2012-03-07, 19:08
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieJeppe
Möjligt, frågan är ju om de spenderats i Sverige eller inte när det gäller turismen i så fall.
Men jag tror snarare att kungens "inflytande" på marknaden påverkar exporten.
Ja det är ju helt självklart. Jag skulle vilja påstå att, att de lander man imorterar något ifrån ska vara monarkier, är den absolut viktigaste faktorn när man väljer var man ska importera ifrån. Personligen imorterar jag bara grejer från monarkier, skulle aldrig någonsin falla mig in att importera från någonting annat och alla andra affärsmän som jag träffar säger samma sak.
Citera
2012-03-07, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Ja, marginellt så gör det väl det. Monarkin är ju en liten, liten del av den beskattning som skulle kunna gå till investeringar eller sparande, men som istället går till det statliga kretsloppet som förstör det mesta innan pengarna går tillbaka till skattebetalarna. Men jag antar att du menar att kungen har ett positivt inflytande på exporten, hur menar du att han skulle ha det?
Genom att inte vara politiserad och därigenom inte heller bli utbytt vart fjärde till sjätte år. Monarken agerar representant för landet Sverige, inte ett särskilt parti eller regering vilket ger handelspartners en något mer konsekvent bild av Sverige. Vad han de facto genererar för svensk export kan man bara spekulera i, men min uppfattning, vilken ju självfallet är högst subjektiv, är att monarkin är något som påverkar varumärket Sverige positivt i dessa sammanhang.

Tills dess att man har de faktiska siffror på monarkins tillförsel till svensk export är det tämligen omöjligt att beräkna den faktiska alternativkostnaden om man istället investerat/sparat pengarna. Om du sitter inne med någon sådan information så får du gärna dela med dig så man kan bli lite klokare
Citera
2012-03-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Ja det är ju helt självklart. Jag skulle vilja påstå att, att de lander man imorterar något ifrån ska vara monarkier, är den absolut viktigaste faktorn när man väljer var man ska importera ifrån. Personligen imorterar jag bara grejer från monarkier, skulle aldrig någonsin falla mig in att importera från någonting annat och alla andra affärsmän som jag träffar säger samma sak.
Vad skönt att vi är överens då
Se bara på Saudi, nu lämnade vi över handel till politiserade poster och vilket jävla liv det blir
Senast redigerad av HippieJeppe 2012-03-07 kl. 19:40.
Citera
2012-03-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Fan så luddigt han skriver den där nattklubbsdrottningarnas rövslickare. Hursomhelst så får jag ut från den där illa skrivna artikeln att han i praktiken köpte sig kungatiteln. Gott så. Därefter gav han sig in i dåliga affärer för sina efterkommande, vilket gav denna Guadeloupefond.

Guadeloupefonden gav hovet 300.000 kronor om året tills den avskaffades av riksdagen 1983. Den skulle alltså utgöra en försäkring för hans ättlingar. Så blev det alltså inte eftersom den inte värdesäkrades. Jag tror knappast att Sverige, staten och ytterst vi skattebetalare ska kompensera folk för de dåliga avtal de slöt för 200 år sedan!

Nu kompenserar vi ändå! På den tiden var det uppenbart inte självklartvad att Sverige skulle försörja kungen, som i det här fallet fick föra med sig egen förmögenhet om han ville vara kung!

Från artikeln får vi också att om den värdesäkrades skulle ungefär 24 miljoner betalas ut årligen till kungahuset. Det är alltså mycket mindre än vad det slödder som nu sitter på tronen kostar.

Som sagt, vi sekulära tror inte på någon arvskuld. Men det gör monarkisterna, åtminstone så länge synden drabbar undersåtarna.
Citera
2012-03-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Enär de pengar som Karl Johan överlämnade till den svenska staten var hans personliga egendom, och staten således är gäldenär, så är det statens uppgift att lösa detta problem - inte kungens. Medborgarna i staten har också ett ansvar för att under över 200 år ha accepterat denna lösning, vilket man givetvis kunnat låta bli att göra. Men istället har folkets valda företrädare år för år befäst hittillsvarande lösning. Majoriteten är nöjd med denna, och i en demokrati får man acceptera majoritetens beslut.

Man kan alltid hävda att majoriteten har fel och att inget blir bättre i sak för att många har fel, men så är det svårt att bygga en demokrati.

Ideologier bör nog främst bedömas för sin realism och verklighetsförankring, och inte efter hur konsekvent bort i tok man är. Glädjen i konsekvens måste vägas mot värdet av pragmatism.

Anser du även att dagens tyskar är skyldiga att betala skadestånd för WWI och II?

Grundläggande inom avtalsrätten är att en fysisk person inte annat än genom testamente kan rättshandla på sätt som blir bindande efter döden. Det är ju helt orimligt att en korrupt regering för 200 år sedan kan binda svenska folket till att betala för en enskilds persons framtida släktingar. Helt absurt.
Citera
2012-03-07, 20:25
Medlem
Citat:
Genom att inte vara politiserad och därigenom inte heller bli utbytt vart fjärde till sjätte år. Monarken agerar representant för landet Sverige, inte ett särskilt parti eller regering vilket ger handelspartners en något mer konsekvent bild av Sverige. Vad han de facto genererar för svensk export kan man bara spekulera i, men min uppfattning, vilken ju självfallet är högst subjektiv, är att monarkin är något som påverkar varumärket Sverige positivt i dessa sammanhang.

Fast vi styrs ju av politiker som byts ut vart fjärde år. Kungen blir därför irrelevant i sammanhanget.

Citat:
Tills dess att man har de faktiska siffror på monarkins tillförsel till svensk export är det tämligen omöjligt att beräkna den faktiska alternativkostnaden om man istället investerat/sparat pengarna. Om du sitter inne med någon sådan information så får du gärna dela med dig så man kan bli lite klokare

Sökte på "monarki export", men det som kommer är mest republikanska floskler. Jag är dock fullständigt övertygad om att svensk export inte påverkas av monarkin, mer än att den delvis beskattas för monarkins skull. Därmed inte sagt att en republik med president skulle bli billigare.
Citera
2012-03-07, 21:07
Medlem
Jag ser en möjlighet där kungen skulle kunna göra lite "nytta".

Om Sverige skulle decentraliseras oerhört, till en lös sammanslutning av självbestämmande landskap, skulle en "kung" kunna fungera som samlande men maktlös symbol, en tjusig snuttefilt för de som saknar den gamla centralbyråkratin. En president skulle bara bli klåfingrig och leta efter sätt att "göra skillnad". En monark däremot röker cigarr, jagar älg, klipper invigningsband och går till horor. Lite småtrevligt, inte alls lika farligt för medborgarna som våra evigt klåfingriga, folkvalda "representater" har visat sig vara.
Citera
2012-03-07, 21:34
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalbagge
Jag ser en möjlighet där kungen skulle kunna göra lite "nytta".

Om Sverige skulle decentraliseras oerhört, till en lös sammanslutning av självbestämmande landskap, skulle en "kung" kunna fungera som samlande men maktlös symbol, en tjusig snuttefilt för de som saknar den gamla centralbyråkratin. En president skulle bara bli klåfingrig och leta efter sätt att "göra skillnad". En monark däremot röker cigarr, jagar älg, klipper invigningsband och går till horor. Lite småtrevligt, inte alls lika farligt för medborgarna som våra evigt klåfingriga, folkvalda "representater" har visat sig vara.

Är det någon skillnad mot vad Knugen sysselsätter sig med i redan nu?
Citera
2012-03-07, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Är det någon skillnad mot vad Knugen sysselsätter sig med i redan nu?
Inte alls. Däremot skulle han kunna göra "nytta" som snuttefilt i ett helt decentraliserat kungarike, genom att göra det han gör och inte försöka vara "president". Som en folkvald president utan tvivel skulle göra.
En antidemokratisk och maktlös statschef är bättre än en demokratisk och maktlös statschef (förutsatt att man samtidigt decentraliserar galet hårt) eftersom en folkvald politiker alltid vill vinna folkets gunst (alltså slösar han pengar), sitter begränsad tid (och därför försöker öka sin makt för att maximera sitt politiska "avtryck") och efter regeringsperioden lämnar över till en "fiende" (och har därför inget incitament att vårda landet så som till en tronarvinge).

I USA föreskriver konstitutionen att presidenten bör ha ganska liten makt över inrikespolitik, men nu har han efter 200 år blivit landets viktigaste person. Sådan är demokratin...
Citera
2012-03-07, 22:11
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Anser du även att dagens tyskar är skyldiga att betala skadestånd för WWI och II?

Grundläggande inom avtalsrätten är att en fysisk person inte annat än genom testamente kan rättshandla på sätt som blir bindande efter döden. Det är ju helt orimligt att en korrupt regering för 200 år sedan kan binda svenska folket till att betala för en enskilds persons framtida släktingar. Helt absurt.
Vår egna Patrik Åkesson har väldigt svårt att inse detta faktum Strix anser att svenskarna har ett livslångt ersättningskrav gentemot Knugen. Denna Knug som vill höja socialbidraget för att "barnen har blivit vuxna".
De kanske borde klippa håret och söka ett jobb?
Citera
2012-03-07, 22:25
Medlem
Vi borde ge kungen mer pengar, och även mer makt. Jag tycker att han borde ha talan även i riksdagen. T.ex. som en talman?
Citera
2012-03-07, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemowski
Vi borde ge kungen mer pengar, och även mer makt. Jag tycker att han borde ha talan även i riksdagen. T.ex. som en talman?

Det är ingen som hindrar dig från att skicka mer pengar till kungen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in