2016-08-15, 13:10
Medlem
Jag är "independent-"scientolog (jag tillämpar scientologi utanför Scientologi-kyrkan/Church of Scientology, se sidor som www.iscientology.org, www.ronsorg.se och www.kswsverige.org för mer info).

I dagsläget så får jag så kallad "grad-auditering" utav en annan independent-scientolog, och det så kallade "slut-fenomenet" för Grad 0 är:

---

COMMUNICATIONS RELEASE

FLOW 1: Willing for others to communicate to him on any subject; no longer
resisting communication from others on unpleasant or unwanted subjects.

FLOW 2: Ability to communicate freely with anyone on any subject; free from, or
no longer bothered by, communication difficulties; no longer withdrawn or
reticent; likes to outflow.

FLOW 3: Willing for others to communicate freely to others about anything.

FLOW 0: Willingness to permit one's self to communicate freely about anything.

(Flow 1 skulle alltså för tydlighetens skull (för den som inte är van med scientologi-terminologi) vara hur jag beter mig ifråga om när andra kommunicerar med mig, Flow 2 skulle vara hur jag beter mig ifråga om att kommunicera med andra, Flow 3 har med min inställning till andras kommunikation med varandra att göra).

---

Så, med avseende på Flow 1...skriv gärna något utifrån vilket samtalsämne som helst...med avseende med etiketten på Flashback så kan vi eventuellt behöva ta ämnen som avviker alltför mycket ifrån ämnet scientologi i en annan tråd eller över e-mail/PM...

Sedan när det inte dyker upp några nya inlägg i tråden på 6 veckor, så kommer jag mycket möjligt att sluta att följa den aktivt och bara kolla den någon gång då och då...
Citera
2016-08-15, 17:42
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2a.gen.scientolog
Jag är "independent-"scientolog (jag tillämpar scientologi utanför Scientologi-kyrkan/Church of Scientology, se sidor som www.iscientology.org, www.ronsorg.se och www.kswsverige.org för mer info).

I dagsläget så får jag så kallad "grad-auditering" utav en annan independent-scientolog, och det så kallade "slut-fenomenet" för Grad 0 är:

---

COMMUNICATIONS RELEASE

FLOW 1: Willing for others to communicate to him on any subject; no longer
resisting communication from others on unpleasant or unwanted subjects.

FLOW 2: Ability to communicate freely with anyone on any subject; free from, or
no longer bothered by, communication difficulties; no longer withdrawn or
reticent; likes to outflow.

FLOW 3: Willing for others to communicate freely to others about anything.

FLOW 0: Willingness to permit one's self to communicate freely about anything.

(Flow 1 skulle alltså för tydlighetens skull (för den som inte är van med scientologi-terminologi) vara hur jag beter mig ifråga om när andra kommunicerar med mig, Flow 2 skulle vara hur jag beter mig ifråga om att kommunicera med andra, Flow 3 har med min inställning till andras kommunikation med varandra att göra).

---

Så, med avseende på Flow 1...skriv gärna något utifrån vilket samtalsämne som helst...med avseende med etiketten på Flashback så kan vi eventuellt behöva ta ämnen som avviker alltför mycket ifrån ämnet scientologi i en annan tråd eller över e-mail/PM...

Sedan när det inte dyker upp några nya inlägg i tråden på 6 veckor, så kommer jag mycket möjligt att sluta att följa den aktivt och bara kolla den någon gång då och då...

Vad är vitsen med att ge scientologerna en "andra chans"? Hela den rörelsen bygger på bedrägeri och måste ständigt ifrågasättas.

Man drabbas av en "dubbel" frustration när man läser inlägg som denna. Först blir man förbannad för det bedrägliga i avsikten att lura andra att ta till sig de virriga scientologilärorna.
Därefter, när man sansat sig, tycker man synd om människor som sänker sig själv och sitt liv genom att tro på scientologi smörjan.
Citera
2016-08-15, 20:38
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
teorier om utomjordingar, eget system för att mäta substans i individers kroppar för att rangordna dessa (ju mer substans du har i dig desto värdefullare som människa är du), en direkt fanatisk dyrkan av L Ron Hubbard - deras Jesus (vår sekulariserade tro i Västeuropa och Usa är ju annars indirekt), ett uttalat "vi och dom"-perspektiv som får muselmanernas fanatism att blekna, total isolation från främmande element som du och jag vanliga människor och slutligen bedriver ju kyrkan en intensiv skövling av de hjärntvättade medlemmarnas ekonomiska tillgångar..

Som ekonomisk maktfaktor är organisationen oroväckande.

Det första steget för att omvända en potentiell ny medlem är att inbilla denne att denne är värdelös. (detta görs för att individen ska tappa referens och självbild)
Vilken ärligt sagt förträffligt heltäckande sammanfattning - jag håller med om detta till minst 100%.

Men varför är sekten oroväckande som ekonomisk maktfaktor?
Citera
2016-08-16, 00:53
Medlem
Scientologin är bevisligen av mycket stort värde. Det är det ruggiga med läran.
Citera
2016-08-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Vad är vitsen med att ge scientologerna en "andra chans"? Hela den rörelsen bygger på bedrägeri och måste ständigt ifrågasättas.

Man drabbas av en "dubbel" frustration när man läser inlägg som denna. Först blir man förbannad för det bedrägliga i avsikten att lura andra att ta till sig de virriga scientologilärorna.
Därefter, när man sansat sig, tycker man synd om människor som sänker sig själv och sitt liv genom att tro på scientologi smörjan.

För mig personligen...inom Scientologi-kyrkan fick jag arbeta mycket, men fick relativt lite tillbaka...inom "independent-scientolog"-rörelsen så arbetar jag stundtals fortfarande ganska hårt (dock högst självvalt), men får å andra sidan väldigt mycket tillbaka...

---

Jag sökte på "independent scientology success stories" och "free zone scientology success stories" och första träffen där var: http://freezone-tech.info/success/

Citera
2016-08-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morganat
Scientologin är bevisligen av mycket stort värde.

Håller med!

Citat:
Ursprungligen postat av morganat
Det är det ruggiga med läran.

Det till stor del detta som gör att Scientologi-kyrkan ändå lyckas dra till sig folk, trots att de levererar läran i en högst begränsad form...
Citera
2016-08-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Vilken ärligt sagt förträffligt heltäckande sammanfattning - jag håller med om detta till minst 100%.

Men varför är sekten oroväckande som ekonomisk maktfaktor?

Jag hinner inte kolla upp artikeln nu (jag gör det gärna längre fram och återkommer), men i ett inlägg på www.kswsverige.org så skrev Stefan Tunedal att Scientologi-kyrkan är i besittning utav stora ekonomiska värden...
Citera
2016-08-16, 14:33
Medlem
Citat:
Håller med!

Det till stor del detta som gör att Scientologi-kyrkan ändå lyckas dra till sig folk, trots att de levererar läran i en högst begränsad form...

Scientologiläran var utomordentligt värdefull - särskilt för grundaren L R Hubbard som blev mångmiljonär. Tidigare var han inte alltför lyckad författare av sciencefictionromaner.
Citera
2016-08-16, 15:19
Medlem
SAANDs avatar
Min personliga åsikt är att de har lite rätt, men de har fått ihop det helt fel

Jag har gjort ett par tidigare liv regressioner själv, utfört några och lyssnat på flertalet andra och läser just nu boken 'Liv före livet' av Helen Wambach, en amerikansk psykolog och forskare.

Min tro är att detta liv och alla andra liv är vår läroperiod, när vi dör hamnar vi i det 'riktiga' livet. Orsaken till detta är det jag upplevt och hört andra uppleva i sina regressioner.

I boken beskriver HW sina studier gjorde på 750 personer runt om i USA och alla berättar liknande upplevelser.

I livet efter detta, eller före detta om man så vill så utvärderar vi vårt senaste liv och diskuterar om vi lärt oss allt vi ska samt diskuterar om och när vi ska återfödas och letar efter personer som kan lära oss det vi behöver.
Sedan återföds vi som barn till den/de personer som passar.
Till vår hjälp har vi såna som lärt sig mer än vi och/eller personer som betytt mycket för oss. Vi har ingen kropp utan är totalt fria från kroppens begränsningar, vilket också är något som för många ovilliga till att återfödas.

Jag vet att många tycker detta är superflum, men det är helt ok Vi har alla vår uppfattning och min är inte mer fel än er

Så, det jag läst om Scientologerna låter 'riktigt' för mig, fast på fel sätt. Inte vet jag om de vi får hjälp av är utomjordingar, jag upplever det som att det är närstående och mer utvecklade själar än jag men jag kan förstå hur någon kan uppfatta det som utomjordingar om man inte har någon vägledning i det hela.
Citera
2016-08-16, 17:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAAND
Min personliga åsikt är att de har lite rätt, men de har fått ihop det helt fel

Jag har gjort ett par tidigare liv regressioner själv, utfört några och lyssnat på flertalet andra och läser just nu boken 'Liv före livet' av Helen Wambach, en amerikansk psykolog och forskare.

Min tro är att detta liv och alla andra liv är vår läroperiod, när vi dör hamnar vi i det 'riktiga' livet. Orsaken till detta är det jag upplevt och hört andra uppleva i sina regressioner.

I boken beskriver HW sina studier gjorde på 750 personer runt om i USA och alla berättar liknande upplevelser.

I livet efter detta, eller före detta om man så vill så utvärderar vi vårt senaste liv och diskuterar om vi lärt oss allt vi ska samt diskuterar om och när vi ska återfödas och letar efter personer som kan lära oss det vi behöver.
Sedan återföds vi som barn till den/de personer som passar.
Till vår hjälp har vi såna som lärt sig mer än vi och/eller personer som betytt mycket för oss. Vi har ingen kropp utan är totalt fria från kroppens begränsningar, vilket också är något som för många ovilliga till att återfödas.

Jag vet att många tycker detta är superflum, men det är helt ok Vi har alla vår uppfattning och min är inte mer fel än er

Så, det jag läst om Scientologerna låter 'riktigt' för mig, fast på fel sätt. Inte vet jag om de vi får hjälp av är utomjordingar, jag upplever det som att det är närstående och mer utvecklade själar än jag men jag kan förstå hur någon kan uppfatta det som utomjordingar om man inte har någon vägledning i det hela.

Det är det som är problemet med scientologin. Det är alltid lättare att lura någon om det man påstår innehåller något som stämmer. Det som inte stämmer kommer personen sedan att blunda för på samma sätt som i det logiska felet "Ingen riktig skotte" (https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingen_riktig_skotte) i och med att om något inom scientologin inte fungerar så gjordes det inte på rätt sätt (det var inte riktig scientologi).
Citera
2016-08-16, 17:38
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Jag hinner inte kolla upp artikeln nu (jag gör det gärna längre fram och återkommer), men i ett inlägg på www.kswsverige.org så skrev Stefan Tunedal att Scientologi-kyrkan är i besittning utav stora ekonomiska värden...
Det är alltså besittningen av ekonomiska "värden" som är meningen och målet, eller ?
Citera
2016-08-16, 18:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Det är alltså besittningen av ekonomiska "värden" som är meningen och målet, eller ?

I den aktuella huvudkyrkan, ja.
Det enda som intresserar huvudkyrkan i dagsläget är köp av nya byggnader (betalda av medlemmarna, som pressas hårt för donationer, trots att Hubbard själv förbjudit donationer för annat än kurser eller auditering).

I utgåvan HCO BULLETIN OF 12 NOVEMBER 1980, Confessional Form 6RA, REGISTRAR AND SALES PERSONNEL CONFESSIONAL LIST beskrivs en lista över olika fel som en registrator inom kyrkan kan straffas för. (Den person som tar betalt för kyrkans tjänster kallas för "registrator".)

15. Have you ever sought out wealthy public and sold them services they did not necessarily need or regged them for "donations" which were not really for any org service?

Det är i stort sett allt som huvudkyrkan är inriktad på idag - donationer, och ju större, desto bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in