cure nor even alleviate the major-ity of Man's ills, yet like a prima donna who can but croak yet resists the incoming next act, bluntly and viciously condemned in leading weekly magazines, any further glance towards knowledge and truth. The government, fighting a war at the time, entirely cognizant that its pilot supply was old and slow, yet could not communicate on any subject which might remedy the matter. The Better Business Bureaus of the U.S., an organization solidly behind anything good and solid, upheld the objection of capital to this new idea; the Communist Party, being solidly against any alteration of the mind since that would undoubtedly alter devotion, went to considerable lengths to assist the stand of capital. To anyone who wanted a monopoly on knowledge and truth Dianetics was an enemy. To them it was a degraded, wicked, fraudulent hoax – or so they said. However, there happens to be a principle that anything which is thor-oughly understood ceases. Their opinion of Dianetics could not have been correct because Dianetics is still here.

During the ensuing four years of commotion, much happened. The only orderly and progressive thing which happened was that Dianetics went on encroaching into the territory of the SECRET along the roadway of KNOWLEDGE to discover nearer TRUTH.

The primary assault of Dianetics was upon reverence and forms. The first book was written as a javelin directed into the doubtlessly sacrosanct vitals of philosophical departments and literature. It was carefully careless with its commas in the belief that commas, contrary to the prevailing mode, have little power to disturb an ultimate truth. The first book was written to be read and understood, and it was written to upset and override and warn off those who would give it the fate of being "reverable". And the first book was written to be used by anyone who could understand it – and the way it was written, this of course could not include the extant mental charlatan nor the professional dabbler in abilities. As one had learned these could not be trained and if they could have been, wouldn't have been interested in the proposed goals, it was necessary that a new breed of feline come into being – the auditor – and the auditor did."

Förordet till Creation of Human Ability:

Citat:
"The primary text of any school of any level is now The Creation of Human Ability -- A Handbook for Scientologists. A secondary text, but almost equal in importance is Scientology: Group Auditor’s Handbook. Concentration on these two publications should be extreme. Only those tapes which will actually supplement these manuals should be employed.

/.../

A forthcoming popular text book on Scientology is designed to embrace little more in theory and practice than that found crowded into the two handbooks; thus when a person who has read the popular text turns to a school or auditor for training he will discover himself studying in a far more intense form that material on which he has already agreed."

I övrigt hänvisar författaren åtminstone vid något enstaka tillfälle till Hubbards praktik ifrån 1949 vilket är väldigt gammalt i sammanhanget, och utöver detta står följande:

Citat:
The results are presented as having significance within the limits of the sampling of both the subjects and the measuring instruments and, therefore, is restricted to similar populations only.

/.../

one may infer that no systematic change in character structure or personality functioning results from this therapeutic technique. However, this interpretation neither denies nor affirms that other changes may have taken place under the impetus of the therapeutic situation."

Citat:
DIANETICS: THE MODERN SCIENCE OF MENTAL HEALTH ($4.00).
Scientific American, January 1951 By Isaac Isidor Rabi Rabi, winner of the Nobel prize in physics in 1944, is professor of physics at Columbia University.
http://lermanet.org/scientific.html

Här dök det också upp att Dianetiken skulle inkludera hypnos, vilket inte stämmer.

Citat:
Hubbard is bare by Jeff Jacobsen 1992
http://www.xenu.net/archive/lrhbare/

Jag tyckte framställningen var relativt saklig, och tar fram en del som är värdefullt att känna till om Hubbard, även om man försöker ge honom en chans utifrån Scientologins eget källmaterial. Jag skulle dock fokusera på källmaterialet innan jag rekommenderade detta.

I övrigt är "fair game" som det hänvisas till "cancelled", att OSA tog över GO ser jag som en del av den fientliga infiltrationen av Scientologikyrkan, och resten av den mest giltiga kritiken bygger på att Hubbard påverkades negativt av OT III.

Citat:
Exempel om en Bil är en restimulator men inte en Åsna det pekar ju på det reaktive sinnet kan se skillnad på en Bil och en Åsna vilket detta sinne inte borde kunna göra!

Det är inte uppfattandet av vad begrepp som bil eller åsna innebär som i sig skapar reaktionen, utan det är när sammanlagda sinnesintrycken ifrån två situationer är tillräckligt lika (när en sammanlagd samling sinnesintryck är tillräckligt lik en annan samling sinnesintryck) och det förekommer smärta, negativ emotion eller medvetslöshet som det uppstår reaktiv identifikation.

Analytiskt tänkande innefattar att kunna tilldela innebörder (som t.ex. kategorier som bil och fordon, samt åsna och djur) till händelser.
Citera
2020-06-28, 22:57
Medlem
isasos avatar
Citat:
Sen använde Hubbard Benzedrin (amfetamin) i Dianetiken för att trimma Analysatorn vilket borde funka i små mängder som mental doping ”bättre” än Koffein

Dianetics: Modern Science of Mental Health (1950):

Citat:
There are some drugs which assist reverie, however. The commonest and most easily obtainable is plain, strong coffee. A cup or two of this occasionally alerts the analyzer enough so that it can reach through deeper layers of "unconsciousness." Benzedrine and other commercial stimulants have been used with some success, particularly on psychotic patients.

These bring the mind enough awake to permit it to overcome engramic commands. Such commercial stimulants have the disadvantage of exhausting a Q quantity in the mind. This Q quantity has not been much studied. It is as though the brain burns a certain amount of Q when it is exhausting engrams.
For instance, therapy every day may bring results more rapidly but it will also bring some stale sessions. Therapy every two or three days produces the best results as observed. (Therapy once a week permits the engrams to sag and slows a case, one week being too long.) Benzedrine burns up Q. After a few sessions with benzedrine the current stock of Q is exhausted and the work has been observed to deteriorate either until a higher dosage was administered – and there is a close limit to that /.../"

Citat:
"LRH gave his son Nibs some amphetamines, and Nibs started talking, he said, started really going talking fast, from the speed."

Citat:
"During World War II, both the Allied and Axis forces experimented giving amphetamine and methamphetamine to select servicemen for their stimulant and performance-enhancing effects. In the 1950s, there was a rise in the legal prescription of methamphetamine to the American public."

https://en.wikipedia.org/wiki/History_and_culture_of_substituted_amphetamines
Synen på amfetamin, och amfetaminliknande substanser var inte likadan vid tiden för A History of Man (1951) som under senare tidsperioder.

I Dianetics Today (1975) heter det:

Citat:
Any habitual drug taker, applying for auditing while still on drugs should be given a six weeks' "drying out" period off drugs this whole time and then the drug taking (by somatic or sensation of drugs or prior assessment to drugs - preferably both) must be run out as an early auditing action.

A person who has taken aspirin or other drugs within the past 24 hours or the past week, should be given a week to "dry out" before auditing of any kind is given.

It is not fatal to audit over drugs. It is just difficult, the results may not be lasting and need to be verified afterwards.

Chronic drug takers who have not had drugs specifically handled may go back to drugs after auditing as they were too drugged during auditing to get rid of what was bothering them and which drove them to drugs.

With the enemies of various countries using widespread drug addiction as a defeatist mechanism, with painkillers so easily available and so ineffective, drugs are a serious auditing problem.

It can be handled. But when aspirin, that innocent seeming painkiller, can produce havoc in auditing if not detected, the subject needs care and knowledge.

The above data will keep the auditor clear of the pitfalls of this hazard.

Citat:
Jag har en vän på jobbet som har en mor på nittio år som fick en stroke och hamnade i en djup depression och fick anti depressiva, nu mår hon bra säger han det är som natt, och dag!

Jag ifrågasätter inte hennes upplevelse, men om jag hade personen närmre min egen umgängeskrets och det skulle gå att fråga personen om dennes syn på andlighet utan att det uppfattades som kränkande, så skulle detta vara väldigt relevant för helhetsperspektivet. Jag menar inte att jag i direkt bemärkelse uppmanar dig att du skall fråga detta, speciellt inte om det finns minsta lilla risk att personen skulle uppfatta det som kränkande, och detta har ju i första hand med relationen mellan dig, din arbetskollega och dennes mor att göra, men i och med att Scientologins mål är andliga, så vore det högst intressant att få kännedom om vilka andliga insikter en person har uppnått vid 90 års ålder.
Citera
2020-06-28, 23:35
Medlem
Det står väl i Dianetikboken att reverie är light hypnotic trans?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-06-28 kl. 23:38.
Citera
2020-06-29, 01:16
Medlem
Här har du en Artikel om saken!

Jon Atack on the Hypnotic History of Scientology Auditing By Tony Ortega
https://tonyortega.org/2013/05/18/jon-atack-on-the-hypnotic-history-of-scientology-auditing/
Citera
2020-06-29, 02:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag tycker själv inte att innehållet var irrelevant för diskussionen, och hade jag svarat på en personlig kommunikation ifrån dig i en icke-offentlig miljö hade jag sannolikt gjort andra betoningar.
Jo, det var helt irrelevant. Jag skrev om att det skulle vara bra om en sammanblandning av traditionell psykologi och scientologi kunde göras genom vetenskapliga studier.
Då är policybrevet ”NARROWING THE TARGET” helt irrelevant, oavsett om det nämner ”scientific methodology” i texten och Hubbard påstår att han använt den metoden i sin forskning. Det är irrelevant därför att det inte är sant, vilket jag har förklarat ganska utförligt. Förstår du nu varför det var irrelevant?

Citat:
Min bedömning är att Hubbard räknar in alla sina experiment mellan mycket möjligt 1938 fram tills 1950 bland dessa, och att det är mycket möjligt att enbart en mindre del av dessa skedde under en "färdig formaliserad form av dianetiken".
Han hade sannolikt andra metoder färdiga redan än att köra lås, sekundärer och engram, och kunde antagligen själv få någon att bli vad han bedömde vara clear bra på bra mycket kortare tid än 1000 timmar.
I så fall var han grovt oärlig om han beskrev en metod i boken och använde andra metoder själv för att få någon att bli clear på bra mycket kortare tid. I så fall gäller ju inte de ”270 fallen” som referensfall om andra tekniker användes på dem, fattar du inte det?

Citat:
Sedan överskattade han antagligen en del hel av clear-tillståndet, eller så var han inte helt och hållet ärlig ifråga om detta (möjligtvis en kombination), men detta betyder inte i sig att han försökte införliva sina icke avslöjade bakgrundskunskaper in i dianetiken och fortsätta att utveckla den utifrån det gensvar han fick.
Exakt. Han överskattade clear-tillståndet därför att han aldrig gjort någon riktig vetenskaplig studie och bara skrev om ett hypotetiskt tillstånd. Ingen hade uppnått clear innan dianetikboken publicerades, de 270 fallen är påhittade. I alla fall finns inte minsta lilla anteckning om ens var denna studie av de 270 fallen skulle ha skett, och har inget av de ”270 fallen” ens auditerats till någonstans i närheten av tillståndet ”clear” så ska boken inte beskriva detta tillstånd som om något som går att uppnå eftersom det ju då inte var säkert. (Och ingen har heller sedan dess uppnått det som dianetikboken kallar för clear.)
Citat:
Fallen behöver inte vara påhittade, men det är ju inte tal om 270 fall av systematiska upprepade formella körningar av samma version av dianetiken i "klinisk laboratoriemiljö", och vidare överskattade han antingen graden av clear, eller utgick från sina positiva resultat i det förflutna och kallade dessa för clear.
Jo, tidsmässigt måste fallen vara påhittade eller ha ett tidsgenomsnitt under 5 timmar för varje fall, vilket ju är alldeles för lite. Om Hubbard skulle ha fått ihop det antalet frivilliga att auditera så skulle han ha behövt annonsera om det, vilket han aldrig gjorde. Hubbard påstod själv någon gång att han ”satte på sig en turban i ett kontor vid Hollywood Boulevard och provade teknikerna på dem som gick in”. Det är däremot knappast troligt att han ens med den metoden kunde ha fått kontakt med fler än något tjugotal och sannolikt inte mer än högst ett tiotal timmar vardera.
Om du faktiskt tänker efter lite så borde du inse att siffran 270 fall är helt påhittad.
Citat:
Han uttryckte mycket av detta som beklagligt längre fram:
"Don't think for a moment that when I put together Dianetics I was not completely aware of practically everything any one of these men said in his own district and on his own home ground. If I had not had that information we would never have had Dianetics. But, what did I, a Western engineer, do?"
Ytterligare försök att få dianetiken att framstå som vetenskaplig. Hubbard var inte alls någon ingenjör, utan snarare ingetgör. Hubbard påstår ofta att han deltagit i den första kursen om kärnfysik på George Washington University, men vad han inte säger är att han fick underkänt i den kursen och avslutade aldrig ens andra året på ingenjörsutbildningen, så han ljuger när han påstår att han är ingenjör. Han ljuger friskt om mycket.
Citat:
Det här är väl en definitionsfråga...det är förstås inte tal om vetenskaplig metod av det slag som blir offentligt erkänd genom universitetskopplingar, men det betyder inte att en enskild person kan vara systematisk och konsekvent med sin metod ifråga om sina personliga efterforskningar.
Om man påstår att något har utförts enligt vetenskaplig metod så ska det vara enligt vedertagen vetenskaplig metod eller så ska man inte påstå det över huvud taget. Det är inte en definitionsfråga. Visst en enskild person kan vara systematisk och konsekvent i egna efterforskningar, men vetenskaplig metod kräver noggrann dokumentering och övervakning samt granskning utförd av sakkunniga kolleger. Så är det bara. Det måste du kunna acceptera.
Citera
2020-06-29, 11:18
Medlem
Finally, L. Ron Hubbard’s first ‘Clear’ — Sonya Bianchi — found again after 68 years
the pressure on Hubbard to prove that he could actually produce a ‘Clear’ began to build. On Thursday night August 10 in Los Angeles, Hubbard decided it was time to prove that he had created a Clear.
https://tonyortega.org/2018/12/14/finally-l-ron-hubbards-first-clear-sonya-bianchi-found-again-after-68-years/
Citera
2020-06-29, 14:28
Medlem
Negersmurfens avatar
Det verkar ha funnits olika varianter av Clear. Först de som blev Clear efter att ha auditerats enligt dianetikboken. Sedan kom gradkartan med de olika graderna och därefter kunde man bli Clear. Den förste som blev Scientologi-Clear eller vad det nu kallas var visst John McMaster 1966.

Var de som blev Clear innan honom inga riktiga Clears?

När blev förresten Hubbard själv Clear? Vem auditerade honom i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in