Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Nja det är knappast de enda förklaringarna men att afrika inte har lyckats industrialiseras eller kunnat gå vidare därifrån är såklart en stor nackdel för dem. Det som är intressant att se ur det en historisk tillbakablick hur det var här i europa. Där prästerskapet och adeln härskade var de nöjda med status que medan bönder och borgare fick kämpa hårt för att överleva. Adeln var oftast mindre initativrik då de levde gott på sina undersåtar och var relativt rädda för nya ideer. Något som visats sig flera gånger under historiens gång. Så småningom kunde de inte längre stoppa den allt rikare borgarklassen som tillsammans med bönderna kunde få mer inflytande. De länder som motsatte sig demokratin som tex Tsarens Ryssland hamnade allt mer på efterkälken tills det slutligen blev en blodig revolution.
En rent historiematerialistisk analys, och rätt dåligt gjord fö. Du missar helt förväntat att en mycket viktigare förklaring är att se på hur industriell förmåga samvarierar med förekomsten av protestantism. Länder som UK, Nederländerna, USA och Tyskland utvecklas tidigt, under det att Frankrike, Spanien, Ryssland, Turkiet - alla tidigare stormakten - utveckals senare och sämre. I detta sammanhang kan man konstatera att konstitutionella monarkier har en fördel, eftersom det där skapas stabila politiska system som kan hantera kriser i samhället.
Citat:
Nä det finns fler monarkier. Du har ju en glad folkpartist som är prins i någon bananmonarki.
Det finns en romanovsk tronpretendent också, men det gör inte Ryssland till en demokrati.
Citat:
Men ni har fortfarande inte svarat på frågan om varför monarkin i sverige är fiiinare än monarkin i uga buga landet? Kung Leo eller vad han heter i ´djungelboken är lika mycket "ers majestätt" som vrickan eller kalle är det. Vi skulle kunna peka på vilken person som helst och säga " han/hon är kung/drottning" så kan ni tillbe den personen hur mycket som helst. Det är mer en symbolisk tolkning av vekrligheten. I detta fallet helt befängt och enbart tramsigt. Barnen i monarkin föds med guldked i mun men de är knappast födda till mer nobla varelser än oss andra.
Allt i Sverige är "finare" än i "uga buga landet". Kung Louie är en tecknad apa i en Disneyfilm, så jag tror jag lämnar honom därhän...
Du falerar i att förstå de sammanhållande symbolernas betydelse i samhället, men så har Du kanske inte upplevt gemensamma kriser heller. När sådant händer finns behovet. Se t ex tsunamitalet.
Citat:
Nu påstår du saker igen som itne har något samband dvs att monarki och välfärd skulle ha starkt samband. Se vad jag skrev ovan för mitt argument mot ditt påstående. Vilka är dina argument? Du borde läsa vetenskapliga undersökningsmetoder, du missar helt och hållet de andra varaiblarna som är relevanta i detta fallet. Alltså jag skulle kunna påstå att välfärd hör ihop med antalet fotbollsintresserade, för att antalet fotbollsspelare ökade då välfärden blev bättre. Sen har det ju inget direkt samband ändå, då det är andra faktorer som påverkat att välfärden förbättrats.
Det var Du som påstod att det fanns ett samband mellan monarki och fattigdom i Afrika, vilket jag snabbt och elegant motbevisade, bl a genom att visa på att konstitutionella monarkier ligger i topp både i välstånds- och demokratiligan. Det är inte detsamma som att påstå att detta är ett kausalt förhållande, utan just ett samband. Att det finns ett samband bevisar ingenting, men kan vara ett indicium för att formulera en forskningsbar hypotes. I detta fall tjänar emellertid de av mig visade sambanden till att vederlägga Ditt påstående, och därtill fungerar de mer än väl.
Du är sms fortfarande rökt!