2009-11-05, 23:44
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Ööööh, nej...
Asta och Greta, sossar sedan Per-Albins tid, är de mest inbitna rojalisterna vi har i detta landet. I deras ögon är kungen, Silvia och barnen "det finaste vi har". Glöm den argumentationen. Larvig.
"Asta och Greta, sossar sedan Per-Albins tid" tillhör inte samhällets bottenskrap utan den stora grupp av människor som byggde Sverige. Samhällets bottenskrap var medlemmar i Sveriges Kommunistiska Parti och hatade Per-Albins folkhem...

Du verkar inte kunna din historia.
Citera
2009-11-05, 23:48
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Avskaffa monarkin så fort som möjligt, inse att vi lever på 2000 talet och gör upp med det förflutna och se in i framtiden med alla dess möjligheter.
Klart man ska kunna lite historia, och historian är inte alltid förträfflig.

Men ska man inte inse att just historia är historia och nuet är 2000 talet som du så korrekt påpekar, du vet att förändringar sker med tiden eller?

Ska man hänvisa till historian för diverse beslut kommer det bli absurt i många fall.
Citera
2009-11-06, 00:19
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
"Asta och Greta, sossar sedan Per-Albins tid" tillhör inte samhällets bottenskrap utan den stora grupp av människor som byggde Sverige. Samhällets bottenskrap var medlemmar i Sveriges Kommunistiska Parti och hatade Per-Albins folkhem...

Du verkar inte kunna din historia.

Nej, det har du rätt i.
Att samhällets bottenskrap skulle vara republikaner förstår jag inte hur du får det till. Men vi kanske har olika skalor, du och jag.
För mig är det inget större fel på "Asta och Greta". De har bara inte tänkt efter. Som den absoluta majoriteten av dem som kallar sig rojalister. Republikaner däremot har i en majoritet av fallen tänkt efter. Det krävs nämligen at man gör det för att tänka utanför lådan.

Du själv verkar däremot ha tänkt efter oc sorterar således inte i den förstnämnda kategorin. Respekt.
Citera
2009-11-06, 00:28
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Det räcker med ett argument: Vi lever i en "demokrati", men har en statschef som ärver sin titel. Det är inte OK. I en republik väljer man sin statschef under en mandatperiod. Nu har kungen inte i praktiken någon direkt politisk makt, men det är principen. Däremot har kungen i kraft av sitt ämbete och medias okritiska tassande kring honom en enorm påverkan. Vilket sanktioneras av samhället som låter cirkusen fortsätta. Det finns folk som har en lika stor påverkan som kungahuset med kungen i spetsen, men inte som åtnjuter de fördelar och det skydd han gör.

På vilket sätt är kungen demokratiskt vald?
Monarkin är demokratisk, ring din riksdagspolitiker, nu kommer du troligen finna en insatt person som begriper monarkins ekonomiska värde så något agerande kan du glömma, kanske du får lite gruffande beroende på partitillhörighet.

Statschef låter flott, varför inte låta det vara så, statschefen ska ta ansvar och generera casch promota lite, statschefen gör det.

Man kan tycka en titel som statschef borde betinga lite bestämmande/makt , icke, statschef är en "titel" som man kan bortse ifrån, ja klart cashen kommer ju.(bonus)

Se Sverige som ett företag, ska man kapa en vinge med fantastiska avanser för principer?
Principer som troligen baseras på historia.

Kanske greenpeace gör det, men gör en demokrati det, är det bara ytterliggare ett "professionellt" beslut mot b-listans bottenskrap.

Finns garanterat många människor som ger diverse intryck och generar inkomster till Sverige, varför inte supporta dem, inga problem i mitt tycke, vilken idiot säger nej till ett netto.
Tramset om medias tassande kan du behålla för dig själv.
Citera
2009-11-06, 09:12
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Avskaffa monarkin så fort som möjligt, inse att vi lever på 2000 talet och gör upp med det förflutna och se in i framtiden med alla dess möjligheter.
Vilka fördelar i praktiken kan vi räkna med att republik medför jämfört med dagens modell? Lägre skatter? Effektivare lagstiftningsprocess? Minskad korruption i statsapparaten? Lägre brottslighet?
Citera
2009-11-06, 09:34
Medlem
xallos avatar
Citat:

Sa sossen och missade ironin fullständigt....
Citera
2009-11-06, 10:04
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Det räcker med ett argument: Vi lever i en "demokrati", men har en statschef som ärver sin titel. Det är inte OK.
Du tror inte att avskaffandet av monarkin kommer att medföra några som helst förbättringar i hur statsapparaten styrs? Återigen en av dessa pjinciprepublikaner som vill att vi skall byta statsskick bara för att göra dem glada.

Vidare, vad som är "OK" i en demokrati avgörs vanligtvis demokratiskt. I Sverige har vi i helt demokratisk ordning valt (dussintals gånger dessutom) att ha monarki.
Citat:
I en republik väljer man sin statschef under en mandatperiod.
Vilket är helt ointressant eftersom Sverige inte är någon republik.
Citat:
På vilket sätt är kungen demokratiskt vald?
På samma sätt som för alla andra befattningshavare i staten är det riksdagen som bestämmer; direkt eller genom delegation. Visste du verkligen inte det? Varför i hela friden försöker du debattera statsskicket om du inte ens har koll på de allra mest grundläggande förhållandena? Du skulle nog ha mer framgång i debatterna om du höll dig till att prata med dig själv i Wordpad tills dess att du skaffat dig lite grundläggande kunskaper.
Citera
2009-11-06, 10:31
Medlem
Andolorias avatar
100 miljoner, vad fan är det att gnälla över?

Japanerna som kommer för att fota högvakten betalar fan tillbaka den futtiga lilla summan.

Utan den kravlösa invandringen skulle vi kunna ha ett försvar med en budget på 300-400 miljarder istället för 25.

100 miljoner för landet Sverige är som en 1-öring är för dig på årsbasis.

Sluta gnäll över kungahuset, de är roliga att följa. Madde är porrig och de är rena rama turistmagneterna. De är även en del av vår kultur, vårt historia och vår nationella identitet.

Är man riktigt jävla snål och avundsjuk, då gnäller man över kungahuset. Man måste även vara ganska korkad eftersom det är en ideologisk fråga i grunden, men klantrövarna som "följer på" de republikanska anhängarna äregentligen är rena rama motsatsen till dessa. Fast de stödjer dem utan att fatta det.
Citera
2009-11-06, 10:39
Awaiting Email Confirmation
pizdetss avatar
Det enda rimliga är att de som vill ha monarkin kan få detta och betala för det också. Vi andra skall befrias fullständigt från dessa tokigheter. Förstår inte varför ni är emot att vi andra skall befrias från monarkin på alla sätt? Förklara detta! för vi behöver inte sitta och argumentera för eller emot. Lönlöst då ingen bryr sig. Bättre alla får vad de vill.

Likaså TV-licensen. Jag vill inte ha SVT, så varför skall jag betala för skiten? Analogist problem med monarkin.
Citera
2009-11-06, 11:09
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
På samma sätt som för alla andra befattningshavare i staten är det riksdagen som bestämmer; direkt eller genom delegation. Visste du verkligen inte det? Varför i hela friden försöker du debattera statsskicket om du inte ens har koll på de allra mest grundläggande förhållandena? Du skulle nog ha mer framgång i debatterna om du höll dig till att prata med dig själv i Wordpad tills dess att du skaffat dig lite grundläggande kunskaper.

Bäste Motvillig, poängen jag försöker få fram är att vi aldrig tar fram monarkin som en fråga. Visst, jag vet att det någon gång var mandatperiod läggs fram en pliktskylldig motion från någon ledamot om avskaffandet av monarkin, men eftersom opinionsbildningen kring detta kvävs blir det aldrig en fråga. Däri ligger det odemokratiska.

Man kan faktiskt jämföra detta lite med hur SD-anhängare brukar prata om att invandringsfrågan aldrig lyfts fram och diskuteras och problematiseras. Detta håller jag inte med dem om; invandringsfrågan debateras bra mycket sundare och flitigare än monarkin.

Nu skall väl sägas att monarkin stör mig och framförallt ickesamtalet om dess varande. Men det är fortfarande inte en så stor fråga för mig att jag ens skulle överväga att byta parti för den.
Citera
2009-11-06, 11:10
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizdets
Det enda rimliga är att de som vill ha monarkin kan få detta och betala för det också. Vi andra skall befrias fullständigt från dessa tokigheter. Förstår inte varför ni är emot att vi andra skall befrias från monarkin på alla sätt? Förklara detta! för vi behöver inte sitta och argumentera för eller emot. Lönlöst då ingen bryr sig. Bättre alla får vad de vill.

Likaså TV-licensen. Jag vill inte ha SVT, så varför skall jag betala för skiten? Analogist problem med monarkin.

Det finns mängder av saker i samhället man inte vill betala för, men gör det ändå. Det resonemanget leder ingen vart. Man kan liksom inte "privatisera" monarkin.
Citera
2009-11-06, 11:12
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andoloria
100 miljoner för landet Sverige är som en 1-öring är för dig på årsbasis.

Nja, det är väl drygt tio kronor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in