Citat:
Vi har dock demokratiskt, via våra valda ombud, valt just C16 och dennes familj. Det är ju så folkmajoriteten vill ha det.
Ursprungligen postat av gart
Statschefen väljs inte i demokratiska val, utan tillsätts på arvsmerit. Det tycker jag räcker som förklaring till varför monarkin är odemokratisk.
Citat:
Det verkar inte bättre än att en del faktiskt tycker att vi skall byta statsskick enkom för att göra dem glada. Otroligt barnsligt.
JAG vill inte att Cal Gustf ska representera mig i någon sammanhang, alls.
Citat:
Nejdå, då skulle de ju rösta på det. Det går utmärkt för den väljare som bryr sig (nästan alla är ju nöjda som det är) att engagera sig nog i frågan för att ta reda på vilka kandidater som fakstiskt röstar på de där knäppskallemotionerna om monarkins avskaffande.
Och detta, märkligt nog, TROTS att en majoritet av riksdagsledamoterna vill avskaffa monarkin.
Citat:
Det beror på att till och med sossarna ibland har vett nog att lägga kraft på viktigare saker än rent politiskestetiskt strunt.
Bl.a. (S) har i sitt partiprogram att monarkin bör avskaffas. De har vid mer än ett tillfälle haft ENSAM majoritet. Varför avskaffade de inte monarkin då? Jag tycker att det är märkligt.
Citat:
I varenda val sedan demokratins införande har svenskarna röstat på företrädare som valt att behålla monarkin. Om det inte räcker för att betrakta sakernas tillstånd i denna fråga som demokratiskt ordnade så är ju ingen enda sak alls utom det som det folkomröstats om demokratiskt beslutat. Tycker du det så är du endera vansinnig eller principrunkande politisk extremist av någon knäppigare variant.
Det har vi inte alls. När och var gjorde vi det??
Citat:
Det är ju genom att ändra grundlagen som vi byter statschef i Sverige så naturligtvis måste du övertyga folk om att det skulle vara värt besväret att byta tilll din kandidat (Björn Rosengren kanske kan tänka sig att ställa upp?).
Det kan man inte alls, med rådande grundlag! Och det är ju den vi republikaner vill förändra.
Har du förresten heller inga argument att komma med som tar sikte på att något i praktiken skulle bli bättre med republik?