Citat:
Ursprungligen postat av conz
Huvudsyftet var inte att starta en stark opinion för mina åsikter utan jag frågade helt fritt vad ni tyckte om monarkin.
För det första har jag inte bett dig "starta en stark opinion"; vad nu det kan tänkas betyda på korrekt svenska. För det andra så har du inte alls helt fritt ställt en öppen fråga utan startat en tråd som redan till sitt namn utropar kravet på avskaffad monarki. Dessutom har du kraftfullt (åtminstone med kraftuttryck, några slagkraftiga argument utöver att du själv skulle trivas bättre om det var republik har ju inte synts till) agiterat mot monarkin i tråden. Då får du nog räkna med att få mothugg på dina pekoral. Klarar du inte av det skall nog inskränka din agitation till insändare i Kamratposten och därmed jämförbara fora.
Citat:
Att du väljer att inte respektera mina egna åsikter utan att snacka om sakargument kan du gärna förklara.
Du får ha vilka känslomässiga preferenser och perversioner som helst men om du vill ändra på Sveriges, vad statschefsfunktionen anbelangar, synnerligen stabila och välfungerande statsskick så får du - för det fall du vill övertyga andra än de redan frälsta - nog komma med några argument som tyder på att något alls i praktiken skulle bli bättre om vi genomförde en förändring per ditt förslag. Varför skulle vi öda tid och resurser på att ändra på något som fungerar om inget skulle bli bättre? Enbart för att du och den lilla minoriteten principrebublikaner skall slipa lipa?
För fjärde gången frågar jag nu om du har några som helst sakliga sinnevärldsrelevanta argument eller om ditt förslag endast bottnar i din egen världsförbättrariver och småskuret bittra avundsjuka? Om vi inte får något svar den här gången heller får vi nog utgå ifrån att du faktiskt tycker att samhället skall öda tid och kraft på en statsskicksförändring vars främsta syfte är att göra dig glad.
Nå?
Citat:
Min åsikt vars grund utgör att jag vill avskaffa kvarlevorna från svensk diktatur har jag redan skrivit. Demokratin utifrån mitt personliga perspektiv är helt enkelt oförenligt med monarki.
Du har inte alls förklarat på vilket sätt den svenska monarkin skulle vara odemokratisk. Kungen är kung därför att över sisådär åttio demokratiskt valda riksmöten på raken beslutat att det skall vara på det viset. Svenskarna har i demokratisk ordning valt att låta sig representeras av kungen. På vilket sätt är det odemokratiskt? Du kan ju själv ställa upp en annan kandidat (måhända du själv?) och försöka få folkets demokratiska stöd för denne om du tror att folket inte vill ha kungen.
Citat:
Hur ska jag kunna vara för något som strider mot mina egna värderingar?
Man kan förstås växa upp och sluta göra det bästa till det godas fiende. Fast det brukar vara svårt att förstå när man sitter och principfalsettar hemma i pojkrummet...