2006-08-10, 01:14
Medlem
KortKäpps avatar
Nä - du skrev:

"Om jag hoppar på dig och säger att Psykiatrin förespråkar förbön och analterapi och utgår från att detta gäller hela Psykiatrins lära så blir du nog inte heller särskilt munter eller hur?"

till Räsernajs.

Och han är vällan inte psykiatriker? Så varför använda den jämförelsen?
Citera
2006-08-10, 02:19
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Där har vi ju olika åsikter och där skiljer sig övriga vetenskapen från den scientologiska "vetenskapen" eller "Tech" kanske den kallas?

Utveckla käppens resonemang:

- Vi har alla en förmåga att bedöma det vi gör. Ofta är vi dock "partiska" i vår bedömning.
Ett exempel är en svensk studie på daghem. Personalen skattade utifrån ett noggrant intervjuformulär i vilken utsträckning de behandlade barn jämställt ur ett genderperspektiv. De skattade sig ganska bra.
Sedan filmades deras arbete med barnen under en vecka. De fick sedan titta på filmen och skatta sig själva igen, de skattade mycket lägre och var förbluffade över hur mycket som skiljde mellan hur det kändes och hur det var.

Inom den medicinska vetenskapen använder man mer och mer (då det är möjligt) dubbelblinda studier. Det betyder att varken patienten eller läkaren vet om det är placebo eller aktivt läkemedel patienten får. Man har nämligen sett att då patienten är ovetande så påverkar läkarens vetskap inte bara läkarens bedömning av det kliniska tillståndet utan även patientens självskattning.

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan anse att en teori stämmer som vetenskap trots att man bara har sin egen och några andras erfarenhet som belägg. Jag kan verkligen förstå att man tror att något är bra och är villig att använda det i väntan på vetenskaplig utvärdering. Däremot kan jag jag inte syssla med det i ngn stärre utsträckning i mitt arbete, det vore tjänstefel.

Även om 10 millioner människor tror att man får kramp om man badar direkt efter att man ätit så betyder det inte att det är sant. Om 10 millioner människor upplever att de faktiskt blir friska snabbare från förkylning om de dricker varm mjölk med honung betyder det inte att det är sant. Trots att de säger det. En studie som jämför 1000 pers med förkylning, med resp utan honungskur visar kanske att det inte är någon skillnad, trots att de som var med i studien kände att de blev friska snabbare.

Vetenskap behövs.
Kan du definiera vad sanning är? 100 personer lämnar sin bil till en verkstad och får den lagad. Är det sant? Om nej, Varför inte? 200 personer lämnar bilen till samma verkstad och 150 får bilen lagad korrekt medans 50 får åka tillbaka för en justering eller för att påtala att dom missat något. De 150 som är nöjda med resultatet kan man alltså inte lita på eftersom det endast är dom själva som upplever att bilen går perfekt eller att dom kan se att kylaren är utbytt.

Det missnöjda kunderna talar däremot sanning eftersom dom inte är nöjda.Slutsats: Människan är bättre på att utvärdera saker som inte fungerar än det som fungerar. Dessutom är dom missnöjda mer ärliga och mer vetenskapliga i sin bedömning

Eller menar du att sanning eller egen utvärdering och upplevelse som mekanism betraktad inte existerar om vi byter ut honungskurer mot en verkstadskur?

Jag förstår att du i ditt arbete har dina regler för hur saker skall utvärderas, men har du inte blivit lite väl enkelspårig i ditt sätt att resonera om du ser till hur människan i stort utvärderar hur väl något fungerar för dom.

Om ditt resonemang är det samma som det enda sättet att veta om något är bra ,då skulle väl inte någon människa kunna veta något om någonting alls då hans egen förmåga att göra utvärderingar med ditt sätt att resonera inte är tillförlitligt och faktiskt inte ens sant.

Däremot så är människor som kritiska eller missnöjda tydligen mer vetenskapligt trovärdiga då deras utsagor tycks gå att använda som argument i en diskussion.

Om vi då tar 10 000 Scientologer och 1000 av dom är missnöjda då är det alltså minoriteten som har den vetenskapliga statusen enligt dig?För hur kan du annars lita på och bygga din kritik på vad dom säger Puppy?

De som säger att Scientologin är bra har ju inte genomgått någon vetenskaplig utvärdering utan klassas bara som reklampelare åt Scientologin tycker jag mig höra från dig.

Men det som du anser är sanningen är ju egentligen inte heller sant eftersom du själv knappast kan veta det????? Eller menar du att du kan finna ut sanningen om något utan att ha tillgång till en vetenskaplig utvärdering? Ingen annan "vanlig" människa kan ju göra det,så hur kan du göra det?

Börjar bli lite Tage Danielsson över det hela
Citera
2006-08-10, 02:28
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Nä - du skrev:

"Om jag hoppar på dig och säger att Psykiatrin förespråkar förbön och analterapi och utgår från att detta gäller hela Psykiatrins lära så blir du nog inte heller särskilt munter eller hur?"

till Räsernajs.

Och han är vällan inte psykiatriker? Så varför använda den jämförelsen?
Sicken kontrollfreak! Säkert Göteborgare också...
Citera
2006-08-10, 02:52
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
En utmaning till Putter och Ghost:

Skriv 4 allvarliga problem mot dianetik och/eller scientologin, teori och praktik:

Jag kan föregå med gott exempel och göra det på ett område jag arbetar inom:

4 allvarliga problem med psykiatrin:

- Teori: Hela konceptet med personlighetsstörningar är dumt. Dels är de så olika att det är missvisande att de tillhär samma grupp av problem, dels ger det mycket lite att säga att ngn är "störd" eller "inte störd". Mer intressant att tala om personlighetsdrag.

- Teori: Det finns ett stort underskott på forskning och utvecklingsarbete kring icke-farmakologiska behandlingmetoder. Psykoterapi är det iofs rätt ok med men psykosociala insatser, hur team organiseras, betydelsen av motion, friskvård etc.

- Praktik: Resursbrist inom psykiatri förklarar bara delvis de långa köerna. Psykiatrin måste också hitta ett mer patientorienterat arbetssätt som minskar på möten etc.

- Det finns gott om patienter som känt sig dåligt bemötta, icke hjälpta eller tom kränkt av psykiatrin. Det kan inte skylla spå för lite pengar eller personal enbart utan psykiatrin måste rannsaka sig själv och bli mycket bättre på att se varje persons behov.

Sammanfattningsvis tycker jag psykiatrisk teori huvudsakligen stämmer men mycket återstår att förbättra. En mindre del av det man idag ser som rimliga teorier kommer senare visa sig vara felaktiga.

Er tur!
Då måste jag först upptäcka några allvarliga fel i läran innan jag tänker påstå att det föreligger några sådana.
Det förekommer en massa konstiga påståenden ute på nätet kring vad Scientologin ÄR och GÖR och jag tänker inte gå in i dessa och påstå att detta är allvarliga fel som beror på Scientologin även om du kanske tar dessa påståenden som faktiska bevis för att det ÄR så.
Jag har tidigare nämnt några saker som jag anser kan förbättras och om detta ska anses som allvarliga fel får du själv avgöra.
By the way: Jag håller med dig i din kritik mot Psykiatrin.
Säg nu inte att jag inte kan vara kritiskt mot Scientologin, se det istället som att jag är nöjd än så länge och gläds åt det istället.
Citera
2006-08-10, 03:06
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ghoststrokes: "Abberrerande".

Vilket betyder?
Oförnuftigt tänkande.
Citera
2006-08-10, 03:17
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Vissa saker är väldigt svåra att observera med egna ögon. Exempelvis statistiska samband som kräver väldigt många observationer av ovanligt slag.

Ska man bortse från sådan kunskap?
Inte om det påverkar och berör ens liv.

Citat:
D.v.s verkar återigen handla om ett överfödigt kategorisystem som krånglar till och mystifierar mer än det klargör.
Det är inget system,
det är endast en beskrivning över människans olika tonlägen som hon kan befinna sig i. Om du säger att en person är seg och jag säger att han är lågtonig ,vad är det du menar är den väsentliga skillnaden som gör att jag mystificerar det hela och inte du?
Citera
2006-08-10, 03:32
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
VISSA människor inom Scientologin skulle kunna ljuga för alla utanför OCH många inom. Att South skulle menat att BENÄMNINGEN ljuger är en ännu sämre tolkning av hennes påstånde än att anta att hon menar att ALLA Scientologer ljuger.
Alla SKULLE kunna vara lögnare och alla skulle kunna vara ditten och datten. Det jag replikerade var vad någon FAKTISKT sa och inte vad någon skulle kunna säga. Jag står för min kritik och lämnar din kommentar utan vidare reflektion.
Citera
2006-08-10, 04:12
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Uppfatta så ser jag inte vad idén om 6'e dynamiken tillför. Problemen som uppstår p.g.a mina skitiga kläder, dåliga munhygien och kassa förgasare hör ju, som du påpekar, hemma på nivå 1-3. Kolvätena i min bensintank skiter nog helt i om dom vore just där just då, och det materiella universums ÖVERLEVNAD/EXISTENS påverkas helt klart inte.
Det handlar inte om vad dynamikerna tillför dig utan vad du tillför dom i första hand. Dynamikerna är ditt ansvar och ju fler dynamiker du låter vara opåverkade av dig själv desto mindre kontroll kommer du då naturligtvis ha över vad som händer med dom. Dynamikerna slutar ju inte att förändras eller att leva bara för att du själv inte bryr dig om att påverka dom.
Skiter du i huset, familjen,jobbet osv så kommer denna brist på ansvar och kontroll att slå tillbaka på dina dynamiker med all säkerhet. Helt logiskt!
Citera
2006-08-10, 08:22
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Kan du definiera vad sanning är? 100 personer lämnar sin bil till en verkstad och får den lagad. Är det sant? Om nej, Varför inte? 200 personer lämnar bilen till samma verkstad och 150 får bilen lagad korrekt medans 50 får åka tillbaka för en justering eller för att påtala att dom missat något. De 150 som är nöjda med resultatet kan man alltså inte lita på eftersom det endast är dom själva som upplever att bilen går perfekt eller att dom kan se att kylaren är utbytt.

Det missnöjda kunderna talar däremot sanning eftersom dom inte är nöjda.Slutsats: Människan är bättre på att utvärdera saker som inte fungerar än det som fungerar. Dessutom är dom missnöjda mer ärliga och mer vetenskapliga i sin bedömning

Eller menar du att sanning eller egen utvärdering och upplevelse som mekanism betraktad inte existerar om vi byter ut honungskurer mot en verkstadskur?

Jag förstår att du i ditt arbete har dina regler för hur saker skall utvärderas, men har du inte blivit lite väl enkelspårig i ditt sätt att resonera om du ser till hur människan i stort utvärderar hur väl något fungerar för dom.

Om ditt resonemang är det samma som det enda sättet att veta om något är bra ,då skulle väl inte någon människa kunna veta något om någonting alls då hans egen förmåga att göra utvärderingar med ditt sätt att resonera inte är tillförlitligt och faktiskt inte ens sant.

Däremot så är människor som kritiska eller missnöjda tydligen mer vetenskapligt trovärdiga då deras utsagor tycks gå att använda som argument i en diskussion.

Om vi då tar 10 000 Scientologer och 1000 av dom är missnöjda då är det alltså minoriteten som har den vetenskapliga statusen enligt dig?För hur kan du annars lita på och bygga din kritik på vad dom säger Puppy?

De som säger att Scientologin är bra har ju inte genomgått någon vetenskaplig utvärdering utan klassas bara som reklampelare åt Scientologin tycker jag mig höra från dig.

Men det som du anser är sanningen är ju egentligen inte heller sant eftersom du själv knappast kan veta det????? Eller menar du att du kan finna ut sanningen om något utan att ha tillgång till en vetenskaplig utvärdering? Ingen annan "vanlig" människa kan ju göra det,så hur kan du göra det?

Börjar bli lite Tage Danielsson över det hela
Bra svar!

Jag förstår hur Du menar kring enkelspårigheten och därför skall jag tydliggöra mig lite.

Några grundläggande antaganden först:
- Människan kan inte vara objektiv, i synnerhet inte där han/hon själv deltar.
- Som privatperson kan Du tro på vad Du vill.
- I vissa yrken, ex vården finns etiska och juridiska riktlinjer som manar Dig att inte bara göra det Du själv vill utan också det som ett consenus av fackpersoner vill.

Om jag känner att jag mår bra av bastubad då jag är bakis så kan jag gärna ägna mig åt det. Om mina kompisar upplever samma så kan vi alla ägna oss åt det. Jag kan påstå att det hjälper mig och mina vänner. Om jag däremot skall behandla någon eller ge råd till någon så kan jag inte säga mer än "det hjälpte mig och mina kompisar". Jag kan inte säga att det kommer hjälpa Dig. Jag har t ex ingen aning om hur många som eventuellt blir hjälpta. Jag kan absolut inte säg att jag vet att det hjälper någon annan än mig.

Om man nu har upptäckt något spännande, ex bastubad vid baksmälla, så kan man gå vidare och göra en vetenskaplig utvärdering. Kanske får Du fram att ca 40% av de som får bastubehandling mår bättre men att 5% mådde sämre. Din hypotes om bastubad kommer antingen kunna befästas eller avslås.

Vetenskaplig utvärdering av en hypotes kan aldrig vara en absolut sanning,. däremot kommer man närmare sanningen. Det har hjälpt oss att faktiskt upptäcka att en del vi gjort i vården varit med skadligt än nyttigt (plötslig spädbarnsdöd och magläge ex). Det har också hjälpt oss att skilja ut vad som är nyttigt i det vi gör (kanske är det inte själva bastandet utan duschen efteråt som ger effekten?)

Vad gäller åsikter om scientologin hos personer som är eller har varit scientologer så finns det ingen vetenskap att luta sig mot överhuvudtaget, eller hur? Alltså gör det ingen större skillnad om det finns 100 antisidor och 1000 prosidor. Jag vet inte om personer som är kritiska är mer benägna att göra sig hörda? Jag kan nog ha den känslan rent allmänt kring många områden men vet inte hur det är med just scientologin. Anti-scientologerna själva hävdar ju att de blivit trakasserade för sina åsikter, kanske det minskar benägenheten att uttrycka kritik?

Vad scientologin anbelangar har jag och andra som inte själva är eller har varit scientologer bara andras berättelser att använda som underlag för vår egen åsikt. Därför så räknas både anti- och Pro.

Ett problem är att jag faktiskt inte sett några pro-sidor skrivna av scientologer som inte är mkt korta grejer anslutna till den egna organisationens sidor. Tipsa gärna om Du vet några. Antisidorna har den fördelen många av dem innehåller mycket material, berättelser om vad man fått göra under sin "utbildning" etc.
Citera
2006-08-10, 09:00
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loungepuppy
En utmaning till Putter och Ghost:

Skriv 4 allvarliga problem mot dianetik och/eller scientologin, teori och praktik:

Citat:
Då måste jag först upptäcka några allvarliga fel i läran innan jag tänker påstå att det föreligger några sådana.
Det förekommer en massa konstiga påståenden ute på nätet kring vad Scientologin ÄR och GÖR och jag tänker inte gå in i dessa och påstå att detta är allvarliga fel som beror på Scientologin även om du kanske tar dessa påståenden som faktiska bevis för att det ÄR så.
Jag har tidigare nämnt några saker som jag anser kan förbättras och om detta ska anses som allvarliga fel får du själv avgöra.
By the way: Jag håller med dig i din kritik mot Psykiatrin.
Säg nu inte att jag inte kan vara kritiskt mot Scientologin, se det istället som att jag är nöjd än så länge och gläds åt det istället.
Försöker....försöker....aaargh...kan...inte....låt a....bli!

Som jag sagt tidigare så är det unikt att inte hitta några mer påtagliga brister i en teori/organisations teoretiska innehåll och praktiska utförande.

Den teorin (dianetiken) Du inte ser några allvarligare problem med skrevs för över 40 år sedan. Sedan dess har man fått en otrolig massa nya kunskaper om människan och samhället. Ändå kan Du inte tycka att något ur dianetiken visat sig vara felaktigt?

Scientologins organisation har ju gjort rätt knäppa saker, även om det var länge sedan. Du ser inga problem där heller? Om Du själv läset länkar som jag och andra givit till domstolsdokument där man kan se att scientologer i ledande ställning faktiskt trakasserat oliktänkande, brutit sig in hons myndigheter etc, kan Du inte tänka Dig att det kan vara sant?

Annars är det ju idiotiskt av mig att tycka att psykiatrin skall lära sig något av att ryska psykiatriker deltog i misshandel av dissidenter i Sovjetunionen. Det kan ju vara en bluff alltihop?

Bara på denna lilla sketna tråd i lilla Sverige har flera personer talat om att scientologin inneburit ngn slags problem och tom lidande för dem, Du kan inte ta upp det som en kritik heller?

Så jag måste nog undra ändå, om Du KAN vara kritiskt. Det är nämligen mitt intryck av scientologins hemsidor. Där finns överhuvudtaget INGEN självkritik att finna. Ingen idé som fått förlastas, inga misstag som gjorts. Möjligen kan det stå att universalgeniet, dekorerade krigshjälten, musiker, författaren, filmaren R L Hubbards geniala idé visat sig ännu mer genial då man utvecklat den vidare.

Med den inställningen blir det ingen utveckling. Om röntgenläkarna tyckt likadant om sin specialitet skulle vi fortfarande ha bamsiga, högdosröntgenapparater som inte kan se mer än vätska, luft, metall och ben.

Utmaningen hittills inte antagen.
Citera
2006-08-10, 09:05
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Kan du definiera vad sanning är?

Sant är det som är med verkligheten överensstämande.

Vi kan inte ha VISSHET om särskillt många påståenden - d.v.s helt säkert veta att dom är sanna. Man hamnar någonstans hos gamle Descartes då: Tänka alltså finnas o.s.v

KUNSKAP brukar definieras som "sann tro med goda skäl", d.v.s jag TROR något (lätt att veta) som råkar vara SANT (oftast omöjligt att veta) och har GODA SKÄL att göra det.

Eftersom vi inte vet om något är sant har folk oftast siktat in sig på vad som är GODA SKÄL när dom definierar på vilka grunder man bör tro på ett påstående.

Mitt intryck är att åt minstone Putter tror sig VETA att dom saker han "läst och TESTAT" i Dia/Sci är SANNA, medans Puppy inte köper detta och dessutom ifrågasätter att det skulle finnas GODA SKÄL att tro på dom, utifrån de grunder som presenterats.

Vetenskap handlar bl.a om att utveckla en metod för att ta reda på om man vid ett givet tillfälle har goda skäl att hålla ett påstående för sant eller inte - INTE om att ta reda på SANNINGEN.

Citat:
200 personer lämnar bilen till samma verkstad och 150 får bilen lagad korrekt medans 50 får åka tillbaka för en justering eller för att påtala att dom missat något.

Gör du en seriös uppföljning av dessa 200, får fram detta resultat (75% nöjda kunder) och presenterar hur det gick till skulle säkert t.o.m Puppy bli nöjd.

Säger du däremot att "jag känner några som använt den verkstan - dom har 75% nöjda kunder" har han troligen fler frågor...

Citat:
...honungskurer...

Berätta MER. Du MÅSTE!

Citat:

Våran förmåga att utvärdera hur saker ligger till ÄR ofta rätt kass. Det kan man se om man jämför med mer systematiska studier. Det är inte så konstigt, eftersom man då - genom att organisera både observationer, databearbetning och presentation kan hantera MYCKET MER information än någon enskilld person kan i sin vardag. När det gäller tenderar vi att falla tillbaka på enkla tumregler, kraftigt övervärdera enstakla exempel o.s.v.

En skeptisk position i frågan om mänsklig kunskap ligger förvisso nära till hands om man granska fakta...

Citat:

Tycker det verkar som om Puppy dels använder den info som faktisk är tillgänglig som underlag för frågor till sina diskussionspartners. Eftersom Scientologernas eget material på nätet ofta verkar kunna sammafattas med "Bra-KÖP!" medans "Anti-materialet" tenderar att vara mer omfattande och innehålla detaljerade påståenden om vad Scientologi innebär använder han rätt ofta det senare för att formulera frågor av typen "Hur är det med detta?".

När svaret då blir att "Du tror till 100% på några avhoppare och till 0% på 10 mille nöjda kunder" är det en grov felrepresentation av hans ståndpunkt.

Detta ligger i linje med en tydlig tendens till "Svart-vitt" tänkande hos "Scientologerna" här inne: med ELLER mot, sant ELLER lögn. Varken eller/vet ej verkar sällan förekomma.

Bemöt/besvara hans frågor i stället!
Citera
2006-08-10, 09:12
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Inte om det påverkar och berör ens liv.

Ok, i så fall kanske lite väl underbyggd statistik skulle vara bra att ha angående Dia/Sci och deras resultat också? Eller räcker det just där att "Testa själv och VETA"?

Citat:
Det är inget system,
det är endast en beskrivning över människans olika tonlägen som hon kan befinna sig i. Om du säger att en person är seg och jag säger att han är lågtonig ,vad är det du menar är den väsentliga skillnaden som gör att jag mystificerar det hela och inte du?

Just det - vad är den väsentliga skillnaden? Om jag kallar jordgubbe för hallon vad är den väsentliga skillnaden? ATT VI FÅR SVÅRT ATT KOMMUNICERA.

Om tonskalan INTE tillför yterligare kunskap har den inget värde förutom att just mystifiera något som skulle vara helt okontroversiellt om det beskrevs i gängse termer.

Denna "mystifikation" kan iofs användas för att imponera (sälja), skapa gruppkänsla, markera utanförskap etc.

Vilket väl också är syftet. VSV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in