Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Kan du definiera vad sanning är?
Sant är det som är med verkligheten överensstämande.
Vi kan inte ha VISSHET om särskillt många påståenden - d.v.s helt säkert veta att dom är sanna. Man hamnar någonstans hos gamle Descartes då: Tänka alltså finnas o.s.v
KUNSKAP brukar definieras som "sann tro med goda skäl", d.v.s jag TROR något (lätt att veta) som råkar vara SANT (oftast omöjligt att veta) och har GODA SKÄL att göra det.
Eftersom vi inte vet om något är sant har folk oftast siktat in sig på vad som är GODA SKÄL när dom definierar på vilka grunder man bör tro på ett påstående.
Mitt intryck är att åt minstone Putter tror sig VETA att dom saker han "läst och TESTAT" i Dia/Sci är SANNA, medans Puppy inte köper detta och dessutom ifrågasätter att det skulle finnas GODA SKÄL att tro på dom, utifrån de grunder som presenterats.
Vetenskap handlar bl.a om att utveckla en metod för att ta reda på om man vid ett givet tillfälle har goda skäl att hålla ett påstående för sant eller inte - INTE om att ta reda på SANNINGEN.
Citat:
200 personer lämnar bilen till samma verkstad och 150 får bilen lagad korrekt medans 50 får åka tillbaka för en justering eller för att påtala att dom missat något.
Gör du en seriös uppföljning av dessa 200, får fram detta resultat (75% nöjda kunder) och presenterar hur det gick till skulle säkert t.o.m Puppy bli nöjd.
Säger du däremot att "jag känner några som använt den verkstan - dom har 75% nöjda kunder" har han troligen fler frågor...
Citat:
...honungskurer...
Berätta MER. Du MÅSTE!
Citat:
Jag förstår att du i ditt arbete har dina regler för hur saker skall utvärderas, men har du inte blivit lite väl enkelspårig i ditt sätt att resonera om du ser till hur människan i stort utvärderar hur väl något fungerar för dom.
Om ditt resonemang är det samma som det enda sättet att veta om något är bra ,då skulle väl inte någon människa kunna veta något om någonting alls då hans egen förmåga att göra utvärderingar med ditt sätt att resonera inte är tillförlitligt och faktiskt inte ens sant.
Våran förmåga att utvärdera hur saker ligger till ÄR ofta rätt kass. Det kan man se om man jämför med mer systematiska studier. Det är inte så konstigt, eftersom man då - genom att organisera både observationer, databearbetning och presentation kan hantera MYCKET MER information än någon enskilld person kan i sin vardag. När det gäller tenderar vi att falla tillbaka på enkla tumregler, kraftigt övervärdera enstakla exempel o.s.v.
En skeptisk position i frågan om mänsklig kunskap ligger förvisso nära till hands om man granska fakta...
Citat:
Däremot så är människor som kritiska eller missnöjda tydligen mer vetenskapligt trovärdiga då deras utsagor tycks gå att använda som argument i en diskussion.
Om vi då tar 10 000 Scientologer och 1000 av dom är missnöjda då är det alltså minoriteten som har den vetenskapliga statusen enligt dig?För hur kan du annars lita på och bygga din kritik på vad dom säger Puppy?
De som säger att Scientologin är bra har ju inte genomgått någon vetenskaplig utvärdering utan klassas bara som reklampelare åt Scientologin tycker jag mig höra från dig.
Tycker det verkar som om Puppy dels använder den info som faktisk är tillgänglig som underlag för frågor till sina diskussionspartners. Eftersom Scientologernas eget material på nätet ofta verkar kunna sammafattas med "Bra-KÖP!" medans "Anti-materialet" tenderar att vara mer omfattande och innehålla detaljerade påståenden om vad Scientologi innebär använder han rätt ofta det senare för att formulera frågor av typen "Hur är det med detta?".
När svaret då blir att "Du tror till 100% på några avhoppare och till 0% på 10 mille nöjda kunder" är det en grov felrepresentation av hans ståndpunkt.
Detta ligger i linje med en tydlig tendens till "Svart-vitt" tänkande hos "Scientologerna" här inne: med ELLER mot, sant ELLER lögn. Varken eller/vet ej verkar sällan förekomma.
Bemöt/besvara hans frågor i stället!