2007-08-16, 01:02
Medlem
HoldenCaulfields avatar
Nej, det är ett grupppsykologiskt fenomen, när individens egna åsikter reduceras till förmån för gruppen som denne känner stark tillhörighet till.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deindividuation
Citera
2007-09-19, 11:22
Bannlyst
Tråden var väldigt lång så jag har inte orkat läsa igenom hela, dock såg jag att det fanns flera scientologer som deltog i tråden. Hoppas därför att någon som är insatt i scientologi kan svara på min fråga.

Min mamma missbrukade narkotika av olika de slag under långa perioder. Hon kom i kontakt med scientologerna som hävdade att de kunde hjälpa henne bli av med sitt missbruk. Enligt henne var de väldigt övertygade och hävdade rent av att deras program för missbrukare var pedagogiskt upplagda, och därtill skapade på ett vis som gjorde att risken för återfall var mycket liten. Enligt henne gick hon på ett par möten, men hon hävdar att de f.d missbrukare som fanns där var extremt "hjärntvättade", de ansåg att man - med man syftar jag på aktiva missbrukare som upplever användandet av narkotika som ett problem - istället för att söka hjälp hos vården eller socialtjänsten undantagslöst bör vända sig till scientologerna. Varför anser ni att ni har rätt att utnyttja svaga människor på det viset? Inser ni inte att följderna kan bli katastrofala?
Citera
2007-09-20, 23:30
Medlem
HoldenCaulfields avatar
Din fråga har varit uppe i 20 olika variationer redan. Helt enkelt för att man ser sin metod som mer effektiv än de metoder som den allmänna vården kan erbjuda.

Det handlar heller inte om att utnyttja svaga, utan att hjälpa missbrukare att komma ur sin situation. Inte bara genom att sluta missbruka utan också genom olika kurser som ska hjälpa dem att bli en mer "etiska" människor, som det kallas. Du måste förstå att det är absolutism som råder. Det finns inga alternativ utan scientoligins metoder är de enda som är effektiva nog.

Och nej, givetvis har man inte funderat på hur detta uppfattas utifrån, eller på "konsekvenserna".
Citera
2008-01-18, 17:06
Medlem
Min mamma missbrukade narkotika av olika de slag under långa perioder. Hon kom i kontakt med scientologerna som hävdade att de kunde hjälpa henne bli av med sitt missbruk. Enligt henne var de väldigt övertygade och hävdade rent av att deras program för missbrukare var pedagogiskt upplagda, och därtill skapade på ett vis som gjorde att risken för återfall var mycket liten. Enligt henne gick hon på ett par möten, men hon hävdar att de f.d missbrukare som fanns där var extremt "hjärntvättade", de ansåg att man - med man syftar jag på aktiva missbrukare som upplever användandet av narkotika som ett problem - istället för att söka hjälp hos vården eller socialtjänsten undantagslöst bör vända sig till scientologerna. Varför anser ni att ni har rätt att utnyttja svaga människor på det viset? Inser ni inte att följderna kan bli katastrofala?[/quote]

Jag förstör inte ditt problem? Vad menar du att vi utnyttjar svaga människor?
Det som du inte förstår är att scientologi eller narconon är helt frivilligt. Att vi utnyttjar svaga människor är helt enkelt en myt. Du måste lära dig skilja mellan sanning och anti-scientologisk propaganda. Hoppas du klarar av det, annars är det synd om dig.
Citera
2008-01-22, 04:41
Medlem
HoldenCaulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne111
Jag förstör inte ditt problem? Vad menar du att vi utnyttjar svaga människor?
Det som du inte förstår är att scientologi eller narconon är helt frivilligt. Att vi utnyttjar svaga människor är helt enkelt en myt. Du måste lära dig skilja mellan sanning och anti-scientologisk propaganda. Hoppas du klarar av det, annars är det synd om dig.

Naturligtvis är det helt frivilligt - om man håller med. Och nej, jag tror heller inte att scientologer utnyttjar svaga människor. "Svaga" är ett värdeladdat begrepp i denna kontext, men jag skulle isåfall säga att människor som har ett sådant behov av att ansluta sig till en tro och en grupp på det sätt som scientologer (och i princip alla andra religioner) skulle kunna kategoriseras som "svaga".

Vad som är "sanning" är såklart enligt scientologtänket inte helt relativ, ni har såklart patent på vad som är sanning. Och tar härliga belopp för den också.
Citera
2008-01-22, 21:51
Medlem
Ben Avrahams avatar
Eftersom tråden blev bumpad idag tänkte jag att detta kanske är av intresse? http://en.wikinews.org/wiki/Hackers_attack_Church_of_Scientology_website
Citera
2008-01-25, 11:51
Medlem
j0h2ns avatar
Ghoststrokes och D.Putter loggade in senast 14/7 resp 15/7, haha... Censur? ^_^.. Sen sista gången för adthelad ett par veckor efteråt.

Vi kan bara anta att de är döda, eller hoppas.
Citera
2008-01-25, 13:09
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j0h2n
Vi kan bara anta att de är döda, eller hoppas.

Jag hoppas att de lever och att de kommer tillbaka till FB.
Citera
2008-01-25, 18:17
Medlem
HoldenCaulfields avatar
Jag vet inte. Jag tror dom fattar att det är ganska lönlöst. Oavsett hur många hundratals timmar de lägger på att sitta på FB så är sannolikheten att någon härifrån "vågar titta efter själv" väldigt, väldigt liten.

Men lite vinterunderhållning är ju aldrig fel.
Citera
2008-03-19, 07:02
Medlem
boba fetts avatar
Hur kan nån kritiskt tänkande människa gå på det här tramset överhuvudtaget? Jag förstår det inte. Men det kanske är just det som är grejen, de som går på det är inte kritiskt tänkande. Eller har det med intelligens att göra?

För övrigt skrämmer Scientologernas hemsida mig in i själen. Go Anonymous!
Senast redigerad av boba fett 2008-03-19 kl. 07:04.
Citera
2008-04-18, 09:16
Medlem
premier69s avatar
Där vi försöker ge dom en chans? de har haft många....

Jag har hittills läst 15 sidor på denna tråd och sedan forskat vidare, jag har läst google resultat, jag har läst på Tom Cruise forum på IMDB, jag har läst www.xenu.net och sett på youtube....

Det verkar som de haft många chanser och år på sig att inte annat än visa hur skeva dom är, så ge dom en chans är som att ge en psykopat en chans, de behöver vård.

Men någon som nått högt upp kan väl motbevisa sig? eller bort förklara sig åtminstone.

hittade ÄNTLIGEN info om kostander:

Membership
There exist various categories of memberships within Scientology. Each category defines itself through the amount of money which was paid to the "International Association of Scientologists" (IAS), or the number of people who were signed up for the IAS.

These are the different categories:

a) 6 month begiining membership - free
b) Annual membership - 300 US $
c) Lifetime membership - 2,000 US $
d) Sponsor - 5,000 US $
e) Crusader (New!) - 10,000 US $
f) Honor Roll - 20,000 US $ or 20 new members for the IAS recruited
g) Patron - 40,000 US $
h) Patron with Honors - 100,000 US $
i) Patron Meritorious - 250,000 US $
j) Gold Patron Meritorious - 1,000,000 US $
k) Senior Honor Roll - 100 new members for the IAS recruited or "contributed to IAS expansion in some stellar fashion".

källor: http://www.xenu.net/archive/CoS_prices.html
http://www.imdb.com sök på Tom Cruise och gå längst ner, mycket debatter där.

Jag kommer hädanefter ägna mig åt att sprida varningar om dom.
Citera
2008-07-17, 02:11
Medlem
Skrev i fel tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här