2008-10-06, 13:05
Medlem
Super Swampers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Jag väljer hellre på Kungen än Måna Muslim.
Nu snackar vi pest & kolera.
Citera
2008-10-06, 13:22
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Kungliga hov- och slottsstaten. Budget 07: 96,9 miljoner.

Vad får det svenska folket för pengarna då?

Det sägs ju att kungen är bra för Sverige ur reklamsynvinkeln. Genom att sitta och sluka dyr kaviar på olika ceremonier runt om i världen, påstås det att lilla Sverige får ett ansikte. Men stämmer det verkligen? Om man frågar folk runt om i världen vem Carl XVI Gustaf är, hur många kommer då att tänka på Svea rike? Om kungens enda syfte är att locka hit turister (läs sätt ett ansikte på Sverige, eller som hovet själva uttrycker det: Monarken är som statschef den samlande representanten och symbolen för landet. Kungen har huvudsakligen ceremoniella och representativa plikter.) vore det inte då bättre att slösa de här 100 miljonerna på någonting som faktiskt lockar hit andra människor?

Förut hade Stockholm vattenfestival, någonting som jag, och många andra såg fram imot varje år. Vad har vi nu? Vore det inte bättre att slopa monarkin och istället ordna en sjuhelvetes festival varje år för de pengarna?

Och Thailand köpte JAS-Plan för en 7-8 miljarder.
Tror knappast det hade hänt om vi haft en president eller statsminister som vårt ansikte utåt i världen. Som dessutom INTE blivit billigare.

Att vi är en av de äldsta monarkierna har öppnat många, många dörrar.
Exempelvis om Brasilien också köper JAS lär det inte bero på M W's insatser precis.

Men att beakta vår historia är tydligen fullt hos somliga
Citera
2008-10-06, 14:55
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tycker motsatsen. Varje krona i apanage är en krona som inte går till SIDAs stöd till diktaturer, brottslingars uppehälle, maxtaxa på dagis, kulturstöd, politikerpensioner, partistöd, presstöd. Apanaget hindrar i alla fall 50 fattiga miljoner att gå till offentligt finansierat vansinne.

Det som är bra med att det går till ofentliga myndigehter är ju i varje fal att Vi kan se att det går till vansinne då dem har redovisningsskyldighet vilket kungahuset inte har!
Citera
2008-10-06, 15:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Vi är...

Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Det som är bra med att det går till ofentliga myndigehter är ju i varje fal att Vi kan se att det går till vansinne då dem har redovisningsskyldighet vilket kungahuset inte har!

...olika Du och jag. Du ser helst att våra gemensamma pengar går till redovisat vansinne, medan jag helst ser att det går till bra saker - redovisat eller inte.
Citera
2008-10-06, 15:05
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
...olika Du och jag. Du ser helst att våra gemensamma pengar går till redovisat vansinne, medan jag helst ser att det går till bra saker - redovisat eller inte.
Men du vet ju inte att det går till bra saker om pengarna inte redovisas.
Dem miljonerna sominte redovisas kan lika gärna gå till kungens nyinköp av leksaksbilar så vitt du och jag vet! Har jag inte rätt?
Citera
2008-10-06, 15:05
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Och Thailand köpte JAS-Plan för en 7-8 miljarder.
Tror knappast det hade hänt om vi haft en president eller statsminister som vårt ansikte utåt i världen. Som dessutom INTE blivit billigare.

Att vi är en av de äldsta monarkierna har öppnat många, många dörrar.
Exempelvis om Brasilien också köper JAS lär det inte bero på M W's insatser precis.

Jepp så är det! Alla länder köper JAS-Plan inte för att det är en bra produkt utan för att vi har en Kung som har hälsat på! Jajemen det är ju så logiskt!
Citera
2008-10-06, 15:11
Bannlyst
Monarkin är en icke fråga nu.

Monarkin avskaffades redan på 70-talet.
Citera
2008-10-06, 15:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Nej...

Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Men du vet ju inte att det går till bra saker om pengarna inte redovisas.
Dem miljonerna sominte redovisas kan lika gärna gå till kungens nyinköp av leksaksbilar så vitt du och jag vet! Har jag inte rätt?

...Du har så klart fel, och för säkerhets skull på två sätt. Det kungen gör är rätt därför att det är kungen som gör det. Mer modernt kan man konstatera att på den budget som hovet disponerar (ca 50 milj) och de utgifter som samma hov har pga sina anställda (ca 62 heltidstjänster) så blir det inte särskilt mycket över till de "oredovisade" utgifterna. Jag undrar uppriktigt om inte vår monarki tillhör de mest kostnadseffektiva i världen. Undrar också om inte den dolda vetskapen om detta är en stark faktor när våra politiker årligen bestämmer att monarkin skall vara kvar. Finns inga möjligheter att ett republikanskt statsskick skulle bli billigare.
Citera
2008-10-06, 15:31
Medlem
bruschens avatar
Citat:
...Du har så klart fel, och för säkerhets skull på två sätt. Det kungen gör är rätt därför att det är kungen som gör det. Mer modernt kan man konstatera att på den budget som hovet disponerar (ca 50 milj) och de utgifter som samma hov har pga sina anställda (ca 62 heltidstjänster) så blir det inte särskilt mycket över till de "oredovisade" utgifterna. Jag undrar uppriktigt om inte vår monarki tillhör de mest kostnadseffektiva i världen. Undrar också om inte den dolda vetskapen om detta är en stark faktor när våra politiker årligen bestämmer att monarkin skall vara kvar. Finns inga möjligheter att ett republikanskt statsskick skulle bli billigare.

Skall de 50 miljonerna räcka till 62 heltidstjänster? Då blir det inte mycket över...

Självklart är monarki mer kostnadseffektivt och bara att byta statsskick skulle förmodligen kosta motsvarande 20 årskostnader för hovet. Trots detta är monarki själva sinnebilden och definitionen för en anakronism, varför den borde avskaffas å det snaraste. Insynen i hovet och granskningen av detta är obefintlig och larvandet med kungafamiljen når varje vecka nya höjder. Patetiskt.
Citera
2008-10-06, 15:33
Bannlyst
Varför tjatar ni sk ''republikaner'' om monarkin i den här tråden?

Vad jag vet avskaffades monarkin i Sverige på 70-talet.
Citera
2008-10-06, 15:37
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vercingelorix
Varför tjatar ni sk ''republikaner'' om monarkin i den här tråden?

Vad jag vet avskaffades monarkin i Sverige på 70-talet.

Kungen är fortfarande statschef i Sverige. Dessutom har kungen, trots formell makt eller inte, ett enormt inflytande tack vare sin upphöjda och okritiserade position i samhället.

Fråga: Om monarkin avskaffades på 70-talet, vad har vi då för statsckick i Sverige?
Citera
2008-10-06, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Kungen är fortfarande statschef i Sverige. Dessutom har kungen, trots formell makt eller inte, ett enormt inflytande tack vare sin upphöjda och okritiserade position i samhället.

Fråga: Om monarkin avskaffades på 70-talet, vad har vi då för statsckick i Sverige?

Jag säger som palme när han avskaffade monarkin på 70-talet.

''Monarkin är en plym. Med den nya grundlagen kan den avskaffas med ett penndrag''

I praktiken är monarkin avskaffad, det är alltså en icke fråga.

Det finns mycket viktigare frågor för Sverige än våran låtsas monarki, som alltså redan är avskaffad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in