2006-06-29, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
jag träffade en scientolog på tåget en gång. Enligt honom var det väldigt viktigt att borsta tänderna efter varje måltid. Var det på inrådan från kyrkan eller bara en idé han fått för sig? (han hävdade att det var legio inom scientologirörelsen)

Frågan är helt seriös, inget annat.
Det är bra att borsta tänderna efter varje måltid, eller tugga sockerfri tuggummi. Det står i Way To Happiness om detta eftersom tänderna är viktiga - det blir mycket ont om de är i dåliga skick. Fråga din tandläkare om detta!
Citera
2006-06-29, 14:44
Medlem
mr_zipoxs avatar
För den som är intresserad av filmen Secret lives...L Ron Hubbard.avi
http://thepiratebay.org/details.php?id=3497576
Citera
2006-06-29, 14:50
Medlem
QUE_XNO_WUFCs avatar
nåt positivt med scientologin är ju att ledarna inom denna får en massa cash och makt o så. trevligt för dom.
Citera
2006-06-29, 15:52
Medlem
Bevis?
Citera
2006-06-29, 21:56
Medlem
Ledaren David Miscavige lever ett lyxliv och äger flera flotta lägenheter och reser runt med privatchaufför och livvakter.
Citera
2006-06-29, 22:52
Medlem
bancos avatar
Flåt, jag vill inte göra någon ledsen eller nåt. Men när jag läser denna tråd så känner jag mig illa till mods. Det blir som i nästan alla diskussioner med religösa människor, frågor ställs och inpluggade svar kommer ut... eller "det står här" osv.... jag tycker det bara känns sorgligt.

Jag blir rädd av fanatismen och den totala övertygelsen om att just jag har rätt, min religion är den ända sanna, vilket alla religiösa givetvis tycker.

Jag som icketroende kan i alla falla acceptera att det är möjligt att det finns en gud men det är också möjligt att det inte finns någon gud. Den kritiska andan som alla människor har/har haft, har lixom suddats ut och helt plötsligt kan man tro på vad som helst.

Det är verkligen inte konstigt att man man mår bättre när man går med i en religion, äntligen får man tillhöra något, påverka något och känna att man betyder nåt, det vill väl alla. Jag misstänker att de flesta som går med i någon grupp, oavsett vad för grupp, känner sig väldigt mycket lyckligare, då de får tillhöra en gemenskap.

Och ja är inte särskilt påläst på just scientologin men det skriker ju sekt om det hela, om det inte skulle vart några pengar inblandade hade det vart intressantare.

Jag ursäktar för den dåliga svenskan, jag är svintrött Jag ursäktar också om jag uppreper något då det var en bunt sidor jag inte orkade läsa.

"Whatever make you sleep at night"
Citera
2006-06-30, 01:36
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Fast då undrar man ju lite vad Scientologerna menar med att förbättra världen, då även denna typ av personer är en del av världen. Kanske till och med i majoritet i dagsläget. När Scientologin närmar sig "världsherraväldet", hur tänker man då tackla denna typen av oliktänkande?
Man behöver inte tackla oliktänkande i och med att samhället redan har kontrollorgan som tar hand om detta. Man kan däremot preventivt påverka utvecklandet av brottslighet genom att få fler att inse vikten av att leva sitt liv utifrån etiska värderingar och på vilket sätt detta fungerar i verkligheten.

Sen handlar det inte om att vara liktänkande bara för att man har en teknologi man arbetar utifrån. Det har även läkare, psykiatriker, Socialarbetare osv. Är man på jobbet då agerar man inom dessa ramar men det innebär ju inte att man måste hålla på samma fotbollslag eller gilla samma mat. Men man delar de värderingar som man jobbar efter och det är inget konstigt med det.Jag ser alltså inte detta Världsherravälde du pratar om utan slutmålet är snarare tvärtom att vi ska ha ett mindre behov av kontrollorgan i samhället eftersom dessa endast behövs för att enskilda individer inte klarar av att leva ett hederligt liv. Varje människa har ett eget ansvar för om den bryter mot våra gemensamma lagar, då får man också ta konsekvenserna av det.Livet är ingen färdigregisserad tebjudning utan i mångt och mycket en djungel där man kan gå vilse ibland.Då behöver man en kompass.
Citera
2006-06-30, 02:34
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banco
Flåt, jag vill inte göra någon ledsen eller nåt. Men när jag läser denna tråd så känner jag mig illa till mods. Det blir som i nästan alla diskussioner med religösa människor, frågor ställs och inpluggade svar kommer ut... eller "det står här" osv.... jag tycker det bara känns sorgligt.
Diskuterar man ett ämne så försöker åtminstone jag att framföra det som Scientologin står för. Samma sak gäller i många trådar där folk skickar 150 meter länkar till olika sidor för att hänvisa till vad någon annan säger. Tycker det är lika fanatiskt att enbart sitta och leta efter saker som är fel med Scientologin då detta oftast ändå bara styrs av att att någon debattör anser att han har rätt i sina åsikter och att dessa länkar BEVISAR att så också är fallet. På så sätt är väl alla fanatiska när dom hävdar att deras bild är den rätta eller?

Citat:
Jag blir rädd av fanatismen och den totala övertygelsen om att just jag har rätt, min religion är den ända sanna, vilket alla religiösa givetvis tycker.
Jag har aldrig funnit nån poäng med att hävda för andra vad som är rätt för dom, jag kan säga min åsikt såsom jag upplever något men det gör inte mig till en fanatiker som inte kan tänka själv. Tvärtom är jag i regel stenhård i min granskning av ny kunskap och det innebär att jag också kollar upp om det jag läser tillför något i mitt liv. Gör det inte det så förkastar jag det. Dessutom så finns det oerhört mycket kunskap att ta del av och jag låser inte mig till att Scientologin skulle ha svaret på precis alla frågor i livet som jag behöver få besvarade.

Citat:
Jag som icketroende kan i alla falla acceptera att det är möjligt att det finns en gud men det är också möjligt att det inte finns någon gud. Den kritiska andan som alla människor har/har haft, har lixom suddats ut och helt plötsligt kan man tro på vad som helst.
På vad som helst? JAg tror inte på vad som helst, jag tro på saker som visar sig fungera för mig och som utökar min kunskap att deala med livet. Scientologin sysslar väldigt lite med att man ska tro utan deras lära bygger på att människor ska ha användning av deras kunskap och sen ha nytta av det i sitt eget liv.Om man upplever att ens gitarrsolon lät bättre genom att man studerade gitarrspel och genom det lärt sig att man ska dämpa de strängar man inte spelar på och samtidigt trycka på lite vibrato på tonerna så handlar inte det om att man tror på något utan att man själv upplever förbättringar. Svårare än så är det inte.Om vi inte snackar om ren poesi så ska ju den kunskap man lär sig kunna utmynna i en större förmåga att uträtta något om det så gäller att meka med cykeln eller att känna sig mer bekväm när man pratar med andra människor.

Citat:
Det är verkligen inte konstigt att man man mår bättre när man går med i en religion, äntligen får man tillhöra något, påverka något och känna att man betyder nåt, det vill väl alla. Jag misstänker att de flesta som går med i någon grupp, oavsett vad för grupp, känner sig väldigt mycket lyckligare, då de får tillhöra en gemenskap.
Håller med dig i din beskrivning.Utanförskap gör sällan någon lycklig.

Citat:
Och ja är inte särskilt påläst på just scientologin men det skriker ju sekt om det hela, om det inte skulle vart några pengar inblandade hade det vart intressantare.
Om allt som var bra automatiskt skulle delas ut gratis till alla medborgare så förutsätter ju det att de som jobbar med att leverera det inte ska få någon lön och att alla omkostnader ska betalas ur egen ficka.Alternativet blir att Staten ska finansiera det och så är det inte med Scientologin. Så menar du att bara för att man tar betalt för sina tjänster så är man en sekt? Är det bara för att det handlar om en livsfilosi och inte en plasma tv? Så om en person betalar 40 000 för en mega tv så är det ok men inte för saker som kan ge honom mer livskvalite? Är det mindre sektlikt att sälja cigaretter som man vet faktiskt dödar människor? Förstår inte riktigt detta resonemang tyvärr.
Citera
2006-06-30, 02:40
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Det är vissa hygien- och klädregler som gäller när man arbetar ex på Scientologin i Köpenhamn. Det är mörka byxor eller mörk kjol, ljus skjorta, slips, mörka skor.
Dessutom får man inte använda några parfymerade saker på kroppen, tror man t o m ska använda oparfymerat schampoo och tvål.
Man ska duscha varje dag och tvätta håret osv.
Låter livsfarligt!!!
Citera
2006-06-30, 03:01
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
När du relaterar till en viss utrensning, menar du då samma förändring som tex. Catarina Pamnell refererar till under början på 80-talet? http://user.tninet.se/~haj197g/scientolog.html#dpf

Eller en ännu senare upprensning?

Vad jag kan se är det just en ökad kommersialisering av Scientologin som inträffar efter maktstrider inom rörelsens toppskikt, efter Hubbards död, som många avhoppare ser som orsak till just sitt avståndstagande.
Tror du får fråga någon som arbetar inom rörelsen om detta då jag inte är så väl insatt i vad som hänt genom historien.Det Jag VET däremot är att problem som uppstår oftare beror på att man bryter gemensamma policyn än att man följer dom. Hubbard har nämnt någonstans att dom enda som egentligen kan skada Scientologin är Scientologerna själva genom att inte ge människor bra service och på så sätt skapa dåligt rykte. Att det finns folk som tror att allt som handlar om andlighet är farliga sekter kan man liksom inte hänga upp sig på.Nojjiga människor finns lite här och där.
Citera
2006-06-30, 03:39
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Fast med det som argument, så är det ju ok att tycka om Scientologin, med deras motarbetande av den psykologiska världen och deras företrädare. Eller?
Självklart! Its up to you Pal...Det är fritt för folk att spy hur mycket dom vill Jag har liksom inga problem med att andra inte gillar Scientologi, jag skiter liksom i det eftersom jag inte behöver någon annans tillåtelse att tycka vad jag vill om vad jag vill.

Om någon vill sitta och slösa bort sin tid på att försöka "spräcka" Scientologins trovärdighet på ett forum så be my guest. Då ska man ju inte påstå att man är objektiv eftersom man i så fall redan tagit ställning mot Scientologin. Då blir det liksom bara kuriosa av allting där allt tolkas negativt i alla fall och sånt blir ganska ensidigt i längden eftersom det inte ger särskilt mycket ,samt att jag inte sitter här för att stå till svars för vad Scientologin sysslar med. Vissa sticker in sitt tryne och börjar skälla som en rabiessmittad hund som om man hade gjort dom något? Ser du min poäng? Om vi ponerar att du inte gillar Scientologin och jag inte delar den uppfattningen då blir det ju bara en fråga om att försöka bevisa att den andre har fel och det brukar göra diskussionerna tämligen utarmade till slut.

Sen kan man ju liksom inte tro att man kan omvända någon på ett forum. Så naiv är jag faktiskt inte.
Citera
2006-06-30, 03:46
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
jag träffade en scientolog på tåget en gång. Enligt honom var det väldigt viktigt att borsta tänderna efter varje måltid. Var det på inrådan från kyrkan eller bara en idé han fått för sig? (han hävdade att det var legio inom scientologirörelsen)

Frågan är helt seriös, inget annat.
Ja du.Eftersom jag inte känner denna person så kan jag ju omöjligen veta om det var något som hans föräldrar lärt honom eller något som han uppmärksammat via Scientologin. Hur som helst så är det väl ganska vettigt att borsta tänderna efter varje måltid så att man förhindrar uppkomsten av karies.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in