2008-10-06, 15:51
Medlem
Apanagegnället...

Det svenska kungahusets apanage är blygsamt. Inte mycket att gnälla över. Ett presidentämbete skulle, sannolikt, bli dyrare. Till det skall läggas att presidentämbetet är politiskt - kungahuset är oppolitiskt. Politiska karriärister i presidentsvängen borgar för ett statschefsskap àla Göran Persson, Bert Karlsson eller, rent av, Michael Wiehe, brrrrr...
Mot apanagegnället kan också tilläggas att den första Bernadotten räddade den svenska statsbudgeten med ett rejält handlån när han tillträdde som kung. Det lånet har aldrig återbetalts och skulle, om det återbetalades idag med ränta på ränta, skjuta hela den nuvarande statsbugeten i sank.
Citera
2008-10-06, 16:15
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...Du har så klart fel, och för säkerhets skull på två sätt. Det kungen gör är rätt därför att det är kungen som gör det.
Jo det är ju logiskt! Ursäkta men fy fan vilket jävla dåligt argument!

Sen är det ovesäntligt om Republiken skulle bli billigare eller inte!
Det skulle säkert kunna bli dyrare men det vore i varje fall demokratiskt!
Citera
2008-10-06, 16:29
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...Du har så klart fel, och för säkerhets skull på två sätt. Det kungen gör är rätt därför att det är kungen som gör det.

Precis som påven, ännu en förlegad kvarleva.
Citera
2008-10-06, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Precis som påven, ännu en förlegad kvarleva.

Varför svarar du inte på mitt inlägg där jag belyser monarkins avskaffande på 70-talet?

Kungamakten är som sagt redan avskaffad, konungen har nu ingen makt, alltså är även monarkin avskaffad.
Citera
2008-10-06, 17:02
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vercingelorix
Varför svarar du inte på mitt inlägg där jag belyser monarkins avskaffande på 70-talet?

Kungamakten är som sagt redan avskaffad, konungen har nu ingen makt, alltså är även monarkin avskaffad.
Anledingen till att vi inte belyser ditt inlägg är för att det består av faktafel!
Sverige är en monarki och inte en republik därav finns den här tråden!
Sen att monarkin bara har ett representativt syfte är en helt annan sak än att den inte finns! Läs igenom tråden och sätt dig in i ämnet sen välkommnar jag dig tillbaka!
Citera
2008-10-06, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Anledingen till att vi inte belyser ditt inlägg är för att det består av faktafel!
Sverige är en monarki och inte en republik därav finns den här tråden!
Sen att monarkin bara har ett representativt syfte är en helt annan sak än att den inte finns! Läs igenom tråden och sätt dig in i ämnet sen välkommnar jag dig tillbaka!

Jag räknar inte en låtsas monarki som en monarki.

En monarki är en kungamakt dvs att en konung bestämmer allt, som en diktator.

Gör Sveriges sk kung det, enligt dig?
Citera
2008-10-06, 17:16
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:

Eftersom kungen fortfarande är statschef, dvs den högsta personen i landet, så har vi en riktig monarki. Skulle vi införa republik så skulle presidenten få en liknande ställning. Många länders republik är bara formell och det är regeringen med statsminister/premiärministern i spetsen som besitter makten.
Citera
2008-10-06, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Eftersom kungen fortfarande är statschef, dvs den högsta personen i landet, så har vi en riktig monarki. Skulle vi införa republik så skulle presidenten få en liknande ställning. Många länders republik är bara formell och det är regeringen med statsminister/premiärministern i spetsen som besitter makten.

Om man ser det på det sättet så är monarkin intakt, men monarkin är i praktiken avskaffad och dens riktiga makt avskaffeds på 70-talet, den lever kvar nu, men noll makt.
Citera
2008-10-06, 17:23
Medlem
bruschens avatar
Citat:

Men skärp dig! Vi har kungen som statschef, alltså har vi monarki. Vad Palme sagt på 70-talet är en sak, men vi har likafullt monarki. Vad skulle vi annars ha? (Som du vägrar svara på)
Citera
2008-10-06, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Men skärp dig! Vi har kungen som statschef, alltså har vi monarki. Vad Palme sagt på 70-talet är en sak, men vi har likafullt monarki. Vad skulle vi annars ha? (Som du vägrar svara på)

Vi har en låtsas monarki utan någon makt alls.

Det jag undrar över är varför ni republikaner ser detta som en särskilt viktig fråga då monarkin som institution redan i praktiken är avskaffad, det finns viktigare saker än att bry sig om Sveriges låtsas monarki.
Citera
2008-10-06, 17:26
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Om man ser det på det sättet så är monarkin intakt, men monarkin är i praktiken avskaffad och dens riktiga makt avskaffeds på 70-talet, den lever kvar nu, men noll makt.
Nej, monarkin är inte i praktiken avskaffad. Kungen är statschef, men utan makt. Kungens makt avskaffade succesivt under 18-och 1900-talen. I parktiken så skötte kungen mest utrikespolitiska frågor, något som man kan säga att kungahuset fortfarande gör när dom representerar i andra länder.
Citera
2008-10-06, 17:27
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Vi har en låtsas monarki utan någon makt alls.

Det jag undrar över är varför ni republikaner ser detta som en särskilt viktig fråga då monarkin som institution redan i praktiken är avskaffad, det finns viktigare saker än att bry sig om Sveriges låtsas monarki.
För din del så verkar det synnerligen viktigt att bry sej i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in