Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Nåja, man kan dra fram mätningar som visar tendenser åt båda hållen. Jag ser det som att gemene man är totalt ointresserad av att ta ställning i frågan och har åsikter i enlighet med medias nycker kring kungahuset.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/stodet-for-monarkin-har-sjunkit-kraftigt
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3097&grupp=10613&artikel= 3644899
Ointresse och okunskap har inte hindrat många från att ha både intresse för och inflytande över politiska frågor. Det får man acceptera i en demokrati, men jag kan ju konstatera att våra demokratisyner skiljer sig åt.
Citat:
Såhär är det för min del: Jag bryr mig egentligen inte om punkter 2 och 3, för det är lite som att fråga vem som ska plocka bomullen när slaveriet avskaffats. Det är snudd på omöjligt att veta exakt hur det kommer att bli, men om någon viktig funktion försvinner från tvångsmakten så kommer den att återuppstå i privat regi. Men jag kan väl ändå plita ned några idéer som jag kommer på:
1) Den högsta positionen inom det som finns kvar av staten kommer antagligen att bli "statschef". Det kommer dock inte att bestå av att "representera Sverige", det finns entreprenörer, innovatörer och konstnärer som i dagsläget redan gör mycket för "varumärket Sverige" (det känns inte som en alltför vild gissning att fler utlänningar förknippar Sverige med IKEA/Kamprad, Peter Forsberg och Stieg Larsson än Carl Gustaf).
2) "Den nationella sammanhållningen" är inte beroende av kungahuset. Och den representativa demokratin får gärna försvagas, om den nu alls påverkas av kungahuset.
3) Jag kunde inte bry mig mindre om vad politiker i andra länder tycker om politikerna i mitt land, lika lite som folket i Schweiz bryr sig om att EU-politikerna kanske är sura på deras direktdemokrati.
4) Helst i en strävan mot nattväktarstaten såklart, en strävan där politiken ska hamna i bakgrunden och endast verka för att skydda människors negativa rättigheter, till skillnad från idag där politiken tar upp 80% av varenda dagstidning och enbart är ett enda stort krig mellan lobbyister som vill roffa åt sig av olika positiva rättigheter.
Nå, något genomtänkt var det ju ändå, varför jag replikerar smått:
1) Det finns nog ändå funktioner och uppgifter som ligger utanför privat entrepenörskap vilka behöver förkroppsligas genom en statschef, och den svenska erfarenheten är att detta sker bäst genom en monark. I grunden är detta en skillnad i samhällssyn, och min bygger på beprövad erfarenhet.
2) För svenskt vidkommande tror jag tvärtom att den nationella sammanhållningen är rätt mycket beroende av monarkin. Monarkin har en särskild plats i vår syn på oss själva, särskilt när det andra värden än ekonomiska som är i högsätet.
3) Liberaler brukar annars vara mycket medvetna, och nöjda över, den globalisering som vi genomgår, där relationer till andra stater blir allt viktigare. I en sådan värld har det ett stort värde att kunna visa på kontinuitet och tradition, både inåt och utåt.
4) Givetvis är det en fråga om tro och tyckande till slut, men jag har svårt att se att en nattväktarstat är möjlig att förverkliga. nattväktarstaten torde behöva byggas på med olika funktioner för att fungera, särskilt i vår tid. Den konservativa uppfattningen är att hålla nere de allmänna funktionerna så mycket det går, men tror nog inte på att man kan nöja sig med nattväktarstatens skelett, utan det krävs litet muskler också.
Men bygg gärna vidare på tankarna, så blir det kanske ett mer utvecklat synsätt småningom. Emellertid kan det lämpa sig bättre för det liberala delforat, enär det berör så mycket mer än enbart den monarkiska principen.