2006-08-06, 04:36
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Och här ett mer retoriskt (men lika sant för det!):

Tycker det påminner om ett par överväxta busar som tacklat alla sina kompisar på bollplanen. Sen dyker det upp en lite större unge som ger tillbaka med samma mynt. Då går busarnaav planen med gråtblanka ögon proklamerar att "Vi spelar inte med honom - han kör inte schysst!".
På Vilket sätt tycker du jag har "tacklat" Räsernajs? Jag har sagt åt Soutpacific att hennes generella omdömen om Scientologer är nedlåtande men jag har också accepterat hennes ursäkt och uppmuntrat henne att fortsätta dela med sig av sina erfarenheter då hon lackade ur.

Loungepuppy kan säkerligen ta reda på sig själv och jag har inga problem med henne. Har jag det så säger jag det till henne. Precis som jag gör till dig. Sen kanske du ska kolla på vilka som fördömer Scientologer och verkligen tacklar en för att man tycker att det är bra.

Jag har mött bra mycket värre debattörer än dig och min enda poäng med min kritik är att diskussionen alltid blir lidande av för mycket ställa till svars eller överbevisa argumentation vilket du säkert kan förstå. Dessutom imponerar inte dina frågor särskilt mycket på mig då dom i mitt tycke är allt för självuppfyllande och att det enda syftet med dom är att få rätt och inte att få mer kunskap. I det avseendet så kan jag ändå tycka att Loungepuppy åtminstone ibland försöker ta till sig det man skriver.

Dig känner man inte ens att du läser inläggen på ett annat sätt än att försöka hitta något som du kan slå sönder. Inget fel att ha självförtroende men lite ödmjukhet skulle inte skada från din sida. Särskilt när du skriver påståeenden vars svar du redan kunnat få om du läst på tråden lite bättre.Din iver att få rätt går faktiskt ut över dina inlägg tyvärr.

Citat:
Så kliv på plan och ta det som ett par Thetaner nu
pöjkar. Man kan inte vinna om man inte spelar!
Precis som jag tidigare sa: Du är här för att vinna och inte för att diskutera. Men självmål ingår väl i spelet eller hur?
Citat:
Min rekomndation är förståss att ni då själva avstår från dom "fula" debattmetoder ni inte gillar. Men annars är det fine by me - tål leken och lipa inte bara!
Jag börjar sällan med att hoppa på folk nu när jag hållit på med detta ett tag. Jag medger att jag förut var mycket mer kritisk och ivrig att överbevisa andra hur fel dom hade. Men jag har mognat med tiden och insett det meningslösa med det. Jag påminde nog en del om dig förut. Men lugn, du kommer upptäcka vad som funkar och inte funkar.
Citat:
Och om ni fortfarande vill kalla mig oseriös, så klipp ut nått oseriöst jag sagt. Kom bara ihåg att
det HELT SÄKERT finns tydliga exempel för mig att citera där någon av er använder er av samma sak - oftast grövre. Så varför skipar ni nte det ledet och bemöter mitt MYCKET SAKLIGA inlägg ovan?
Jag har aldrig påstått att jag aldrig lackar ur på någon. Däremot så lackar jag inte ur på någon för sin tillhörighet enbart. Jag lackar ur när andra debattörer hoppar på mig, förvanskar det jag skriver, eller helt enkelt försöker invalidera min person bara för att jag tycker att Scientologin innehåller bra saker efter en egen mycket kritisk utvärdering.
Citera
2006-08-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Möjligtvis kanske ett rejält skjut inne i ett bankvalv innan mötet vore en bra metod för att öka chanserna till ett beviljat lån. Kanske lite beroende på hur bra din hjärna är på att göka och hur bra gener du har i fråga om ditt organs avstånd mellan Scrotum och Glans...

Kanske min och bankkvinnans hjärnor slumpar sig så nästa gång.
Livet vore ju annars ännu roligare om man då kunde bli av med sitt samvete, och sitt ansvar, och föra över allt ansvar till hjärnan, såväl där uppe som där nere, och låta dessa hjärnor löpa amok och köra sitt race helt på egen hand.
Eller....?
Citera
2006-08-06, 21:34
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Du frågar ju ingenting om själva läran utan svamlar bara om en massa saker jag hört tusen gånger förut.

Återkommer i annan post ang en konkret diskussion som nästan hunnit utvecklas innan diskursen kapsejsade.

Citat:
Jag tänker inte sitta och undervisa någon på ett jävla forum det får du väl ändå haja... Om du läser igenom denna tråd istället och börjar därifrån så kanske vi kan komma ett steg framåt.

Ur ett perspektiv är detta tråden där "vi" ger Scientologerna en chans.

Ur ett annat är det tråden där "ni" i så fall får TA den. Det är ju chansen att VISA oss er bild som erbjuds. INTE chansen att mötas av ordlös och invändningsfri beundran.

Eller, chansen finns kanske där. Men det gäller att jobba ihop till resultatet.

Och bizzart nog har jag faktiskt läst HELA tråden.

Citat:
Du får väl se hur väl den fungerar..

Looking good, bro, looking good...

Citat:
Om du menar att du bedömer Scientologins lära utifrån hur många avhoppare det finns...

Nä, då hade jag sagt det: Jag sa att mina och Putter siffror var exakt lika väl underbyggda.

Dvs, dom var det inte alls.
Citera
2006-08-06, 21:40
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Att Dianetiken är 100 procentig innebär endast att man funnit receptet för att hantera människans sinne. Precis som ett recept som gör att du kan steka pannkakor eller göra en potatisgratäng om du följer detta exakt.
Med en 100 procentig pannkakssmet så kan du alltså rutinmässigt göra pannkakor om du bara vet hur du använder en stekpanna med lite smör och rätt värme. I realiteten så är det naturligtvis så att det finns en massa andra variabler som gör att man ändå kan misslyckas med något även om man har ett 100 procentigt recept. Att skylla på receptet för att man inte klarar av att hantera en stekpanna är däremot inte särskilt smart.

Poängen var att Dia/Sci beskrevs SKILJA sig från all annan kunskap i det att den var 100%ig. Numera verkar den likna all annan kunskap.

Så visst vi kan kalla all kunskap 100%ig.

Tyvärr kunde ni i så fall ha skippat detta steg, eftersom syftet var att visa hur Dia/Sci skiljer sig från sådan.

Bläckfisken sticker sitt huvud över ytan, för att strax dyka ner igen.
Citera
2006-08-06, 21:58
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Då kanske du ska låta henne bemöta det inlägg jag skrev till HENNE då hon säkerligen kan bemöta detta med just sakliga argument till skillnad mot dig ..Eller anser du helt plötsligt att du måste rycka in till hennes försvar? evilgrin39:

Närå, jag behöver inte försvara, eh...henne?...nåja,hrm. Däremot besvarar jag vilka poster jag vill, hur jag vill. Kanske ska påminna om att den risken finns när man diskuterar på publika forum.

Fröken Puppy - golvet är ert!

PS. Ghost - detta inlägg klargör i alla fall EN möjlig fnurra på tråden i denna diskurs. Hur ska jag säga det här...? - Har du varit hos optikern nyligen? DS.
Citera
2006-08-06, 22:06
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
JAG har inte påstått att Scientologin inte kan effektiviseras.

So? Tror mig också minnas att den ståndpunkten var Putters.

Kanske något HAN vill svara på då?

För nog förstår jag att DU inte vill svara på något du inte påstått.

Däremot inte varför du gör det...
Citera
2006-08-06, 22:11
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Däremot...kan man väl inte beskylla Psykiatrin för att ha ändrat sin syn på vad källan till psykisik sjukdom är heller. Scientologin bygger på sina grunder precis som Psykiatrin bygger på sina.

Nej. Freuds omedvetna konflikter, kompex och liknande bråte skiljer sig markant från inlärningsteori eller modern neuropsykologi. Och jag kan sätta hallonbåtar på att många förklaringar av den förra typen ersatts med förklaringar av den senare inom "psykiatrin" under de senaste 30 åren.

EDIT: Kortat citat.
Citera
2006-08-06, 22:12
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Oj da! Börjar vi med såna hot också? Som sagt, hur lågt vill du sjunka?

Jag är en sjunkbomb...
Citera
2006-08-06, 22:53
Medlem
KortKäpps avatar
Utifrån den här gamla posten vill jag nu inbjuda till munter diskussion:

Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Se här en länk till forskning som visar att man kan mäta i HJÄRNAN att en person skall utföra en enkel muskelrörelse ca 0,5 sek innan den utförs medan personen själv upplever sig "välja" att utföra rörelsen bara ca 0,2 sek innan den utförs:

http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Libet

Tyder det på att "medvetandet/Själen" aktiverar "hjärnan" 0,3 sek innan den bestämmer sig för att agera, och utan att själv veta om det?

Eller på att den medvetna upplevelsen av att "bestämma sig" förljer som ett resultat av aktiviteten i hjärnan?

OK. Kolla först in Libets experiment (se länken ovan) och tänk er sedan följande situation:

De två scientologerna Spökis och Putte sitter och auditerar i parken en dag när en svart skåpbil glider upp. Ut hoppar ett team PSYK-kommandos som kidnappar våra hjältar och för dem till en läbbig källare där Dr Valp och hans trotjänare Lillstickan väntar.

De två Scientologerna spänns fast i varsin specialbyggd stol mitt emot varandra.
I varderas högra hand tejpas en pistol fast så att den pekar rätt mot den andres hjärta.
På deras huvuden fästs elektroder. På väggen bakom var och en projiceras en laserpunkt som rör sig i en cirkel.

Dr Valp stiger fram och skrockar. Han förklarar först noggrant Libets experiment och talar sedan sålunda: "Mina herrar - ni är här för att botas från era vanföreställningar gällande den så kallade "fria viljan". Ni kommer att vara fastspända här tills en av er skjuter den andre. Om ingen skjuter dör ni båda av törst."

Lillstickan skuttar fram och kacklar maniskt: "Den av er som skjuter kommer inte att kunna undgå att lägga märke till var ljuspunkten befinner sig när ni får impulsen att skjuta. Vi kan inte tvinga er att tala om det, men vi kommer att videofilma er bakifrån hela tiden. När förberedelserna att trycka på avtryckaren kan mätas i er hjärna kommer en grön diod att tändas på ert bakhuvud. Efter skottet visar vi er filmen från kameran".

Dr Valp drar till med slutklämmen: "Ni kommer då att se att er hjärna påbörjade avfyrningen INNAN ni upplevde att ni fattade beslutet. Ni kommer att VETA att ni inte medvetet bestämde er för att skjuta!"

De båda psykiatrilakejerna försvinner vilt fnittrande ut och slår igen pansardörren.

OBS! Detta är en fiktiv historia. Varje likhet med verkliga personer eller händelser är tillfällig! (Ha lite humor...)

Här följer några övningsuppgifter till exemplet:

1. Fria viljan: Stämmer detta - kommer handlingen att trycka på avtryckaren att kunna mätas i hjärnan innan patienten i fråga blir medveten om det? Vissa har hävdat att man på något sätt "beslutar" sig för sin "intention" och sen styr denna ens handlingar. Hur är det med det? Den andre personen är ju trots allt inte död innan hjärnan sagt sitt...

2. Godhet: Hur bör våra hjältar, som goda Scientologer, tänka här? Putte har vid tillfälle yppat att "Mesta goda för störst antal människor" är ett uttryck för ett etiskt förhållningssätt. Bör han skjuta Spökis så att åtminstone en av dem klara sig? Eller uppmana Spökis att skjuta honom?
Vad säger Scientologin att en människa bör göra i en sådan situation?

3.(Överkurs): Hur tror ni dessa två herrars sista diskussion skulle påverkas om de gröna lampor som signalerar att hjärnan förbereder sig att skjuta satt ovanpå huvudet? Så att den andre kan se den...

Enjoy!

Här finns ett ypperligt tillfälle att ta tag i frågorna om hjärna/själ respektive etik. Och med hjälp av ett enkelt och instruktivt exempel dessutom. Bra va!
Citera
2006-08-07, 01:02
Medlem
mr beefcakes avatar
kortknäpp regerar
Citera
2006-08-07, 01:08
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr beefcake
kortknäpp regerar

Vilken natt som helst så kommer jag att med hjälp av substanser läsa igenom hela tråden.

Men inte inatt.
Citera
2006-08-07, 09:44
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr beefcake
kortknäpp regerar

Knäpp kan du va själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera