2010-10-06, 08:27
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alchemilla
Jag tror att väldigt få av människorna som är med i sekten är dumma i huvudet. Däremot är själva organisationen uppenbarligen helt sjuk. Jag har haft att göra med tre scientologer på nära håll och två var snälla och fina människor som verkligen genuint trodde på att de kunde hjälpa människor med sina metoder. Den tredje var lite halvpuckad. Var och en av dem hade starka personliga skäl att hamna i denna scientologisoppa. Om man vet hur dom hade haft det och vilken situation de befanns sig i när de blev rekryterade, så inser man värdet i t.ex. att ha en universitetsutbildning där man fått lära sig tänka kritiskt. Den utbildningen har nog räddat många från att hamna i liknande otäcka sammanhang. Man ska inte vara så kaxig, när man inte vet hur andra människors livssituation har sett ut. Vem vet var man hade hamnat själv under liknande omständigheter?

Sen det här med om det går att diskutera med dem? Ja, det gör det. I alla fall med dem jag har träffat. Om man är ensam med dem och om man har en ömsesidig respekt (tycker om varandra). Jag har även diskuterat med folk som varit med i Livets Ord (en annan sekt, i min mening) på samma sätt: Om man inte är ute efter att bara diskutera och munhuggas (och motparten inte heller är det) utan men verkligen vill prata, så går det. Både med Livetsordare och Scientologerna tycker jag bästa approachen var att lyssna och sen be dem tänka själva om vad det dom just har sagt verkligen innebär. Be dem bilda sig en egen åsikt. I sin egen takt. Den kommer efter ett tag (jag skulle dock inte testa detta på t.ex. Åke Green, eftersom jag inte gillar karln).

Tänk dig själv att upptäcka att allt du trott på bara är en enda stor soppa av lögner. Tänkt dig själv att upptäcka att du trott att du gjort gott, medan du i själva verket gjort illa. Och tänk dig själv att i det läget få höra att du är dum i huvudet och en idiot. Hur skulle du reagera? Stänga av och falla in i den gamla trallen med inövade argument som du fått lära dig? Eller, om du är mer "ostadig", kanske till och med hoppa i sjön? Vem vet, du kanske till och med räddar ett liv genom att var mer försiktig med att döma och håna, men ända vara tydlig med vad du tycker och tänker? Ute i levande livet, menar jag alltså (detta är flashback och jag har konstaterat att inte alla bryr sig om sånt här, men en del bryr sig ju åtminstone - dessutom kan man inte diskutera på det sättet jag skriver om ovan på ett internetforum, utan det måste ske irl)
Exakt. Människor som går med i Scientologikyrkan gör det sällan pga att de är "dumma i huvudet", utan för att de är naiva idealister som tror att de funnit den enda vägen till en bättre framtid för sig själva och resten av världen. De som ansluter sig är i regel under 25 och saknar viktiga insikter som bara kan uppnås genom utbildning och livserfarenhet. Att diskutera läran och dess bakgrund samt att visa att det finns bättre alternativ är därför viktigt.
Citera
2010-10-06, 14:26
Medlem
4l13ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Enligt scientologerna finns det en rymdkejsare som heter XENU.
För väldigt länge sedan var världsrymden ställd inför ett problem med överpopulation så kejsaren byggde rymdskepp som såg ut som flygplan, tryckte in befolkning i dem och åkte till jorden där han dumpade dem i vulkaner på hawaii.. Detta var enligt scientologerna för väldig, väldigt länge sedan. (Hawaii är en vulkanö och har inte många tusen år på nacken)..

När man hade dumpat "överskottet" i vulkanerna så sög man upp de dumpades själar i rymdskepp som såg ut som dammsugare och sen hjärntvättade man dessa själar med lidande och lögner..

Samtidigt hade människans anfädrer sprungit fram på planeten och när den onde XENU släppte lös de hjärntvättade själarna så fäste de sig vid människorna och påverkar oss än idag!!

Nu vet ni alltså varför ni känner er deppade eller mår dåligt!

Eftersom människor inom kyrkan betalar VÄLDIGT mycket pengar till dem så måste de:

1. Antingen vara så jävla dumma i huvudet att de inte ens förtjänar att leva
2. Sitta på en kunskap som vi vanliga dödliga inte gör..

Eftersom jag fortfarande är filantrop täkte jag att vi ska ge Tom cruise och co en chans och kritiskt granska denna scientologiska kunskap för att kunna röna om de OMEDELBART KAN AVSLÅS som icke livsdugliga eller OM VI MÅSTE LÄMNA MÖJLIGHETEN ÖPPEN att de faktiskt TEORETISKT sett inte GÅR att ÖVERBEVISA. Jag är alltså inte ute efter svart på vitt. Det går inte att bevisa om gud finns eller inte och jag är mer intresserad om vi kan bevisa att XENU inte finns. Förstår ni mig?

Jag börjar:
Hawaii fanns inte vid den tidpunkt som flygplansrymdskeppen dumpade utomjordiska själar i vulkanerna.. Men tänk om det fanns vulkaner intill på den tiden för 20 milj år sedan?

Bör scientologerna förklaras icke-livsdugliga?

Själv tycker jag inte att man ska mobba Scientologerna mer än man mobbar de andra religiösa grupperingarna. Enda orsaken till att dom är så mobbade är på grund av följande orsaker:

1. Om Scientologin hade blivit påhittad för 2000 år sedan skulle den vara lika vanlig som Kristendomen idag.
2. Historien om Xenu och allt det där med själarna är inte mer vrickad än historien om hur Jesus återuppstod. Om man tror att man kan återuppstå efter man har blivit torterad och korsfäst, och DÖTT, varför kan man inte ha en själ från Xenu's befolkning i sig?

Citera
2010-10-08, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G

Det brukar vanligtvis ta runt 100 auditeringstimmar att bli Clear.

100 auditeringstimmar.............vad blir det omräknat i kronor????

Clear - ett nonsensbegrepp som inte betyder något eller säger något om en persons "tillstånd".
Det anger bara att en person har lämnat ifrån x antal kronor. (läs - tagit lån för att klara av "kyrkans" alla kurser)
Citera
2010-10-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4l13n
Själv tycker jag inte att man ska mobba Scientologerna mer än man mobbar de andra religiösa grupperingarna. Enda orsaken till att dom är så mobbade är på grund av följande orsaker:

1. Om Scientologin hade blivit påhittad för 2000 år sedan skulle den vara lika vanlig som Kristendomen idag.
2. Historien om Xenu och allt det där med själarna är inte mer vrickad än historien om hur Jesus återuppstod. Om man tror att man kan återuppstå efter man har blivit torterad och korsfäst, och DÖTT, varför kan man inte ha en själ från Xenu's befolkning i sig?

Det är inte frågan om mobbing. Den här rörelsen bedriver ren företagsverksamhet under "religionens" täckmantel. Sen har dom ju rent människofientliga åsikter och dessa dumheter måste ju bemötas.
LRH talade i en av sina föreläsningar om "the Obscene dog" och den gick ut på ett en man befann sig i ett rum där en mässingshund fanns. Mannen sögs in i hunden av ett slags elektroniskt fält, och åkte genom hunden och sen "spottades" han ut genom mässingshundens rövhål.
Undrar du varför man inte kan lita på $cientologer.............?
Citera
2010-10-08, 01:45
Medlem
LFEs avatar
Fy fan va sjukt. Nu ska de alltså "reformera" kyrkan. Antar att andra toppar vill ha en liten del av kakan själva

Jag förstår inte hur de kan påstå att det är bra att man blockerar sina negativa känslor t.ex.
Citera
2010-10-08, 07:46
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Fy fan va sjukt. Nu ska de alltså "reformera" kyrkan. Antar att andra toppar vill ha en liten del av kakan själva

Jag förstår inte hur de kan påstå att det är bra att man blockerar sina negativa känslor t.ex.
Reformen är bra. Det bästa som hänt kyrkan. Diktator Miscavige fasar ut Hubbe ur publikationerna och klämmer in sig själv istället, ändrar i skrifterna och inför reformer som helt avviker från Hubbes filosofi. De spenderar åtskilliga miljoner på pråliga byggnader som står tomma, men ser bra ut inför allmänheten. CoS är i kris även om de flesta medlemmar inte vet om det och fullständig kris bryter ut om ett par år. Med en fullkomligt maktgalen Miscavige i toppen blir CoS inte varaktig.
Citera
2010-10-08, 20:32
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorWerther
100 auditeringstimmar.............vad blir det omräknat i kronor????
100 timmar är nog lite i underkant, man får nog räkna med det dubbla. Vad det blir omräknat i kronor beror på... Scientologerna kör med mängdrabatter, så om man kan betala en stor summa med en gång, så kan man nog få hela paketet för si så där en 300 000.

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorWerther
Clear - ett nonsensbegrepp som inte betyder något eller säger något om en persons "tillstånd".
Det anger bara att en person har lämnat ifrån x antal kronor. (läs - tagit lån för att klara av "kyrkans" alla kurser)
Jag anser nog att en person som genomgått auditeringsprocesserna upp till Clear, kan uppvisa vissa positiva förändringar av beteende och personlighet. Men priset är högt, både rent ekonomisk och pga den destruktiva tankekontroll man utsätts för. De positiva effekterna av auditeringen kan fås med andra metoder som kostar betydligt mindre...

Det en riktig scientolog måste fortsätta med efter Clear, dvs OT-nivåerna, kostar ännu mer och ger mycket mindre reella positiva resultat... Får man ut något av OT-nivåerna så handlar det nog enbart om rena illusioner. Och faktum är att det slutmål som Hubbard målade upp för 50 år sen är totalt omöjligt att uppnå.
Citera
2010-10-08, 21:05
Medlem
Negersmurfens avatar
Det finns också föreningar som sysslar med scientologi, men som inte har med Scientologikyrkan att göra. Där kan man få auditering för en bråkdel av priset hos Scientologikyrkan. Detta tycker naturligtvis inte Scientologikyrkan om. Det handlar ofta om utbrytargrupper från Scientologikyrkan. De är inte lika fanatiska av sig.

Om man googlar på 'Free Zone Scientology' kan man hitta sådana grupper. David Mayo var med och startade en sådan grupp i Santa Barbara som hette Advanced Ability Center.
Citera
2010-10-09, 00:42
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Reformen är bra. Det bästa som hänt kyrkan. Diktator Miscavige fasar ut Hubbe ur publikationerna och klämmer in sig själv istället, ändrar i skrifterna och inför reformer som helt avviker från Hubbes filosofi. De spenderar åtskilliga miljoner på pråliga byggnader som står tomma, men ser bra ut inför allmänheten. CoS är i kris även om de flesta medlemmar inte vet om det och fullständig kris bryter ut om ett par år. Med en fullkomligt maktgalen Miscavige i toppen blir CoS inte varaktig.

Jaha? Scientologin som religion är fortfarande en tom filosofi/religion som ej skapar självinsikt utan bara skapar känslolösa människor som stänger ute känslor och försöker se hela världen och sitt liv ur ett "ljust" perspektiv utan att ta tag i problemen typ.

Lite som modern psykologi.
Citera
2010-10-09, 13:19
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Jaha? Scientologin som religion är fortfarande en tom filosofi/religion som ej skapar självinsikt utan bara skapar känslolösa människor som stänger ute känslor och försöker se hela världen och sitt liv ur ett "ljust" perspektiv utan att ta tag i problemen typ.

Lite som modern psykologi.
Eh, Ja? Vad är din poäng? Är det jag skrev något som strider emot det du ville ha sagt eller vafan dillar du om? Och vad menar du med "lite som modern psykologi"?
Senast redigerad av Golachab 2010-10-09 kl. 13:22.
Citera
2010-10-09, 16:14
Medlem
manzanaress avatar
Ja, här ger man verkligen scientologerna en chans
Citera
2010-10-10, 03:32
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Eh, Ja? Vad är din poäng? Är det jag skrev något som strider emot det du ville ha sagt eller vafan dillar du om? Och vad menar du med "lite som modern psykologi"?

Lite som modern psykologi i och med att målet är att lugna ner symptomen med en massa mediciner istället för att gå till djupet med de riktiga problemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in