Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag hävdar att en konstitutionell monarki i allmänhet har bättre förutsättningar att nationellt samla befolkningen, så att demokratin fungerar på ett bra sätt. En politiserad statschef, såsom republiker på ett eller annat sätt har, är enligt min mening sämre på detta. Democracy index antyder enligt min mening att detta äger sin riktighet.
Att stödja sig endast på democracy index är inte mycket till stöd av anledningar som jag tidigare gått in på. Det är upp till dig att bevisa att monarkier är mer demokratiska än republiker och något sådant har du inte lyckats göra ännu.
Citat:
Jag kan, och har nog redan gjort också. Ett skäl är att om statschefsfunktionen inte är politiskt tillsatt, så kan alla medborgare oaktat ideologisk hemvist samlas kring den person som symboliserar landet. I en republik går detta mycket sämre. Detta kan vi få syn för sägen för om vi tittar ut i världen. Dessutom tror jag att många människor rent själsligt tycker det är skönt att det finns nationellt enande personer som står fria från partikäbblet. Det skapar lojalitet med staten, som inte kräver partihänsyn.
Jag håller med om att det kan vara bra att statschefen är politiskt obunden, men det är även möjligt i det systemet som jag har föreslagit då ideologi inte kommer att påverka hur personen blir utsedd.
Citat:
Tveklöst. Den franska, inte särskilt konstitutionella, monarkin var oskicklig på att förändra sig efter tidens behov. De hade behövt valspråket "För Sverige - I tiden".
Lägg märke till skillnaden mot den engelska monarkin som både restaureras efter Cromwell och modereras så att den blir till mycket god nytta för Storbritannien.
Nu var ju visserligen Frankrike en konstituell monarki de första åren efter revolutionen, tydligen så verkar det inte som om konstitutionella monarkier alltid är så fantastiska.
Citat:
Frankrike är ett rätt illa funktionerande samhälle. Man återinförde faktiskt monarkin tre gånger efter revolutionsåren; Naopleons kejsardöme, den Bourbonska monarkin och Napoleons IIIs kejsardöme. Alla föll, vilket även den tredje och fjärde republiken gjorde, på grund av nya revolutioner och/eller krig. Fransmännen är tydligen oförmögna att skapa en fungerande konstitutionell monarki. Kanske är det ett exempel på vad jag påstår att JagHarEnLiten i praktiken hävdar; monarki är en tydlig indikator på ett fungerande samhälle. Därför skulle man mycket väl kunna hävda att när Sverige inte längre fungerar, då avskaffas monarkin. Man tar ner skylten helt enkelt.
Det är likväl ett rikt I-land och ett av de mäktigaste länderna i Europa. Självklart så har landet sin beskärda del av problem men att landet skulle vara illa fungerande jämfört med andra länder i Europa verkar vara en stor överdrift från din sida. Att konstituell monarki skulle vara ett tecken på ett fungerande samhälle är befängt.
Citat:
Demokratin utvecklades gradvis ur mycket gamla och hävdvunna medbestämmandesystem som i och med omvandlingen till ett industriellt samhälle, var tvungna att ta sig nya riktningar. Den proto-demokratiska traditionen i Sverige är mycket gammal. Det var alltså inget som skedde över en antt, utan under kanske två århundraden.
Precis, en gradvis process.
Citat:
Dessutom har Du fel. Varianter på meritokratier har prövats. I viss utsträckning var 1600- och 1700-talets aristokratier sådana, liksom både Sovjet och Kina, inom vilka man kunde klättra genom att meritera sig.
Nu kan de visserligen ifrågasättas i hur stor mån nämnda exempel verkligen var meritokratier.
Citat:
Så klart det inte gör. Sverige på 1800-talet var ingen demokrati i vår mening, men heller ingen diktatur, så klart. Däremot fanns det mycket av meritokrati över systemet, t ex hur statsråd och riksdagsledamöter utsågs. Jag tror vi kan se tydligt att demokratier är mer robusta samhällssystem, just eftersom folket inta kan skylle på "de där med makt", utan måste inse att de själva är en aktiv del i maktapparaten. Det kräver ansvar, och ansvar fostrar. Vi får således ett bättre folk av demokrati också.
Nu hade ju knappast Sverige under 1800-talet den typen av system som jag förespråkar, men det kanske är att gå lite väl mycket OT för vår del.
Citat:
Jag delar inte uppfattningen att det fungerar dåligt, och härvid har jag nog stöd av både expertis på området och en majoritet av svenska folket.
Expertis nej, svenska folket kanske.
Citat:
Nja, vi hade ju i Sverige förr en rätt betydande ståndscirkulation, så dåtidens aristokrati fyllde ju ständigt på med kompetens underifrån.
Det är ändå inte samma sak som det system som jag förespråkar.
Citat:
Vi har inte så många odugliga politiker vid makten. I regeringen kan jag bara komma på Ask och Tomhylsan som är riktiga katastrofer.
Om vi nu bortser från hur oduglig vår nuvarande regering är, vilket i mitt tycke är ganska rejält, så kan vi ju ta en titt på de regeringar som varit vid makten de senaste 50 åren, de har inte varit några stjärnor direkt. Men du kanske tycker att personer som Ohly, Sahlin & co är lika bra som vår nuvarande regering? De är ju även de en betydande del av våra politiker.