2016-12-25, 19:07
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Som så många som inte inser det demokratiska problemen med journalisterna, så har Du en tendens att förväxla folket med journalisterna. Att visa upp sig för folket, innebär inte att journalisterna har fått frikort att kliva över gränsen för privatlivets helgd. Det där är bara en del i journalisternas kampanj för att omstörta statsskicket. Skälet är mycket enkelt - kungen kan inte avsättas som politiker och därför måste detta system bort, så att journalismen kan dominera även över statschefsfunktionen.

Poängen är att de inte själva vet var gränsen går. Att exploatera sina barn i olika sammanhang går alldeles utmärkt, trots att det just är inom privatlivets helgd. Men att det sedan används som argument för något de inte vill visa upp. Jag har bestämt för mig att jag just skrev det, men jag antar att du inte låtsades om det.
Citera
2016-12-25, 19:09
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Men så är det. Den självförhärligande kvasiintellektuella självutnämnda förståsigpåareliten har inte en gnutta källkritik utan dunkar gärna sig själva och likatänkande knasbollar i ryggen så snart de hittar på nått som kan svartmåla Sveriges statsskick.

Ja, kan du inte kritisera argumenten, så duger det tydligen att bräka i stället.
Citera
2016-12-25, 19:09
Avstängd
Citat:
Det undrar jag. Har Du sett att det stått särskilt många kungakrävare på kö de senaste 200 åren? Det kan nog snarare bli svårt att hitta någon med de rätta kvalifikationerna att acceptera ynnesten. Det är ingen enkel uppgift och man kommer nog att få ett helt koppel av journalister efter sig från första dagen.

Känns faktiskt som att det är dags att välja ny kungaätt. Bernadotte är väl numera bara slagen av Bjälbobätten när det gäller trontid? Det är dags att pumpa nytt blod i det svenska kungahuset. En enda släkt kan inte sitta i all evighet, det är motbjudande även i ett arvskungadöme.
Om vi inte kan hitta nån lämplig av kunglig börd så finns det ett antal adelssläkter att välja mellan. Kytum är då att de avsäger sig allt adelsskap eftersom kungen står fri från och över adeln.
Citera
2016-12-25, 19:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Känns faktiskt som att det är dags att välja ny kungaätt. Bernadotte är väl numera bara slagen av Bjälbobätten när det gäller trontid? Det är dags att pumpa nytt blod i det svenska kungahuset. En enda släkt kan inte sitta i all evighet, det är motbjudande även i ett arvskungadöme.
Om vi inte kan hitta nån lämplig av kunglig börd så finns det ett antal adelssläkter att välja mellan. Kytum är då att de avsäger sig allt adelsskap eftersom kungen står fri från och över adeln.

Mitt förslag är att Du kommer med förslag på ny kungaätt, förklarar dennas förträfflighet och driver frågan om att störta det nuvarande kungliga huset och ersätta med ett nytt. Inget i monarkins funktionssätt hindrar en sådan kampanj.
Citera
2016-12-25, 19:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Så man får ta den skit som erbjuds med andra ord.

Inte nödvändigtvis, men högkvalitet är ovanligare än lågkvalitet, så urvalet kommer att vara begränsat till ett fåtal.
Citera
2016-12-25, 19:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Poängen är att de inte själva vet var gränsen går. Att exploatera sina barn i olika sammanhang går alldeles utmärkt, trots att det just är inom privatlivets helgd. Men att det sedan används som argument för något de inte vill visa upp. Jag har bestämt för mig att jag just skrev det, men jag antar att du inte låtsades om det.

När jag har gäster så visar jag gärna upp mitt finrum, mitt bibliotek, mitt kök. Jag undviker att skylta med mitt tvättskåp - inte för att jag skäms över att ha smutsig tvätt, det är tämligen naturligt, men det hör inte till det man framhåller. Den som prompt vill in och rota i mitt tvättskåp för att ha synpunkter mina smutsiga strumpor kommer jag att finna påträngande, otrevlig och att han har något ont i sinnet.

Jag har lagt märke till att detta gäller alla mina bekanta som jag varit hemma hos.
Citera
2016-12-25, 19:18
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis, men högkvalitet är ovanligare än lågkvalitet, så urvalet kommer att vara begränsat till ett fåtal.

Om det handlar om att vaska fram något bättre än det vi har nu, lär det inte vara några större problem.

Problemet uppstår förstås när nummer två tar över. Något som inträffade omedelbart när Gustav Vasa lämnade över till den psykiskt problematiske Erik.
Citera
2016-12-25, 19:22
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ja, kan du inte kritisera argumenten, så duger det tydligen att bräka i stället.

Eftersom jag inte är en intellektuell som kan citera Marx och Sartre så kan jag ju inte hävda mig mot samhällets intelligentia genom argument, eller hur?
Citera
2016-12-25, 19:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Om det handlar om att vaska fram något bättre än det vi har nu, lär det inte vara några större problem.

Problemet uppstår förstås när nummer två tar över. Något som inträffade omedelbart när Gustav Vasa lämnade över till den psykiskt problematiske Erik.

Så där värst många monarkiskt rutinerade ätter torde inte stå på kö runt om i landet för att ta över, så Du har nog inte tänkt igenom läget. Men vi är tacksamma för att Du accepterat den monarkiska modellen och nu ägnar Dig åt mindre reformationstankar inom monarkin som som statschefssystem.

Man kan aldrig veta vad som händer sedan, det gäller även i politiken. Problemet med Erik löstes emellertid inom det monarkiska systemet - det krävdes inga omstörtaden eller revolutioner.
Citera
2016-12-25, 19:47
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Eftersom jag inte är en intellektuell som kan citera Marx och Sartre så kan jag ju inte hävda mig mot samhällets intelligentia genom argument, eller hur?

Om du inte ens själv anser dig kunna argumentera, kanske du i stället ska hålla käften i ett diskussionsforum.
Citera
2016-12-25, 20:00
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Om du inte ens själv anser dig kunna argumentera, kanske du i stället ska hålla käften i ett diskussionsforum.

Runkar du till din egen förträfflighet? Är du en intellektuell?
Senast redigerad av Jermuk 2016-12-25 kl. 20:05.
Citera
2016-12-25, 20:06
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Så där värst många monarkiskt rutinerade ätter torde inte stå på kö runt om i landet för att ta över, så Du har nog inte tänkt igenom läget. Men vi är tacksamma för att Du accepterat den monarkiska modellen och nu ägnar Dig åt mindre reformationstankar inom monarkin som som statschefssystem.

Man kan aldrig veta vad som händer sedan, det gäller även i politiken. Problemet med Erik löstes emellertid inom det monarkiska systemet - det krävdes inga omstörtaden eller revolutioner.

Så om kronprinsessan börjar bete sig lite konstigt, ska näste i turordningen ta henne av daga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in