2018-11-01, 21:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Så kan det vara, men det blir nog inte enklare att bevisa oaktsamhet än "ren" våldtäkt.

Nja, det är samma beviskrav som innan, men det krävs inte uppsåt utan in kommer oaktsamhet.
Därför gäller inte GW statistiken i dagsläget kan man säga och lagen är rätt ny men några fall har kommit och indikerar på att tidigare frikännande domar inte kommer vara i den mängd det har varit.
Oaktsamhet kräver inte direkt något alls vad han tänkt eller avsett eller insikt utan rätt och slätt vårdslös. Oaktsamhet ger däremot lägre straff.
Citera
2018-11-01, 21:45
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nja, det är samma beviskrav som innan, men det krävs inte uppsåt utan in kommer oaktsamhet.
Därför gäller inte GW statistiken i dagsläget kan man säga och lagen är rätt ny men några fall har kommit och indikerar på att tidigare frikännande domar inte kommer vara i den mängd det har varit.
Oaktsamhet kräver inte direkt något alls vad han tänkt eller avsett eller insikt utan rätt och slätt vårdslös. Oaktsamhet ger däremot lägre straff.
Precis det jag menar vad gäller bevisen. Ser inte att oaktsamhet blir enklare att bevisa. Speciellt när de som är åtalade lär sig vad de ska säga. Snarare lär det bli många fall där ord står mot ord och det räcker inte för fällande dom. Kan bli så att ännu färre fälls räknat i procent.
Citera
2018-11-01, 21:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Precis det jag menar vad gäller bevisen. Ser inte att oaktsamhet blir enklare att bevisa. Speciellt när de som är åtalade lär sig vad de ska säga. Snarare lär det bli många fall där ord står mot ord och det räcker inte för fällande dom. Kan bli så att ännu färre fälls räknat i procent.

Fast du citerade GW om fällande domar enligt statistik vilket jag svarade på. Alltså gäller inte den statistiken längre eftersom lagstiftningen har ändrats. Och jo det är betydligt enklare för åklagaren att slippa bevisa uppsåt utan nu räcker det med oaktsamhet.

Vet inte hur många gånger jag skrivit detta med ord mot ord vilket är sällsynt i dag då det oftast finns annan bevisning utöver parternas utsaga. Och då faller ord mot ord som används felaktigt många gånger. För att ord ska stå emot ord är det bara deras berättelser som ska avhandlas. Förstår du?
Citera
2018-11-01, 21:55
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Fast du citerade GW om fällande domar enligt statistik vilket jag svarade på. Alltså gäller inte den statistiken längre eftersom lagstiftningen har ändrats. Och jo det är betydligt enklare för åklagaren att slippa bevisa uppsåt utan nu räcker det med oaktsamhet.

Vet inte hur många gånger jag skrivit detta med ord mot ord vilket är sällsynt i dag då det oftast finns annan bevisning utöver parternas utsaga. Och då faller ord mot ord som används felaktigt många gånger. För att ord ska stå emot ord är det bara deras berättelser som ska avhandlas. Förstår du?
Ja jag citerade GW. Vi lär få se hur det blir i framtiden. Jag är skeptisk över att fler kommer att fällas.

Skrev även att om ljudinspelningen inte klart bevisar våldtäkt eller oaktsamhet är det tveksamt att MGM fälls. För det krävs självklart mer än parternas utsagor. Det är i stort sett det du skriver.
Citera
2018-11-01, 21:57
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Visst det är inga problem med det, men jag pratar om den juridiska delen. Det ska bevisas att hon inte samtyckte.
Men redan i GS första förhör säger han att hon inte var aktiv alls utan vände ryggen till det tyder ju inte på att hon var speciellt villig till sex.
Som sagt det står tydligt i lagtexten att det skall vara ett tydligt ja eller aktivt delta.
Citera
2018-11-01, 21:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ja jag citerade GW. Vi lär få se hur det blir i framtiden. Jag är skeptisk över att fler kommer att fällas.

Skrev även att om ljudinspelningen inte klart bevisar våldtäkt eller oaktsamhet är det tveksamt att MGM fälls. För det krävs självklart mer än parternas utsagor. Det är i stort sett det du skriver.

Det har redan gett effekt med oaktsamhetsfall och strängare straff och det senare hos HR.
Jag vet inte vad som finns i detta fallet det vet ingen tror jag utan det återstår en stor del. Däremot så låter jag bli att skriva att misstänkte ligger bra till pga Leif GW statistik vilket du då gör.
Citera
2018-11-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nja, vi har ju samtyckeslagen att ta hänsyn till. GS sa väl inget till BO om att ha sex enligt sin berättelse i förhöret och inledde inte heller något förspel med kyssar utan dök rakt ner på fittan mitt i natten med mun och fingrar om jag inte minns fel.

Någon som kommer ihåg skeendet enligt GS egen utsago får gärna rätta mig. Jag kan ha missuppfattat det hela. Men som sagt var samtyckeslagen kan ställa till det hela.

Fullt så rakt på sak var han väl ändå inte.
Det var kyssar på brösten, kyssar på skötet (längesen man hörde det ordet).

Här hittar jag grejer:

Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Postar en transkribering av förhör #2 med MGM för er som inte har möjlighet att ladda ned pdfen.

--------------------------

Förhör nummer 2 med *Gl3nn Schill3r* 2018-10-13 19:05 -- 19:45

Brottsmisstanke: VÅLDTÄKT genom att *Schill3r*, utan målsäganden XXXXXXXXXXXX samtycke, genomfört sexuella handlingar som är jämförliga med samlag mot XXXXXXXXXXXX, *K@rlavägen* Stockholm,
2018-10-12 någon gång mellan kl. 23.30 - 2018-10-13 kl. 03.00.
Jag varken förnekar eller erkänner, jag vet inte. Vi tog upp XXXXX hit för att hon skulle jobba
*M0n1kas* café. Vi köpte biljetten och hon kom hem till oss med vin, choklad och ost. Vi
hade gjort mat och vi satte oss och käkade. Vi drack ca tre flaskor på fyra personer, YYYYYY
drack inte så mycket då han nyligen varit sjuk, Jag var inte nykter men heller inte full. Jag
tycker att jag kommer ihåg situationen bra. Det var likadant med XXXXXX, jag upplevde henne
varken mer eller mindre berusad än oss andra, Efter middagen gick vi och la oss kanske runt
tolv.

Lite senare vaknade jag för att gå på toaletten. Jag såg då i rummet som XXXXXX sov i att hon
rörde sig i sängen. Jag gick in och satte mig på sängkanten bredvid henne. Jag vet inte riktigt
vad vi sa men jag tror jag sade något som "sover du i den där tjocka tröjan?". Sedan började
vi kyssas och hon tog av sig den tjocka ylletröjan och vi fortsatte kyssas. Sedan tog hon av
sig jumpern och drog ner bh-banden och vände sin rygg mot mig så att jag kunde knäppa upp
den. Sedan åkte byxorna av och jag hjälpte till. Sedan började jag kyssa henne över brösten
och ner över magen och ner över skötet och även bak i rumpan då hon la sig lite på sidan.
Jag smekte henne också över skötet och tog in ett finger också i skötet. Jag frågade hela tiden
om det var skönt och det var det ju. Det kanske höll på ca 10-15 min och sedan gick vi ut och
rökte tillsammans. Vi känner varandra så jag tycker det är konstigt att hon inte sa att
hon inte ville.

Hur hjälpte du till med byxorna?
Hon började själv ta av sig byxorna och jag hjälpte till på slutet nere vid fötterna.

Hade hon trosor?
Ja, de åkte av samtidigt som hon tog av sig byxorna.

Hur visste du att hon tyckte det var skönt?
På sättet hon lät och på hela situationen. Sånt märker man ju. Jag frågade "Är det skönt?" vid
flera tillfällen och hon svarade "mmm". Det var liksom inga problem. Hon var med på det.

Sa hon något?
Nej inte vad jag kommer ihåg. Jag frågade om vi skulle gå in till *M0n1ka* men då sa hon nej.

Hur rörde hon på sig när du skulle gå till toaletten?
Hon snurrade runt i sängen liksom.

Var dörren öppen?
Ja den var öppen.

Vad hade du på dig vi tillfället?
Bara en blå morgonrock.

Hade du den på dig hela tiden?
Nej, jag tog av mig den någonstans under tiden jag slickade henne.

Gjorde hon något på dig?
Nej, förutom att kyssas då.

Fick du någon utlösning?
Nej.

Hur kom det sig att ni gick ut och rökte?
Det var hennes initiativ. Jag hade slutat slicka då.

Varför hade du slutat?
Det var liksom ingen spänning längre då hon sa nej till att gå in till *M0n1ka*. Så jag slutade
efter en stund.

Hur länge var ni ute på balkongen?
Det var bara en kort stund. Jag gick in innan henne och lade mig igen hos *M0n1ka* i
vardagsrummet. Vi sa inte så mycket, jag sa väl något som "God natt, ses imorgon".

Vilket rum sov XXXXXX i?
I ?????? rum. Det ligger vid toaletten vid toaletten så när jag kom från vardagsrummet så såg jag in där.

Hörde du någon gång XXXXXX säga nej till dig?
Nej, inte alls. Bara när hon svarade på min fråga om att gå in till *M0n1ka*.

Har du någon aning om varför XXXXXX har anmält dig?
Jag vet inte om hon ändrat sig eller kanske känner någon ånger för ??????. Jag vet inte

Hur har er relation tidigare varit?
Hon jobbade hos oss ett år för ca två år sedan och sen var hon borta ett år och jobbade och nu skulle hon jobba i helgen hos oss.

Har ni kyssts någon gång tidigare?
Nej, det har vi inte.

Gör du anspråk på mobiltelefonen BG106760-9 eller den blå morgonrocken?
Ja, på båda

*Gl3nn* informeras om förenklad delgivning gällande beslag.

Uppläst och godkänt.
Har tagit mig den konstärliga friheten att avmaskera vissa överstrykningar, dessa är markerade med *.

/Provokatör
Senast redigerad av nantes 2018-11-01 kl. 22:04.
Citera
2018-11-01, 22:03
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Men redan i GS första förhör säger han att hon inte var aktiv alls utan vände ryggen till det tyder ju inte på att hon var speciellt villig till sex.
Som sagt det står tydligt i lagtexten att det skall vara ett tydligt ja eller aktivt delta.
Jag citerar mig själv:
Jag tänker mer att om vi bortser från det enda vi känner till, nämligen MGM-s inledande polisförhör, och ser till konkreta bevis, så talar statistiken emot BO (fällande dom).
Skulle inspelningen vara av tveksam kvalitet ser jag det svårt att få MGM fälld.

Jag skriver att vi endast känner till hans version. Hon har högst sannolikt en annan. Därför menar jag att det är annan bevisning som kommer avgöra om det blir en fällande dom. Oavsett vad han sagt att han och BO gjort.
Citera
2018-11-01, 22:11
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Jag citerar mig själv:
Jag tänker mer att om vi bortser från det enda vi känner till, nämligen MGM-s inledande polisförhör, och ser till konkreta bevis, så talar statistiken emot BO (fällande dom).
Skulle inspelningen vara av tveksam kvalitet ser jag det svårt att få MGM fälld.

Jag skriver att vi endast känner till hans version. Hon har högst sannolikt en annan. Därför menar jag att det är annan bevisning som kommer avgöra om det blir en fällande dom. Oavsett vad han sagt att han och BO gjort.
Vilka andra konkreta bevis finns mer än hans förhör?
Och du har ingen aning om vad MA sagt i förhör.
Citera
2018-11-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kan tänka mig att det skvallras på byn (Östermalm). Tråkigt såklart för barnen till MA. MEN hur tusan kan man tycka synd om MAs x som var häradsbetäckare på byn (Östermalm)?

Han är ju oxå pappa till barnen och det är i den rollen man tycks känna medlidande. Media ligger lågt, men blir det åtal kan det bli ett drev och det är ju hemskt för de närmaste.

Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Nja, det är inte det som jag hör i kretsarna. Umgås ofta med paret ute på sociala tillställningar, och vi har ett stort antal gemensamma bekanta, och folk är väl mest väldigt överraskade och rätt förbannade på GS orsakat detta rabalder. Han lever till vardags gott på de pengar som hon drar in och nu detta. Ska man vara lyxmake kan det vara på sin plats att hålla fingrarna i styr.

Några spekulationer om att detta skulle höra till deras livsstil har jag inte hört ett dugg om, eller sett tecken på. Det är ett förbannat trevligt par så jag misstycker kraftigt till att folk i tråden - exempelvis citerad - ger sin in i snaskiga spekulationer om sådant man inte vet något om.

Jag spekulerar inte om deras livstil. Jag förmedlar bara en liten, liten del av vad jag ser och hör. Men om du umgås med paret och själv inte reflekterar över deras livstil så kan det möjligen säga något om dig och dina bekanta. Mina "bekanta" ser ett par som inte ser särskilt hälsosamma ut. De har blivit utsatta för misshandel och rån och nu även en våldtäktanklagelse där den ena ur den trevliga duon sitter häktad. Vad är oddsen för det ? Otur eller en livstil som gör dem extra sårbara ?

Du får misstycka bäst du vill. Ingen tar ifrån dig att du tycker att paret är trevliga även om du ger uttryck för att Glenn "klantat till det lite" eller de faktum att du kallar hennes make för lyx make. Jag misstycker inte dina åsikter. Men om du inbillar dig att det är en bild som alla som känner till paret delar så kommer du bli besviken.

Dock ska jag förtydliga vad jag menade i mitt tidigare inlägg när jag skrev att jag inte hört någon ifrågasätta sanningshalten i anmälan. Det jag menade är att jag inte hört någon nämna bo som att hon falsk anmält som t ex stoppa pressarna förmedlat. Den raden ska ses utifrån bo perspektiv. Inte utifrån GS situation så att det inte missförstås.
Citera
2018-11-01, 22:12
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Nu vränger du till hans utsaga fullständigt. Han berättar att hon tar av sig tröja och jumper, drar ner axelbanden på behån och vänder ryggen åt för att ge han möjlighet att knäppa upp behån.
Citera
2018-11-01, 22:13
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Det har redan gett effekt med oaktsamhetsfall och strängare straff och det senare hos HR.
Jag vet inte vad som finns i detta fallet det vet ingen tror jag utan det återstår en stor del. Däremot så låter jag bli att skriva att misstänkte ligger bra till pga Leif GW statistik vilket du då gör.
Ja, jag skrev att statistiken talar för MGM. 9 av 10 åtalas inte. Nu är sannolikheten högre i det här fallet eftersom MGM är häktad.
Du får förstås tycka vad du vill om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in