2010-02-19, 22:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Not really. Jag och många med mig vill inte betala till en upphöjd familj som ser ned på oss andra.

Men nära 80% av svenskarna vill det så för en gångs skull har jag majoriteten med mig.

Citat:
"Att vara för kommunism är att vara för ett stabilt och bra sverige i framtiden. För Sverige i tiden kan man säga " = Samma "argument".

Samma argument - helt olika giltighet. Vid en empirisk prövning visar det sig att det finns gott om exempel där mitt påstående stämmer, medan det helt saknas exempel på att ditt skulle stämma. Ergo!

Citat:
Köp en che tröja istället.

Tror den värmer dåligt på vintern.
Citera
2010-02-19, 23:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nu ska vi se här:

Well de afrikanska länderna har monarki och satsar på jordbruk. Hur bra tycker du att det har gått? De konservativa krafterna är oftast något som gör landet sämre. Så var det med adeln när de besatt viktiga positioner i samhället trots att borgare had eklarat det mycket bättree. När det förändrades blev landet mer utvecklat, demokratiskt, mänskligare och mer utvecklat. De som satsar på kosnervativa inriktningar tillhör förlorarna. Men du kanske menar att de afrikanska länderna är enormt framgångsrika?

Nu ska vi se här:

Dina premisser är att det är dåligt med monarki och med jordbruk, och att dess företeelser är orsaken till att det går dåligt i Afrika. Jordbruk kan vara bra eller dåligt beroende på omständigheterna, så det är knappast en relevant faktor. Men monarki då?

Hur många afrikanska länder har monarki?
Exakt två afrikanska stater, Lesotho och Swaziland, är monarkier, i övrigt finns några små semimonarkier som är underställda regeringen i Uganda och i Zululand. Det finns 54 afrikanska stater, således är knappt 4% av statena monarkier. Ingen av dessa två är fö heller konstitutionella monarkier.

Med tanke på att det går på olika sätt dåligt för alla Afrikas stater, så är det osannolikt att det går dåligt för 54 pga att två är monarkier. Den som det kanske går sämst för är Zimbabve - en republik sedan självständigheten 1980.

Du är alltså ute och reser, och vem hade trott något annat, när du påstår Dig ha funnit ett samband mellan monarki och dålig ekonomiskt utveckling. Tvärtom kan man se ett tydligt mänster att konstitutionell monarkier ligger i topp både när det gäller välfärd och demokrati.

Välfärd: http://en.wikipedia.org/wiki/Welfare_state#The_welfare_state_and_social_expendi ture
Demokrati: http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index#2008_ranking

Du är således sms rökt!
Citera
2010-02-20, 00:20
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Men nära 80% av svenskarna vill det så för en gångs skull har jag majoriteten med mig.

Samma argument - helt olika giltighet. Vid en empirisk prövning visar det sig att det finns gott om exempel där mitt påstående stämmer, medan det helt saknas exempel på att ditt skulle stämma. Ergo!

Tror den värmer dåligt på vintern.

Not really, Vi har aldrig fått en chans att folkomrösta om detta så det går inte att påstå att 80% av folket stödjer monarkin. Det här har vi gått igenom ett flertal gånger men vi drar väl det en gång till. Jag och alla andra har aldrig fått rösta om monarkins vara eller inte vara. Det vi borde folkomrösta om är:

1. Ska vi ha monarki eller ej? Ja - Nej
2. Ska vi enbart ta bort monarkin eller kanske lägga till ett presidentskap ( jag är för att man endast tar bort monarkin).
3. Vilka ska vara kung och drottning. I en demokrati så ska alla kunna ställa upp i val. Alltså borde man kunna rösta på zlatan till kung, han skulle säkert kunna vinna. Själv hade jag hellre röstat på Carola till drottning.

Förövrgt bör valet sker vart 10 år eller liknande så fler generationer får vara med och bestämma.

Nej du har ingen empirisk data du enbdast påstår det. Men du har säkert en pålitlig källa till detta, kan jag få se den tack. Sovjet var relativt stabilt, samma med kuba, kina och liknande. Demokrati kan vara besvärligt ibland, förmodligen därför ni som kysser monarki rumpa är så rädda för det.

Man kan förövrigt ha mer än enbart en t-shirt på sig på vintern. Själv har jag en ryssmössa på mig nu på vintern, värmer bra i kylan.
Citera
2010-02-20, 00:30
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Nu ska vi se här:

Dina premisser är att det är dåligt med monarki och med jordbruk, och att dess företeelser är orsaken till att det går dåligt i Afrika. Jordbruk kan vara bra eller dåligt beroende på omständigheterna, så det är knappast en relevant faktor. Men monarki då?

Hur många afrikanska länder har monarki?
Exakt två afrikanska stater, Lesotho och Swaziland, är monarkier, i övrigt finns några små semimonarkier som är underställda regeringen i Uganda och i Zululand. Det finns 54 afrikanska stater, således är knappt 4% av statena monarkier. Ingen av dessa två är fö heller konstitutionella monarkier.

Med tanke på att det går på olika sätt dåligt för alla Afrikas stater, så är det osannolikt att det går dåligt för 54 pga att två är monarkier. Den som det kanske går sämst för är Zimbabve - en republik sedan självständigheten 1980.

Du är alltså ute och reser, och vem hade trott något annat, när du påstår Dig ha funnit ett samband mellan monarki och dålig ekonomiskt utveckling. Tvärtom kan man se ett tydligt mänster att konstitutionell monarkier ligger i topp både när det gäller välfärd och demokrati.

Välfärd: http://en.wikipedia.org/wiki/Welfare_state#The_welfare_state_and_social_expendi ture
Demokrati: http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index#2008_ranking

Du är således sms rökt!

Nja det är knappast de enda förklaringarna men att afrika inte har lyckats industrialiseras eller kunnat gå vidare därifrån är såklart en stor nackdel för dem. Det som är intressant att se ur det en historisk tillbakablick hur det var här i europa. Där prästerskapet och adeln härskade var de nöjda med status que medan bönder och borgare fick kämpa hårt för att överleva. Adeln var oftast mindre initativrik då de levde gott på sina undersåtar och var relativt rädda för nya ideer. Något som visats sig flera gånger under historiens gång. Så småningom kunde de inte längre stoppa den allt rikare borgarklassen som tillsammans med bönderna kunde få mer inflytande. De länder som motsatte sig demokratin som tex Tsarens Ryssland hamnade allt mer på efterkälken tills det slutligen blev en blodig revolution.

Nä det finns fler monarkier. Du har ju en glad folkpartist som är prins i någon bananmonarki. Men ni har fortfarande inte svarat på frågan om varför monarkin i sverige är fiiinare än monarkin i uga buga landet? Kung Leo eller vad han heter i ´djungelboken är lika mycket "ers majestätt" som vrickan eller kalle är det. Vi skulle kunna peka på vilken person som helst och säga " han/hon är kung/drottning" så kan ni tillbe den personen hur mycket som helst. Det är mer en symbolisk tolkning av vekrligheten. I detta fallet helt befängt och enbart tramsigt. Barnen i monarkin föds med guldked i mun men de är knappast födda till mer nobla varelser än oss andra.

Nu påstår du saker igen som itne har något samband dvs att monarki och välfärd skulle ha starkt samband. Se vad jag skrev ovan för mitt argument mot ditt påstående. Vilka är dina argument? Du borde läsa vetenskapliga undersökningsmetoder, du missar helt och hållet de andra varaiblarna som är relevanta i detta fallet. Alltså jag skulle kunna påstå att välfärd hör ihop med antalet fotbollsintresserade, för att antalet fotbollsspelare ökade då välfärden blev bättre. Sen har det ju inget direkt samband ändå, då det är andra faktorer som påverkat att välfärden förbättrats.
Citera
2010-02-20, 03:55
Medlem
Citat:

ah nu ska jag nog plugga vidare, men blir svårt när jag småfnissar åt dina "argument".

Kram
Med tanke på ditt resonemang så tycker jag att du borde plugga mycket mer. Samtidigt så verkar du inte ha sett något utöver böckerna för fakta talar för att ca 80% av svenskarna vill ha kvar sin monarki. Fakta talar för att ett folk samlas och enas kring en nationell symbol, detta oavsett om det är en kung eller ej, men den måste vara väl förankrad hos folket. Dessutom är det väsentligt att den är någorlunda oföränderlig vilket bara det talar för monarkin.
Ibland ser man inte skogen för alla träd är ett uttryck som stämmer bra in på dig.
Citera
2010-02-20, 04:02
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Med tanke på ditt resonemang så tycker jag att du borde plugga mycket mer. Samtidigt så verkar du inte ha sett något utöver böckerna för fakta talar för att ca 80% av svenskarna vill ha kvar sin monarki. Fakta talar för att ett folk samlas och enas kring en nationell symbol, detta oavsett om det är en kung eller ej, men den måste vara väl förankrad hos folket. Dessutom är det väsentligt att den är någorlunda oföränderlig vilket bara det talar för monarkin.
Ibland ser man inte skogen för alla träd är ett uttryck som stämmer bra in på dig.

Not really. Som jag skrivit tidigare. Det finns ingen folkomröstning att hänvisa till som stödjer era påståenden om att 80% av befolkningen vill ha kvar monarkin.

Att samlas kring en nationell symbol betyder inte nödvändigtvis monarkin. Det finns s.k. civil religion som är ganska tydlig i amerika i form av deras dyrkan av tex deras flagga och liknande. Vi Sverige är stolta över vår natur och allemansrätt. Det finns fler olika förklaringar till detta.

När motståndarna måste använda personangrepp vet jag att jag har vunnit debatten. Kommer inte besvara samma argument om och om igen. Läs igenom mina inlägg och fråga om det är något du itne förstår alt kom med ett nytt argumet så ska jag besvara det, annars ser jag den här debatten som vunnen och går vidare.
Citera
2010-02-20, 04:25
Medlem
Citat:
Not really. Som jag skrivit tidigare. Det finns ingen folkomröstning att hänvisa till som stödjer era påståenden om att 80% av befolkningen vill ha kvar monarkin.

Att samlas kring en nationell symbol betyder inte nödvändigtvis monarkin. Det finns s.k. civil religion som är ganska tydlig i amerika i form av deras dyrkan av tex deras flagga och liknande. Vi Sverige är stolta över vår natur och allemansrätt. Det finns fler olika förklaringar till detta.

När motståndarna måste använda personangrepp vet jag att jag har vunnit debatten. Kommer inte besvara samma argument om och om igen. Läs igenom mina inlägg och fråga om det är något du itne förstår alt kom med ett nytt argumet så ska jag besvara det, annars ser jag den här debatten som vunnen och går vidare.
Du har rätt i att det inte finns någon folkomröstning i frågan men det finns otaliga opinionsundersökningar som visar på detta. Ska man ha folkomröstning om allt?

Du har rätt i att det inte nödvändigtvis behöver vara monarki. Men i brist på annat och bättre så finns det ingen anledning att byta. Om det inte är sönder behöver man inte laga det.

Du har fel i två saker. Dels att du har vunnit debatten och dels i personangreppsfrågan. Du tar upp exempel gång efter annan som inte har relevans och du förlitar dig till teorier och inte till verklighet. Då menar jag att du borde samla dina tankar, tänka efter och kanske inte titta så djupt i böckerna för att lära dig fler teorier, speciellt inte kommunistiska sådana. Detta då kommunism inte är en fungerande ideologi till skillnad från konstitutionell monarki.
Citera
2010-02-20, 04:32
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Well de afrikanska länderna har monarki och satsar på jordbruk. Hur bra tycker du att det har gått? De konservativa krafterna är oftast något som gör landet sämre. Så var det med adeln när de besatt viktiga positioner i samhället trots att borgare had eklarat det mycket bättree. När det förändrades blev landet mer utvecklat, demokratiskt, mänskligare och mer utvecklat. De som satsar på kosnervativa inriktningar tillhör förlorarna. Men du kanske menar att de afrikanska länderna är enormt framgångsrika?

Det finns bara några fåtal monarkier i Afrika och endast tre afrikanska nationer som är monarkier (Marocko, Lesotho och Swaziland). De flesta länderna i Afrika är republiker men ser ut som skit ändå. Lesotho tillhör för övrigt Afrikas mest demokratiska länder. De flesta afrikanska länder är diktaturer, Lesotho är det inte. Alltså är republik dåligt.

Europa har fler nationer som är monarkier än vad Afrika har. Europa är mer utvecklat än Afrika.
Senast redigerad av moderatswing 2010-02-20 kl. 04:36.
Citera
2010-02-20, 07:45
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Konungen är Försvarsmaktens främsta företrädare och den symboliske chefen. Genom Konungen manifesteras Försvarsmaktens sammanhållning och trohet mot staten och dess lagliga ledning.
Symbolisk var ordet. En kedjerökande Gubbe som gillar att peppra sönder fasaner en masse.
Du slår ditt personliga rekord i högtravande floskler. Knugen har aldrig varit involverad i Försvaret. Marionett, knappast involverad i försvaret!

Citat:
Betänk att på svenska officerares sablar återfinns på ömse sidor klingan orden KONUNGEN och FÄDERNESLANDET. Detta för att utvisa till vad sabeln - i överförd mening vapnen i allmänhet - skydda.
HAHAHA, sablar i gatan. Är du även exekutiv producent för "Det okända"? Jag tycker verkligen synd om Afghanistanstyrkan ifall de går runt med en otymlig sabel. Eller har även AK5:an dessa "beskyddande" ord?

Citat:
För Dig som inte begriper vad som håller ihop ett samhälle och dess folk, är det förmodligen obegripligt med symboliker av detta slag, men det innebär inte att det har mycket stor betydelse för andra och viktigare medborgare.
Det känns som att Strixius återigen EJ vill svara på mina frågor. Därför känns det på sin plats att göra ett nytt försök.
Sen när lyssnar försvarsmakten på Knugen?
Vad är Knugens operativa roll inom Försvarsmakten?

Marionetten Knugen har knappast något annat än en Cermoniell titel inom Försvaret
Citera
2010-02-20, 08:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Not really, Vi har aldrig fått en chans att folkomrösta om detta så det går inte att påstå att 80% av folket stödjer monarkin. Det här har vi gått igenom ett flertal gånger men vi drar väl det en gång till. Jag och alla andra har aldrig fått rösta om monarkins vara eller inte vara. Det vi borde folkomrösta om är:

1. Ska vi ha monarki eller ej? Ja - Nej
2. Ska vi enbart ta bort monarkin eller kanske lägga till ett presidentskap ( jag är för att man endast tar bort monarkin).
3. Vilka ska vara kung och drottning. I en demokrati så ska alla kunna ställa upp i val. Alltså borde man kunna rösta på zlatan till kung, han skulle säkert kunna vinna. Själv hade jag hellre röstat på Carola till drottning.

Förövrgt bör valet sker vart 10 år eller liknande så fler generationer får vara med och bestämma.

Så gott som varje år röstar våra folkvalda i riksdagen om monarkin, och varje år så vinner monarkisterna. Vi har inte haft folkomröstningar om avgörande politiska frågor som grundlagar, brottsbalken eller säkerhetspolitiken. Vi har emellertid haft folkomröstningar om både högertrafik och kärnkraft, vars resultat ända har negligerats småningom.

Den svenska monarkin är väl demokratiskt förankrad i både folkdjup och parlament, så Du har inga sådana argument att komma med.

Citat:
Nej du har ingen empirisk data du enbdast påstår det. Men du har säkert en pålitlig källa till detta, kan jag få se den tack. Sovjet var relativt stabilt, samma med kuba, kina och liknande. Demokrati kan vara besvärligt ibland, förmodligen därför ni som kysser monarki rumpa är så rädda för det.

Jag har alltid empiriska data vet Du väl: http://www.dn.se/nyheter/sverige/nu-okar-stodet-for-monarkin-1.808039

Kanske tog jag i i underkant. Det är visst 86% som stödjer monarkin. Jag är ju litet försiktig av mig när jag påstår saker och ting.

Citat:
Man kan förövrigt ha mer än enbart en t-shirt på sig på vintern. Själv har jag en ryssmössa på mig nu på vintern, värmer bra i kylan.

Så klart Du har - "Envar som röstar på 'Arbetarepartiet' röstar för Moskva."
http://media.ne.se/neimage/1430447.jpg
Citera
2010-02-20, 08:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nja det är knappast de enda förklaringarna men att afrika inte har lyckats industrialiseras eller kunnat gå vidare därifrån är såklart en stor nackdel för dem. Det som är intressant att se ur det en historisk tillbakablick hur det var här i europa. Där prästerskapet och adeln härskade var de nöjda med status que medan bönder och borgare fick kämpa hårt för att överleva. Adeln var oftast mindre initativrik då de levde gott på sina undersåtar och var relativt rädda för nya ideer. Något som visats sig flera gånger under historiens gång. Så småningom kunde de inte längre stoppa den allt rikare borgarklassen som tillsammans med bönderna kunde få mer inflytande. De länder som motsatte sig demokratin som tex Tsarens Ryssland hamnade allt mer på efterkälken tills det slutligen blev en blodig revolution.

En rent historiematerialistisk analys, och rätt dåligt gjord fö. Du missar helt förväntat att en mycket viktigare förklaring är att se på hur industriell förmåga samvarierar med förekomsten av protestantism. Länder som UK, Nederländerna, USA och Tyskland utvecklas tidigt, under det att Frankrike, Spanien, Ryssland, Turkiet - alla tidigare stormakten - utveckals senare och sämre. I detta sammanhang kan man konstatera att konstitutionella monarkier har en fördel, eftersom det där skapas stabila politiska system som kan hantera kriser i samhället.

Citat:
Nä det finns fler monarkier. Du har ju en glad folkpartist som är prins i någon bananmonarki.

Det finns en romanovsk tronpretendent också, men det gör inte Ryssland till en demokrati.

Citat:
Men ni har fortfarande inte svarat på frågan om varför monarkin i sverige är fiiinare än monarkin i uga buga landet? Kung Leo eller vad han heter i ´djungelboken är lika mycket "ers majestätt" som vrickan eller kalle är det. Vi skulle kunna peka på vilken person som helst och säga " han/hon är kung/drottning" så kan ni tillbe den personen hur mycket som helst. Det är mer en symbolisk tolkning av vekrligheten. I detta fallet helt befängt och enbart tramsigt. Barnen i monarkin föds med guldked i mun men de är knappast födda till mer nobla varelser än oss andra.

Allt i Sverige är "finare" än i "uga buga landet". Kung Louie är en tecknad apa i en Disneyfilm, så jag tror jag lämnar honom därhän...

Du falerar i att förstå de sammanhållande symbolernas betydelse i samhället, men så har Du kanske inte upplevt gemensamma kriser heller. När sådant händer finns behovet. Se t ex tsunamitalet.

Citat:
Nu påstår du saker igen som itne har något samband dvs att monarki och välfärd skulle ha starkt samband. Se vad jag skrev ovan för mitt argument mot ditt påstående. Vilka är dina argument? Du borde läsa vetenskapliga undersökningsmetoder, du missar helt och hållet de andra varaiblarna som är relevanta i detta fallet. Alltså jag skulle kunna påstå att välfärd hör ihop med antalet fotbollsintresserade, för att antalet fotbollsspelare ökade då välfärden blev bättre. Sen har det ju inget direkt samband ändå, då det är andra faktorer som påverkat att välfärden förbättrats.

Det var Du som påstod att det fanns ett samband mellan monarki och fattigdom i Afrika, vilket jag snabbt och elegant motbevisade, bl a genom att visa på att konstitutionella monarkier ligger i topp både i välstånds- och demokratiligan. Det är inte detsamma som att påstå att detta är ett kausalt förhållande, utan just ett samband. Att det finns ett samband bevisar ingenting, men kan vara ett indicium för att formulera en forskningsbar hypotes. I detta fall tjänar emellertid de av mig visade sambanden till att vederlägga Ditt påstående, och därtill fungerar de mer än väl.

Du är sms fortfarande rökt!
Citera
2010-02-20, 08:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du låter väldigt svenssonaktig, min far och morföräldrar tycker att det är såååå fint med monarkin och guu va de gör ett bra jobb för Sverige. Misstänker att du är 65 år och kör V70 och har en almenacka med foton på kungafamiljen, men smaken är som baken, dock är din smak så passe...

Detta är inte en fråga om passé.

Vi pratar här om ett 1000-årigt kulturarv, som genom seklers prövning visat sig fungera utomordentligt väl, jämfört andra system.

Vad kör du själv? Apachcykel?

Citat:
ah nu ska jag nog plugga vidare, men blir svårt när jag småfnissar åt dina "argument".

Det är nog bäst om Du ska ta igen Din förlorade grundskola. Vi rekommenderar Dig att inte bara läsa i marxistiska skolböcker, utan även att lyssna på äldre, erfarnare och kolkare farbröder som vet mer än Du och som förstått vad som bygger och håller ihop ett samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in