2012-08-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Skillnaden är att ställer man som journalist kungen mot väggen är det i princip detsamma som att lämna in sin avskedsansökan. Hittar man på något om Reinfeldt får man löneförhöjning.
Vad baserar du detta på?
Citera
2012-08-01, 17:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
På vilket sätt minskade hon konfliktens bekymmer?

Bland annat genom att hålla ihop den lojalistiska nordirländska befolkningen med den övriga befolkningen i Storbritannien. Hade Storbritannien varit en repubilk under den perioden är risken stor att landet hade splittrats.

Men det är i första hand den svenska monarkin som är trådens ämne.
Citera
2012-08-01, 17:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nu är du löjlig igen.

Att vi har en maktfullkomlig journalistkår i Sverige, som därtill ägnar sig åt att sprida lögner om landets statschef, och som står helt utanför demokratisk kontroll, får Du tycka är löjligt om Du vill. Jag tycker det är allvarligt.
Citera
2012-08-01, 17:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Saknar politisk makt = saknar betydelse. varför ska jag då betala för tramset?

Trams.

Därför att det är en symboliskt och nationssammanhållande viktig funktion, och som för allt vad vi kan bedöma är en billigare lösning än en republik. ...och för att vi monarkister är i majoritet...
Citera
2012-08-01, 18:54
Medlem
Dolgtrases avatar
De kungamotståndare som upprörs när företag inte får bli Kunglig Hovleverantör kan läsa mer om vilka krav som finns här: http://www.hovlev.se/index.html

Boken Kunglig Hovleverantör rekommenderas också.

Man kan även bli medlem i Rojalistiska föreningen. Medlemstidningen Rojalisten brukar ha små trevliga notiser om de företag som fått det eftertraktade emblemet.
Citera
2012-08-01, 18:56
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Saknar politisk makt = saknar betydelse. varför ska jag då betala för tramset?

Trams.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Därför att det är en symboliskt och nationssammanhållande viktig funktion, och som för allt vad vi kan bedöma är en billigare lösning än en republik. ...och för att vi monarkister är i majoritet...

Endast Gud, och kanske inte ens Han, torde kunna räkna ut hur många gånger skillnaden mellan politisk makt och samlande symbol för nationen har förklarats i den här tråden. Varför har republikanerna så svårt att förstå?
Citera
2012-08-01, 20:49
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieJeppe
Är han löjlig för att han påpekar fakta?

Jag är löjlig för att tycker det är löjligt att undra om man vill rösta bort obekväma journalister. Check.
Citera
2012-08-01, 20:51
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieJeppe
Vad baserar du detta på?

Har du ens sett en intervju med kungen på TV? Rena skämtet. Hovet kräver ju t o m att få se frågorna i förväg (nej, du får själv googla det).
Citera
2012-08-01, 20:53
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Bland annat genom att hålla ihop den lojalistiska nordirländska befolkningen med den övriga befolkningen i Storbritannien. Hade Storbritannien varit en repubilk under den perioden är risken stor att landet hade splittrats.

Men det är i första hand den svenska monarkin som är trådens ämne.

Ja, det är kanske off topic. Jag kan ju inte se att hon höll ihop katolikerna direkt. Kan inte se att kungen i Sverige håller ihop befolkningen här heller.
Citera
2012-08-01, 20:55
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Att vi har en maktfullkomlig journalistkår i Sverige, som därtill ägnar sig åt att sprida lögner om landets statschef, och som står helt utanför demokratisk kontroll, får Du tycka är löjligt om Du vill. Jag tycker det är allvarligt.

Jag tycker det är betydligt allvarligare att det finns folk som du som anser att det är allvarligt att pressen står utanför statlig kontroll.
Citera
2012-08-01, 20:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Har du ens sett en intervju med kungen på TV? Rena skämtet. Hovet kräver ju t o m att få se frågorna i förväg (nej, du får själv googla det).

Jag har i mitt yrke blivit intervjuad av journalister vid ett fåtal tillfällen. Då begär jag alltid att få se frågorna i förväg. Det är närmast en självklarhet i mediala sammanhang. Att politiska makthavare får acceptera oförberedda frågor ligger i uppdraget. Vi andra, inklusive kungen, är inte politiska makthavare och behöver inte underkasta oss sådana förnedringsövningar.
Citera
2012-08-01, 21:00
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Först är det billigare, sen spelar det ingen roll, nu är dte billigare igen. Har ni rojalister någon bestämd ståndpunkt om huruvida det är billigare med monarki eller om priset är irrelevant?

Symbolisk och nationalistiskt sammanhållande, ja, för er som bryr er. Precis som Malmö FF är sammanhållande i Malmö för de som inte håller på IFK Malmö eller ens bryr sig om fotboll. Ditt påstående är irrelevant.

När ni inte längre är i majoritet är det ok att införa republik? Gött mos, vi har din välsignelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in