Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Så du ser det som en affärsuppgörelse? Ja, det kanske det är.
Säg mig, vad betingar din mor för värde?
Denna typen av argumentation gör mig bara till mer republikan. Det finns principer som man inte ruckar på. T ex att lever vi i en demokrati så skall det vara en demokrati och detta är inte förenligt med monarkin.
Jag kan köpa Strix argumentation (som påsistone grumlats en smula av herr Fnurrha), men det här är vederstyggligt.
...ha olika uppfattningar om det rättmätiga i att mäta monarkin som en ekonomisk nyttoaspekt. Själv ser jag inte det som det primära, och kungahuset hade gärna för mig fått utgöra en nettoförlust, utan att det spelat roll. Vad som är viktigt här är att påståendena om att kungahuset är en ekonomisk börda för landet är en lögn. Men det är också ovidkommande eftersom vinst är ett svagt argument för monarki, och förlust är lika svagt mot.
Istället bör diskussionen föras principiellt. Det är utifrån historiska, moraliska, rättsliga och demokratiska principer som jag anser att vi alltfort bör vara monarki. Men stödargument är också att det är tervligt och att skänker en annan sorts glans åt Sverige, än vad ett republikanskt system gör. Vi har stiligare högtider än t ex Finland, och för mig är det ett värde som inte är principiellt, men sakligt.