2011-01-11, 13:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Lögn!

Demokratin infördes i Sverige gradvis, främst när Oscar II och Gustav V var kungar. Efter första världskriget var Sverige inte så långt ifrån en revolution, delvis på grund av Gustav V's stöd till de konservativa krafterna. Lyckligtvis insåg han att då skulle det nog bli att ta sin redan packade resväska och fly landet. Hur skulle det gå med hans whist-spelandet då?

Gustav VI Adolf grymtade när han var tvungen att avskriva sig de sista maktbefogenheterna under 70-talet, men insåg att han inte hade någon chans.

Så ditt snack om stöd från en konstitutionell monarki för övergången till demokrati är ett rent falskt påstående. Och det vet du!

Lappri!
Sverige har sedan heden tid, med undantag för det karolinska enväldet, alltid varit en konstitutionell monarki. Men så klart har konstitutionens innehåll varierat över tid. Kungen har delat makten både med riksrådet och med Riksdagen, åtminstone sedan riksmötet i Arboga 1435. Det har reglerats i landskapslagar, regeringsformer och kungaförsäkringar.

Den svenska demorkatin har en lång proto-demokratisk historia från äldre tiders olika folkinflytandeformer. Sverige är t ex ett av få länder som haft särskild riksdagsrepresentation av bönder. Övergången till vår tids demokrati är bl a en rimlig följd av övergången till industrisamhället, och de ordnade formerna möjliggjordes bl a av Högerns och kungens välavvägda moderation. Utan amiral Lindmans klokskap hade det verkligen kunnat bryta ut revolution, om de opålitliga kommunisterna fått fritt spelrum.

Jag delar delar av GVIAs synpunkter, ty 1974 RF är inte i alla delar lyckad. Därför är jag förespråkare för vissa mindre förändringar, såsom jag redogjort för tidigare.
Citera
2011-01-11, 14:05
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Visst gör det. Men det är en annan uppslutning och en annan identifikation.
Svenskar torde ha mycket svårt att identifiera sig med kungen och de andra familjemedlemmarna. De anses speciella, lever ett liv i lyx och överdåd, har en rad förmåner som ingen annan etc. etc.
Citat:
Ingen annan institution i Sverige har en så lång och för landet viktig historia som monarkin. Den är således en av flera bärande delar i nationsbygget.
Kyrkan i Sverige har en längre historia än monarkin. Utan dess närvaro hade det varit svårt att bygga en nation. Under medeltiden bidrog den bl.a. med utbildning. Under 1500-talet och några hundra år framöver blev den ett direkt språkrör för staten till följd av Gammel-Göstas insatser

Citat:
Kanske bör jag fö påminna Dig om att många som är republikaner, eller kanske främst anti-monarkister, även aktivt arbetar för att avveckla även språk, traditioner, sedvänjor kultur osv.
Tack för dagens skratt! Så långt som till att aktivt avveckla något annat än monarkin går knappast republikaner och anti-monarkister. Möjligen vill de verka för pluralism, som är något annat än den monolitiska stat och homogena befolkning du önskar dig.
Citat:
Anti-monarkismen är utan tvekan en del i ett större Sverigefientligt angrepp från en samlad väsnter.
Anti-monarkister återfinns i alla politiska läger, till och med i det konservativa!
Citera
2011-01-11, 15:59
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Jag hävdar att en konstitutionell monarki i allmänhet har bättre förutsättningar att nationellt samla befolkningen, så att demokratin fungerar på ett bra sätt. En politiserad statschef, såsom republiker på ett eller annat sätt har, är enligt min mening sämre på detta. Democracy index antyder enligt min mening att detta äger sin riktighet.

Att stödja sig endast på democracy index är inte mycket till stöd av anledningar som jag tidigare gått in på. Det är upp till dig att bevisa att monarkier är mer demokratiska än republiker och något sådant har du inte lyckats göra ännu.

Citat:
Jag kan, och har nog redan gjort också. Ett skäl är att om statschefsfunktionen inte är politiskt tillsatt, så kan alla medborgare oaktat ideologisk hemvist samlas kring den person som symboliserar landet. I en republik går detta mycket sämre. Detta kan vi få syn för sägen för om vi tittar ut i världen. Dessutom tror jag att många människor rent själsligt tycker det är skönt att det finns nationellt enande personer som står fria från partikäbblet. Det skapar lojalitet med staten, som inte kräver partihänsyn.

Jag håller med om att det kan vara bra att statschefen är politiskt obunden, men det är även möjligt i det systemet som jag har föreslagit då ideologi inte kommer att påverka hur personen blir utsedd.

Citat:
Tveklöst. Den franska, inte särskilt konstitutionella, monarkin var oskicklig på att förändra sig efter tidens behov. De hade behövt valspråket "För Sverige - I tiden".
Lägg märke till skillnaden mot den engelska monarkin som både restaureras efter Cromwell och modereras så att den blir till mycket god nytta för Storbritannien.

Nu var ju visserligen Frankrike en konstituell monarki de första åren efter revolutionen, tydligen så verkar det inte som om konstitutionella monarkier alltid är så fantastiska.

Citat:
Frankrike är ett rätt illa funktionerande samhälle. Man återinförde faktiskt monarkin tre gånger efter revolutionsåren; Naopleons kejsardöme, den Bourbonska monarkin och Napoleons IIIs kejsardöme. Alla föll, vilket även den tredje och fjärde republiken gjorde, på grund av nya revolutioner och/eller krig. Fransmännen är tydligen oförmögna att skapa en fungerande konstitutionell monarki. Kanske är det ett exempel på vad jag påstår att JagHarEnLiten i praktiken hävdar; monarki är en tydlig indikator på ett fungerande samhälle. Därför skulle man mycket väl kunna hävda att när Sverige inte längre fungerar, då avskaffas monarkin. Man tar ner skylten helt enkelt.

Det är likväl ett rikt I-land och ett av de mäktigaste länderna i Europa. Självklart så har landet sin beskärda del av problem men att landet skulle vara illa fungerande jämfört med andra länder i Europa verkar vara en stor överdrift från din sida. Att konstituell monarki skulle vara ett tecken på ett fungerande samhälle är befängt.

Citat:
Demokratin utvecklades gradvis ur mycket gamla och hävdvunna medbestämmandesystem som i och med omvandlingen till ett industriellt samhälle, var tvungna att ta sig nya riktningar. Den proto-demokratiska traditionen i Sverige är mycket gammal. Det var alltså inget som skedde över en antt, utan under kanske två århundraden.

Precis, en gradvis process.

Citat:
Dessutom har Du fel. Varianter på meritokratier har prövats. I viss utsträckning var 1600- och 1700-talets aristokratier sådana, liksom både Sovjet och Kina, inom vilka man kunde klättra genom att meritera sig.

Nu kan de visserligen ifrågasättas i hur stor mån nämnda exempel verkligen var meritokratier.

Citat:
Så klart det inte gör. Sverige på 1800-talet var ingen demokrati i vår mening, men heller ingen diktatur, så klart. Däremot fanns det mycket av meritokrati över systemet, t ex hur statsråd och riksdagsledamöter utsågs. Jag tror vi kan se tydligt att demokratier är mer robusta samhällssystem, just eftersom folket inta kan skylle på "de där med makt", utan måste inse att de själva är en aktiv del i maktapparaten. Det kräver ansvar, och ansvar fostrar. Vi får således ett bättre folk av demokrati också.

Nu hade ju knappast Sverige under 1800-talet den typen av system som jag förespråkar, men det kanske är att gå lite väl mycket OT för vår del.

Citat:
Jag delar inte uppfattningen att det fungerar dåligt, och härvid har jag nog stöd av både expertis på området och en majoritet av svenska folket.

Expertis nej, svenska folket kanske.

Citat:
Nja, vi hade ju i Sverige förr en rätt betydande ståndscirkulation, så dåtidens aristokrati fyllde ju ständigt på med kompetens underifrån.

Det är ändå inte samma sak som det system som jag förespråkar.

Citat:
Vi har inte så många odugliga politiker vid makten. I regeringen kan jag bara komma på Ask och Tomhylsan som är riktiga katastrofer.

Om vi nu bortser från hur oduglig vår nuvarande regering är, vilket i mitt tycke är ganska rejält, så kan vi ju ta en titt på de regeringar som varit vid makten de senaste 50 åren, de har inte varit några stjärnor direkt. Men du kanske tycker att personer som Ohly, Sahlin & co är lika bra som vår nuvarande regering? De är ju även de en betydande del av våra politiker.
Citera
2011-01-11, 18:42
Medlem
Citat:
Det är inte kungahusets uppgift. Det är egentligen inte politikens uppgift heller i grund och botten, men politikerna har tagit den uppgiften för att kunna köpa röster. Men icke dessto mindre så är en avgörande förutsättning för utvecklingen av en välfärdsstat att det råder samhälleligt lugn och att det demokratiska systemet fungerar, vilket vårt monarkiska system aktivt bidrar till.

Låter dyrt ha ett kungahus enbart för den funktionen.
Citera
2011-01-11, 20:27
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Lappri!
Sverige har sedan heden tid, med undantag för det karolinska enväldet, alltid varit en konstitutionell monarki. Men så klart har konstitutionens innehåll varierat över tid. Kungen har delat makten både med riksrådet och med Riksdagen, åtminstone sedan riksmötet i Arboga 1435. Det har reglerats i landskapslagar, regeringsformer och kungaförsäkringar.
...

Ja, det är klart att när du ändrar dina egna definitioner så har du ju alltid rätt. Tidigare betraktade du den demokratiska monarkin som vi har nu som den konstitutionella, vilket var det som du argumenterade för bra. Nu är det i stort sett vilken monarki som helst förutom rent envälde. Det gör dina argument mycket svampiga.

För att återgå till demokratiproblemet, vilket var ursprungsfrågan, han kungen, vare sig Gustav Vasa, Karl XII, Gustav V eller Gustav VI Adolf inte frivilligt släppt ifrån sig någon makt alls.
Citera
2011-01-11, 20:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Svenskar torde ha mycket svårt att identifiera sig med kungen och de andra familjemedlemmarna. De anses speciella, lever ett liv i lyx och överdåd, har en rad förmåner som ingen annan etc. etc.

Emedan över 70% av svenskarna stödjer monarkin så talar det mesta för att jag har rätt och Du har fel.

Citat:
Kyrkan i Sverige har en längre historia än monarkin. Utan dess närvaro hade det varit svårt att bygga en nation. Under medeltiden bidrog den bl.a. med utbildning. Under 1500-talet och några hundra år framöver blev den ett direkt språkrör för staten till följd av Gammel-Göstas insatser

Nej det är oriktigt. Kung hade vi redan när Ansgar kom hit, och kungamakten etablerades säkerligen i Sveariket innan kyrkan gjorde det. Full fungerande kung, och ett etablerat rike har vi känt sedan minst 900-talet, men inte förrän runt 1050 kan landet i någon mening anses för kristet.
Kyrkans roll för den administrativa ledningen av riket kan knappast överskattas, och inte heller dess roll som ideolgisk motor i kungadömet.

Citat:
Tack för dagens skratt! Så långt som till att aktivt avveckla något annat än monarkin går knappast republikaner och anti-monarkister. Möjligen vill de verka för pluralism, som är något annat än den monolitiska stat och homogena befolkning du önskar dig.
Anti-monarkister återfinns i alla politiska läger, till och med i det konservativa!

Visst finns det lurade människor i sorterade färger, men att vara antimonarkist är att vara mot Sverige, oavsett om Du förstått i vilket sällskap Du hamnat eller inte.
Citera
2011-01-11, 20:40
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
...
Nej det är oriktigt. Kung hade vi redan när Ansgar kom hit, och kungamakten etablerades säkerligen i Sveariket innan kyrkan gjorde det. Full fungerande kung, och ett etablerat rike har vi känt sedan minst 900-talet, men inte förrän runt 1050 kan landet i någon mening anses för kristet.
Kyrkans roll för den administrativa ledningen av riket kan knappast överskattas, och inte heller dess roll som ideolgisk motor i kungadömet.
...

När Sverige blev mer ett rike, i stället för olika mer eller mindre lösligt sammansatt områden, som dessutom skiftade i storlek och inflytande, är naturligtvis en ren definitionsfråga. Men att påstå att Sverige kunde betraktas som ett rike under 900-talet är rent ohistoriskt. Själva statsbildningen kan man säga kom igång först under folkkungaätten.
Citera
2011-01-11, 20:41
Medlem
freeriderXIIs avatar
Sverige = Svea Rike
Citera
2011-01-11, 21:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devious666
Att stödja sig endast på democracy index är inte mycket till stöd av anledningar som jag tidigare gått in på. Det är upp till dig att bevisa att monarkier är mer demokratiska än republiker och något sådant har du inte lyckats göra ännu.

Precis det har jag gjort. Ett av de viktigare argumenten är att Du republikan förkastar det demokratiska systemet, medan jag som monarkist värnar demokratin.

Citat:
Jag håller med om att det kan vara bra att statschefen är politiskt obunden, men det är även möjligt i det systemet som jag har föreslagit då ideologi inte kommer att påverka hur personen blir utsedd.

Jo, det kan du ju försöka inbilla någon annan. Ideologierna får alltid betydelse.

Citat:
Nu var ju visserligen Frankrike en konstituell monarki de första åren efter revolutionen, tydligen så verkar det inte som om konstitutionella monarkier alltid är så fantastiska.

Man hade en lättskrämd kung, som abdikerade nästan självmant 1830. De personliga kvalifikationerna spelar också in. Men det gör också landets allmänna politiska kompetens.

Citat:
Det är likväl ett rikt I-land och ett av de mäktigaste länderna i Europa. Självklart så har landet sin beskärda del av problem men att landet skulle vara illa fungerande jämfört med andra länder i Europa verkar vara en stor överdrift från din sida. Att konstituell monarki skulle vara ett tecken på ett fungerande samhälle är befängt.

Frankrike är ett ständigt problem i Europa, inte minst internt med upproriska bönder, revolterande studenter och kravallistiska muslimer. på något sätt ligger alltid uppror och inbördeskrig och lurar hos fransoserna.

Citat:
Det är ändå inte samma sak som det system som jag förespråkar.

Tillräckligt nära, som jag förstår det.

Citat:
Om vi nu bortser från hur oduglig vår nuvarande regering är, vilket i mitt tycke är ganska rejält, så kan vi ju ta en titt på de regeringar som varit vid makten de senaste 50 åren, de har inte varit några stjärnor direkt. Men du kanske tycker att personer som Ohly, Sahlin & co är lika bra som vår nuvarande regering? De är ju även de en betydande del av våra politiker.

Ohly har aldrig suttit i en regering, och jag tvivlar på att så någonsin blir fallet. Demokratin är ju så pass väl fungerande att den inte tillåter figurer som Ohly och Måna Muslim att bilda regering. Bevisligen.
Citera
2011-01-11, 21:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Låter dyrt ha ett kungahus enbart för den funktionen.

Inte om det är en viktig funktion. Dessutom tyder alla beräkningar hittills på att det är billigare än vilken rea-republikansk lösning som helst. Hovet tycks vara en mycket kostnadseffektiv organisation, kanske den mest kostnadseffektiva vi har inom den offentliga verksamheten.
Citera
2011-01-11, 21:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, det är klart att när du ändrar dina egna definitioner så har du ju alltid rätt. Tidigare betraktade du den demokratiska monarkin som vi har nu som den konstitutionella, vilket var det som du argumenterade för bra. Nu är det i stort sett vilken monarki som helst förutom rent envälde. Det gör dina argument mycket svampiga.

Man måste se till den historiska kontexten. Kung Adolf Fredrik, han med namnstämpeln, var synnerligen omgärdad av konstitution och maktinskränkningar, men sonen Gustaf III ändrade detta. Sedan kom 1809 års regeringsform som igen inskränkte kungens makt mera. Så där håller det på. Olika tider - olika konstitutioner, men monarkin består och fungerar.

Citat:
För att återgå till demokratiproblemet, vilket var ursprungsfrågan, han kungen, vare sig Gustav Vasa, Karl XII, Gustav V eller Gustav VI Adolf inte frivilligt släppt ifrån sig någon makt alls.

Karl XII stupade, så där blev frågan av lätt insedda skäl inte aktuell. Hans syster, Ulrika Eleonora, fick avge kungaförsäkran för att kunna bestiga tronen; en konstitutionell begränsning. Gustav Vasa balanserades i all fall litet grand av riksdagen, men inte så mycket. Men Gustav V och Gustaf VI Adolf hade naturligtvis åsikter om de konstitutionella förändringarna. Men hade det velat göra motstånd hade de faktiskt i egenskap av överbefälhavare kunnat kalla in militär för att hindra Riksdagen. Det gjorde de aldrig.
Citera
2011-01-11, 21:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
När Sverige blev mer ett rike, i stället för olika mer eller mindre lösligt sammansatt områden, som dessutom skiftade i storlek och inflytande, är naturligtvis en ren definitionsfråga. Men att påstå att Sverige kunde betraktas som ett rike under 900-talet är rent ohistoriskt. Själva statsbildningen kan man säga kom igång först under folkkungaätten.

Med dagens karta skulle Du således kunna hävda att Sverige blev Sverige först 1905.

Från 900-talet har vi till namnet historiskt belagda kungar, främst Erik Segersäll, och vi vet att han lät slå mynt med sin bild i Sigtuna, så senast från då har vi någon form av monarkiskt lett Svearike. Det är nog en tämligen säker grund att hålla sig till. Att gränserna sedan rör sig i flera hundra år ändrar inget härvidlag. I vilket fall så är monarkin obruten sedan minst denna tid. Några republikanska experiment har vi aldrig ägnat oss åt. Gud bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in