Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Aha, hovsam och lydig! Det betyder att du ändå var försynt och blygsam, foglig och undergiven. Just denna reaktion är vad som måste rotas ut. Vi bör kunna möta varje medborgare som en jämlike, utan att känna något behov att antingen över- eller underordna oss denne.
Kungen är den främste bland likar. Så fungerar det i vårt land där av ålder och hävd "Konung och folk sig förena". (Ps 169)
Jag kryper inte för ideologier eller utopister, vare sig på Flashback eller annars. Men som god medborgare respekterar jag demokratins beslut och statens symboler, vare de materiella eller personella.
Citat:
Han är avgjort en curling-kung! Hade han inte blivit omgiven av allt svassande, fjäsk, kryperi, servilitet och lakejanda, så hade det gått illa. Kungen har ingen del i att monarkin behållits. Han ska i stället tacka sin lyckliga stjärna och några kompetenta anställda vid hovstaten.
Att välja kloka medarbetare är en viktig ledarförmåga. Kungen har en omvittnat stor del i att ha bevarat monarkin, utvecklat den inom regelverkets ram och är respekterad i folkdjupet. Han är måhända ingen intellektuell stjärna, men minst lika klok som flera politiker på riksnivå som jag träffat. (Tja när jag tänker efter sp kanske ddet inte säger något. Han är kolkare än många riksdagsledamöter som folket röstat in, helt enkelt.)