Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jag tycker...
"Offensiven" har väl pågått ganska länge, men när antalet ökar så ökar naturligtvis genomslagskraften med. Förstår inte riktigt vad du menar sen, om en liten majoritet "tröttnar" på minoritetsåsikter ska alltså minoriteten hålla käften? Märkligt resonemang som inte hör hemma i ett samhälle med demokratiska värderingar.
Det är klart att du inte förstår vad jag menar. Jag uttryckte ju en aversion mot lögner, påhopp, förfalskningar, bristande moral, kriminalitet och avsaknad av etik. Sådant som har funnits i övermått i den republikanske rörelsen under senare år. Som de allra flesta republikaner är du bara intresserad av demokratiska rättigheter i alla sammanhang. Men det finns något som kallas skyldigheter också. Något du kan tänka på. Ingen har sagt att republikanerna ska hålla käften. Det enda jag ber om är att ni slutar ljuga.
Citat:
Ja du, det har väl förklarats ett otal gånger, bl a i den här tråden. Att du inte håller med om det som förs fram är ju bara att beklaga. Tack och lov växer skaran av människor som tar till sig de olika argumenten som förespråkar ett avskaffande av monarkin.
Det enda som förts fram från republikanskt håll är innehållslöst svammel. Bland annat i den här tråden. Jag har insett och börjat acceptera att ni inte vet vad ni egentligen vill. Tack och lov kan de flesta se igenom denna rappakalja redan vid första påseendet. Tänkande individer vet att vi har ett demokratiskt system som passar oss och som dessutom placerar oss i toppskiktet i alla mätningar av demokrati (med det inte sagt att vi inte dras med en massa andra problem, för det gör vi).
Citat:
Fånar du dig nu eller menar du verkligen allvar? Jämföra midsommarstänger med kungar ur ett historiskt perspektiv? Lägg av.
De som fånar sig är ju Peter Althin och Mia Sydow Mölleby. Min poäng här var att den svenska monarkin anno 2012 är ett lika litet hot mot Sveriges demokrati som de midsommarstänger vi reser varje år. Jag får komma ihåg att vara tydligare i fortsättningen när jag riktar mig till dig.
Citat:
Ett argument blir inte ogiltigt bara för att du inte håller med. Vill hon vara emot allt så har hon väl rätt till det? Försöker inte försvara henne, hon är väl V om jag inte minns fel och då är det ganska vanligt att vara emot allt

Det är klart att hennes argument är ogiltiga. Historien har lärt oss att se med skepsis på kommunistiska enpartistater. Allt annat vore ytterst oansvarigt. Sydow Mölleby är en kommunistisk republikan. Jag kan tänka mig hur hennes favoritrepublik skulle se ut. Sådana människofientliga planer måste motarbetas.
Citat:
Samtliga personer på olika poster kan ganska enkelt avsättas... utom en. Althins floskler biter måhända inte på dig, men uppenbarligen på andra eftersom stödet som sagt minskar. När stödet blir stort nog kommer riksdagen att sluta godkänna monarkin.
Det tror jag inte. En ändring av statsskicket kräver att de som vill ändra det kan förklara hur deras alternativ kommer ser ut. Inget nytt på den fronten så här långt.
Citat:
Mobergs åsikter är lika aktuella idag. Eller du tror på allvar att han hade förespråkat monarkin om han levat idag?
Ingen aning. Han gick som sagt ur tiden innan 1974 års regeringsform, den som gäller idag, trädde i kraft.
Citat:
Ja usch vad hemskt att en del människor måste göra skitjobbet som ger oss rätt att kalla oss för rättsstat.
”Skitjobbet.” Vad är det för trams? Du har sett för många amerikanska TV-serier där man glorifierar brottmålsadvokater. Soldaterna som spikade upp Jesus på korset,
de hade ett skitjobb. Advokatfirman Althin har tillräckligt på fötterna, både när det gäller ekonomi och erfarenhet, för att ta de jobb man vill ha och sedan strunta i resten. Och de jobb man
vill ha är uppenbarligen liktydigt med landets mest beryktade avskum.
Citat:
Haha, den snubben var ju helskön. Han fick väl stå och vänta i bilkön för att kungen skulle passera? Klockrent tilltag!
Herregud, vilket märkligt sätt att se på saken. Helskön? Klockrent tilltag? Hur tror du att någon ska kunna ta någonting du säger på allvar i fortsättningen?