2010-04-05, 13:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Socialbidragstagare nummer ett,
Sibylla & Nassen oss gett.

Stekta sparvar gillar han,
tala & skriva han ej kan.

På Sveriges vägar rally han kör,
vilket hans immunitet möjliggör.

Naturens beskyddare han sägs vara,
men hans blyhagel fåglarna ej klara.

Våran militärinsats i Afghanistan Carl Gustav negligerar,
mod & engagemang brister när han regerar.

Diktaturer är i öst han vördar ömt,
allt han lärde sig av UD är för länge sedan glömt.

En liten dikt "För Sverige i samtiden"

Vi har en framgångsrik dasspoet bland oss!

Kanke något att i berusat tillstånd skriva på väggen i toaletten vid stationen, dit Du går för morgonbestyr, när du vaknat på parkbänken.
Citera
2010-04-08, 21:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi har tidigt i tråden rett ut att ett republikanskt statsskick, med all säkerhet blir dyrare.
...

Så du menar att om en president blir billigare så föredrar du republik?
Citera
2010-04-09, 00:09
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Detta ser ut som en oskön kombination av dyslexi, dyskalkyli och för mycket sprit. Hoppas parksoffan är lagom mjuk inatt...

Om vi bara byter ut parksoffan mot en skön malmstenssoffa i en schysst slott passar det ju perfekt in på Knugen och övriga medlemmar av det blå slöddret. För honom räcker ju bidraget till mer än bara borsten, utan även en kvart att inta den i.
Citera
2010-04-09, 01:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Så du menar att om en president blir billigare så föredrar du republik?

Nej, det är det Motvillig som menar, kanske. jag pekar närmast på ett faktum. För mig är värdet högre än pengar, så även om monarkin skulle kosta mer än republik, så vore jag för monarkin. Men så är alltså inte fallet.
Citera
2010-04-09, 01:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Om vi bara byter ut parksoffan mot en skön malmstenssoffa i en schysst slott passar det ju perfekt in på Knugen och övriga medlemmar av det blå slöddret. För honom räcker ju bidraget till mer än bara borsten, utan även en kvart att inta den i.

Du har således inte förstått på vilka grunder dessa pengar betalas ut. När jag ser närmare på saken, så märker jag ju att Du förmodligen inte förstått så särdeles mycket annat heller.

Kanske skall Du passa på och lägga rabarber på parksoffan intill FnurrHas? Ni kan nog ha kul ihop. Skål!
Citera
2010-04-15, 15:44
Medlem
Går det ordna så man får en folk omrösting om detta ?
Citera
2010-04-15, 16:01
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Ska grundlagen ändras så räcker det inte med folkomröstning, tack och lov.
Citera
2010-04-15, 16:27
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
I detta fall behöver man inte folkomrösta. Om vi avskaffar monarkin och istället låter folket välja Sveriges statschef, ökar demokratin, ja den kan faktiskt sägas bli komplett. Att det är bättre med mer demokrati faller av sig självt. Den saken är given på förhand. Just därför behöver folket inte frågas till råds i denna fråga.
Citera
2010-04-15, 16:33
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
För mig är värdet högre än pengar, så även om monarkin skulle kosta mer än republik, så vore jag för monarkin. Men så är alltså inte fallet.
De flesta former av republik torde vara mindre kostsamma än vår nuvarande monarki. Ta till exempel den minimalistiska republiken, där talmannen görs till statschef. Den är extremt snål i drift, långt mycket billigare än att finansiera vårt kungahus' liv i lyx och sus och dus. Inte heller behöver man befara att svenska folket tvingas betala för bröllopet, när talmannens/statschefens dotter ska gifta sig.
Citera
2010-04-15, 17:34
Medlem
Tur att man kommer hålla undan republikanskt pack runt det Kungl Bröllopet , sen självklart ska man fråga FOLKET vad de tycker. Tycker de att man ska höja pensionsåldern till 70 år så bör man det, eller hur?
Citera
2010-04-15, 17:48
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinceres
Tur att man kommer hålla undan republikanskt pack runt det Kungl Bröllopet
Republikanska föreningen kommer att vara mycket aktiv i Stockholm under bröllopsdagen. Man kommer att ha olika arrangemang. Det kommer att finnas tält att samlas i.

Citat:
sen självklart ska man fråga FOLKET vad de tycker.
Att demokratin bör utvidgas och göras fullständig är något så självklart att det knappast behöver röstas om.
Citera
2010-04-15, 17:51
Medlem
Oh ja i demokratisk anda bör man självklart få ha fredliga och lugna icke störande manifestationer i sthlm den dagen, men det finsn militära larmstyrkor vid ev upplopp .

Om Folket vill ha kvar en monarki efter en flkomröstning och även efter republikanerna har "upplyst" folket, vad säger du då? Accepterar du detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in