2010-01-31, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Då byter vi helt sonika monark - men vi avskaffar inte monarkin. Så har vi alltid gjort i Sverige.

Hur skulle det gå till då? Rent juridiskt?
Citera
2010-01-31, 09:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Hur skulle det gå till då? Rent juridiskt?

Det är inte juridiskt reglerat, av lätt insedda skäl. Politiskt torde det tillgå så att sittande monark, politiskt/medialt tvingas abdikera till förmån för sannolikt någon annan person i samma ätt, varefter SO ändras i enlighet med de politiska önskemålen. Om hela det kungliga huset tvingas bort, så måste SO ändras först, så att riksdagen kan besluta om nytt kungahus. Detta är givetvis fullt möjligt, och skulle iframtiden detta bli för handen, så torde det rimliga vara att riksdagen väljer ny monark som är nära besläktad med den nuvarande.

Dessbättre är detta ett hypotetiskt resonemang, enär vårt kungahus åtnjuter en utomordentlig popularitet i folkdjupet.
Citera
2010-01-31, 10:03
Medlem
Slutsats: Det finns inget som kan stoppa en svinig monark med dagens lagar. Det måste improviseras och ändras lagar = problem och rentav risk för inbördeskrig om man ska hårddra det.
Att CG är schysst och Victoria verkar snäll är inga rimliga argument mot grundproblemet.
Citera
2010-01-31, 10:15
Medlem
ras-Putins avatar
Populärt ändå.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bildspecial/kungahusens-stod-hos-befolkningen_4178137.svd?service=graphic
Citera
2010-01-31, 14:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Slutsats: Det finns inget som kan stoppa en svinig monark med dagens lagar. Det måste improviseras och ändras lagar = problem och rentav risk för inbördeskrig om man ska hårddra det.
Att CG är schysst och Victoria verkar snäll är inga rimliga argument mot grundproblemet.

Att avsätta monarken är sä klart görligt med dagens regler, men inte att byta .

Ur RF, 5 kap:
"3 § Är konungen av sjukdom, utrikes resa eller annan orsak hindrad att fullgöra sina uppgifter, inträder enligt gällande tronföljd medlem av konungahuset, som ej är hindrad, för att såsom tillfällig riksföreståndare fullgöra statschefens uppgifter.
4 § Utslocknar konungahuset, utser riksdagen en riksföreståndare att fullgöra statschefens uppgifter tills vidare. Riksdagen utser samtidigt en vice riksföreståndare. Detsamma gäller, om konungen dör eller avgår och tronföljaren ännu ej har fyllt aderton år. Lag (1994:1469).
5 § Har konungen under sex månader utan avbrott varit hindrad att fullgöra sina uppgifter eller underlåtit att fullgöra dem, skall regeringen anmäla det till riksdagen. Riksdagen bestämmer, om konungen skall anses ha avgått.

Riksdagen har alltså makten att under vissa betingelser fastställa att Konungen avgått. Däremot kan inte Riksdagen enligt dagens lagstiftning byta kungahus. Men det kan så klart riksdagen lagstifta om, ifall man så skulle vilja, men det kräver grundlagsändring. Så skall också konstiturionella monarkier rimligen fungera.
Citera
2010-02-02, 13:03
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ras-Putin
Populärt ändå.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bildspecial/kungahusens-stod-hos-befolkningen_4178137.svd?service=graphic

Ja, än så länge när man frågar folk utan att de reflekterat över saken.

Det kommer att bli intressant att se samma siffror till hösten, även om jag befarar att det kommer bli samma fjäskiga rapportering kring kungahuset som vanligt i samband med brölloppet.

Blir det en debatt om kungahuset i samband med sommarens spektakel garanterar jag att folk tänker efter och att opinionen går ner.
Citera
2010-02-02, 15:01
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Oj, luckorna växer i den grundläggande samhällsutbildningen!

Vad ger Knugen&Entourage till staten/folket i kronor? Dvs, inga fiktiva monopolpengar!

Ps. Ingen royalist verkar kunna ge en kalkyl på denna enkla fråga!

Det är svårt att göra kalkyler över detta. Men helt klart är att ett kungahus är väcker större intresse än en president gör.

När det gäller kostnader skulle ett presidentskap förmodligen innbära betydligt högre kostnader än ett kungahus. Kostnaderna för slotten finns kvar även utan kungahus. Om vi ska välja en president vart 4:e år kommer skattebetalarna att få bekosta kostsamma valrörelser. Blir det hög omsättning på presidenter dvs ofta nya presidenter kommer vi att få dras med höga pensionskostnader för presidenten och hela dennes stab. Kort och gott ett kungahus drar mindre pengar än presidenter. Dessutom så representerar ett kungahus hela nationen medans presidenten representerar de som har valt denna - och detta kan ju i praktiken handla om 40-35% av den valberättigade delen av befolkningen.
Citera
2010-02-02, 17:55
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Men Lindholm skulle ni acceptera ordet kung om man satte det på en president ?

dvs valkungadöme ?

Är det ordet eller det ärftliga ni vänder er mest emot ?

Är det pavloskisk semantik eller formen på statskicket som stör er ?

De ursprungliga kungarna valdes det kanske ni känner till (eller ja jag vet att ni känner till det eftersom ni läser mycket på FB), och här finns alltså en historisk koppling till demokratin även om det givetvis inte var perfekta demokratier av dagens snitt, de togs från ett visst urval etc och alla fick väl knappast rösta vid mora stenar. Så ordet kunglighet har till viss del även historisk beröring med demokrati.

Dagens kung må ha ärvt sitt ämbete men hans makt baseras på grundlagen och stöds av riksdagen åtminstone i handling och en majoritet av folket därmed skulle man kunna se på honom som en ärftlig president. (även om jag givetvis hårddrar här)

Visst håller jag med om att det finns aspekter på det ärftliga som är tveksamt och jag är som sagt glad att det finns republiker som USA etc som kan balansera jordklotet men så länge som Sverige mer effektivt hålls samman av en monarki och får bättre medialt genomslag utomlands i sin helhet tillsammans med statsministern än t.ex. Tysklands president ett tio gånger större land så är jag beredd att acceptera the downside of the deal eftersom the upside är tillräckligt stort.

men visst när man såg på serien om John Adams så vattnade det sig lite i munnen över att ha en republik men när jag ändå utilitaristik överväger de olika alternativen så tror jag ändå att jag kvarstår vid att monarki som vilar på demokratisk grund är det rätta för Sverige.

Med ett kungahus så får man 5 för ett i jämförelse med Tysklands nästan helt okände president.

Kungabarnen kan promota Sverige på olika platser samtidigt det kan inte Tysklands presidents barn i samma mån och med samma genomslag.

Sedan om utlandets betagenhet för kungligheter är särskilt rationell eller logisk är en helt annan sak men verksam och effektiv är den kungliga glansen likt Rolex reklamfilmer upphöjt till flera gånger öppnar den dörrar för svenskt näringsliv och bidrar också till turismen särskilt under kungabröllop samtidigt som den också är ett diskussionsämne och förströelse, en till dimension och traditions historisk och kulturell fördjupning i samhällsbygget att förhålla sig till.

Sedan är ju också Madeleine, Victoria och Silvia rara att titta på mer så än Tysklands president.
Många svulstiga ord, men du missar helt att ordet "ni" endast användes nedåt i hiearkin. Dvs till tjänstefolket.

Kom igen när du kan tilltala mig som en jämlike. (Varför du nu plötsligt skulle göra det, fjäskare som du är.)
Citera
2010-02-03, 20:56
Medlem
snelhestens avatar
Även om skiten är billig och bevarar svensk tradition så är det fortfarande just det, skit. Inavlat skitfolk "av guds nådige" som genom tiderna har förtryckt folk lite hur som hellst. Även ett krav på protestantisk inriktning är riktigt jävla efterblivet. Varför vill man behålla ett genomruttet system?
Citera
2010-02-03, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Även om skiten är billig och bevarar svensk tradition så är det fortfarande just det, skit. Inavlat skitfolk "av guds nådige" som genom tiderna har förtryckt folk lite hur som hellst. Även ett krav på protestantisk inriktning är riktigt jävla efterblivet. Varför vill man behålla ett genomruttet system?
Och vad har du gjort för Sverige?
Citera
2010-02-03, 21:33
Medlem
freeriderXIIs avatar
På tal om vikten av semantik så kan man ju säga att ni därvid lägger upp bollen för smash. Eller i alla fall går i fällan för en retorisk och saklig bitchslap.

För om man nu bryr sig mycket om att det skall vara korrekt, gammalmodig tolkning och inte är särskilt pragmatiskt och flexibel ( på gott och ont) när det kommer till språk då antar jag att ni även inser att i teorin så skulle vid byte till republik även riksdagen tvingas byta namn på landet Sverige.

För Sverige betyder ju Svea Rike/Rige avskaffa monarkin och det är inget Rike längre.
Om man nu inte är pragmatisk och flexibel kring detta med namnfrågan så skulle det med din reform kanske Sverige nya namn bli Sverep istället , det låter lite som namnet på en cykelreparatörs firma eller ett bajstömarföretag

Med en sådan rigid linje kring korrekt språk så skulle nog stödet för republik gissningsvis bli betydligt lägre än om man behåller namnet Sverige.

Det finns trots allt goda skäl för både republik som monarki men för tillfället anser jag att det nuvarande demokratiska systemet är bäst för just Sverige.
Senast redigerad av freeriderXII 2010-02-03 kl. 21:38.
Citera
2010-02-03, 21:50
Medlem
ESSENT1ALs avatar
Citat:
Kungliga hov- och slottsstaten. Budget 07: 96,9 miljoner.

Vad får det svenska folket för pengarna då?

Det sägs ju att kungen är bra för Sverige ur reklamsynvinkeln. Genom att sitta och sluka dyr kaviar på olika ceremonier runt om i världen, påstås det att lilla Sverige får ett ansikte. Men stämmer det verkligen? Om man frågar folk runt om i världen vem Carl XVI Gustaf är, hur många kommer då att tänka på Svea rike? Om kungens enda syfte är att locka hit turister (läs sätt ett ansikte på Sverige, eller som hovet själva uttrycker det: Monarken är som statschef den samlande representanten och symbolen för landet. Kungen har huvudsakligen ceremoniella och representativa plikter.) vore det inte då bättre att slösa de här 100 miljonerna på någonting som faktiskt lockar hit andra människor?

Förut hade Stockholm vattenfestival, någonting som jag, och många andra såg fram imot varje år. Vad har vi nu? Vore det inte bättre att slopa monarkin och istället ordna en sjuhelvetes festival varje år för de pengarna?

Har absolut ingenting emot den konstitutionella(?) monarkin (Sverige, Canada..) Hade Sverige dock varit en absolut monarki hade det varit en helt annan sak.

Kan också tillägga att jag är jävligt less på alla patetiska kunga-bröllop som det står om i Aftonbladet 7 veckort i streck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in