Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Är inte grundproblemet med monarkin det att man med fog kan hävda att det är odemokratiskt att ärva ett officiellt ämbete? Ett valkungadöme vore demokratiskt.
Jo, absolut, och det har både jag och conz (kanske någon mer) sagt hela tiden.
Men enligt Motvilligs logik så är det såhär; eftersom Sverige är en demokrati, så röstar folket fram hur landets adminstration ska se ut, och landets administration har bestämt att vi ska ha arvsmonarki och därför är monarki demokratiskt.
Enligt min (med fleras) logik så är det såhär; om en statschef ska kunna anses vara demokratiskt tillsatt så ska han utses i allmäna, fria val.
Denna skillnad i synsätt får väl var och en fundera på. Motvilligs uppfattning ter sig för mig som en ranglig efterkonstruktion vars syfte är att rättfärdiga något som helt enkelt beror på ett förbannat tröghetsmoment.
Antag följande; Sverige blir ockuperat och kungafamiljen mördas. Ett antal år senare blir Sverige åter "fritt", och vi står fria att "från scratch" bestämma vårt statsskick. I det scenariot kommer vi aldrig i HELVETE att återinföra monarkin, det vågar jag sätta en slant på.